Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill f

PS5 konsolit pärjää pelissä hyvin suorituskyvyn puolesta. Pron PSSR toteutus on taas kerran SH pelissä vähän heikompi.


Hieman piti hieraista silmiä, että taasko tässä kävi näin Pron kanssa. Tuo Digital Foundryn video antaa ymmärtää, että Pro-versio on vilkkuvine nurmikkoineen näistä kolmesta versiosta huonoin. Tästä vertailusta jää Pro-versiosta hieman parempi kuva, mutta onhan nuo erot versioiden välillä aika lillukanvarsia:



Useammastakin arvostelusta jo bongannut, että pelin ajattelemista ei voi lopettaa ja se pakottaa pelaamaan läpi uudelleen ja uudelleen. Ajattelin, että en vielä peliä osta, kun tuntuu niin härskiltä ajatukselta ostaa kaksi täyshintaista peliä saman kuukauden aikana (Cronos). Saattaapi nyt kuitenkin olla, että ei tässä malta kovin pitkään odotella.
 
Hieman piti hieraista silmiä, että taasko tässä kävi näin Pron kanssa. Tuo Digital Foundryn video antaa ymmärtää, että Pro-versio on vilkkuvine nurmikkoineen näistä kolmesta versiosta huonoin. Tästä vertailusta jää Pro-versiosta hieman parempi kuva, mutta onhan nuo erot versioiden välillä aika lillukanvarsia:



Useammastakin arvostelusta jo bongannut, että pelin ajattelemista ei voi lopettaa ja se pakottaa pelaamaan läpi uudelleen ja uudelleen. Ajattelin, että en vielä peliä osta, kun tuntuu niin härskiltä ajatukselta ostaa kaksi täyshintaista peliä saman kuukauden aikana (Cronos). Saattaapi nyt kuitenkin olla, että ei tässä malta kovin pitkään odotella.


No kohta pääsee pistää pelin itse tulille kum jenkki versio on juuri julkaistu. Katsotaan miten paljon vilkkuvat ruohot häiritsee. DF kuitenkin katsoo asioita täysin eri silmillä kun tavan tallaaja ja kiinnittää huomiota teknisiin virheisiin joita ei itse välttis edes huomaa. Toki tuollainen vilkkuva ruoho nyt on aika silmiinpistävä.
 
No kohta pääsee pistää pelin itse tulille kum jenkki versio on juuri julkaistu. Katsotaan miten paljon vilkkuvat ruohot häiritsee. DF kuitenkin katsoo asioita täysin eri silmillä kun tavan tallaaja ja kiinnittää huomiota teknisiin virheisiin joita ei itse välttis edes huomaa. Toki tuollainen vilkkuva ruoho nyt on aika silmiinpistävä.
Kuulun myös niihin joka ei niin pieniin takerru, no vilkkuva ruoho kylläkin, mutta esim miltei kaikissa peleissä qualityn ja performancen ero on niin pieni versus siihen valtavaan ruudunpäivitys eroon etten nää siinä koskaan ku yhden vaihtoehdon.
 
Nyt on ensimmäiset maistiaset otettu ja koettu oikea pelimaailma ja other world. Teknisesti peli on kaksijakoinen. Se näyttää tosi hyvältä ja se pöyrii todella sulavasti. Mutta 30 fps cutscenet ja 60 fps gameplayn välillä jatkuvasti vaihtelu tuntuu aika häiritsevältä ja motion blurria ei saa pois joka on isompi ongelma kuin vilkkuvat ympäristöt joihin en juuri kiinnittänyt huomiota. On hyvää siis mutts on huonoakin.

Äänipuoli on aivan super fantastinen ja ihan ehtaa Silent Hilliä. Se on samaan aikaan hyvin erilainen ja silti tuttu. Enkku äänet toimii hyvin.

Pelattavuus ei tunnu läheskään niin kankealta kuin sarjan peleissä yleensä ja ainakin alkuun vihujen mättäminen melee aseilla on enemmän hauskaa kun taistelua kankeutta vastaan. Et voi vaan rämpyttää nappeja vaan pitää odottaa oikeaa hetkeä rankaista vihua. L2 pohjassa pitämällä näet koska voit painaa R2 ja tehdä parryn mutta se vaatii oikeaa ajoitusta koska L2 pohjassa pitäminen syö mielentilaasi ja kun se menee nollaan alat menettää helaa.

Pelissä on siis vähän souls tyylisiä elementtejä kuten tallenus pisteet eli bonfiret missä voi tehdä asioita. Pelissä on kuitenkin myös autosave joten kuollessa uudelleen yritystä ei tehdä edelliseltä bonfireltä. Myöskin taistelut muistuttaa vähän souls pelejä parryineen mutta ei ole edes samassa universumissa mitä tulee vaikeuteen mekaniikkojen toteutuksessa.

Puzzlet aloitin sillä vaikeimmalla tasolla, fog jotain mikä lie oli nimeltään. Pulmissa saa kyllä tosissaan raapia päätään.

Otherworld jutut laitan spoilereihin jos haluaa kokea ne ihan itse.

Tässä siis siirrytään kokonaan ihan toiseen paikkaan erilleen pelimaailmasta ja tarkoitus oli ratkoa kinkkinen pulma. Ainut vaan että samaan aikaan sinua jahtaa kuolematon olento jonka voi hetkellisesti tainuttaa mutta se nousee aina ylös takaisin väijjymään. En todellakaan tykkää tämän tyylisistä jutuista kauhupeleissä koska en tarvitse yhtään extra ahdistusta siitä möröstä ja ahdistavaan maailmaan. Onneks huomasin että kun juokset karkuun se hukkaa sinut ja pystyin ratkomaan pulman niin että hiippailin sen vartiointi alueen ulkopuolella ratkoen pulmaa. En tiedä onko ne kaikki samanlaisia ja kuinka usein niitä on mutta kelpaisi hyvin jos ei kovin usein.

Alku on ollut siis pieniä teknisiä marinoita lukuunottamatta todella hyvä. Tarina kutkuttava, tunnelma aivan huikea ja vaikka peli on todella erilainen se tuntuu silti Silent Hilliltä. Se mitä pelkäsin alkuun että tästä tulisi liikaa Fatal Frame pelit mieleen niin eipä juurikaan käynyt mielessä muuta kuin tietysti samanlaisessa ympäristössä mennään joten tottakai kun näkee Torii portin niin tulee heti FF peli mieleen ja voit laittaa tähän Leonardo DiCaprio meemin.
 
Alku on ollut siis pieniä teknisiä marinoita lukuunottamatta todella hyvä. Tarina kutkuttava, tunnelma aivan huikea ja vaikka peli on todella erilainen se tuntuu silti Silent Hilliltä. Se mitä pelkäsin alkuun että tästä tulisi liikaa Fatal Frame pelit mieleen niin eipä juurikaan käynyt mielessä muuta kuin tietysti samanlaisessa ympäristössä mennään joten tottakai kun näkee Torii portin niin tulee heti FF peli mieleen ja voit laittaa tähän Leonardo DiCaprio meemin.
Minusta tämä ei taas tunnu yhtään Silent Hilliltä. Ainoa ongelma tässä on se, ettei tämä ole mitenkään ahdistava tai jännittävä, kuten Silent Hill 2. Nämä ovat käytännössä jo ihan täysin erilaisia pelejä. Jos vertaa SH2:n ja tämän "otherworldia", niin onhan tuo kakkonen kaikessa ahdistavuudessaan täysin eri luokkaa.
 
Nyt on 5 ja puoli tuntia takana ja kyllähän se maistuu. Easy taistelu tasolla, health itemeitä riittää joka nurkana takana mutta aseita ei kyllä paljon löydy. Ne vähät mitä löytyy täytyy korjata repair kiteillä ja jos olisin tappanut kaiken mikä liikkuu niin ei nekään olisi riittänyt, peli siis pakottaa pelaajan valitsemaan taistelunsa. Muutenkin kun itemit on aluksi rajoitettu 8 kpl mitä voi kantaa niin paljon joutuu heittää hukkaan ja miettiä mitä haluaa kantaa mukana. Sitä saa kasvatettua mutta tällä hetkellä on 10 slottia että ei nyt puhuta mistään massiivisista muutoksista, ellen ole missannut bägejä. :D Vielä kun kaikki itemit ei pinoudu vaan ovat yksittäisiä tavaroita niin ei sitä tilaa liikaa ole.

Mielenkiintoista nähdä mihin tarina tästä lähtee koska siinä on ihan sellainen tunnelma että voisi loppua kohta mutta jos pelillä kerta on pitutta reilusti yli 10h niin ei minun pitäisi olla lähelläkään loppua, varsinkin kun ottanut aika hitaasti homman ja tutkinut kaikki paikat.

Yksi asia joka nousee mieleen on että miten tätä jaksaa sitten uusinta kierroksilla, tässä on joitain sellaisia kohtia mitkä voi toimia ekalla kerralla mutta uusinta kierroksilla tuntuvat turhilta. No se on kuitenkin tiedossa että NG+ tarjoaa uusia bosseja, uusia alueita ja uusia cutscenejä joten se voi olla jopa parempi ? who knows.

No katsotaan millon on taas aikaa jatkaa peliä mutta viimeistään viikonloppuna.


Myös tämä herra suosittelee vahvasti

 
Viimeksi muokattu:
Mutta 30 fps cutscenet ja 60 fps gameplayn välillä jatkuvasti vaihtelu tuntuu aika häiritsevältä ja motion blurria ei saa pois joka on isompi ongelma kuin vilkkuvat ympäristöt joihin en juuri kiinnittänyt huomiota.
Itellä ei tuo cutscenejen ja gameplayn framerate ero häiritse kyllä yhtään. Kun ei itse pelaa niin ei tuo 30fps samalla tavalla häiritse. Onhan leffatkin tyyliin 24fps tms.

Muuten kyllä hyvin samoja mietteitä itelläkin. Vaikuttaa alunperusteella erittäin hyvältä. Pitää hetken päästä jatkaa vähän pidempi sessio.

Minusta tämä ei taas tunnu yhtään Silent Hilliltä. Ainoa ongelma tässä on se, ettei tämä ole mitenkään ahdistava tai jännittävä, kuten Silent Hill 2. Nämä ovat käytännössä jo ihan täysin erilaisia pelejä. Jos vertaa SH2:n ja tämän "otherworldia", niin onhan tuo kakkonen kaikessa ahdistavuudessaan täysin eri luokkaa.
Vahvasti eri mieltä kyllä tästä. SH fiilikset on niin vahvasti läsnä, ettei SH2R lukuunottamatta vastaavaa ole tullut koettua sitten kolmosen. Tunnelma on myös heti alkuun sopivalla tavalla painostava ja tarina vaikuttaa erittäin mielenkiintooselta ja hyvin SH maiselta.
 
Itellä ei tuo cutscenejen ja gameplayn framerate ero häiritse kyllä yhtään. Kun ei itse pelaa niin ei tuo 30fps samalla tavalla häiritse. Onhan leffatkin tyyliin 24fps tms.

Muuten kyllä hyvin samoja mietteitä itelläkin. Vaikuttaa alunperusteella erittäin hyvältä. Pitää hetken päästä jatkaa vähän pidempi sessio.


Vahvasti eri mieltä kyllä tästä. SH fiilikset on niin vahvasti läsnä, ettei SH2R lukuunottamatta vastaavaa ole tullut koettua sitten kolmosen. Tunnelma on myös heti alkuun sopivalla tavalla painostava ja tarina vaikuttaa erittäin mielenkiintooselta ja hyvin SH maiselta.

Ei se ole se itse 30 fps, ei se niissä cutsceneissä häiritse tippaakaan. Se on ne siirtymät jossa näkee niin ison eron kun framerate muuttuu. Välillä niitä alussa oli tosi useasti kun juosket 5 metriä ja taas cutsceneä joka kestää 15 sekuntia ja taas takas gameplayhin. Eihän se iso juttu ole koska puhutaan sekunnista kun se muutos tapahtuu mutta joka kerta se vähän pistää silmään.
 
Ei se ole se itse 30 fps, ei se niissä cutsceneissä häiritse tippaakaan. Se on ne siirtymät jossa näkee niin ison eron kun framerate muuttuu. Välillä niitä alussa oli tosi useasti kun juosket 5 metriä ja taas cutsceneä joka kestää 15 sekuntia ja taas takas gameplayhin. Eihän se iso juttu ole koska puhutaan sekunnista kun se muutos tapahtuu mutta joka kerta se vähän pistää silmään.
Juu, mutta ei nuo vaihdotkaan itsellä haittaa. Ei ole pistänyt missään kohtaa vielä silmään.
 
Pitihän se näin illasta vielä jatkaa ja pelissä tapahtui sellaisia asioita että jos olisit kertonut näistä etukäteen en olisi uskonut. On kyllä hyvä että saivat pidettyä ne salassa. Sen sanon ettei kyllä maistu kaikille, varsinkin jos ei osaa avartaa mieltään siitä mitä Silent Hillin kuuluu olla.

Huikeaa settiä huhuh.
 
Miksei kukaa ole kertonu että tässä on ehkä tän vuoden parhaimpia opening scenejä yhdistettynä musaan "Mayoi Uta" siis tsiisus näitä väreitä juuri kaipaan peleihin!! Nyt sain sitä! En malta odottaa mitä tämä tuokaan vielä tullessaan!
 
Miltäs tuo combat on tuntunut teidän mielestä, jotka on päässyt jo pelaamaan? Hieman mitä lueskellut foorumeilta niin yksi suurimmista kritiikeistä on combat, tai ainakin se että sitä on ihan liikaa jo alusta alkaen. Huomattavasti enemmän kuin vaikka SH2 Remakessa, jossa sitä oli jo varsin runsaasti ja se alkoi tympimään loppu puolella.
 
Miltäs tuo combat on tuntunut teidän mielestä, jotka on päässyt jo pelaamaan? Hieman mitä lueskellut foorumeilta niin yksi suurimmista kritiikeistä on combat, tai ainakin se että sitä on ihan liikaa jo alusta alkaen. Huomattavasti enemmän kuin vaikka SH2 Remakessa, jossa sitä oli jo varsin runsaasti ja se alkoi tympimään loppu puolella.
Tuo arveluttaa itteänikin ja moni sanonut tyyliin, alun jälkee vaa kiertelet niitä ja plaa.
Vertasin myös enkku-japsi ääninäyttelyä ja omaan silmään näyttää niin hölmöltä ku noiden suuhun tungetaan amerikkaa, että tää on kyllä selväpeli, japsi orggis äänillä mennää!
 
Miltäs tuo combat on tuntunut teidän mielestä, jotka on päässyt jo pelaamaan? Hieman mitä lueskellut foorumeilta niin yksi suurimmista kritiikeistä on combat, tai ainakin se että sitä on ihan liikaa jo alusta alkaen. Huomattavasti enemmän kuin vaikka SH2 Remakessa, jossa sitä oli jo varsin runsaasti ja se alkoi tympimään loppu puolella.
Ainakin ensimmäisen 4h aikana suurimman osan vihuista voi kiertää ja juosta karkuun ja sitä myös tutoriaaleissa mainostetaan, että ”pick your fights”. Hyvin SH tyylinen on tuo taistelu minusta mutta modernimpi. Ei valittamista itellä.
 
Täällä aletaan lähestyä loppua ja en sanoisi että tässä on sen enempää taistelua kuin SH2 remakessa ainakaan suurimmaksi osaksi ollut. Tosin tuo juttu mistä eilen mainitsin voi tehdä sen että tietyissä hetkissä pelin lopussa on enemmän toimintaa, mutta en voi varmaksi sanoa kun en ole päässyt näkemään miten se vaikuttaa vielä.

Taistelut itsessään ei ole itselle aiheuttanut mitään ongelmia. Pelin dodge ja "parry" mekaniikka tekevät pelattavuudesta paljon paremman kuin vanhoista SH peleistä joissa en halua edes pelata melee aseilla. En ole ylipäänsä kauhupelien ystävä missä on vain melee aseita ja se oli yksi asia jota pelkäsin ennakkoon. Ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmia sen kanssa vaikka mielummin olen pumpum pelaaja. Hyvin onnistunut melee systeemi joka on sopivan hyvä ettei se raivostuta ja sopivan kankea ettei tämä tunnu miltään action peliltä.
 
Ylös Bottom