Tuli vedettyä läpi yhdeltä istumalta ja olihan tämä todella pitkästä aikaa kiva pelata taas.
Iotechin puolella joku sanoi kuinka tätä ei pystynyt pelaamaan kun oli mekaniikoiltaan niin vanha ja läpäisyn jälkeen ymmärrän kyllä tuon mielipiteen täysin sillä jos tämän olettaa toimivan kuten modernit pelit nykyään toimii niin tulee pettymään aika karvaasti.
Kyllä tätä aloittaessa kannattaa asennoitua niin, että alkaa pelaamaan modernin näköistä ps2 peliä.
Vaikka asioita on muutettu parempaan suuntaan aika paljonkin paikoitellen niin tässä on edelleen sitä samaa tönkköyttä ja mikään ei vahvista tätä pointtia paremmin kuin vihollisten taa hiipiminen sillä vaikka tässä voi nykyään liikkua kyykyssä niin sun on pakko pitää L1 nappi pohjassa joka on se hiipimis nappi jos haluat hiipiä vihollisen taakse huomaamatta. (ps2 orkkiksessa tuo hoidettiin dpadilla mikä oli vielä paskempi ratkaisu)
Jos sulla on edes hiukan liikkumis animaatio kesken kun irrotat tuosta napista ja otat aseen käteen niin ne kuulee sun askeleet joten sun täytyy odottaa, että snake on ihan oikeasti pysähtynyt ja vasta sitten tähdätä aseella jos haluat yllättää ne niin, että snake sanoo "freeze".
Jos kuljet vaikka huoneen ohi kyykyssä puolnopeudella niin ne kuulee sut suljetun oven läpi ja ne jopa kuuli kun ryömein kolosta esiin.
Missään muussa hiiviskely pelissä ei ole vihollisilla tuollainen superkuulo.
Sitten on muita asioita kuten se ettet voi kiivetä vyötärön korkuisesta ikkunasta sisään.
Oikeastaan minkään kaiteenkaan yli ei voi kiivetä vaikka muistaakseni kakkosessa pystyi menemään melkein joka kaiteen yli roikkumaan jos vaan tilaa oli.
Kamera on varsinkin sisätiloissa ja rappusissa aika kamala sillä yleensä näet lähinnä seinän, laatikon, rappusten kaiteen tai snaken selän ja perseen etkä sitä mitä haluaisit nähdä.
Ongelma ei olisi lainkaan niin paha ellei kamera siirtyisi lähemmäs aina kun olet kyykyssä ja kaiken muun lisäksi tuo pienentää jo entuudestaan varsin kapeaa näkökenttää.
En muista millainen tuo vapaa kamera oli ps2:n subsistence versiossa, mutta siinä ei voinut liikkua kyykyssä ollenkaan joten on mahdollista, että se toimi paremmin.
On tässä niitä hyviäkin uudistuksia kuten se, että camoa vaihtaessa ei ole enää pakko mennä sinne erilliseen valikkoon vaan voit pitää dpadia ylöspäin ja se avaa sulle kamo listan josta voi valita minkä haluaa.
Samoin radion tallennus ja pari muuta löytyy kun pitää dpadia alaspäin.
Uusi kompassi näyttää keltaisella täplällä mihin suuntaan pitäisi suunnistaa joten karttaa ei myöskään tartte olla jatkuvasti avaamassa eri valikon kautta.
Sitten on tietenkin se isoin muutos eli nyt voi ihan vapaasti tähdätä ja liikkua samaan aikaan, mutta ilmeisesti tasapainotus syystä nyt tuolla modernilla tyylillä pelatessa on bullet drop eli esim sillä tainnutus pistoolilla ei voi enää ampua viivasuoraan niin pitkälle kuin silmä kantaa.
Legacy moodissa tuo kuulemma toimii kuten ennenkin.
Yksikään mun katsoma arvostelu ei ole kuitenkaan maininnut very easy vaikeustasoa joka antaa sulle ezgunin jossa on lasertähtäin, se on vaimennettu, siinä on loputtomat ammukset ja lisäksi jopa modernilla ohjauksella sillä voi edelleen ampua täysin viivasuoraan niin pitkälle kuin näkee.
Tuon lisäksi, niin kauan kun se on kädessä niin se antaa 80% camo indexin eikä staminakaan kulu.
Lisäksi very easylla on muutenkin tupla kestävyys ja stamina.
Minä tällaisena mgs veteraanina tietenkin pelasin tuon kanssa
Mä olen kolmosen pelannut tasan kerran ns. normaalisti eli silloin kun se alunperin julkaistiin enkä ollenkaan tykännyt siitä kuinka äänenvaimennin kuluu ja pahimmillaan tartti yhden alueen aikana vaihtaa camoa 2-3 kertaa jos halusin niin hyvän camo indexin kuin mahdollista.
Subsistence lisäsi jo tuon ezgunin, mutta muistaakseni siinä se antoi vaan loputtomat ammukset ja vaimentimen, mutta camoon tai staminaan se ei vaikuttanut, mutta siinä oli myös joku camo joka oli niin hyvä ettei sitä tarvinnut vaihdella.
Nytkin halusin vaan kokea tarinan uudelleen joten tietenkin pelasin very easylla ja tuon takia myöskään kaikki tönkköydet ei haitanneet paljoa kun sain kaukaa ampua kaikki tajuttomaksi.
Niiden vartijoiden taakse kyllä hiivein joilla on filmikela mukana, koska se avaa niitä hauskoja parodia videoita ja ainoa tapa saada nuo on hiipiä taakse ja osoittaa aseella jotta snake sanoo "freeze" ja sen jälkeen kiertää niiden eteen ja edelleen tähdätä päähän.
Jos ne kuulee sut niin tuo ei onnistu tai jos missään vaiheessa edes hipaiset niitä niin se filmikela katoaa savuna ilmaan.
Tuohon liittyen voi mainita yhden plussan eli automaattinen tallennus joka tallentaa aina kun menet uudelle alueelle sen mustan ruudun kautta joka näyttää alueen nimen joten jos / kun tulee hälytys niin voit nopeasti vaan ladata edellisen auto saven ja tuo toimii myös silloin jos mokaat tuon filmikelan kanssa.
Visuaalisestihan tämä näyttää erittäin hyvälle, mutta peli kärsii edelleen jatkuvasta stutteroinnista.
Ei se pelaamiseen vaikuta, mutta sen kyllä huomaa jokainen ilman mitään digital foundryn analyysia.
Pelasin siis 30fps moodissa ja vaikka peli olis täysin lukittu 60fps performance moodissa niin silti olisin ottanut 30fps moodin, koska moodista riippumatta välivideot on aina 30fps joten hyppiminen 30 ja 60 välillä vasta kamalaa onkin.
Edellinen pelaamani peli jossa oli tuollainen toteutus oli call of duty ww2 ja se oli ihan kamalaa katseltavaa.
Ellei dramaattista muutosta ole tapahtunut julkaisun jälkeen niin 30fps moodi on se vakaampi kun taas 60fps moodi heittelee pahimmillaan jossain 40-60 välillä.
Ne snake vs monkey tehtävät oli myös hauskoja ja nuo hyötyy todella paljon modernista ohjauksesta.
Hattua nostan jokaiselle joka onnistuu jotenkin alittamaan ykkös ajan jokaisesta kentästä.
Mulla vaatis sen kolmos ajankin alitus jo kovaa treeniä, mutta onneksi nuo voi pelata ihan vaan omaa tahtia.
Myös se uudistettu guy savage minipeli oli ihan hemmetin hyvä.
Se näyttää visuaalisestikin komealta, sulla on useampi eri hyökkäys ja lisäksi vielä bayonetta tyylinen hidastus kun väistät iskun oikeaan aikaan.
Helppo tätä on suositella mgs faneille kunhan hinta tippuu pari kymppiä. Varsinkin jos tekninen puoli vielä hiottais kuntoon.
Jos taas sarja on täysin kokematta eikä yhtään siedä kuudennen konsolisukupolven pelien tönkköyksiä niin en ehkä suosittelis.
Jo pelkästään pitkät välivideot on sellaisia jotka varmasti karsii ison määrän pelaajia pois ja näiden pelaamisessa ei ole mun mielestä mitään järkeä jos niitä alkaa skippaamaan sillä maailma on nykyään täynnä stealth pelejä jotka on mekaniikoiltaan paljon parempia.