Sattuihan yksi kolari Kanadassa ja toinen taisi olla aika lähellä Unkarissa. Mutta noin muutoin en itse lähtisi edes vertailemaan julkisuuskuvaltaan kiiltäväksi siloiteltua nykyaikaa Sennan ja Prostin aikakauteen, vaikka samasta tiimistä onkin kyse. Ei olisi esimerkiksi tänä vuonna Monzassa tapahtunut tiimin virheen "nollaaminen" tallimääräyksellä tainnut tulla kysymykseenkään Senna-Prost -aikakaudella. Hyvä kuitenkin että tiimin sisällä kilpailu sallitaan, eikä se maksanut kuljettajien mestaruutta.
Joo eihän tuo millään asteella mene yksi yhteen Sennan ja Prostin kisailujen kanssa, mutta vähän tuli muistikuvia, kun kuitenkin kyseessä sama talli. Yksi kolari tosiaan tuli, mutta 'keskellä kautta', joka ei lopulta juuri ratkaissut mitään. Verrattuna tietenkin Sennan ja Prostin yhteenottoihin Japanissa kauden päätöskisassa. McLarenin politiikkaan kuuluu aika hienosti tuo, että kisaillaan vähintään niin pitkään, kuin matemaattisen mahdollisuudet on molemmilla olemassa.
Tiimin virheen nollaamisesta tuli mieleen, että muistelisin Sennan ja Prostin aikoina olleen jossain kisassa joku sopimus kaksikon välillä, että ensimmäisen mutkan/kierroksen jälkeen johdossa ollutta ei sitten enää haasteta, mutta siinä tuli vissiin joku uusintastartti tai vastaava, jonka toinen osapuoli sitten käsitti eri tavalla kuin toinen ja ohituksia nähtiinkin sitten vielä. En nyt muista tarkkaa vuotta tai kisaa kuitenkaan tähän hätään.
Itse taisin saada tänä vuonna seuratuksi kokonaisen (uuden) F1-kauden ensi kertaa yli vuosikymmeneen. Suurin osa kilpailuista oli ainakin jollakin tasolla mielenkiintoisia, eikä jäänyt sellaista tunnetta että olisi mitenkään "turhaan" tullut palattua lajin pariin. Kisaviikonloppuja saisi kyllä olla ainakin viisi nykyistä vähemmän, sprinttiformaatista voisi luopua ja kuljettajien, tiimien ja lajin bränditietoisuus ja sitä myötä jatkuva ylikorrektius on varmasti vieläkin pahemmalla tasolla kuin takavuosina, mutta nämä kaikki taitavat olla nykymuotoisessa mediaympäristössä lähes välttämättömiä asioita.
Kisaviikonloppuja on aivan liikaa siihen, että itsellä riittäisi nykyään aika tai kiinnostus seurata läheskään jokaista. Omaan makuun se 90-luvun 15-17 kisan kausi oli juuri sopivan mittainen. Nykyään sitä huomaa havahtuvansa aika usein siihen, että "Jaa, ajaako ne taas tänäkin viikonloppuna kisan?". Raha toki siinä määrää isosti, kun on TV-sopimukset ja muut. Taitaa olla 'lisenssimaksutkin' radoilla niin suuret, että saavat F1-kisoja järjestää, että pitäähän ne kisat järjestää joka vuosi ja maksimoida sillä tavalla menot ja tulot.
Brändejähän tuolla edistetään ja myydään vähintään yhtä paljon kuin ajetaan kuljettajakisaa. Talleille ja valmistajille tärkeimpiä ovat tallipisteet ja -sijoitukset, eikä niinkään se, kuka kuski sijoittuu paremmin. Sprinttiformaatti on aivan turha ja väittäisin, että "kuolleena syntynyt". Se ei tuo ainakaan TV-katsojalle yhtään mitään positiivista lisää mihinkään väliin.
Olen samalla katsellut 1980-luvun kausia kokonaisine kilpailuineen kuluneen vuoden mittaan, ja ehkä suurin positiivinen muutos lajissa 40 vuoden aikana on se, kuinka uskomattoman tasainen koko sarja tänä päivänä on. Abu Dhabin aika-ajoissa 20 kuskia mahtui vain reilun sekunnin sisään, kun taas 1980-luvulla paalupaikan ja viimeisen ruudun (26.) kierrosaikojen välillä saattoi helpostikin olla jopa 10 sekuntia. Silloin ei vielä ollut olemassa 107%:n sääntöäkään. Kyllähän lähtökohdat kilpailuunkin ovat silloin huomattavasti mielenkiintoisemmat, kun lähtöruudukossa ei ole lainkaan sellaisia autoja, joilla ei missään olosuhteissa voisi yltää pistesijoille.
Itselläkin tulee noita wanhoja tallenteita katseltua silloin ja tällöin Tubesta nyt ainakin. Autot näyttivät ja kuulostivat autoilta! Autojen välisistä eroista olet toki oikeassa, mutta samalla on hyvä muistaa, että varsinkin 80-luvulla ja vielä 90-luvun alussakin mukana oli paljon eri talleja, yksityisiäkin, ja autoissa testattiin vielä paljon erilaisia silloin uusia teknisiä ratkaisuja. Osa talleista ajoi turboilla, osa vapaasti hengittävillä moottoreilla. Osassa autoja oli ajoavustimia, osassa ei. 80-luvulla autot näyttivätkin usein keskenään ihan ulkoisestikin erilaisilta ja erimuotoisilta. Osassa ratkaisuja homma toimi, osassa ei sitten ollenkaan. Omaan makuun noita on ollut siinä mielessä jännittävää katsella, kun voi vähän verrata ja ihmetellä, kuinka eri tavoilla eri tallit ovatkaan asioita lähestyneet ja kokeilleet.
Kasarilla mestaruuksia voitettiin kuitenkin niin Brabhamilla, Williamsilla kuin myös McLarenilla. Moottoritoimittajamestareitakin oli Fordista Bemarin kautta Porscheen(TAG) ja Hondaan. Nelson Piquet esimerkiksi voitti kaikki kolme mestaruuttaan toisistaan erilaisilla yhdistelmillä(Brabham Ford, Brabham BMW ja Williams Honda). McLaren rakensi mestaruusautot niin Porschen(TAG) kuin Hondan kanssa. Saman teki Williams Fordin ja Hondan kanssa.