Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill f

Alkutyypit otettu! Juuri sellasta "kauhua" ja "creepymäisyyttä" mitä olen kauhugenreen kaivannu! Varsinki toi peltosketsi, ai että :D
Combat on mitä on, se on tän pelin juttu, enkä oikee vielä osaa sanoa, jos "aseita" tippuu tähänki tahtiin jatkossa, ni ei pitäs olla hätää, kunhan ei jokaista vastaantulijaa mäiski. Kyllä tää on Silent Hilliä!
 
Noniin nyt on sitten loppu ihan oven takana, kirjaimellisesti. Sanonpahan vaan että on ollut matka todella huikea täynnä yllätyksiä. Jätän tarkemman analyysin kun saan loppupomon pois alta ja kun sanoin että peliä jatkan vkl niin eihän se onnistunut, kaikki aika mennyt miettiessä tätä ja varsinkin sen tarinaa ja hahmoja jotka on olleet todella kiehtovia joten pakko jokainen hetki minkä pystyy viettää pelin parissa.

Onko muuten muilla samaa ainakin pleikalla pelin sisäinen kello näyttää 10h10min mutta pleikkarin kello yli 13h. Joten pelin sisäinen kello ei ilmeisesti laske sitä aikaa jonka vietät menuissa lueskellen lorea ja miettien pulmia ? Vai onko mulla vaan pleikan aika päin mäntyä. :D
 
Onko muuten muilla samaa ainakin pleikalla pelin sisäinen kello näyttää 10h10min mutta pleikkarin kello yli 13h. Joten pelin sisäinen kello ei ilmeisesti laske sitä aikaa jonka vietät menuissa lueskellen lorea ja miettien pulmia ? Vai onko mulla vaan pleikan aika päin mäntyä. :D
Pleikka tekee tuota hyvin usein, että sisäinen kello on vaikka 20 ja pleikka sanoo 30.
 
Tuo johtunee siitä, että pleikka itsessään laskee sitä kun peli on päällä vaikka se olisi paussilla. Peli itsessään sitten pysäyttää kellon siksi aikaa. Tämä on toki vain arvaus, ehkä joku tietää paremmin. Pahoittelen off topicia.
 
Tuo johtunee siitä, että pleikka itsessään laskee sitä kun peli on päällä vaikka se olisi paussilla. Peli itsessään sitten pysäyttää kellon siksi aikaa. Tämä on toki vain arvaus, ehkä joku tietää paremmin. Pahoittelen off topicia.
Ja jos tulee paljon kuolemia jne, niin peli ei välttämättä sitä edellisen saven ja kuoleman välistä peliaikaa myöskään laske. Riippuu toki vähän, että miten tuo pelin oma pelikello on toteutettu, eli esim. lataatko vanhasta savesta ja peliaika on siihen saveen sidottu, niin kuin esim. roolipeleissä on yleensä. Itsellä Tekken 8:ssa peli taas näyttää selvästi enemmän (722h 18min) kuin pleikan oma kello (703h 42min). Tiedä sitten, onko pelin sisäinen kello vähän "tiheämpään" käyvää sorttia, eli siellä minuutti onkin lyhyempi kuin oikeasti kuuluisi olla. Suhteellinen ero on parin kolmen prosentin luokkaa näköjään, mutta isoilla tuntimäärillä alkaa tuo absoluuttinen ero olla jo sitten kymmeniä tunteja.

Itse topikin aiheesta, pelihän olisi voinut olla hyppysissä jo eilen lähetysseurannan mukaan, mutta posti kuhnaili sitten loppumetreillä, joten aloitellaan tänään ja kun seuraavan kerran ehdin pelata tätä vasta sunnuntai-iltana, niin vähän mietiyttää, että kannattaako sittenkään tänä iltana vielä aloittaa. Kovasti kuitenkin kiinnostaa, vaikka erilainen kokemus onkin tiedossa.
 
Itse vähän olen pettynyt tähän. Odotin tätä enemmän kuin mitään muuta tämän vuoden peliä, mutta tuo taistelu tässä on se mikä isosti tökkii. Silent hill 2 kohdalla ihastuin peliin välittömästi, mutta tämän kohdalla vain odotan ja odotan, että milloin tämä lähtee kunnolla tai milloin tulee se samanlainen koukku kuin 2:een tuli heti alussa. Peliä nyt on noin 30-40% pelattuna ja tuleehan tämä varmasti läpi tahkottua, mutta tiivistetysti mitkä asiat tässä on mielestäni huonompaa kuin kakkosessa niin taistelu ja tarkoitan myös lähitaistelua, kakkosessa niissä lyönneissä oli jotenkin enemmän "munaa" kun osui viholliseen, tarina oli mielestäni kakkosessa paljon mielenkiintoisempi, tykkäsin myös kakkosen pelialueista ja tyylistä, että aina siirryttiin uudelle alueelle missä sitten ratkottiin puzzleja ja sai sitä kautta uusia reittejä auki, lisäksi tähän mennessä tämä f ei ole vielä edes ollut mitenkään pelottava, kakkonen oli oikeasti pelottava peli. Toki lopullisen mielipiteen voin vasta muodostaa kun peli on läpi, mutta tällä hetkellä kaikki taistelut on tuskaa ja kun vihollisia on todella paljon niin peliä ei ole hirveän kiva pelata.
Vaikeusasteena itsellä on hard ja hard, taistelu storylla olisi varmaan parempi kokemus itselle.
 
Itse pelaan storylla ja nyt mitä pidemmälle olen edennyt niin oli täysin oikea ratkaisu, en ois saanu muutakuin lisää ärsytyksiä peliin hardilla. Wuchang sai riittää tälle vuodelle näistä souls asteista.
Vähän kaksjakoset fiilikset, peli on periaatteessa hyvä ja tykkään, mutta jokin sit ei kuitenkaan niin täysillä iske, no katotaan kun peli muutaman illan jälkeen läpi.
 
Itse pelaan storylla ja nyt mitä pidemmälle olen edennyt niin oli täysin oikea ratkaisu, en ois saanu muutakuin lisää ärsytyksiä peliin hardilla. Wuchang sai riittää tälle vuodelle näistä souls asteista.
Vähän kaksjakoset fiilikset, peli on periaatteessa hyvä ja tykkään, mutta jokin sit ei kuitenkaan niin täysillä iske, no katotaan kun peli muutaman illan jälkeen läpi.
Näköjään myös netissä suositellaan että combat olisi ekalla pelikerralla story. Noo nyt on hardilla jo niin pitkällä, että pakko se on sillä tahkoo myös läpi, storylla tosiaan olisi varmasti paljon parempi peli. Eli suositus ekalle pelikerralle on että combat story ja puzzlet hard.
 
Läpi paukahti. 10h 30min pelin sisäinen aika. Story/fog vaikeustasot.

Sanonpahan vaan, mikä mestariteos. Tarina oli aivan huikea ja voittaa jopa Silent Hill 2. Todella kiehtova katsoa kaikkia muutoksia, ei vaan viitsi sanoa siitä yhtään mitään jotta ei spoilaa. Pidin todella paljon siitä miten tarina avautuu pikkuhiljaa lore lappusia lukemalla ja lopussa oot vaan silleen oh shit siinä oli tästä kyse mitä mietitkin.

Teknisesti peli on hyvä. Suurimman osan ajasta saa nauttia tasaisesta 60fps, traversal stutteria on jonkin verran kuten kaikissa Unreal peleissä mutta eipä tuo liiemmin häirinnyt. 30 fps cutscenetkaan ei häirinnyt ja lopussa on edes kiinnittänyt huomiota juurikaan siihen 30->60->30 pomppimiseen gameplayn ja cutscenejen välillä. PSSR ruohon vilkkumiset tuskin ketään häiritsee koska sä katsot eteenpäin etkä maahan kun kuljet ympäristössä ja alun jälkeen muistanut edes että se on juttu.

Äänimaailma on silkkaa nautintoa. Hyvä enkku dubbi, ääniefektit tyypilistä SH ja Akira Yamaokan Soundtrack on mestarillinen taidonnäyte ettei mies ole menettänyt otettaan.

Meelee taistelut toimii hyvin ja vaikka loppua kohden peli muuttuu enemmän action painotteiseksi niin ei se koskaan itseä ärsyttänyt tai tuntunut liian kankealta.
Taisteluista ja hahmon muutoksista spoilereita
Dark World taistelut muuttuu kokoajan mitä pidemmälle pääset ja puolenvälin paikkeilla saat hirviö käden joka saa hahmon tuntumaan ihmissudelta.Tämä voi olla joilekin liikaa mutta itse rakastin tätä muutosta.
.

Peli myös jakaa story vaikeustasolla todella ruhtinaallisesti itemeitä ja monia niistä pystyy vaihtamaan valuutaksi jolla kehität hahmoasi. Hajoavat aseet on aina vähän hazardi idea koska pelaaja voi ajaa itsensä tilanteeseen missä ei vaan ole enää aseita tai korjaus tavaroita ja vaikka itselle ei näin käynyt katselin striimiä missä kävi ja sitten ei voi muuta kun ladata save tai puskea eteenpäin ja toivoa että saa aseen jostain, niitä ei vielä pelin alussa ihan hirveästi jaeta. Loppuakohden sitten kun toiminta lisääntyy niin aseita alkoi löytymään paljon enemmän kuin oli tarvetta.

Tarinasta spoilereita

Tämä oli fantastinen sukellus pelin päähahmon pään sisälle ja katsoa kuinka hän vajoaa kokoajan syvemmälle ja syvemmälle yrittäessään uskotella itselleen että vika on muissa. Fileja lukiessa kun tajuat että se onkin pelin päähahmo joka on se hirviö kaiken takana oli mielenkiintoinen ratkaisu ja pidin tarinasta todella paljon

Oikeastaan ainut isompi miinus tulee puzzleista jotka ei ole paria poikkeusta lukuunottamatta kovinkaan mielenkiintoisia. Suurin osa niistä oli simppeleitä ratkaise mihin kohtaan palikat kuuluu tyylisiä. SH 2 remake ja jopa vanhemmat pelit teki puzzlet paremmin. Peli ei myöskään ole millään tavalla ainakaan itselle pelottava ei oikeastaan edes ahdistava. Se on brutaali ja monster design on loistava mutta tunnelma ei koskaan pelissä ollut mikään peloittava. Mutta toisaalta ei itselle ole mikään SH ollut pelottava paitsi ehkä ensimmäinen osa. Resident Evil 2 ja 3 remaken tyyliset läpi pelin jahtaavat otukset aiheuttaa paljon enemmän pelon tuntieta kuin SH tyyli. Ei se silti tarkoita etteikö peli olisi huikean tunnelmallinen ja ehkä siksi pidän tätä suosikki kauhupeli sarjana kun ei tarvitse paskat housussa liikkua ympäriinsä.

Tarkoitus ei ollut näin nopeasti tätä pelata läpi mutta peli osoittautui niin upeaksi teokseksi ettei vaan pystynyt olemaan erossa. Nousee ehdottomasti yhdeksi parhaista sarjassa sinne 1 ja 2 rinnalle. Loistava paluu sarjalta ja todella tuoreen oloinen eikä vaan kierrätetty sitä samaa vanhaa. NG+ tulee varmaan aloitettua pian ja matka kohti eri loppuja sekä katsoa mitä muuta yllätyksiä sillä on tarjolla. Pituus oli täydellinen ja enemmän vastinetta saa rahoille kun haluaa pelata uudestaan heti läpäistyään.

En usko että läheskään kaikki tulee pitämään pelistä niin paljon kuin itse. Siinä on elementtejä jotka saattaa joillekkin tuntua SH pelissä todella väärältä mutta itselle maistui erittäin hyvin.
 
Oliko puzzleissa vaikeusasteet valittavissa? Itse olen niin puusilmä että, Sh2 piti laittaa puzzlet easylle niin sit onnistu pelaaminen
 
Oliko puzzleissa vaikeusasteet valittavissa? Itse olen niin puusilmä että, Sh2 piti laittaa puzzlet easylle niin sit onnistu pelaaminen
On, itsekin menen helpolla koska nää ainaiset puzzlet puuduttaa ja syö pelikokemusta itellä, sitä varten on pelejä jos niitä haluaa, tässä nyt ollu suurin osa vielä kohtuu helppoja onneks ja toisinaan ihan "hyviä" joten ei kuitenkaan negatiivinen asia, tänään luikahtaa läpi tod näk jos tämä on noin 10h peli.
 
Läpi paukahti. 10h 30min pelin sisäinen aika. Story/fog vaikeustasot.
Melko nopsaan kyllä meni, mutta sinänsä kyllä hyvä kun tuo tosiaan on tarkoitettu pelattavaksi uudelleenkin läpi. Itselläkin story combat, mutta puzzleen taisin ottaa hardin tuon fogin sijaan ja kaksi ekaa ovat kyllä olleet todella helppoja. 1h 40min kellossa ja toistaiseksi hyvin on maistunut. Tuo sodanjälkeinen Japani on ihan jo ympäristönä mukavaa vaihtelua, peli näyttää omaan silmään hyvinkin nätiltä ja lore kyllä kiinnostaa kovasti.

Hajoavat aseet on aina vähän hazardi idea koska pelaaja voi ajaa itsensä tilanteeseen missä ei vaan ole enää aseita tai korjaus tavaroita ja vaikka itselle ei näin käynyt katselin striimiä missä kävi ja sitten ei voi muuta kun ladata save tai puskea eteenpäin ja toivoa että saa aseen jostain, niitä ei vielä pelin alussa ihan hirveästi jaeta. Loppuakohden sitten kun toiminta lisääntyy niin aseita alkoi löytymään paljon enemmän kuin oli tarvetta.
Itselle kävi Homecomingin kanssa aikoinaan, että jäin tokaan bossiin jumiin ja peli jäi siihen, kun ei ollut tarpeeksi hela-itemeitä ja bossi sen verran haastava, että en vain keksinyt miten selvitä siitä ilman riittävää hiilausta. Onneksi tässä tuskin noin pahasti voi jäädä jumiin ainakaan Story-vaikeustasolla.

SH 2 remake ja jopa vanhemmat pelit teki puzzlet paremmin. Peli ei myöskään ole millään tavalla ainakaan itselle pelottava ei oikeastaan edes ahdistava. Se on brutaali ja monster design on loistava mutta tunnelma ei koskaan pelissä ollut mikään pelottava. Mutta toisaalta ei itselle ole mikään SH ollut pelottava paitsi ehkä ensimmäinen osa. Resident Evil 2 ja 3 remaken tyyliset läpi pelin jahtaavat otukset aiheuttaa paljon enemmän pelon tuntieta kuin SH tyyli. Ei se silti tarkoita etteikö peli olisi huikean tunnelmallinen ja ehkä siksi pidän tätä suosikki kauhupeli sarjana kun ei tarvitse paskat housussa liikkua ympäriinsä.
Samoja mietteitä, tosin kyllä SH1 oli n. parisenkymmentä vuotta sitten ihan "kuumotus maximus" alkupuoliskon osalta ainakin, ennen kuin siihen jo vähän turtui. Samoten SH2 ja 3 (sen alkupuoliskon mitä pelasin) olivat jossain määrin pelottavia, tai ehkä ennemminkin hyvin painostavia/ahdistavia, mutta nyt SH2 Remake ja SH2 HD eivät kyllä varsinaisesti pelottaneet, vaikka tunnelma on kohdillaan, vaan Remaken pelasi aika lailla vain jännittäen lähinnä sitä, että mitä muutoksia ovat keksineet ja onko se Redditissä mainostettu vankila nyt sitten pelottavinta ikinä. HD sitten siihen perään muistin virkistykseksi/vertauksesi Remakeen ja ihan mielenkiinnota, että kuinka kökköiseltä se tuntuu kehnona porttina. Sopiva pelisarja itsellekin ja tämä f vaikuttaa hyvältä jatkumolta siihen. Sitten SH1R vielä tulossa (ja hyvin hyvin todennäköisesti myös 3R). Ai että, kyllä nyt syödään hyvin!
 
Alottiko kukaan muu tätä combat hardilla? Jos alotti niin mitä mietteitä taistelusta ja vaikeusasteesta? Jotenkin kyllä turhauttavaa kuinka ihan perus vihollinen kahdella osumalla vetää helat ihan mininiin. Usein jos on tallennuspisteen vieressä ja ottaa yhden/kaks osumaa viholliselta niin on vain järkevintä ladata tallennus ja koittaa uudestaan mennä ilman osumia. Taisteluissa pari huonosti ajoitettua väistöä peräkkäin ja sitten hahmo jo puuskuttaakin paikoillaan kun stamina loppu ja todennäköisesti tulee isku mistä puolet heloista pois. Todella typerästi oli nimetty vaikeusasteet valinnassa, kun story yleensä tarkoittaa sitä että ei ole mitään haastetta niin kuvittelin tuon hardin olevan ns. Se perinteinen normal.

Nyt kun sain vähän valitettua niin jatkan hitaasti taas eteenpäin rämpimistä
 
Alottiko kukaan muu tätä combat hardilla? Jos alotti niin mitä mietteitä taistelusta ja vaikeusasteesta? Jotenkin kyllä turhauttavaa kuinka ihan perus vihollinen kahdella osumalla vetää helat ihan mininiin. Usein jos on tallennuspisteen vieressä ja ottaa yhden/kaks osumaa viholliselta niin on vain järkevintä ladata tallennus ja koittaa uudestaan mennä ilman osumia. Taisteluissa pari huonosti ajoitettua väistöä peräkkäin ja sitten hahmo jo puuskuttaakin paikoillaan kun stamina loppu ja todennäköisesti tulee isku mistä puolet heloista pois. Todella typerästi oli nimetty vaikeusasteet valinnassa, kun story yleensä tarkoittaa sitä että ei ole mitään haastetta niin kuvittelin tuon hardin olevan ns. Se perinteinen normal.

Nyt kun sain vähän valitettua niin jatkan hitaasti taas eteenpäin rämpimistä
Oma fiilis on että story on normal ja hard on extreme, mut joillekki tää voi olla helpompi, ite oon aina huono väistöis ja juuri tuota tapahtui mistä puhuit, alkupuolisko vielä meni mutkitta mutta.. Rispect jos vedät läpi ekan kerran hardilla, huhhu! Mulla se ei olisi varmaan jaksanu kantaa peliä näinkään pitkälle.
 
Joo se taistelu vaikeustaso ei story tasollakaan ole super helppo. Onneksi peli jakaa health itemeitä niin ruhtinaallisesti että on varaa ottaa osumaa. Pelin läpäistyäni oli 50 niitä pillereitä vielä jäljellä. Loppubossille kun menin niin oli nuo pillerit 6 laastaria, 3 niitä ruskeita mömmöjä mitä lie oli. 6 itemiä jotka antaa suoraan täydet helat. Joten pystyi vaan spämmimään hiiliä.

Pelin läpäisyn jälkeen avautuu fog taistelu vaikeustaso jos haluaa olla masokisti. Itse vedän NG+ kyllä story/hard tasolla niin ei tarvi huolehtia mistään.
 
Alottiko kukaan muu tätä combat hardilla? Jos alotti niin mitä mietteitä taistelusta ja vaikeusasteesta? Jotenkin kyllä turhauttavaa kuinka ihan perus vihollinen kahdella osumalla vetää helat ihan mininiin. Usein jos on tallennuspisteen vieressä ja ottaa yhden/kaks osumaa viholliselta niin on vain järkevintä ladata tallennus ja koittaa uudestaan mennä ilman osumia. Taisteluissa pari huonosti ajoitettua väistöä peräkkäin ja sitten hahmo jo puuskuttaakin paikoillaan kun stamina loppu ja todennäköisesti tulee isku mistä puolet heloista pois. Todella typerästi oli nimetty vaikeusasteet valinnassa, kun story yleensä tarkoittaa sitä että ei ole mitään haastetta niin kuvittelin tuon hardin olevan ns. Se perinteinen normal.

Nyt kun sain vähän valitettua niin jatkan hitaasti taas eteenpäin rämpimistä
Hardilla olen itse pelannut ja taistelu on jopa tuntunut omaan makuun aavistuksen helpolta. Kaikkia en tosin yritäkkään tappaa vaan kiertelen mahdollisuuksien mukaan niin säästyy resursseja. Mutta oma taktiikka on kyttäillä sitä punaista välähdystä ja lyödä siinä kohtaa heavy attack niin se on käytännössä siinä noiden perus vihujen kanssa. Sitten vain pari lyöntiä perään, kun ne on stunnissa. Myös sitä focus lyöntiä käytän jonkin verran ja pyrin pitämään sellaisen sopivan etäisyyden, että yhdellä väistöllä pääsen jo iskusarjoja karkuun.
 
Läpi meni täälläkin! Hyvä peli kokonaisuudessaan, Silent Hill häröä meininkiä, vähän raakuuttaki, ja ne jotkut creepymäiset kauhuelementit jotka kutitteli aivoja ajoittain mukavalla tavalla jäi mieleen! Tarinaa unohtamatta.

Story oli itselle se oikea vaikeusaste, oikeestaan toi loppu oli jopa haastava sillä, mutta storyssa lähinnä se että itemeitä ja asejuttuja saa hyvällä tahdilla, ni helpotti pelaamista, muttei kyllä mikää läpijuoksu ollut. Lähemmäs 11h siinä luikahti.
New+ ois tyrkyllä, muttei kyllä pysty mitenkään heti hyppää takas tuohon, ehkä tulvaisuudessa ehkä ei.
 
Ylös Bottom