Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
tämä dimensio aiheeseen tuskin yllättää ketään:
Tutkimuksessa ei lasketa mitenkään, mistä esimerkiksi fyysisen median tuotanto saa energiansa, eikä sitä, miten tekoäly vaikuttaa serverien kulutukseen. Sivulauseessa todetaan, että serverit saastuttavat enemmän, mutta se jätetään sikseen. Toisaalla eräs toimittaja huomautti, että Greenly on AI-investointifirman omistuksessa ja myy software as a service -palveluita, joten heillä on myös oma lehmä omassa tällä saralla.

Näytin tuota tukimusta yhdelle ympäristöinsinööri kavereistani ja hän hörähti oikein mojovasti sen heppoisuudelle.
 
Tutkimuksessa ei lasketa mitenkään, mistä esimerkiksi fyysisen median tuotanto saa energiansa, eikä sitä, miten tekoäly vaikuttaa serverien kulutukseen. Sivulauseessa todetaan, että serverit saastuttavat enemmän, mutta se jätetään sikseen. Toisaalla eräs toimittaja huomautti, että Greenly on AI-investointifirman omistuksessa ja myy software as a service -palveluita, joten heillä on myös oma lehmä omassa tällä saralla.

Näytin tuota tukimusta yhdelle ympäristöinsinööri kavereistani ja hän hörähti oikein mojovasti sen heppoisuudelle.
Heppoinen varmaan mutta jos maallikko tällain ajattelee vaikka GTA5 pelistä:

1. On se levy mikä on valmistettu jossain ja jostain ja laivattu paikasta a paikkaan b. Sitten kuluttaja kaasuttelee jollain vimpaimella kauppaan ja takasin pelin kanssa. Sen jälkeen kun on asennettu niin ladataan parhaassa tapauksessa koko peli uudestaan netistä tai vähintään päivitykset ja sitten pelataan. Läjän bittejä lataamiseen tarvitaan infra julkaisijalta. Tämä toistetaan jokaisen alustajulkaisun osalta. GTA5 editioneita on kuinka monta? fyysisenä?

2. On läjä bittejä mitä ladataan netistä ja sitten pelataan. läjän bittejä lataamiseen tarvitaan infra julkaisijalta. Tämä toistetaan jokaisen alustajulkaisun osalta.

Vaikken ympäristöinsinööri olekaan niin näen että tuo on melkoisen päivänselvä asia.
Ykkösoptio tekee kaiken mitä kakkosoptiokin mutta vitusti vielä enemmän.

Ykkösoptiossa täydellisessä maailmassa mikään peli ei tarvitse päivityksiä ja kaikki on täydellisenä levyllä niin voidaan toki deletoida vaatimus julkaisijan infralle. yeah right. Kunpa elettäisiinkin täydellisessä maailmassa. Eikä toi edes auttaisi tai laittaisi samalle tasolle vaihtoehdon 2 kanssa. Vaan olisi vaan lähempänä sitä.
 
En kyllä pureskelematta tätä niele.
laitoin oman maallikkoesimerkin tuosta. en näe oikein mahdollisuutta etteikö fyysinen media olisi kymmenkertaisesti kuormittavampi ympäristölle kuin digitaalinen media?
Unohtu muuten kirjata tehtaat missä fyysisiä medioita valmistetaan. Ei nekään ihan ilmatteeksi tule ympäristön kannalta
Eli tehtaat + materiaalit + valmistus + laivaus + kuljetus x 2 (tehtaalta myymälöihin + myymälöistä koteihin) + julkaisijan infra nettilatauksiin patcheihin tai koko peliin

Digiversio: julkaisijan infra nettilatauksiin
 
Viimeksi muokattu:
Heppoinen varmaan mutta jos maallikko tällain ajattelee vaikka GTA5 pelistä:

1. On se levy mikä on valmistettu jossain ja jostain ja laivattu paikasta a paikkaan b. Sitten kuluttaja kaasuttelee jollain vimpaimella kauppaan ja takasin pelin kanssa. Sen jälkeen kun on asennettu niin ladataan parhaassa tapauksessa koko peli uudestaan netistä tai vähintään päivitykset ja sitten pelataan. Läjän bittejä lataamiseen tarvitaan infra julkaisijalta. Tämä toistetaan jokaisen alustajulkaisun osalta. GTA5 editioneita on kuinka monta? fyysisenä?

2. On läjä bittejä mitä ladataan netistä ja sitten pelataan. läjän bittejä lataamiseen tarvitaan infra julkaisijalta. Tämä toistetaan jokaisen alustajulkaisun osalta.

Vaikken ympäristöinsinööri olekaan niin näen että tuo on melkoisen päivänselvä asia.
Ykkösoptio tekee kaiken mitä kakkosoptiokin mutta vitusti vielä enemmän.

Ykkösoptiossa täydellisessä maailmassa mikään peli ei tarvitse päivityksiä ja kaikki on täydellisenä levyllä niin voidaan toki deletoida vaatimus julkaisijan infralle. yeah right. Kunpa elettäisiinkin täydellisessä maailmassa. Eikä toi edes auttaisi tai laittaisi samalle tasolle vaihtoehdon 2 kanssa. Vaan olisi vaan lähempänä sitä.
Kuluttaja myös voi ostaa käytettynä levyn, tai lainata sen kirjastosta tai kaverilta, levyllä on pitempi elinikä tällä tavalla. Tehtaat voivat olla CO2-neutraaleja ja uusiutuvalla energialla toimivia.

Greenlyn oman tutkimuksen mukaan jo pelkkä videon suoratoisto on pahemmaksi, kuin esimerkiksi fyysinen media. Tässäkin he sanovat, että lopulta digitaalinen on pahemmaksi. Eikä tässä oteta mukaan sitä, että datalaitokset käyttävät AI:ta kauppapaikoilla ja palveluissa, mitkä ovat ympäristölle pahempia kuin mikään fyysinen media voisi ikinä olla.

Kukaan ei väitä, etteikö jokin kuluta ympäristöä. Mutta tosiasia on, että kyseessä on firma, jolla on heppoinen tutkimus taustalla ja rahoituksena toinen yritys jolla on rahallinen etu ajaa täysin digitaalista tulevaisuutta.
 
laitoin oman maallikkoesimerkin tuosta. en näe oikein mahdollisuutta etteikö fyysinen media olisi kymmenkertaisesti kuormittavampi ympäristölle kuin digitaalinen media?
Unohtu muuten kirjata tehtaat missä fyysisiä medioita valmistetaan. Ei nekään ihan ilmatteeksi tule ympäristön kannalta
Eli tehtaat + materiaalit + valmistus + laivaus + kuljetus x 2 (tehtaalta myymälöihin + myymälöistä koteihin)
Riippuu ihan siitä miten iso tiedosto siellä fyysisellä levyllä on. RDR2:ssa tais olla aika iso tiedosto.

Ai kymmenen? Eikös linkkaamassasi jutussa puhuttu satakertaisesta?
 
Kuluttaja myös voi ostaa käytettynä levyn, tai lainata sen kirjastosta tai kaverilta, levyllä on pitempi elinikä tällä tavalla. Tehtaat voivat olla CO2-neutraaleja ja uusiutuvalla energialla toimivia.

Greenlyn oman tutkimuksen mukaan jo pelkkä videon suoratoisto on pahemmaksi, kuin esimerkiksi fyysinen media. Tässäkin he sanovat, että lopulta digitaalinen on pahemmaksi. Eikä tässä oteta mukaan sitä, että datalaitokset käyttävät AI:ta kauppapaikoilla ja palveluissa, mitkä ovat ympäristölle pahempia kuin mikään fyysinen media voisi ikinä olla.

Kukaan ei väitä, etteikö jokin kuluta ympäristöä. Mutta tosiasia on, että kyseessä on firma, jolla on heppoinen tutkimus taustalla ja rahoituksena toinen yritys jolla on rahallinen etu ajaa täysin digitaalista tulevaisuutta.
Et voi mitenkään verrata videon suoratoistoa siihen että onko peli hankittu alunperin fyysisenä vai ei?! Vai voitko oikeasti? Mitä perkelettä?
Enhän mä hyvänen aika sentään puhunut tässä että peliä striimattaisiin? Tai itseasiassa, joo, voihan määkin voin alkaa huudella (siirrellä tolppia!) että mun henk. koht. fyysistä peliä striimataan jostain kaukoidästä mun sohvalle niin sitten vasta tulisin perkeleen kalliiksi :D

Tuskin on uutinen että jos ostaa pelin digikaupasta niin se ei tarkoita että sitä pelattaessa netti huutaa leipää ja sitä striimataan koko ajan? Vai tarkoittaako? :D

Vai ihanko oikeasti tässä nyt tarkoituksellisesti sotketaan asioita. Digikauppa : osta peli + lataa vs. stream palvelut (MS + Sony molemmat omilla nimikkeillään jotain tommosta tarjoaa. en noista tiedä eikä kiinnosta.)
Riippuu ihan siitä miten iso tiedosto siellä fyysisellä levyllä on. RDR2:ssa tais olla aika iso tiedosto.

Ai kymmenen? Eikös linkkaamassasi jutussa puhuttu satakertaisesta?
Tuskin liittyy pilkunnussintaan tämä vaan yleisesti. Ei RDR2 tai GTA5 pelit. Vaan pelit abc -> xyz. Ja julkaisumalli yleisesti.
Kuluttaja myös voi ostaa käytettynä levyn, tai lainata sen kirjastosta tai kaverilta, levyllä on pitempi elinikä tällä tavalla. Tehtaat voivat olla CO2-neutraaleja ja uusiutuvalla energialla toimivia.
Tästä tulikin muuten mieleen kun aloin miettimään ihan todenteolla. Meillä pelien kulutus on kolmen aikuisen lapsen kanssa aina jonkinlaisen säätämisen kautta tapahtunut family share kikkailujen kautta. Sekä PS & Xbox. Onnistuuko tuo fyysisillä?

Tottakai on porukoita jotka kierrättää fyysisiä medioita divareissa jne mutta meidän perhe on hyvä esimerkki missä pelin 'kierrätys' onnistuu ilman että joka poppoo ostaa sen oman fyysisen kopion. Mikä on laivattu aina niin ihanan ympäristöystävällisen muovin muodossa kiinasta tms. Mutta joo, kyllä se rankaisee AIn muodossa (en tiedä mistä tämäkin tuli ja miten se tähän liittyy) tms muuten kuin että sen lataa sieltä palvelimelta jokaiselle erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Et voi mitenkään verrata videon suoratoistoa siihen että onko peli hankittu alunperin fyysisenä vai ei?! Vai voitko oikeasti? Mitä perkelettä?
Enhän mä hyvänen aika sentään puhunut tässä että peliä striimattaisiin? Tai itseasiassa, joo, voihan määkin voin alkaa huudella (siirrellä tolppia!) että mun henk. koht. fyysistä peliä striimataan jostain kaukoidästä mun sohvalle niin sitten vasta tulisin perkeleen kalliiksi :D

Tuskin on uutinen että jos ostaa pelin digikaupasta niin se ei tarkoita että sitä pelattaessa netti huutaa leipää ja sitä striimataan koko ajan? Vai tarkoittaako? :D

Vai ihanko oikeasti tässä nyt tarkoituksellisesti sotketaan asioita. Digikauppa : osta peli + lataa vs. stream palvelut (MS + Sony molemmat omilla nimikkeillään jotain tommosta tarjoaa. en noista tiedä eikä kiinnosta.)

Tuskin liittyy pilkunnussintaan tämä vaan yleisesti. Ei RDR2 tai GTA5 pelit. Vaan pelit abc -> xyz. Ja julkaisumalli yleisesti.

Tästä tulikin muuten mieleen kun aloin miettimään ihan todenteolla. Meillä pelien kulutus on kolmen aikuisen lapsen kanssa aina jonkinlaisen säätämisen kautta tapahtunut family share kikkailujen kautta. Sekä PS & Xbox. Onnistuuko tuo fyysisillä?

Tottakai on porukoita jotka kierrättää fyysisiä medioita divareissa jne mutta meidän perhe on hyvä esimerkki missä pelin 'kierrätys' onnistuu ilman että joka poppoo ostaa sen oman fyysisen kopion. Mikä on laivattu aina niin ihanan ympäristöystävällisen muovin muodossa kiinasta tms. Mutta joo, kyllä se rankaisee AIn muodossa (en tiedä mistä tämäkin tuli ja miten se tähän liittyy) tms että sen lataa sieltä palvelimelta jokaiselle erikseen.
Videon toisto esimerkkinä siitä, että digitaalinen ei ole yksinkertaisesti helpoin ratkaisu. Tärkeämpi noista on se heidän oma myöntäminen, että digitaaliset serverit ovat pidemmän päälle pahempia. AI täytyy ottaa huomioon, sillä esimerkiksi Microsoft pyörittää sitä osana kaikkia palveluitaan. Sitä ei tässä tutkimuksessa oteta huomioon.

Muutenkin tuntuu todella hassulta, että otat näin nokkiisi tämän tutkimuksen aukkojen osoittamisesta. Ihan kuin fyysinen olisi jotenkin paha asia, mikä pitäisi saada pois päiviltä. Todellisuudessa jopa parhaimmilla päivillään fyysinen media oli niin pieni osa kokonaisuutta, että sen maalaaminen ympäristön kannalta suureksi pahaksi on naurettavaa. Jos pelaajat oikeasti olisivat huolissaan ympäristöstä, niin he jättäisivät kaikki moninpelit pelaamatta.

Mutta kuten sanottu, luotan ystäväni ammattitaitoon. Hänen mukaan ainakin tuo tutkimus on niin heppoinen, ettei siitä saa oikein mitään irti. Jos heiltä löytyisi tarkempaa lähdemateriaalia, joka näyttäisi life cycle assesmentit ja miten pitkään noita on seurattu, niin asia olisi toki eri.
 
Videon toisto esimerkkinä siitä, että digitaalinen ei ole yksinkertaisesti helpoin ratkaisu. Tärkeämpi noista on se heidän oma myöntäminen, että digitaaliset serverit ovat pidemmän päälle pahempia. AI täytyy ottaa huomioon, sillä esimerkiksi Microsoft pyörittää sitä osana kaikkia palveluitaan. Sitä ei tässä tutkimuksessa oteta huomioon.
Tällä ole mitään tekemistä aiheen otsikon kanssa. Ellei aleta siirtelemään maalitolppia. Fyysiset julkaisut, tänään, herran vuonna 2025 nojaa noihin (patch/update/koko peli) valitettavasti edelleen.

On väärin verrata stream palveluita digikauppaan.
Muutenkin tuntuu todella hassulta, että otat näin nokkiisi tämän tutkimuksen aukkojen osoittamisesta. Ihan kuin fyysinen olisi jotenkin paha asia, mikä pitäisi saada pois päiviltä. Todellisuudessa jopa parhaimmilla päivillään fyysinen media oli niin pieni osa kokonaisuutta, että sen maalaaminen ympäristön kannalta suureksi pahaksi on naurettavaa. Jos pelaajat oikeasti olisivat huolissaan ympäristöstä, niin he jättäisivät kaikki moninpelit pelaamatta.
En ota nokkiini tai paheksu fyysistä mediaa per se. Paheksun ympäristöinsinöörin tms väittämää että se olisi millään tasolla edes vertailukelpoinen vihreiden arvojen mukaisesti oleva formaatti vs. mitä on tarjolla. (digitaalinen). Tietysti jos alkuparametrit annetaan että se striimataan mun omasta henk koht fyysisestä kopiosta kiinasta niin ymmärrettävää. tämä toistetaan pelaajien lukumäärällä :)
Mutta kuten sanottu, luotan ystäväni ammattitaitoon. Hänen mukaan ainakin tuo tutkimus on niin heppoinen, ettei siitä saa oikein mitään irti. Jos heiltä löytyisi tarkempaa lähdemateriaalia, joka näyttäisi life cycle assesmentit ja miten pitkään noita on seurattu, niin asia olisi toki eri.
Kuten yllä kirjoitin, Argumentum ad auctoritatem
 
Tällä ole mitään tekemistä aiheen otsikon kanssa. Ellei aleta siirtelemään maalitolppia. Fyysiset julkaisut, tänään, herran vuonna 2025 nojaa noihin (patch/update/koko peli) valitettavasti edelleen.
Ei siirrellä maalitolppia, mutta sitten heti aletaan valittamaan oletetuista patcheista ja updateista? Jos doesitplay.orgia on uskominen niin valtaosa PS5 ja Nintendo Switch -peleistä on täysin pelikelpoisia ilman mitään latailuja. Jos haluaa, on täysin mahdollista pelata offlinena ja fyysisellä medialla vuosikausia ongelmitta.
En ota nokkiini tai paheksu fyysistä mediaa per se. Paheksun ympäristöinsinöörin tms väittämää että se olisi millään tasolla edes vertailukelpoinen vihreiden arvojen mukaisesti oleva formaatti vs. mitä on tarjolla. (digitaalinen). Tietysti jos alkuparametrit annetaan että se striimataan mun omasta henk koht fyysisestä kopiosta kiinasta niin ymmärrettävää. tämä toistetaan pelaajien lukumäärällä :)
Greenlyn oma tutkimus sanoo, että digitaalinen on pidemmän päälle pahempi ratkaisu ja vain tietyissä parametreissä fyysinen on pahempi ratkaisu. Heidän koko artikkeli on kuitenkin niin vajaa ja täynnä aukkoja, että siitä on mahdotonta vetää johtopäätöksiä. Eli haluat jotenkin morkata fyysistä mediaa niin innoissasi, että olet valmis ottamaan mistä tahansa oljenkorresta kiinni. Se on outoa.
 
Ei siirrellä maalitolppia, mutta sitten heti aletaan valittamaan oletetuista patcheista ja updateista? Jos doesitplay.orgia on uskominen niin valtaosa PS5 ja Nintendo Switch -peleistä on täysin pelikelpoisia ilman mitään latailuja. Jos haluaa, on täysin mahdollista pelata offlinena ja fyysisellä medialla vuosikausia ongelmitta.
Sotkit AIn ja suoratoiston käyttämän CO2 kuvioon missä piti keskustella otsikon mukaisesta aiheesta. Sitä tarkoitin että 'maalitolppia siirrellään' aiheen otsikkoa katsoen. Ei vaan liity aiheeseen mitenkään vaikka miten tuota yrittäisi kääntää ja vääntää.
Greenlyn oma tutkimus sanoo, että digitaalinen on pidemmän päälle pahempi ratkaisu ja vain tietyissä parametreissä fyysinen on pahempi ratkaisu. Heidän koko artikkeli on kuitenkin niin vajaa ja täynnä aukkoja, että siitä on mahdotonta vetää johtopäätöksiä. Eli haluat jotenkin morkata fyysistä mediaa niin innoissasi, että olet valmis ottamaan mistä tahansa oljenkorresta kiinni. Se on outoa.
Tuohan se onkin varmaan näiden keskusteluiden ydin että jos ei ole yksiselitteistä ja ultimaattista vastausta (koska meillä on tutkimuksia puoltaen molempia näkökantoja) niin herättelee sitten myös ummikon mielipiteitä molemmin puolin :) Ei minua haittaa olla väärässä jos se vaan jotenkin todistetaan. Seuraan vain omaa järjen ääntä. Kuten kaikkien meidän muidenkin pitää tehdä.
 
Äkkiseltään toki tuntuisi että fyysinen on vain digi + fyysisen lisät mutta kyllä tässä on paljon asioita, jotka pitää huomioida. Nämä tulee ainakin mieleen:

1) Fyysistä tehdään X erää ja se on sitten siinä. Digin taas pitää säilyä ladattavissa ostajille niin kauan kuin alusta on olemassa. Paljonko se kuluttaa ja miten sen voi edes laskea? Samaan yhtälöön voi laskea sen että fyysinen on käytännössä osaksi kierrätystä jos sadasta pelikerrasta 20 on hankittu käytettynä mutta diginä kaikki 100 on ladattu koneelle + mahdolliset ylimääräiset latauskerrat.

2) Digistä ladataan aina 100 % ja kuten jo yllä kirjoitin, pitää se olla myös X aikaa ladattavissa ja saatavilla, joten se vaatii servereitä. Fyysisetkin toki nykyään ikävän paljon vaativat latauksia levyasennuksen lisäksi mutta voinee silti sanoa että ei digi-version vertaa.

Pitäisi ottaa siis huomioon ainakin fyysisen pelin painomäärä vs. digin säilyttäminen ja ladattavissa olemisen aika ja vertailla näitä sitten keskenään. Tässäkin on sitten vielä muuttajia esim. pelin koko ja datamäärä levyllä sekä tarvittavat päivitykset levyversioon.

Tästä tulikin muuten mieleen kun aloin miettimään ihan todenteolla. Meillä pelien kulutus on kolmen aikuisen lapsen kanssa aina jonkinlaisen säätämisen kautta tapahtunut family share kikkailujen kautta. Sekä PS & Xbox. Onnistuuko tuo fyysisillä?
Siis kysytkö nyt että voiko fyysistä peliä jakaa kolmen ihmisen kesken? Fyysisen yksi plussista on nimenomaan se, ettei sitä ole liitetty johonkin tiliin vaan sen voi lainata, antaa tai myydä eteenpäin niin monta kertaa kuin levy vain on olemassa. Tätä on ihmiset tehneet jo muinaisista ajoista lähtien - siis ihan oikeastikin, kun siellä joku luolamies on antanut tikun kaverille että leiki sillä.
 
1) Fyysistä tehdään X erää ja se on sitten siinä. Digin taas pitää säilyä ladattavissa ostajille niin kauan kuin alusta on olemassa. Paljonko se kuluttaa ja miten sen voi edes laskea? Samaan yhtälöön voi laskea sen että fyysinen on käytännössä osaksi kierrätystä jos sadasta pelikerrasta 20 on hankittu käytettynä mutta diginä kaikki 100 on ladattu koneelle + mahdolliset ylimääräiset latauskerrat.

2) Digistä ladataan aina 100 % ja kuten jo yllä kirjoitin, pitää se olla myös X aikaa ladattavissa ja saatavilla, joten se vaatii servereitä. Fyysisetkin toki nykyään ikävän paljon vaativat latauksia levyasennuksen lisäksi mutta voinee silti sanoa että ei digi-version vertaa.
Hyviä pointteja, täytyy ihan miettiä.
Siis kysytkö nyt että voiko fyysistä peliä jakaa kolmen ihmisen kesken? Fyysisen yksi plussista on nimenomaan se, ettei sitä ole liitetty johonkin tiliin vaan sen voi lainata, antaa tai myydä eteenpäin niin monta kertaa kuin levy vain on olemassa. Tätä on ihmiset tehneet jo muinaisista ajoista lähtien - siis ihan oikeastikin, kun siellä joku luolamies on antanut tikun kaverille että leiki sillä.
Niin. En tarkentanut nähtävästi riittävästi. Että vaikka tytär tänään leikisti vaikka 50km päässä ja poika ylihuomenna 100km päässä vastakkaiseen suuntaan. Että sitten kaikki nauttii jos ei samaan aikaan niin edes lähes samaan aikaan niin millä kustannuksella jos on vaan 1 kpl fyysisiä. Ja että mä haluan sen ens viikonlopuksi. Asun vaikkapa silloin Norjassa. postittaa niin ei sitten tule bensakuluja eikä kuormita luontoa?
 
Äkkiseltään toki tuntuisi että fyysinen on vain digi + fyysisen lisät mutta kyllä tässä on paljon asioita, jotka pitää huomioida. Nämä tulee ainakin mieleen:

1) Fyysistä tehdään X erää ja se on sitten siinä. Digin taas pitää säilyä ladattavissa ostajille niin kauan kuin alusta on olemassa. Paljonko se kuluttaa ja miten sen voi edes laskea? Samaan yhtälöön voi laskea sen että fyysinen on käytännössä osaksi kierrätystä jos sadasta pelikerrasta 20 on hankittu käytettynä mutta diginä kaikki 100 on ladattu koneelle + mahdolliset ylimääräiset latauskerrat.

2) Digistä ladataan aina 100 % ja kuten jo yllä kirjoitin, pitää se olla myös X aikaa ladattavissa ja saatavilla, joten se vaatii servereitä. Fyysisetkin toki nykyään ikävän paljon vaativat latauksia levyasennuksen lisäksi mutta voinee silti sanoa että ei digi-version vertaa.

Pitäisi ottaa siis huomioon ainakin fyysisen pelin painomäärä vs. digin säilyttäminen ja ladattavissa olemisen aika ja vertailla näitä sitten keskenään. Tässäkin on sitten vielä muuttajia esim. pelin koko ja datamäärä levyllä sekä tarvittavat päivitykset levyversioon.


Siis kysytkö nyt että voiko fyysistä peliä jakaa kolmen ihmisen kesken? Fyysisen yksi plussista on nimenomaan se, ettei sitä ole liitetty johonkin tiliin vaan sen voi lainata, antaa tai myydä eteenpäin niin monta kertaa kuin levy vain on olemassa. Tätä on ihmiset tehneet jo muinaisista ajoista lähtien - siis ihan oikeastikin, kun siellä joku luolamies on antanut tikun kaverille että leiki sillä.
Ongelma tulee vastaan kun koitetaan pelaa samaan aikaan samaa peliä vai olenko nyt väärässä?
 
Ongelma tulee vastaan kun koitetaan pelaa samaan aikaan samaa peliä vai olenko nyt väärässä?
kaippa jopa samaan aikaankin pelaaminen onnistuu noitten digiversioiden kanssa ko kikkailee family sharet jne. en ole varma mutta parin minuutin säädön jälkeen onnistuu tässä meidän lapsien ecosysteemissä, että isäpapan tilillä olevat pelit on sitten pelattavissa lapsien omissa kotoinaan.

Fyysisillä? Viisaat kertokoot miten ton taikoo tapahtumaan? en usko että fyysisillä onnistuu lainkaan minkäänlainen jako. Mutta jos ja kun sen postittaa niin se ei onneksi sitten näytä omasta mielestä siltä että se mitenkään CO2 jalanjälkeä kasvattaa. Out of sight, out of mind (+ älyttömän hidasta ja epäkäytännöllistä)

niin tosiaan, family share, koko kirjasto on sitten jaettu. koko kirjaston itemien fyysinen postitteleminen aina tarpeen mukaan ympäri suomea ja takaisin :D kai tuokin on jonkinlainen vuoden ekoteko ;D Haluaisin kuulla @FleeingNevada ympäristöministerin, eikun mikä, asiantuntija vai mikälie insinöörin mielipiteen tuohon. Meidän perheessä nimittäin kyllä harrastetaan aikas paljonkin tuota. menee kaikkiin suuntiin, pojan tililtä itse pelailen jotain nimikkeitä mitä itsellä ollut motivaatiota ostaa, Enimmäkseen varmaan kuitenkin toisinpäin. Tyttäret miehineen nyt enimmäkseen vaan nauttii tästä ns. ilmaisesta edusta :D
 
Viimeksi muokattu:
Niin. En tarkentanut nähtävästi riittävästi. Että vaikka tytär tänään leikisti vaikka 50km päässä ja poika ylihuomenna 100km päässä vastakkaiseen suuntaan. Että sitten kaikki nauttii jos ei samaan aikaan niin edes lähes samaan aikaan niin millä kustannuksella jos on vaan 1 kpl fyysisiä. Ja että mä haluan sen ens viikonlopuksi. Asun vaikkapa silloin Norjassa. postittaa niin ei sitten tule bensakuluja eikä kuormita luontoa?
Sinä kysyit alunperin että onnistuuko fyysisen pelin jakaminen kolme perheenjäsenen kesken ja minä vastasin että totta kai. Näillä Norjan reissuilla teet tästä asiasta ihan erin mihin alunperin vastasin. Lainaaminen onnistuu. Piste.

Kaikki muu on tapauskohtaista eikä kaikki esimerkiksi asu ympäri maailmaa, vaan näkevät livenäkin sen verran tasaiseen tahtiin että samalla onnistuu myös fyysisten pelien lainaus. Totta kai digi on lisäämässäsi tarkennuksessa kätevämpää, koska sillä laillahan sinä tuon lisäskenaarion rakensit.

Ongelma tulee vastaan kun koitetaan pelaa samaan aikaan samaa peliä vai olenko nyt väärässä?
Näin minäkin luulisin mutta ehkä siellä on joku kikka että yksi pelaa offlinessä X tuntia kun toinen voi pelata netissä. Eli kaksi voisi saada pelattua yhtä aikaa. Pelioikeuttahan toki voinee jakaa sitten sen mukaan, mitä systeemi sallii, siis sen yhden lisenssin mukaan.

Töissä on Adoben ohjelmien lisenssi ja ne voi aktivoida yhtä aikaa kahdelle koneelle, joita voi vapaasti vaihdella varmaan loputtomiin. Vain yksi voi kuitenkin käyttää ohjelmia kerrallaan, koska yksi lisenssi. Kirjautua pitää myös sillä tunnuksella, jolla se lisenssi on. Jotain vastaavaa varmaan on pelienkin kohdalla olemassa?
 
Sinä kysyit alunperin että onnistuuko fyysisen pelin jakaminen kolme perheenjäsenen kesken ja minä vastasin että totta kai. Näillä Norjan reissuilla teet tästä asiasta ihan erin mihin alunperin vastasin. Lainaaminen onnistuu. Piste.

Kaikki muu on tapauskohtaista eikä kaikki esimerkiksi asu ympäri maailmaa, vaan näkevät livenäkin sen verran tasaiseen tahtiin että samalla onnistuu myös fyysisten pelien lainaus. Totta kai digi on lisäämässäsi tarkennuksessa kätevämpää, koska sillä laillahan sinä tuon lisäskenaarion rakensit.
Mitä sä oikein sekoilet siellä. En rakentanut lisäskenaariota. En vain ollut näköjään tarpeeksi täsmällinen, kuten jo mainitsinkin.

Tuo mainitsemani skenaario on kuule meidän perheen reaalimaailmaa. Ymmärrän toki ettei varmaan ole helppo sisäistää ihmisten kenellä ole jo maailmalle muuttaneita nuoria aikuislapsia jotka pelaa myös ja on tottunut 'pappa betalar' pääsyä pelitilille. Ja onko mun aikuislapset 10km, 50km, 100km tai vaikka 1000km päässä, tuolla ole mitään väliä. Itseasiassajoo, onhan väliä jos se matka on 5 metriä. Toi 5 metriä on helppo kun on se vaahtosammutin siinä kiljumassa vaipoissaan että haluaa pelata teletappia isukin tilillä. Fyysisen pelinjako onnistuu sekunneissa :)

Mutta joo, en asu Norjassa edes väliaikaisesti ja skidit on noin 200km säteellä minusta. Tuolla ole mitään väliä. Se menee postitukseksi jokatapauksessa tai sitten kaasutellaan sillä omalla autolla viemään sitä peliä? Eikö?

Ihmeellistä pilkunnussintaa tai tarkoituksellista väärinymmärtämistä.
 
Ylös Bottom