Formula 1

Nico Rosberg nimenomaan ilmoitti aina olevansa Saksalainen, EI Suomalainen. Isänsä kylläkin oli Suomalainen F1 kuljettaja ja ehkä parempikin. Nico pääsi ajamaan täysin ylivoimaisella autolla mestaruuteen. On kyllä varmasti ihan lahjakas hänkin, mutta ei kuitenkaan sitä "Superlahjakkuus" osastoa johon esim. nykyisistä Verstappen lukeutuu, hänen tapauksessa ei ole epäselvää onko parempi kuin isänsä aikoinaan.
Nico ajoi ylivoimaisella autolla, mutta samaan aikaan Lewis Hamiltonilla oli sama auto. Nico kisasi siis Hamiltonia vastaan, jonka takia mestaruudelle voi hieman arvoa antaa.

Siitä toki täysin samaa mieltä ettei hän ikinä ollut sellainen lahjakkuus kuin vaikka Verstappen tai vaikka Räikkönen.

Verstappen on muuten ihan kone, tykkäsi hänestä persoonana tai ei. Jotain kertoo se, että Redbullin toisella autolla useammalla kuskilla tekee tiukkaa päästä kympin sakkiin, kun Verstappen taistelee kisojen voitoista. Lisäksi Verstappen kävi vähän testaamassa GT3 endurance ajoa Nyrrellä ja voitti kisan heti. Auton ei siis tarvitse olla Formula. Kunhan on neljä pyörää, niin Verstappen on sillä niin nopea kuin sillä voi olla.
 
Nico ajoi ylivoimaisella autolla, mutta samaan aikaan Lewis Hamiltonilla oli sama auto. Nico kisasi siis Hamiltonia vastaan, jonka takia mestaruudelle voi hieman arvoa antaa.

Nojoo, Hamiltonilla vasta tämä "autolotto" onkin mennyt tosi nappiin. Paremmin kuin ehkä kenelläkään ikinä sinä aikana kun itse seurannut -90 luvulta saakka (?) Ainoastaan se Nicon mestaruus pääsi vähän pilaamaan. Jos HAM olisi superlahjakkuus, niin ei olisi tapahtunut. Ei siinä, on kyllä tosi kova! Mutta en aivan nosta vielä sinne Superlahjakkuus osastolle kuitenkaan. Jos olisi sitä, niin nähtäisiin punaista väriä enemmän Gridin yläpäässä. Siltikin, vaikka tullut muutama vuosirengas lisää. En ole myöskään mikään VER-fani, mutta on niin kiistattomasti aivan ässä, joten arvostaa täytyy! Vähän ehkäpä sama juttu kuin Schumin ja Sennan suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minä aina enemmän Bottasta kannustin kuin Rosbergia, vaikka taitaahan Nicollakin Suomen kansalaisuus olla.
En kannustanut kumpaakaan. Bottas on niin mitäänsanomaton persoona ja Rosberg hirveen ylimielinen joka tykkäs tyrkätä muut radalta pois.

Formulakuskeista Räikkönen ja Ricciardo olivat eniten mun mieleen. Verstappen on helvetin hyvä ajamaan, mut muuta hyvää ei siitä löydy. Sit taas HAM on HAM.

En ole enää muutamaan vuoteen Vormuloita seurannut.
 
Itsellä meni kiinnostus meni 2021 päätös kisan myötä katson kyllä silti ei semmosta suosikkia oikein enää ole
Hamilton ei pärjää yhteen aikaa innostuin aina kun voitti ehkä ensi vuonna alkaa tapahtua.
 
Miksi McLaren kuin ojentaa tarjottimella mestaruuden verstappenille ihme juttu eikö halua voittaa toivottavasti norris vie lopulta.
 
Ihan hyvä että Norris voitti. Itseäni ärsyttää suunnattomasti Viaplayn selostajien, varsinkin Juuselan, selvä Verstappen-fanitus. Hehkutus olisi ollut ihan älytöntä.
 
Uusi mestari on aina hieno juttu ja kyllähän tuosta McLaren-kaksikon kisailusta tuli pienimuotoisia muisteloita Sennan ja Prostin väännöistä aikojen takaa, vaikka mitään kolareita ei onneksi sattunutkaan. Tallille myös hieno juttu, että palasivat tosissaan kärkeen aika pitkän tauon jälkeen. Suomalaisethan silloin edellisillä kerroilla olivat pääosissa, kun McLarenilla tosissaan väännettiin mestaruuksista ja voitettiinkin niitä.

Verstappenia pitää kuitenkin arvostaa myös. Taisi olla aika 'selvällä erolla' heikompi tai ainakin vaikeampi auto kuin McLaren-kaksikolla ja jäi vain kahden(2!) pisteen päähän mestaruudesta. Kyllä se selvästi osaa formulaa ajaa, vaikka mitä mieltä olisikin kaverin käytöksestä ja tavoista. Kolmen kuskin mestaruusvääntö vielä viimeisessä kisassa, niin kyllähän se teki tosi hyvää kaudelle ja lajille ylipäätään.

Hamiltonin ensimmäinen kausi Maranellossa oli aikalailla sitä, mitä osasi odottaakin. Uusi talli, joka ei pyöri puhtaasti hänen napansa ympärillä ja tallikaveri, joka ei kumartele, eikä väistele, niin selvä kakkoskuskin asemahan siitä oli seurauksena. Ei mitään todellista asiaa siihen kategoriaan, josta valitaan sitä oikeasti kaikkien aikojen kovinta kuskia.
 
McLaren-kaksikon kisailusta tuli pienimuotoisia muisteloita Sennan ja Prostin väännöistä aikojen takaa, vaikka mitään kolareita ei onneksi sattunutkaan.
Sattuihan yksi kolari Kanadassa ja toinen taisi olla aika lähellä Unkarissa. Mutta noin muutoin en itse lähtisi edes vertailemaan julkisuuskuvaltaan kiiltäväksi siloiteltua nykyaikaa Sennan ja Prostin aikakauteen, vaikka samasta tiimistä onkin kyse. Ei olisi esimerkiksi tänä vuonna Monzassa tapahtunut tiimin virheen "nollaaminen" tallimääräyksellä tainnut tulla kysymykseenkään Senna-Prost -aikakaudella. Hyvä kuitenkin että tiimin sisällä kilpailu sallitaan, eikä se maksanut kuljettajien mestaruutta.

Itse taisin saada tänä vuonna seuratuksi kokonaisen (uuden) F1-kauden ensi kertaa yli vuosikymmeneen. Suurin osa kilpailuista oli ainakin jollakin tasolla mielenkiintoisia, eikä jäänyt sellaista tunnetta että olisi mitenkään "turhaan" tullut palattua lajin pariin. Kisaviikonloppuja saisi kyllä olla ainakin viisi nykyistä vähemmän, sprinttiformaatista voisi luopua ja kuljettajien, tiimien ja lajin bränditietoisuus ja sitä myötä jatkuva ylikorrektius on varmasti vieläkin pahemmalla tasolla kuin takavuosina, mutta nämä kaikki taitavat olla nykymuotoisessa mediaympäristössä lähes välttämättömiä asioita.

Olen samalla katsellut 1980-luvun kausia kokonaisine kilpailuineen kuluneen vuoden mittaan, ja ehkä suurin positiivinen muutos lajissa 40 vuoden aikana on se, kuinka uskomattoman tasainen koko sarja tänä päivänä on. Abu Dhabin aika-ajoissa 20 kuskia mahtui vain reilun sekunnin sisään, kun taas 1980-luvulla paalupaikan ja viimeisen ruudun (26.) kierrosaikojen välillä saattoi helpostikin olla jopa 10 sekuntia. Silloin ei vielä ollut olemassa 107%:n sääntöäkään. Kyllähän lähtökohdat kilpailuunkin ovat silloin huomattavasti mielenkiintoisemmat, kun lähtöruudukossa ei ole lainkaan sellaisia autoja, joilla ei missään olosuhteissa voisi yltää pistesijoille.

Ja lukiessani Vauhdin Maailman numeroita samoilta vuosilta olen huomannut, että jo 1980-luvulla oli varsin yleistä lukea kommentteja, kuinka "ennen vanhaan" sentään kuskit uskalsivat olla persoonallisia eivätkä siloiteltuja mediapersoonia kuten "nykyään", ja kuinka kilpailuissa ennen sentään oli enemmän tapahtumiakin! Taitaa olla niin, että vaikka paljon on muuttunut, niin lajista esitetyt näkemykset silti pysyvät vuosikymmenestä riippumatta yllättävän samankaltaisina. :)
 
Sattuihan yksi kolari Kanadassa ja toinen taisi olla aika lähellä Unkarissa. Mutta noin muutoin en itse lähtisi edes vertailemaan julkisuuskuvaltaan kiiltäväksi siloiteltua nykyaikaa Sennan ja Prostin aikakauteen, vaikka samasta tiimistä onkin kyse. Ei olisi esimerkiksi tänä vuonna Monzassa tapahtunut tiimin virheen "nollaaminen" tallimääräyksellä tainnut tulla kysymykseenkään Senna-Prost -aikakaudella. Hyvä kuitenkin että tiimin sisällä kilpailu sallitaan, eikä se maksanut kuljettajien mestaruutta.
Joo eihän tuo millään asteella mene yksi yhteen Sennan ja Prostin kisailujen kanssa, mutta vähän tuli muistikuvia, kun kuitenkin kyseessä sama talli. Yksi kolari tosiaan tuli, mutta 'keskellä kautta', joka ei lopulta juuri ratkaissut mitään. Verrattuna tietenkin Sennan ja Prostin yhteenottoihin Japanissa kauden päätöskisassa. McLarenin politiikkaan kuuluu aika hienosti tuo, että kisaillaan vähintään niin pitkään, kuin matemaattisen mahdollisuudet on molemmilla olemassa.

Tiimin virheen nollaamisesta tuli mieleen, että muistelisin Sennan ja Prostin aikoina olleen jossain kisassa joku sopimus kaksikon välillä, että ensimmäisen mutkan/kierroksen jälkeen johdossa ollutta ei sitten enää haasteta, mutta siinä tuli vissiin joku uusintastartti tai vastaava, jonka toinen osapuoli sitten käsitti eri tavalla kuin toinen ja ohituksia nähtiinkin sitten vielä. En nyt muista tarkkaa vuotta tai kisaa kuitenkaan tähän hätään.
Itse taisin saada tänä vuonna seuratuksi kokonaisen (uuden) F1-kauden ensi kertaa yli vuosikymmeneen. Suurin osa kilpailuista oli ainakin jollakin tasolla mielenkiintoisia, eikä jäänyt sellaista tunnetta että olisi mitenkään "turhaan" tullut palattua lajin pariin. Kisaviikonloppuja saisi kyllä olla ainakin viisi nykyistä vähemmän, sprinttiformaatista voisi luopua ja kuljettajien, tiimien ja lajin bränditietoisuus ja sitä myötä jatkuva ylikorrektius on varmasti vieläkin pahemmalla tasolla kuin takavuosina, mutta nämä kaikki taitavat olla nykymuotoisessa mediaympäristössä lähes välttämättömiä asioita.
Kisaviikonloppuja on aivan liikaa siihen, että itsellä riittäisi nykyään aika tai kiinnostus seurata läheskään jokaista. Omaan makuun se 90-luvun 15-17 kisan kausi oli juuri sopivan mittainen. Nykyään sitä huomaa havahtuvansa aika usein siihen, että "Jaa, ajaako ne taas tänäkin viikonloppuna kisan?". Raha toki siinä määrää isosti, kun on TV-sopimukset ja muut. Taitaa olla 'lisenssimaksutkin' radoilla niin suuret, että saavat F1-kisoja järjestää, että pitäähän ne kisat järjestää joka vuosi ja maksimoida sillä tavalla menot ja tulot.

Brändejähän tuolla edistetään ja myydään vähintään yhtä paljon kuin ajetaan kuljettajakisaa. Talleille ja valmistajille tärkeimpiä ovat tallipisteet ja -sijoitukset, eikä niinkään se, kuka kuski sijoittuu paremmin. Sprinttiformaatti on aivan turha ja väittäisin, että "kuolleena syntynyt". Se ei tuo ainakaan TV-katsojalle yhtään mitään positiivista lisää mihinkään väliin.
Olen samalla katsellut 1980-luvun kausia kokonaisine kilpailuineen kuluneen vuoden mittaan, ja ehkä suurin positiivinen muutos lajissa 40 vuoden aikana on se, kuinka uskomattoman tasainen koko sarja tänä päivänä on. Abu Dhabin aika-ajoissa 20 kuskia mahtui vain reilun sekunnin sisään, kun taas 1980-luvulla paalupaikan ja viimeisen ruudun (26.) kierrosaikojen välillä saattoi helpostikin olla jopa 10 sekuntia. Silloin ei vielä ollut olemassa 107%:n sääntöäkään. Kyllähän lähtökohdat kilpailuunkin ovat silloin huomattavasti mielenkiintoisemmat, kun lähtöruudukossa ei ole lainkaan sellaisia autoja, joilla ei missään olosuhteissa voisi yltää pistesijoille.
Itselläkin tulee noita wanhoja tallenteita katseltua silloin ja tällöin Tubesta nyt ainakin. Autot näyttivät ja kuulostivat autoilta! Autojen välisistä eroista olet toki oikeassa, mutta samalla on hyvä muistaa, että varsinkin 80-luvulla ja vielä 90-luvun alussakin mukana oli paljon eri talleja, yksityisiäkin, ja autoissa testattiin vielä paljon erilaisia silloin uusia teknisiä ratkaisuja. Osa talleista ajoi turboilla, osa vapaasti hengittävillä moottoreilla. Osassa autoja oli ajoavustimia, osassa ei. 80-luvulla autot näyttivätkin usein keskenään ihan ulkoisestikin erilaisilta ja erimuotoisilta. Osassa ratkaisuja homma toimi, osassa ei sitten ollenkaan. Omaan makuun noita on ollut siinä mielessä jännittävää katsella, kun voi vähän verrata ja ihmetellä, kuinka eri tavoilla eri tallit ovatkaan asioita lähestyneet ja kokeilleet.

Kasarilla mestaruuksia voitettiin kuitenkin niin Brabhamilla, Williamsilla kuin myös McLarenilla. Moottoritoimittajamestareitakin oli Fordista Bemarin kautta Porscheen(TAG) ja Hondaan. Nelson Piquet esimerkiksi voitti kaikki kolme mestaruuttaan toisistaan erilaisilla yhdistelmillä(Brabham Ford, Brabham BMW ja Williams Honda). McLaren rakensi mestaruusautot niin Porschen(TAG) kuin Hondan kanssa. Saman teki Williams Fordin ja Hondan kanssa.
 
Ylös Bottom