Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill f

PS5 konsolit pärjää pelissä hyvin suorituskyvyn puolesta. Pron PSSR toteutus on taas kerran SH pelissä vähän heikompi.


Hieman piti hieraista silmiä, että taasko tässä kävi näin Pron kanssa. Tuo Digital Foundryn video antaa ymmärtää, että Pro-versio on vilkkuvine nurmikkoineen näistä kolmesta versiosta huonoin. Tästä vertailusta jää Pro-versiosta hieman parempi kuva, mutta onhan nuo erot versioiden välillä aika lillukanvarsia:



Useammastakin arvostelusta jo bongannut, että pelin ajattelemista ei voi lopettaa ja se pakottaa pelaamaan läpi uudelleen ja uudelleen. Ajattelin, että en vielä peliä osta, kun tuntuu niin härskiltä ajatukselta ostaa kaksi täyshintaista peliä saman kuukauden aikana (Cronos). Saattaapi nyt kuitenkin olla, että ei tässä malta kovin pitkään odotella.
 
Hieman piti hieraista silmiä, että taasko tässä kävi näin Pron kanssa. Tuo Digital Foundryn video antaa ymmärtää, että Pro-versio on vilkkuvine nurmikkoineen näistä kolmesta versiosta huonoin. Tästä vertailusta jää Pro-versiosta hieman parempi kuva, mutta onhan nuo erot versioiden välillä aika lillukanvarsia:



Useammastakin arvostelusta jo bongannut, että pelin ajattelemista ei voi lopettaa ja se pakottaa pelaamaan läpi uudelleen ja uudelleen. Ajattelin, että en vielä peliä osta, kun tuntuu niin härskiltä ajatukselta ostaa kaksi täyshintaista peliä saman kuukauden aikana (Cronos). Saattaapi nyt kuitenkin olla, että ei tässä malta kovin pitkään odotella.


No kohta pääsee pistää pelin itse tulille kum jenkki versio on juuri julkaistu. Katsotaan miten paljon vilkkuvat ruohot häiritsee. DF kuitenkin katsoo asioita täysin eri silmillä kun tavan tallaaja ja kiinnittää huomiota teknisiin virheisiin joita ei itse välttis edes huomaa. Toki tuollainen vilkkuva ruoho nyt on aika silmiinpistävä.
 
No kohta pääsee pistää pelin itse tulille kum jenkki versio on juuri julkaistu. Katsotaan miten paljon vilkkuvat ruohot häiritsee. DF kuitenkin katsoo asioita täysin eri silmillä kun tavan tallaaja ja kiinnittää huomiota teknisiin virheisiin joita ei itse välttis edes huomaa. Toki tuollainen vilkkuva ruoho nyt on aika silmiinpistävä.
Kuulun myös niihin joka ei niin pieniin takerru, no vilkkuva ruoho kylläkin, mutta esim miltei kaikissa peleissä qualityn ja performancen ero on niin pieni versus siihen valtavaan ruudunpäivitys eroon etten nää siinä koskaan ku yhden vaihtoehdon.
 
Nyt on ensimmäiset maistiaset otettu ja koettu oikea pelimaailma ja other world. Teknisesti peli on kaksijakoinen. Se näyttää tosi hyvältä ja se pöyrii todella sulavasti. Mutta 30 fps cutscenet ja 60 fps gameplayn välillä jatkuvasti vaihtelu tuntuu aika häiritsevältä ja motion blurria ei saa pois joka on isompi ongelma kuin vilkkuvat ympäristöt joihin en juuri kiinnittänyt huomiota. On hyvää siis mutts on huonoakin.

Äänipuoli on aivan super fantastinen ja ihan ehtaa Silent Hilliä. Se on samaan aikaan hyvin erilainen ja silti tuttu. Enkku äänet toimii hyvin.

Pelattavuus ei tunnu läheskään niin kankealta kuin sarjan peleissä yleensä ja ainakin alkuun vihujen mättäminen melee aseilla on enemmän hauskaa kun taistelua kankeutta vastaan. Et voi vaan rämpyttää nappeja vaan pitää odottaa oikeaa hetkeä rankaista vihua. L2 pohjassa pitämällä näet koska voit painaa R2 ja tehdä parryn mutta se vaatii oikeaa ajoitusta koska L2 pohjassa pitäminen syö mielentilaasi ja kun se menee nollaan alat menettää helaa.

Pelissä on siis vähän souls tyylisiä elementtejä kuten tallenus pisteet eli bonfiret missä voi tehdä asioita. Pelissä on kuitenkin myös autosave joten kuollessa uudelleen yritystä ei tehdä edelliseltä bonfireltä. Myöskin taistelut muistuttaa vähän souls pelejä parryineen mutta ei ole edes samassa universumissa mitä tulee vaikeuteen mekaniikkojen toteutuksessa.

Puzzlet aloitin sillä vaikeimmalla tasolla, fog jotain mikä lie oli nimeltään. Pulmissa saa kyllä tosissaan raapia päätään.

Otherworld jutut laitan spoilereihin jos haluaa kokea ne ihan itse.

Tässä siis siirrytään kokonaan ihan toiseen paikkaan erilleen pelimaailmasta ja tarkoitus oli ratkoa kinkkinen pulma. Ainut vaan että samaan aikaan sinua jahtaa kuolematon olento jonka voi hetkellisesti tainuttaa mutta se nousee aina ylös takaisin väijjymään. En todellakaan tykkää tämän tyylisistä jutuista kauhupeleissä koska en tarvitse yhtään extra ahdistusta siitä möröstä ja ahdistavaan maailmaan. Onneks huomasin että kun juokset karkuun se hukkaa sinut ja pystyin ratkomaan pulman niin että hiippailin sen vartiointi alueen ulkopuolella ratkoen pulmaa. En tiedä onko ne kaikki samanlaisia ja kuinka usein niitä on mutta kelpaisi hyvin jos ei kovin usein.

Alku on ollut siis pieniä teknisiä marinoita lukuunottamatta todella hyvä. Tarina kutkuttava, tunnelma aivan huikea ja vaikka peli on todella erilainen se tuntuu silti Silent Hilliltä. Se mitä pelkäsin alkuun että tästä tulisi liikaa Fatal Frame pelit mieleen niin eipä juurikaan käynyt mielessä muuta kuin tietysti samanlaisessa ympäristössä mennään joten tottakai kun näkee Torii portin niin tulee heti FF peli mieleen ja voit laittaa tähän Leonardo DiCaprio meemin.
 
Alku on ollut siis pieniä teknisiä marinoita lukuunottamatta todella hyvä. Tarina kutkuttava, tunnelma aivan huikea ja vaikka peli on todella erilainen se tuntuu silti Silent Hilliltä. Se mitä pelkäsin alkuun että tästä tulisi liikaa Fatal Frame pelit mieleen niin eipä juurikaan käynyt mielessä muuta kuin tietysti samanlaisessa ympäristössä mennään joten tottakai kun näkee Torii portin niin tulee heti FF peli mieleen ja voit laittaa tähän Leonardo DiCaprio meemin.
Minusta tämä ei taas tunnu yhtään Silent Hilliltä. Ainoa ongelma tässä on se, ettei tämä ole mitenkään ahdistava tai jännittävä, kuten Silent Hill 2. Nämä ovat käytännössä jo ihan täysin erilaisia pelejä. Jos vertaa SH2:n ja tämän "otherworldia", niin onhan tuo kakkonen kaikessa ahdistavuudessaan täysin eri luokkaa.
 
Ylös Bottom