Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä sä höliset jotain että argumentit on loppu :D Kaikki argumenttini on edelleen voimassa, mistä olet vahvasti erimieltä. En niitä jaksa kirjoittaa uudelleen niin taidanpa vaan lainata itseäni aiemmista viesteistäni. Voisin ottaa ne vaikka tuohon käden ulottuville talteen talteen kun varmaan jatkat tätä looppaamista näppis sauhuten :)
En voi jarruttaa sellaista, mikä menee vakionopeudellaan.
Saman toistoa, alla jo aiemmat vastaukseni:
Jep. Kauas tässä pitäisi odotella?
HDMIllä meni noin 8 vuotta high end laitteista nykypäivän normiksi. Scartilla samanmoinen aika, 8-10 vuotta. USB-C on nyt just jotain 8-10v kun alkanut yleistyä ja olisi aika sen jo nyt olla normi.
--------
Sitten:
Yksi keskustelun perimmäisistä ongelmista tuntuu olevan ns. "kehityksen jarru". Ilmeisesti se on se asia, josta on minun koettu sekä väittäneen
vastaan että myöntäneen? Ja niin olen tehnytkin eikä sanomani asiat silti ole ristiriidassa.
Tähän vastasitkin ihan itse:
Jos se vanha on yleisempi, niin sitä on järkevä silloin myös pitää laitteissa mukana. Ei se sen vaikeampaa ole.
--------
Sitten:
Useaan kertaan olen todennut että haaveilu nopeammasta kehityksestä on turhaa, sillä kehitys menee kuten aiemmin eikä yhtään nopeampaa. Asian toteaminen ei tee minusta kehityksen jarrua.
Olet tottavie maininnut useasti. Vastaukseni aimmin tähän samaan - boldattuna asiat mitä toivoisin miettivän:
Kuluttaja ostaa herran vuonna 2026 USB-A oheislaitteen + epäonnistunut taktisen tason transitio (laitetta on edelleen saatavilla USB-A) = ympyrä sulkeutuu ja noidankehä jatkuu.
Olet noidankehän rikkomista vastaa. Ja olet tästä maininnut varmaan 50 kertaa :)
Et edes näe mitään noidankehää missään. Etkä pidä itseäsi osana kehityksen jarruna.

"En halua yleiseti parempaan tähtäävää muutosta koska en itse siihen ole vielä valmis ilman kompromisseja".
--------
Sitten:
Nämä kaikki asiat olen keskustelun mittaan maininnut, joten minkään näistä ei pitäisi tulla yllätyksenä.
No nyt osuit naulan kantaan!
--------
Sitten:
Kysynkin nyt, että miksi näistä on pitänyt väitellä tai yrittää selittää laatikoita piirtämällä kun olen tosiaan nämä asiat itse kirjoittanut tänne?
Varmaan se on tuo sinun lyhytnäköisyys. Vaikka tässä kohtaa ei pitäisi enää olla, kun on jo tuo C tehnyt tuloaan vuosikymmenen - eikä valitettavasti vieläkään ole normi. Päinvastoin, epäonnistuneen yleistämisen takia se on edelleen vähemmistönä. Ja muutosvastarintasi mikä triggeröi. Kyllä sen ymmärrän, että omista vanhoista tavoistaan ja varsinkin materiaalista, jos on niitä aina näin käyttänyt niin miksi korjata jos se ei ole rikki mentalitetti. Mutta itse itseäni lainaten:
Laatikoilla yritin sinut saada ymmärtämään yksinkertaisen asian mutta olen oppinut että se on mahdotonta. Enkä näin ollen enää edes yritä. Menee aikaa vallan hukkaan.
Tuon yllä boldaamani takia tämä keskustelu on turhaa.
--------
Sitten:
Kerrotko taas, että miksi tällä on jotain vaikutusta keskusteluun?
Saitko vastauksen, josta voit taas yrittää repiä jotain uutta huumoria tai piikittelyn yritystä?
Uteliaisuuttani kyselin, mutta avasitkin ihan itse jo asiaa riittävästi - näen USB-An väkevänä keskuudessanne:
On vieläkin kaapissa mutta kun myin pöytäkoneen osina pois, niin hiiri + näppis jäi. On ehjiä yhä.
Koneita kuitenkin on enemmän kuin käyttäjiä, joten en mielellään ostaisi enää yhtään lisää nurkkiin pyörimään.
Raatoja pyörii myös eri kaapeissa mutta näppikset ei niistäkään ole menneet.
Mitens sitten kun aika jättää noista koneista mitä käytät, niin olisiko se kipuasteikollasi 1-10 jos siinä uudessa koneessasi ei olisi kuin C portteja? :)Hubeillahan homma rokkaisi ihan hyvin vaikka kompromissi onkin vanhoille rojuille, sähän voisit kavereille jopa hifistellä että tää on melkeinpä telakka! :D
Tuolla tavoin katsos, halleluja! Ihme on tapahtunut ja oheislaitevalmistajatkin jättäisi sen USB-An -> noidankehä katkeaisi ;)

Vai oletko sitä mieltä ettet missään tapauksessa voi ostaa sellaista tietokonetta? Next thing from end of earth meininkiä
Kylläpä täällä jaksetaan tapella. Yksi tappelu kielletään ja ketju lukitaan niin tappelu siirtyy seuraavaan aiheeseen ja seuraavaan ketjuun. Eikö kannattaisi tähänkin tuhraantunut aika käyttää vaan pelaamiseen tai johonkin muuhun mieluisaan tekemiseen?
Nää on kuule elämääkin isompia kysymyksiä! Mutta ainakin sellaisessa ketjussa mihin nämä varmaan kuuluukin. Vaikkei minulla kanssakeskustelijaa vastaan mitään henkilökohtaisesti olekaan, päinvastoin, hauskaa verbaalista miekkailua asiasta missä meillä näyttää olevan oma mielipide.
Sinä et ole tuota haluamaasi strategiaa päättänyt tai millään lailla osa kyseistä tasoa.
Tähän vielä mainitsen että on on yksi formaatti mistä julkaistaan uudempi versio. Osaatko sanoa mikä strategia siinä voisi olla sen vanhan version kanssa? Arvaa? Ja mikä strategia sen uudemman version kanssa?
Eikös tuo ole ihan itsestään selvää, ja jos et tähän osaa vastata niin.. No, en tiedä itkeäkö vai vauraa.
Kaiken huippuhan on se, että mielestäni sotkit koko keskustelun laatikoillasi, joita et edes osannut soveltaa tähän tapaukseen oikein. Minun järki sanoo että nuo kaikki tasot pitäisi olla yhden ja saman toimijan alla, jolloin on ns. pitkän tähtäimen suunnitelma, jota tukee nuo alemman tason toimijat/teot. Voin olla tässä toki väärässäkin mutta järkeni on koko ajan sanonut ettei siinä ole mitään järkeä että joka tasolla on eri toimija, sillä eihän se suuri suunnitelma voi silloin toimia koska siltä puuttuu ne alemman tason tukijat.

Ellet sitten - kuten vähän epäilen - oikeasti kuvittele että kuluttajat ja/tai valmistajat on nyt pettäneet sen korkeimman tason suunnitelman jollain lailla. Se on naurettava ajatus koska tässä kohtaa nuo kaikki eri tasot toimii omien intressien perässä. Sen vuoksihan minä olenkin koko ajan sanonut ettei yleistyminen voi nopeutua kun ei ole mitään pakottavaa tekijää. Saahan sitä olla vaikka minkälaisia suunnitelmia mutta jos siihen ei ole kukaan varsinainen tekijätaho sitoutunut, niin onko ihme että voi hieman kestää.
Lupaan että tämä on viimeinen kerta kun yritän saada sinut ymmärtämään tuota laatikkoleikkiä.
Strategiataso = USB-Implementers Forum (suunnitelee ja julkaisee uusia versiota, kuten A:lle Gen1 ja 2 ja C ja mitä lie tulevaisuudessa). Nämä ei tosiaan tee mitään muuta. Ei pakota ketään mihinkään missään ikinä.
Taktinen taso = Laitteisto- js oheislaitteistovalmistajat (ottaa käyttöönsä haluamallaan tavalla uusia versiot, kuten vaikka C. Tai A Gen2 aikanaan)
Sissitaso = Kuluttajat, niinkuin sinä ja minä

Ja kuten olen sanonut, hidas siirtymä johtuu:
Kuluttaja ostaa herran vuonna 2026 USB-A oheislaitteen + epäonnistunut taktisen tason transitio (laitetta on edelleen saatavilla USB-A) = ympyrä sulkeutuu ja noidankehä jatkuu.

Nyt on niin rautalankaa.. Olenko minä jotenkin olettanut itseisarvoisesti että noi laatikot on riittävän yksioikoisia kun pitää ihan näin vääntää?
Voisiko joku kanssafoorumilainen kuitata että piirtelinkö liian epäselviksi ne - tai jättänyt pohjustamatta niitä riittävästi?

Viimeksi muokattu:
[[[Tässä oli Strooper12:n viestin alku, jossa ei ollut mitään kunnon vastauksia vaan sikinsokin-lainauksia, jossa jankutettiin yhä samoja asioita, vaikka niihin oli jo selitykset ja vastaukset yritetty tiivistää]]]
No, voit ihan vapaasti kokea että minä olen jarru, jos niin haluat ja se helpottaa, mutta itse olen kyllä kokenut että me ollaan oltu samalla linjalla siitä tärkeimmästä mitä olen sanonut: kuluttajat ja valmistajat eivät muutosta ole toteuttaneet.

Miksi tuosta pitää tehdä vaikeampaa kaikenlaisten laatikoiden ja muun säätämisesi kanssa? Se että minulle sopii nykyvauhti ei taas ole kuin mielipiteeni, joten on vähän typerää että olet niin pahasti jäänyt siihen kiinni. Myös se että yksittäinen tyyppi konsolifinin foorumilla olisi jarru, on erikoinen asia pitää esillä kun kuitenkin olen koko ajan kirjoittanut että kuluttajat sen kehityksen tahdin määrää. Mikä taas vauhdikkaamman kehityksen odottajien mielessä kääntyy jarruttamiseksi.

Tiivistyksestäni: nykyisellä ns. normaalilla kehitystahdilla meneminen ei ole jarruttamista, ellei odota nopeampaa kehitystä. Kyse on siis näkökannasta. Olen myös jo myöntänyt että nopeampaa kehitystä kaipaaville kaikki on jarrua, jotka eivät sitä nopeutta tue. Tietysti. Siinä vain minua isompi ongelma on kuluttajat ja valmistajat kokonaisuutena, mistä ei tosiaan taida olla erimielisyyttä, vaikka kovasti yritit asiaa minulle "selittää".

Mitens sitten kun aika jättää noista koneista mitä käytät, niin olisiko se kipuasteikollasi 1-10 jos siinä uudessa koneessasi ei olisi kuin C portteja? :)Hubeillahan homma rokkaisi ihan hyvin vaikka kompromissi onkin vanhoille rojuille, sähän voisit kavereille jopa hifistellä että tää on melkeinpä telakka! :D
Tuolla tavoin katsos, halleluja! Ihme on tapahtunut ja oheislaitevalmistajatkin jättäisi sen USB-An -> noidankehä katkeaisi ;)

Vai oletko sitä mieltä ettet missään tapauksessa voi ostaa sellaista tietokonetta? Next thing from end of earth meininkiä
Riippuu täysin tarpeistani, sillä jos pärjäisin pelkillä C-porteilla, niin ongelmaa asian kanssa ei olisi. Edes tämän luulisi olevan jo selviö.

Vaikea kyllä uskoa että oheislaitevalmistajilla on tämä C-liittimen yleistyminen ollut kiinni minun ostokäyttäytymisestä mutta ehkä tiedät asian paremmin. Halleluja, siis?

Sinulle sitä saa olla toistamassa asioita: ostan sellaisia asioita, joille koen olevan tarvetta ja jotka tätä tarvetta palvelevat.

Miksi tuosta pitää tehdä vaikeampaa kaikenlaisten laatikoiden ja muun säätämisesi kanssa? Se että minulle sopii nykyvauhti ei taas ole kuin mielipiteeni, joten on vähän typerää että olet niin pahasti jäänyt siihen kiinni. Myös se että yksittäinen tyyppi konsolifinin foorumilla olisi jarru, on erikoinen asia pitää esillä kun kuitenkin olen koko ajan kirjoittanut että kuluttajat sen kehityksen tahdin määrää. Mikä taas vauhdikkaamman kehityksen odottajien mielessä kääntyy jarruttamiseksi.
Huomaa boldaus tuosta alemmasta quotasta ja hengitä rauhallisesti :)

"Kuluttaja ostaa herran vuonna 2026 USB-A oheislaitteen + epäonnistunut taktisen tason transitio (laitetta on edelleen saatavilla USB-A) = ympyrä sulkeutuu ja noidankehä jatkuu."
"Etkä pidä itseäsi osana kehityksen jarrua."

Olet vain osa ongelmaa kuten sadat miljoonat muutkin. Tämän olen toivonut sinun ymmärtävän. Enemmän syytän kyllä taktista tasoa kun tarjoavat vielä sitä A:ta kaupoissa. Ei ihmiset ostaisi jos sitä ei olisi. Apple tekee kovasti töitä tämän eteen. Kuten Dellikin ainakin yritti apinoida sillä 5550lla kaikin puolin macbook prota, liittimineen päivineen. Jopa EU tasolla tehty töitä tämän eteen :D

Viimeksi muokattu:
Montakohan sivua tämä USB-väittely vielä meinaa jatkua? No onpahan kahvitauoille jotain viihdettä... :D

Elektroniikan ja viihteen puolella siirtymät liitintyypeistä ja vaikkapa tallennusformaateista(DVD, BluRay jne.) toiseen tuntuu muutenkin olevan kohtuullisen hidasta. Minusta on ihan hyvä, että eri tyyppejä tuetaan, koska se vähentää ainakin jätettä. Kun laitteissa on liittimet ja lukupäät monille eri formaateille, niin ihmisten ei tarvitse hävittää toimivia laitteita tai elokuvia noin esimerkiksi liitintyypin tai tallennusformaatin vaihtumisen takia. Sitä vanhaa laitetta tai elokovalevyä voi käyttää pidempään, ei tule jätettä, eikä tarvetta ostaa samanlaista laitetta erilaisella liittimellä, tai samaa elokuvaa eri formaatissa, uudestaan. Noin esimerkiksi.

Itse ostin MSI:n uuden peliläppärin tuossa viime marraskuun lopulla ja tässä näyttäisi olevan useampaa erilaista USB-liitintä useampi kappale. Kätevä homma, niin voin tarvittaessa sitten liittää jos vaikka millaista laitetta tähän. Ehkä olen sitten pieni osa teknologiakehityksen jarrua, mutta eipä tarvitse mahdollisen tarpeen osuessa kohdalle alkaa leikkimään minkään adaptereiden kanssa.

Huomaa boldaus tuosta alemmasta quotasta ja hengitä rauhallisesti :)

"Kuluttaja ostaa herran vuonna 2026 USB-A oheislaitteen + epäonnistunut taktisen tason transitio (laitetta on edelleen saatavilla USB-A) = ympyrä sulkeutuu ja noidankehä jatkuu."
"Etkä pidä itseäsi osana kehityksen jarrua."
Sen sijaan että toistelet tätä samaa asiaa vaikeammalla tavalla mitä tarvetta, voisit lukea sen vastaukseni, josta selviäisi miksi en itseäni pidä jarruna. Sieltä selviää myös että ymmärrän miksi sinä pidät minua ja muita kuluttajia sekä valmistajia sinun haluamasi edistystahdin jarruna. Joko nyt riittäisi jankkaus?

Olet vain osa ongelmaa kuten sadat miljoonat muutkin. Tämän olen toivonut sinun ymmärtävän.
Ja tämän olen ymmärtänyt ajat sitten ja alusta lähtien, kuten olet jo vihdoin itsekin huomannut mutta jostain syystä yhä yrität tätä jankuttaa ja selittää minulle, ikään kuin en sitä ymmärtäisi. :D Minä siis ymmärrän että sinä koet minun muiden muassa jarruttavan sinun haluamaasi kehitysvauhtia.

Enemmän syytän kyllä taktista tasoa kun tarjoavat vielä sitä A:ta kaupoissa. Ei ihmiset ostaisi jos sitä ei olisi. Apple tekee kovasti töitä tämän eteen. Kuten Dellikin ainakin yritti apinoida sillä 5550lla kaikin puolin macbook prota, liittimineen päivineen. Jopa EU tasolla tehty töitä tämän eteen :D
Jätä nyt jo nämä turhat tasot pois kun ne eivät tätä asiaa tee yhtään selkeämmäksi tai tuo siihen mitään sellaista, mikä olisi tarpeellista. Asiaa voi käsitellä ilmankin niitä. Asiaa ei myöskään auta se, että käytät niitä typerällä tavalla, sillä minun järkeni yhä sanoo että nuo kaikki tasot pitäisi olla saman tekijän hallussa. Ongelmasi syntyy siis siitä, että tasoissa on eri toimijat, minkä vuoksi sitten itket kun nämä toimijat ei toimikaan samalla tapaa: no onko ihme kun ne eivät ole samalla "puolella" olleetkaan.

Saman asian voisit sanoa myös näin: syytän valmistajia koska tarjoavat vanhempaa liitintä. Ja lisänä: kuluttajat myös pitkittävät siirtymää, koska ostavat ja käyttävät vanhempaa liitintä. Asia, josta olemme olleet samaa mieltä koko ajan mutta silti olet kokenut tarpeelliseksi laatikkosi ja tasosi, joilla selität asiaa, joka jo tiedetään ja josta ei ole erimielisyyttä.

Montakohan sivua tämä USB-väittely vielä meinaa jatkua? No onpahan kahvitauoille jotain viihdettä... :D

Elektroniikan ja viihteen puolella siirtymät liitintyypeistä ja vaikkapa tallennusformaateista(DVD, BluRay jne.) toiseen tuntuu muutenkin olevan kohtuullisen hidasta. Minusta on ihan hyvä, että eri tyyppejä tuetaan, koska se vähentää ainakin jätettä. Kun laitteissa on liittimet ja lukupäät monille eri formaateille, niin ihmisten ei tarvitse hävittää toimivia laitteita tai elokuvia noin esimerkiksi liitintyypin tai tallennusformaatin vaihtumisen takia. Sitä vanhaa laitetta tai elokovalevyä voi käyttää pidempään, ei tule jätettä, eikä tarvetta ostaa samanlaista laitetta erilaisella liittimellä, tai samaa elokuvaa eri formaatissa, uudestaan. Noin esimerkiksi.

Itse ostin MSI:n uuden peliläppärin tuossa viime marraskuun lopulla ja tässä näyttäisi olevan useampaa erilaista USB-liitintä useampi kappale. Kätevä homma, niin voin tarvittaessa sitten liittää jos vaikka millaista laitetta tähän. Ehkä olen sitten pieni osa teknologiakehityksen jarrua, mutta eipä tarvitse mahdollisen tarpeen osuessa kohdalle alkaa leikkimään minkään adaptereiden kanssa.
Pahoitteluni osaltani tästä(kin) jankkauksesta. Ajauduin turhan usein tällaiseen. Ei ole tarkoitus kiusata ketään, vaan nytkin lähinnä täsmentää mitä olen yrittänyt sanoa sekä ehkä saavuttaa jonkinlainen yhteisymmärrys keskustelusta vaikka ei olisikaan samaa mieltä: nyt kun vaikuttaa siltä ettei toinen osapuoli ole kartalla edes siitä, mitä olen koko ajan sanonut.

Me taas tunnutaan olevan hyvin samaa mieltä aiheesta ja kerroit samoja asioita, joita olen itsekin yrittänyt kirjoitella. Muutos ei tapahdu hetkessä, sitä ei voi tai kannata pakottaa eikä kehitys ole nytkään mielestäni normaalia hitaampaa, sillä asiat kehittyvät sitä tahtia kun kehittyvät. Ei ole olemassa mitään määrättyä aikaa, missä jonkun liittimen pitäisi vallata ala täysin. Enkä usko että USB-C tulee ikinä olemaan ainoa liitin.

Me näin ajattelevat ollaan sitten nopeampaa kehitystä toivovien "jarru" vaikka en itse sellainen myönnä olevanikaan kun asiaa katsoo sen kannalta, miten asiat on aina kehittyneet. Myönnän kyllä että jos pitäisi kehittyä nopeammin, niin kyllä meidän kaltaiset kuluttajat sitä jarruttaa. Eli näkökannasta se on riippuvaista ja samalla syy, miksi voin ihan hyvin kokea sekä perustella ettei me olla jarruna kun vauhti on kerran normaali.

Viimeksi muokattu:
ymmärrän miksi sinä pidät minua ja muita kuluttajia sekä valmistajia sinun haluamasi edistystahdin jarruna. Joko nyt riittäisi jankkaus?

Ja tämän olen ymmärtänyt ajat sitten ja alusta lähtien
Jos olet ymmärtänyt, olisit sanonut sen. Kuluttajat on osana jarrua - aivan kuten olen sanonutkin. Sen sijaan uhriudut kuten alla:
Myös se että yksittäinen tyyppi konsolifinin foorumilla olisi jarru

Mutta ymmärrän että kehityksen jarruna oleminen tuntuu ikävä termiltä omalla kohdalla. Siitäkö tämä kaikki kakomisesi johtuu?. Koetko henkilökohtaisena loukkauksena tällaisen termin? Haluaisitko mieluummin että käytettäisiin jotain pehmeämpää termiä ;) Mikä sellainen voisi olla?

Kehityksen nopeutta, jos aiempien isojen uusien versioiden käyttöönottoja miettii (tutkin historiaa kun pyysit eräässä viestissäsi: HDMI n. 8v tulla normiksi & Scart 8-10v. tulla normiksi), niin me ollaan tämän C:n kanssa vasta alle alle puolenvälin matkaa vaikka tämä julkaistiin 2014. (vastahan tuo 2014 oli! Niin. 12 vuotta sitten äsken)

Niin kyllä sitä voi sanoa että tässä on ajettu liian pitkään käsijarru päällä.
Syyn tähän mateluun olen kertonut ja myös maininnut muutaman metodin millä sitä voisi nopeuttaa. Tarvitseeko kertoa syyn vai vastaatko että kun on kysyntää ja tarjontaa :D (Noidankehä)
Ja sitten siellä alkaa jollain otsasuoni sykkimään tässä kohtaa heti aamusta

Viimeksi muokattu:
Vastasit viestiini missä nimenomaan keskustelin johtomääristä mitä pitää ottaa mukaan vaikka reissulle. 2 x C riittää helposti jos ole kun C laitteita mukana. Mutta kerro ihmeessä mihin käyttäisit noita 4 C johtoa? Samaan aikaan? Tämä kiinnostaa.

En oikein löydä punaista lankaa. Semantiikkaa? :) heh.
Hiusten halkomista. Asia ei muutu mihinkään oli sit 4 liitintä tai 4 johtoa, koska jos tarvitsen 4 liitintä, niin 4 johtoa tarvitsen myös. 4 C johtoa tarviin sellaisten laitteiden takia, joissa ei esim. akkua ole. Ja jos oliskin, niin mitäs sitten jos niitä laitteita pitäis ladata yhtä aikaa? Tapana on muutenkin latailla laitteita usein ku en viitti akkuja vetää tyhjäksi asti.

En löytänyt mäkään punaista lankaa sun sissilaatikoista, mut näillä mennään.

Sori @TT-2k mut tää piti kirjoittaa. En oo päiviin täällä ollu.

Toinen mikä unohdin eilen mainita että eihän tätä 5090:stä pelkästään ai hommia varten hommattu vaan myöskin pelaamista varten. että kyllä se on tärkeetä että pystyy pelaamaan pelejä, ja nyky pelit pyörii max asetuksilla ja monen sadan fps:llä, ja mitä katoin nytten niin näköjään 5090 hinta noussut yli 3000 euroon esim itse ostin tämän Ventuksen 2400 eurolla ja nyt joku myy 3300 eurolla samaa ventusta tori:ssa eli varmasti tosta jonkun 3000 saa kun tulen myymään tämän pois.
Siis huh huh. Ei kyllä pystyisi laittamaan tuollaisia rahoja yhteen komponenttiin. Plus että tuo maksanut yli kaksinverroin sen mitä olen maksanut autostani. Luulin myös että vajaan tonnin PS5 Pro olisi ollut paljon mutta siinä on kuitenkin toimiva paketti eikä vain yksi komponentti.

Muistan kun aikoinaan (90-luvulla) näyttikset oli muka kalliita ja ne ei maksaneet edes puolta koneen hinnasta. Olivat siis kallis osa mutta ei tätä että maksaa pari kertaa muiden osien verran. Pakko kyllä kyseenalaistaa että onko tuossa miten vastinetta rahalle.

En ole kalleimpia näyttiksiä ikinä ostanut mutta en muista että ne kalleimmat olisi joskus silti noin järkyttäviä summia maksaneet. Onko hinnannousut ohella noussut muka niiden tarjoama hyöty/vastine samassa suhteessa? Epäilen kovasti.

Tietysti tässä aina välillä ja nytkin on myös muita asioita mitkä vaikuttaa noiden hintaan (louhinta, sirupulat, AI, jne, jne) mutta silti aivan älytöntä. Jos joskus olisinkin ollut kalleimpia näyttiksiä ostamassa niin varmasti tämän kehityksen kautta olisin viimeistään siirtynyt muihin vaihtoehtoihin.

Siis huh huh. Ei kyllä pystyisi laittamaan tuollaisia rahoja yhteen komponenttiin. Plus että tuo maksanut yli kaksinverroin sen mitä olen maksanut autostani. Luulin myös että vajaan tonnin PS5 Pro olisi ollut paljon mutta siinä on kuitenkin toimiva paketti eikä vain yksi komponentti.

Muistan kun aikoinaan (90-luvulla) näyttikset oli muka kalliita ja ne ei maksaneet edes puolta koneen hinnasta. Olivat siis kallis osa mutta ei tätä että maksaa pari kertaa muiden osien verran. Pakko kyllä kyseenalaistaa että onko tuossa miten vastinetta rahalle.

En ole kalleimpia näyttiksiä ikinä ostanut mutta en muista että ne kalleimmat olisi joskus silti noin järkyttäviä summia maksaneet. Onko hinnannousut ohella noussut muka niiden tarjoama hyöty/vastine samassa suhteessa? Epäilen kovasti.

Tietysti tässä aina välillä ja nytkin on myös muita asioita mitkä vaikuttaa noiden hintaan (louhinta, sirupulat, AI, jne, jne) mutta silti aivan älytöntä. Jos joskus olisinkin ollut kalleimpia näyttiksiä ostamassa niin varmasti tämän kehityksen kautta olisin viimeistään siirtynyt muihin vaihtoehtoihin.
Raha, kuten aika, ja järki - kaikki on suhteellista :D
Jos olisi seitsemännumeroinen summa tilillä niin tuskinpa tuommoinen parin tonnin näytönohjain tuntuisi missään.
Jos olisi 15v ja lääkäri sanoisi että lähtö tulee viikon sisällä, jokainen minuutti olisi arvokas.

Mutta joo, kyllä on noiden parempien ihmisten näytönohjainten hinnat enemmän kun kalliita tänä päivänä.

Raha, kuten aika, ja järki - kaikki on suhteellista :D
Jos olisi seitsemännumeroinen summa tilillä niin tuskinpa tuommoinen parin tonnin näytönohjain tuntuisi missään.
Jos olisi 15v ja lääkäri sanoisi että lähtö tulee viikon sisällä, jokainen minuutti olisi arvokas.

Mutta joo, kyllä on noiden parempien ihmisten näytönohjainten hinnat enemmän kun kalliita tänä päivänä.
Suhteellisuushan siinä oli jo mukana sen osalta että mitä se osa on maksanut suhteessa muuhun kokoonpanoon ennen vs. nyt.

Sanomattakin lienee selvää että jos rahasta ei olisi pulaa niin tuollaisia tuskin tarvitsisi miettiä. Ja tietysti tässä nyt huutelen harrastuksen ulkopuolelta kun en itse pc:llä pelaa. Samalla lailla joku voisi ihmetellä että miks joku laittaa saman summan kameran linssiin tai pelkkään runkoon.

Ylös Bottom