Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jokaisella vähänkään 'vakavammin pelaavalla' on suosikkikonsoli. Niin siinäkin tilanteessa, vaikka omistaisikin useampia tai 'kaikki'. Jokainen 'vakavampi pelaaja' tietysti haluaa ja toivoo, että voisi sillä suosikkilaitteellaan pelata mahdollisimman ison osan peleistä, joista on kiinnostunut. Nämä "Kilpailu on hyvästä!" ja "Microsoft kehittää vaan alaa paremmaksi ja tasaisemmaksi näillä ostoksillaan!"-tason argumentit ovat tekosyitä sille, että toivotaan mahdollisimman suurta pelikattausta sille omalle suosikille. Ei mitään muuta. Sellaista 'poliittista puhetta', jolla yritetään puhua kiertelevämmin ja kauniimmin, sekä vältetään sanomasta suoraan sitä, mitä ajatellaan ja halutaan.
Itse olen viimeksi käynnistänyt Xboxini joskus viime vuoden puolella ja SILTI kannatan Xboxin yksinoikeuspelejä. Toivon hartaasti että saavat käännettyä suunnan paremmaksi kahdesta syystä: Haluan syyn käynnistää konsolin taas kerran ja pelata sillä + haluan että Sony ei voi tuudittautua asemaansa vaan joutuu oikeasti yrittämään.

Itse olen viimeksi käynnistänyt Xboxini joskus viime vuoden puolella ja SILTI kannatan Xboxin yksinoikeuspelejä. Toivon hartaasti että saavat käännettyä suunnan paremmaksi kahdesta syystä: Haluan syyn käynnistää konsolin taas kerran ja pelata sillä + haluan että Sony ei voi tuudittautua asemaansa vaan joutuu oikeasti yrittämään.
Ei mitään vastaan yksinoikeuspelejä, kunhan ovat sitten toivottavasti itse kehitettyjä, eikä multiplattarimarkkinoilta pois ostettuja.

Ei mitään vastaan yksinoikeuspelejä, kunhan ovat sitten toivottavasti itse kehitettyjä, eikä multiplattarimarkkinoilta pois ostettuja.
Vastasin enemmän tuohon väitteeseesi että tässä nyt jotenkin kierrellään sitä oikeaa syytä. Xbox ei ole minun suosikkialusta enkä sitä paljoa käytä ja silti väitän että kilpailu sekä Xboxin yksinoikeuspelit ovat hyvästä koko pelialalle.

On se toki ollut selvää varmaan ihan kaikille. Pointti olikin juuri se, että on avoimesti sitä, mitä on, eikä yritä esittää muuta. Sanoo vain suoraan, että vain Xboxin pelikirjaston laajuus kiinnostaa keinoista riippumatta ja kaikki muu tulee sitten perässä. Ei yritä verhoilla sitä minkään kilpailutilanteen tasoittumisen tapaisten tekosyiden taakse.
Tasaisempi kilpailutilanne toisi myös Xboxille enemmän pelejä. Joten kilpailutilanteen tasoittuminen kiinnostaa jo ihan siksi, että silloinhan minäkin saan enemmän pelattavaa.
Toki se on tässä vuosien varrella käynyt rivien välistä selväksi, että vain Xboxin ja GamePassin kehitys kiinnostaa. Kunhan niillä menee hyvin, niin ei tunnu olevan väliä, vaikka kaikilla muilla ja vaikka koko alalla menisi huonommin. Toki vähänkään laaja-alaisemmin asioita miettivät tietävät ja ymmärtävät sen, ettei monopoliasema pitkällä tähtäimellä hyödytä alaa ja siksi monet toivovat, että jokainen iso tekijä pystyisi kehittymään omilla avuillaan, eikä muita kampittamalla, eli muilta pois ostamalla.
Xbox on aika kaukana monopoliasemasta. Pikemminkin ollaan tilanteessa, jossa arvuutellaan tuleeko sieltä vielä uutta konsolia. Joten en ihan ymmärrä mitä tässä haet. Sony myöskin ostaa jatkuvasti muilta pelejä pois. Ehkä rahat ei riitä aina studio-ostoihin, mutta sitten ostetaan ne pelit pois yksi kerrallaan. Kampittamista se on sekin.
No tässä tietysti täytyy sitten punnita, että haluaako alkaa säätämään PC-maailman kanssa, vai haluaako pysytellä 'mukavassa ja yksinkertaisessa konsolipelaamisessa'. Kun konsolifoorumilla ollaan, niin toki ajattelin, että konsolipelaaminen on porukalle se päävaihtoehto. Jokainen tietysti valitsee pelilaitteensa itse. Osa tykkää konsolien helppoudesta, jopa laitteen merkistä riippumatta, osalle taas tuntuu olevan tärkeintä, että laitteessa lukee Xbox tai Microsoft.
En minä ole joutunut PC:n kanssa säätämään, joten se ei ole se syy miksi "joutuisin" vaihtamaan PC:lle. Pelaan nytkin viikottain PC:llä, kun esim. vaimo omii olohuoneen telkkarin. Ei siinä mitään ongelmaa ole. Syy on pikemminkin se että tarvitsisin silloin jonkun näppärän ja kivan kokoisen PC:n olkkarin TV-tasolle, että saisin jatkaa "konsolimaista" pelaamista.
Sanoin vain suoraan sen, kuinka hänen viestejään suodatan. Kun kaikessa kirjoituksessa tulee aina Xboxin ja Microsoftin kehuminen ensin, se mainospuhe, niin teinpä nyt selväksi sen, kuinka niihin suhtaudun. Tätä 'Microsoftin ja Xboxin mainostamista' on pidemmällä aikavälillä varsin raskasta lukea.
Jos tykkään jostain, niin sitten tykkään. Ei viestejäni ole pakko lukea.
Itse olen avoimesti sitä, mitä olen. Minun ei tarvitse verhota puheitani tai mielipiteitäni minkään tekosyiden tai valkopesun taakse. En esitä mitään 'tasapuolista', vaan olen sitä, mitä olen. Foorumia tulee luettua päivittäin, mutta Sony ei minulle tästä mitään maksa, joten ei ole energiaa tai tarvetta juosta ympäri foorumia kehumassa Pleikkaria milloin mistäkin, tai 'pitämässä laitetta esillä'. En toimi Sonyn tai Pleikkarin 'mainosmiehenä', koska huomasin jo aikoja sitten, etten kostu siitä mitään. Ei minulle makseta mitään siitä, että 'mainostaisin' tai 'kehuisin' firmaa tai konsolia täällä päivästä toiseen. Muutakin sisältöä elämälle onneksi löytyy, vaikka foorumin tarkistus päivittäisiin rutiineihin kuuluukin.
Kyllä minäkin olen ihan avoimesti sitä mitä olen. Kirjoitan peleistä ja laitteista juuri niinkuin ne koen. Olen pyörinyt tällä foorumilla 20 vuotta. En olisi pystynyt koko tätä aikaa feikkaamaan jotain mitä en ole. En myöskään ainakaan tarkoituksella verhoile puheitani mitenkään. Olen sitä mieltä mitä kirjoitan. Jos se kuulostaa Microsoftin mainospuheelta, niin sitten kuulostaa. Minkä minä sille voin. :D

Itse olen viimeksi käynnistänyt Xboxini joskus viime vuoden puolella ja SILTI kannatan Xboxin yksinoikeuspelejä. Toivon hartaasti että saavat käännettyä suunnan paremmaksi kahdesta syystä: Haluan syyn käynnistää konsolin taas kerran ja pelata sillä
Niin eihän tämä tarkoita että koneella olisi huonoja pelejä, ei vaan ole pelit osunut sun maku hermoon. XBOX on alusta alkaen ollut se äijä kone jolla pelaillaan paljon moninpelejä eikä ole niinkään tullut tunnetuksi yksinpeleistään kuin sonyn laitteet.

Eikai yritysmaailmaan sääntöihin kuulu tämänmoinen eettinen "kasvata itse juuresta asti" malli. Eli kyllä nuo investoinnit on iso osa yritysmaailmaa ja siihen liityvää kilpailua???

En myöskään ainakaan tarkoituksella verhoile puheitani mitenkään. Olen sitä mieltä mitä kirjoitan. Jos se kuulostaa Microsoftin mainospuheelta, niin sitten kuulostaa. Minkä minä sille voin. :D

Ennemmin luen sinun hehkutuksiasi kuin sen ei-suosikki konsolin jatkuvaa morkkaamista. Ja tämä siis sellaisen pelaajan suusta, jolla ei varsinaisesti ole omaa lempikonsolia. (No okei, jos aseella uhaten pakotetaan valitsemaan, niin kai se tällä hetkellä olisi Switch 2. )

Tulikin mieleen että harmi, ettei Nisupulla enää vaikuta tällä foorumilla. Olihan hänen viestit lähes poikkeuksetta Sonyn mainostamista, mutta silti kaverin aitoa innostusta peleihin ja ylipäätään pelialaa kohtaan ei voinut kuin ihailla. Nisuun verrattuna sinun hehkutuksesi eivät ole vielä mitään. :)

Ennemmin luen sinun hehkutuksiasi kuin sen ei-suosikki konsolin jatkuvaa morkkaamista. Ja tämä siis sellaisen pelaajan suusta, jolla ei varsinaisesti ole omaa lempikonsolia. (No okei, jos aseella uhaten pakotetaan valitsemaan, niin kai se tällä hetkellä olisi Switch 2. )
Kiitos. Hypetyn helposti. En voi sille mitään. :D
Tulikin mieleen että harmi, ettei Nisupulla enää vaikuta tällä foorumilla. Olihan hänen viestit lähes poikkeuksetta Sonyn mainostamista, mutta silti kaverin aitoa innostusta peleihin ja ylipäätään pelialaa kohtaan ei voinut kuin ihailla. Nisuun verrattuna sinun hehkutuksesi eivät ole vielä mitään. :)
Nisu piti kyllä aina huolen siitä, että PlayStation aiheiset ketjut olivat jatkuvasti päivitettyjen ketjujen yläpäässä. Hattu päästä PlayStation puolen entiselle aktiivihehkuttajalle. :)

Viimeksi muokattu:
Niin eihän tämä tarkoita että koneella olisi huonoja pelejä, ei vaan ole pelit osunut sun maku hermoon. XBOX on alusta alkaen ollut se äijä kone jolla pelaillaan paljon moninpelejä eikä ole niinkään tullut tunnetuksi yksinpeleistään kuin sonyn laitteet.
En mielestäni missään kohtaa sanonut että on ollut vain huonoja pelejä, mutta korjaa toki jos olen väärässä. Enemmän syy Xboxin käyttämättömyyteeni on juurikin se että kaikki kiinnostavat pelit tulevat muillekin alustoille niin ostan & pelaan niillä. Jos Xboxille alkaa tulemaan kunnolla yksinoikeuksia (kuten alunperin Forza Horizon 5 jonka takia koko konsolin ostinkin) niin tottakai alkaisin pelaamaan laitteella enemmän.

Tietysti se on itsestään selvää. Niinhän minä sanoinkin. Pointti oli juurikin se, että on turha millään tekosyillä tai 'poliittisilla puheilla' yrittää kaunistella asiaa ja verhota niitä omia toiveita joidenkin "Kilpailu on hyvästä!"-väitteiden taakse, kun pohjalla on kuitenkin se halu, että mahdollisimman paljon itselle ja muusta viis.
En ihan saa kiinni tästä väitteestä, mutta ehkä missaan nyt jotain. Koen päinvastoin, että kilpailun kannattaminen on sitä, että halutaan ylipäätään enemmän laadukkaita pelejä markkinoille, vaikka se tarkoittaisikin sitä, että en pääsisi itse niitä kaikkia pelaamaan.

Yksinoikeudethan tarkoittavat sitä, että et pääse pelaamaan kaikkia pelejä, ellet omista kaikkia konsoleita. Itse olen kuitenkin valmis maksamaan tämän hinnan siitä, että koen yksinoikeuksien kuitenkin lopulta palvelevan kuluttajia sitä kautta, että syntyy parempia pelejä. Yksinoikeudet on ne mitkä myy konsoleita ja siitähän nämä firmat taistelevat, että heillä olisi ne halutuimmat yksinoikeudet. Luonnollinen seuraus on se, että studioita kannustetaan tekemään hittejä, jotka voisivat olla uusia, konsoleita liikuttavia yksinoikeuksia.

Studioiden ostaminen taas on vähän eri keskustelu ja siitä voi olla montaa mieltä miten hyvin se strategia nyt ylipäätään on toiminut jos katsoo Microsoftin ja Sonyn viimeaikojen ostoksia ja missä määrin ne ovat olleet onnistuneita. Itse uskon, että voittava strategia on tarjota pienemmille studioille edellytyksiä kasvaa ja sieltä löytää niitä tulevia hittejä. Eikä monet studiot yksinkertaisesti halua myöskään lukittautua yhden konsolin alle yksinoikeuksiin, päinvastoin monella pelillähän on ollut suunta pois yksinoikeuksista, kuten nyt nähtiin FF7 viimeisen pelin osalta. Eli pelko siitä, että Microsoft rahalla söisi kilpailun pois, on mielestäni epärealistinen.

Sony myöskin ostaa jatkuvasti muilta pelejä pois. Ehkä rahat ei riitä aina studio-ostoihin, mutta sitten ostetaan ne pelit pois yksi kerrallaan. Kampittamista se on sekin.
Tässä oikein sellainen 'malliesimerkki' taas siitä valkopesusta. Kun Microsoftia kritisoidaan 100 miljardin studio- ja julkaisijakaupoista, niin yrität juuri tällaisilla 'puolitotuuksilla' johdattaa keskustelua poispäin siitä Microsoftin kritisoinnista näillä "No kun muutkin ostaa..."-jutuilla, mutta jätät tarkoituksella mainitsematta, tai unohdat, mittasuhteet.

Kukaan täällä ei varmasti ole väittänyt Sonya miksikään puhtaaksi pulmuseksi tai 'sympaattiseksi pikkufirmaksi', mutta onhan se nyt todella ikävää harhaan johtamista ja vihjailua edes rivien välissä koittaa väittää, että Microsoftin 100 miljardin kauppoja voisi paremmaksi selittää vertaamalla niitä Sonyn muutamien miljardien ostoihin tai yksittäisiin yksinoikeusprojekteihin itsenäisten studioiden kanssa vuosien varrella.

Taas valkopestään ja 'mainospuhutaan' niitä Microsoftin ostoja parempaan valoon ja todennäköisesti tarkoituksella jätetään monikymmenkertaiset mittasuhteet mainitsematta, koska halutaan saada asiat näyttämään Microsoftin kannalta sympaattisempina ja hyväksyttävämpinä, kuin ne numeroiden valossa todellisuudessa ovat. Mainostetaan, mutta jätetään itse asiassa jopa se 'pikkuprintti' sieltä mainoksen lopusta painamatta, jossa näkyisivät todelliset ja faktuaaliset luvut.

Teknisesti puhutaan 'totta', mutta mainitaan asiat vain omaa suosikkia suosivassa valossa ja jätetään ikävämmät faktat ja suuruusluokat mainitsematta. Tulee ihan poliittiset vaalipuheet mieleen.

En lähde tässä sen kummemmin arvailemaan, että minkä perusteella Ghost of -sarja menee tämän termin alle, mutta "wokettelut" voitaisiin jättää jatkossa muille foorumeille, kiitos. Ei kuulu tänne.

Tässä kohtaa voisin muistuttaa myös siitä, että nyt kun täällä on joillain vähän enemmänkin kierrokset nousseet viime viestien aikana, niin koitetaan pitää keskustelu asiallisena, jotta kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla täällä. Kiitos!
Juu, en kyllä ollut asiasta sen enempää keskustelemassakaan, enkä aikonut asiaa tarkemmin yksilöidä. Sen ehkä sanon noin yleisesti, etten peleihin kaipaa minkäänlaisia poliittisia kannanottoja. En sitten missään muodossa, enkä mihinkään suuntaan. Sellaista kun alkaa ilmenemään, koen itseni pelaajana aliarvioituna. Totesin tuon nyt vaan Ghost of Tsushiman yhteydessä, jotta ei ihmeteltäisi, että miksen sitä tämän sukupolven peliä koe kummoisena pelinä. Sekin on hankittuna, mutta ei nyt vaan tosiaan ole siitä löytynyt sitä henkeä ja aitoutta, mitä löytyi ensimmäisestä. Pelimekaniikoiltaan ja grafiikaltaan toki sekin on hyvä peli.

Microsoftin 100 miljardin kauppoja voisi paremmaksi selittää vertaamalla niitä Sonyn muutamien miljardien ostoihin tai yksittäisiin yksinoikeusprojekteihin itsenäisten studioiden kanssa vuosien varrella.
Edelleen, Sony tekisi aivan samaa jos sillä olisi mahdollisuus. Voi ihan suosiolla nyt jättää tuon riidanhakuisuuden pois, koska sitä se on kun jauhat 'valkopesusta' ja 'mainospuheista'.

Tässä oikein sellainen 'malliesimerkki' taas siitä valkopesusta. Kun Microsoftia kritisoidaan 100 miljardin studio- ja julkaisijakaupoista, niin yrität juuri tällaisilla 'puolitotuuksilla' johdattaa keskustelua poispäin siitä Microsoftin kritisoinnista näillä "No kun muutkin ostaa..."-jutuilla, mutta jätät tarkoituksella mainitsematta, tai unohdat, mittasuhteet.
Häh. Sanoinko jotain mikä ei ole totta? Mikä puolitotuus? Nostat tuon yhden lauseen sieltä kaiken sen muun tekstin joukosta, missä sanon, että Microsoft on kaukana monopoliasemasta tai että seuraavan konsolin julkaisu on epävarmaa. Ainoa mitä kommentoit on se, että sanon Sonyn myöskin ostelevan yksinoikeuksia. En yrittänyt johdatella keskustelua pois mistään muusta kuin siitä kun sanoit, että monopoliasema ei hyödytä pelialaa. Ei minustakaan se hyödytä, mutta eihän tässä olla myöskään missään monopoliasemassa mihinkään suuntaa.
Kukaan täällä ei varmasti ole väittänyt Sonya miksikään puhtaaksi pulmuseksi tai 'sympaattiseksi pikkufirmaksi', mutta onhan se nyt todella ikävää harhaan johtamista ja vihjailua edes rivien välissä koittaa väittää, että Microsoftin 100 miljardin kauppoja voisi paremmaksi selittää vertaamalla niitä Sonyn muutamien miljardien ostoihin tai yksittäisiin yksinoikeusprojekteihin itsenäisten studioiden kanssa vuosien varrella.
Eli jos sanoo Sonyn myöskin pyrkivän siihen, että saadaan Xboxilta pelejä pois, niin se on harhaanjohtamista. Miten? Mikä siinä ei ole totta? Miten tämä pitäisi sanoa, että se olisi sinun mielestä oikein? Pitääkö aina ensin mainita, että Microsoft ostaa isommalla rahalla ennenkuin voi sanoa, että Sony pyrkii myös ostamaan yksinoikeuksia?
Taas valkopestään ja 'mainospuhutaan' niitä Microsoftin ostoja parempaan valoon ja todennäköisesti tarkoituksella jätetään monikymmenkertaiset mittasuhteet mainitsematta, koska halutaan saada asiat näyttämään Microsoftin kannalta sympaattisempina ja hyväksyttävämpinä, kuin ne numeroiden valossa todellisuudessa ovat. Mainostetaan, mutta jätetään itse asiassa jopa se 'pikkuprintti' sieltä mainoksen lopusta painamatta, jossa näkyisivät todelliset ja faktuaaliset luvut.
En ymmärrä. Onko siis niin, että jos sanon Sonyn kampittavan myös, niin minun pitää jotenkin erikseen alleviivata mitä Microsoft tekee? Kaiken lisäksi, jos katsot näiden konsolien yksinoikeuspelien määriä, niin eihän Microsoft ole edes vienyt niitä pelejä pois pleikkarilta kuin ihan muutaman. Enemmän Sony on onnistunut haalimaan yksinoikeuksia omalle laitteelleen. Miten siis Microsoftin 100 miljardin kaupat edes näkyy tässä tilanteessa?
Teknisesti puhutaan 'totta', mutta mainitaan asiat vain omaa suosikkia suosivassa valossa ja jätetään ikävämmät faktat ja suuruusluokat mainitsematta. Tulee ihan poliittiset vaalipuheet mieleen.
Mutta sinähän mainitsit ne suuruusluokat jo... monta kertaa. Minun pitää siis toistaa ne jokaisessa viestissä?

Viimeksi muokattu:
Ehkä tekisi, ehkä ei. Jossitella voi, mutta varmaksi ei voi sanoa. Microsoft on kuitenkin tehnyt ja pelifoorumilla kun ollaan, niin siitä voi keskustella.
Jos Sony tekisi vastaavaa et sitä kritisoisi varmaankaan, koska selkeästi Sony on itsellesi enemmän mieleen kuin Microsoft. Vai tulisiko Sonysta silloin yhtä paha?

Ja kaikilla ei ole suosikkikonsolia. Pelaan kaikilla kolmella isolla ja jokaisesta eri syystä. Kaikissa on omat hyvät puolensa. Sega kun ei enää tee konsoleita.

Minusta MS:n studio-ostot ovat olleet hyviä koko pelialan kannalta. MS on ostanut USA-vetoisia pelifirmoja, joista suurimmat ovat olleet huonosti johdettuja ja muutoksen tarpeessa. Vaihtoehtona voisi olla, että pitkään toimineet yritykset olisivat ajautuneet konkurssiin tai muuten kuihtuneet pois. Jos vertaa esim. Sonyn Bungie-kauppaan, jossa imperialistisesti ostetaan toiselta alueelta firma, jolle luvataan vapaat kädet ja sitä ollaan parin vuoden päästä viemässä teuraalle, MS:n toiminta on ollut suorastaan ihanteellista.

Nyt minulta loppui kärsivällisyys ja ratakisko. Sitä voi kierrellä ja kaarrella ympäriinsä, mutta sitä faktaa ei voi ohittaa, että Microsoft on varsin lyhyen ajan sisällä käyttänyt noin 100 miljardia studio- ja julkaisijakauppoihin, kun Sony on käyttänyt alle kymmenesosan. Suuruusluokkien erot ovat niin isot, ettei noita asioita voi edes käytännössä vertailla keskenään. En vain ymmärrä, kuinka joku voi edes yrittää rinnastaa noita asioita keskenään. Joo teknisesti voi toki sanoa, että "Molemmat ovat ostaneet.", mutta se on niin puolitotuus, kuin puolitotuus vain voi olla. Hiuksia voi halkoa ja saivarrella voi, mutta faktat eivät siitä miksikään muutu.
Jos Sony tekisi vastaavaa et sitä kritisoisi varmaankaan, koska selkeästi Sony on itsellesi enemmän mieleen kuin Microsoft. Vai tulisiko Sonysta silloin yhtä paha?
Tämä riippuisi varmaan myös suuruusluokista, mutta tuskin olisin ainakaan kehumassa sitä. Polarisoituminen ei ainakaan edestä alaa kokonaisuutena. Parempi vain niin, että mahdollisimman moni studio ja julkaisija pystyy säilyttämään mahdollisimman suuren 'itsenäisyyden' ja mahdollisuuden itse päättää, mille alustoille haluaa pelejään kehittää ja julkaista.

Jos nyt jossitellaan oikein kunnolla, niin en minä ainakaan hyvällä sitä katsoisi, jos Sony tuosta huomenna ostaisi vaikkapa EA:n itselleen ja toteaisi, että ensi syksystä lähtien änärit, fifat, formulat ja muut olisivat PlayStation only. Ei se hyödyttäisi alaa ja meitä pelaajia mitenkään, vaikka Sonylla ehkä osakekurssi nousisi. Minä saisin silloin konsolilleni ihan saman määrän pelejä kuin ennenkin, mutta heillä ostomahdollisuudet pienenisivät, joilla ei Pleikkaria ole.

Minusta MS:n studio-ostot ovat olleet hyviä koko pelialan kannalta. MS on ostanut USA-vetoisia pelifirmoja, joista suurimmat ovat olleet huonosti johdettuja ja muutoksen tarpeessa. Vaihtoehtona voisi olla, että pitkään toimineet yritykset olisivat ajautuneet konkurssiin tai muuten kuihtuneet pois. Jos vertaa esim. Sonyn Bungie-kauppaan, jossa imperialistisesti ostetaan toiselta alueelta firma, jolle luvataan vapaat kädet ja sitä ollaan parin vuoden päästä viemässä teuraalle, MS:n toiminta on ollut suorastaan ihanteellista.
Tavallaan totta, mutta ainakin ulospäin näyttäytyy siltä, että Bungie on ollut sisäisesti aika huonosti johdettu firma. Onko sitten Sony tiennyt tätä ostosta tehdessään? Paha sanoa. Ainakin tuntuu siltä, että Bungie on omilla päätöksillään päätynyt tähän jamaan missä nyt on. Destinyn tuen lopettaminen ja kaiken satsaaminen Marathoniin ei näytä nyt viimeisimpinä ratkaisuina olevan oikea veto sekään.

Meinaan siis että kuinka paljon Sony on ollut tässä Bungien sähellyksessä mukana. Jotenkin tulee sellainen fiilis, että ei kovin paljon.

Nyt minulta loppui kärsivällisyys ja ratakisko. Sitä voi kierrellä ja kaarrella ympäriinsä, mutta sitä faktaa ei voi ohittaa, että Microsoft on varsin lyhyen ajan sisällä käyttänyt noin 100 miljardia studio- ja julkaisijakauppoihin, kun Sony on käyttänyt alle kymmenesosan. Suuruusluokkien erot ovat niin isot, ettei noita asioita voi edes käytännössä vertailla keskenään. En vain ymmärrä, kuinka joku voi edes yrittää rinnastaa noita asioita keskenään. Joo teknisesti voi toki sanoa, että "Molemmat ovat ostaneet.", mutta se on niin puolitotuus, kuin puolitotuus vain voi olla. Hiuksia voi halkoa ja saivarrella voi, mutta faktat eivät siitä miksikään muutu.
Niin mutta kun siinä viestissä puhuttiin paljon kaikesta muusta. Nostat vain tuon yhden virkkeen sieltä ja revit siitä pelihousut.

Et vastannut mihinkään kysymyksiin mitä esitin, niin en vieläkään ymmärrä miten tästä asiasta nyt pitäisi keskustella. Jos lopputulos on sama, eli molemmat ostavat yksinoikeuksia, niin asiayhteydestä riippuen sitäkö ei voi mainita, koska Microsoft on ostanut studioita isommalla rahalla? Eihän se muuta sitä, etteikö Sony osta yksinoikeuksia myös. Miten tästä voi keskustella, jos on jotkut rajatut normit mitä saa mainita ja mitä ei.
Jos nyt jossitellaan oikein kunnolla, niin en minä ainakaan hyvällä sitä katsoisi, jos Sony tuosta huomenna ostaisi vaikkapa EA:n itselleen ja toteaisi, että ensi syksystä lähtien änärit, fifat, formulat ja muut olisivat PlayStation only. Ei se hyödyttäisi alaa ja meitä pelaajia mitenkään, vaikka Sonylla ehkä osakekurssi nousisi. Minä saisin silloin konsolilleni ihan saman määrän pelejä kuin ennenkin, mutta heillä ostomahdollisuudet pienenisivät, joilla ei Pleikkaria ole.
Tässähän hauskaa on se ettei Microsoft ole tehnyt näin. Tarvitseeko edes kahden käden sormia siihen laskutoimitukseen montako yksinoikeutta Xbox on saanut Activisionin ja Bethesdan ostosten myötä. Starfield tulee äkkiseltään mieleen, joka sekin on nyt julkaistu pleikkarilla. Onko siis itseasiassa yhtään yksinoikeutta? Ainakaan sellaista joka olisi jäänyt yksinoikeudeksi näiden studio-ostosten myötä?

Saa kissojen ja koirien kanssa etsi sellaista peliä, jossa lukee "Xbox only".

Se on totta, että Microsoftilla on nyt paljon studioita omassa tallissa, mutta tämähän ei ole näkynyt yksinoikeuksina oikeastaan millään tavalla. Samat pelit on edelleen voinut pelata myös pleikkarilla.

Tässähän hauskaa on se ettei Microsoft ole tehnyt näin. Tarvitseeko edes kahden käden sormia siihen laskutoimitukseen montako yksinoikeutta Xbox on saanut Activisionin ja Bethesdan ostosten myötä. Starfield tulee äkkiseltään mieleen, joka sekin on nyt julkaistu pleikkarilla. Onko siis itseasiassa yhtään yksinoikeutta? Ainakaan sellaista joka olisi jäänyt yksinoikeudeksi näiden studio-ostosten myötä?

Tämä. Odotan sitä päivää kun Sony julkaisee Xboxille Haloon, Gears of Wariin, Fableen tai Forzaan vertautuvan yksinoikeuden.

Ja hauskaahan tässä on, että nämä pelit ovat niitä Xboxin yksinoikeuspelejä, niitä millä alunperin Xboxia myytiin. Eivät edes liity noihin kauppoihin mitenkään. Mutta sakki nyt niin huolissaan kun Microsoft osti pelistudioita. Olisin enemmän huolissani jos Sony olisi tehnyt saman koska sieltä ei kannata odottaa muille konsoleille yhtään mitään.

Niin mutta kun siinä viestissä puhuttiin paljon kaikesta muusta. Nostat vain tuon yhden virkkeen sieltä ja revit siitä pelihousut.

Et vastannut mihinkään kysymyksiin mitä esitin, niin en vieläkään ymmärrä miten tästä asiasta nyt pitäisi keskustella. Jos lopputulos on sama, eli molemmat ostavat yksinoikeuksia, niin asiayhteydestä riippuen sitäkö ei voi mainita, koska Microsoft on ostanut studioita isommalla rahalla? Eihän se muuta sitä, etteikö Sony osta yksinoikeuksia myös. Miten tästä voi keskustella, jos on jotkut rajatut normit mitä saa mainita ja mitä ei.
Otin kiinni siitä, mikä kolahti ja kosketti eniten. Voin ihan rehellisesti myöntää, ettei nyt ole aikaa, kiinnostusta, eikä energiaa alkaa jokaisesta pikkuasiasta vänkäämään ja halkomaan hiuksia. Kyse oli käytännössä kokonaan siitä isosta kuvasta. Suuruusluokista.

Ostetuista studioista saa mainita, mutta jos toista 'syyttää' osteluista ja kutsuu sitä kampittamiseksi, niin on hyvä muistaa ne määrät ja suuruusluokat. Varsinkin, kun oma suosikkisi Microsoft on nimen omaan tässä se, joka on ostellut paljon enemmän ja on jäänyt sellainen kuva, että ainakin osin on ostellut 'vain ostamisen ilosta'. Voisi jopa sanoa, että melkoista kampittamista on ostaa pois multiplattarimarkkinoilta isoja tekijöitä ihan vaan 'ostamisen ilosta' ja miettiä sitten myöhemmin, mitä niillä ostoksilla tehdään. Mutta ovathan pois sentään markkinoilta, eivätkä pääse kehittämään omilla päätöksillään Sonyn laitteille pelejä!

Se on totta, että Microsoftilla on nyt paljon studioita omassa tallissa, mutta tämähän ei ole näkynyt yksinoikeuksina oikeastaan millään tavalla. Samat pelit on edelleen voinut pelata myös pleikkarilla.
Suuria kuvia tässäkin maalailin. Ja sopivasti jätit tuossa lopussakin mainitsematta sen, että vaikka esim. Starfield nyt julkaistiinkin myös Pleikkarille, niin 'vain' 2,5 vuotta piti sitäkin odottaa. Eikä pelin julkaisukunto ollut kovinkaan kehuttava.

Tätä yksinoikeusasiaa toki täytyy seurata vielä tulevaisuuteen asti, koska Xboxin johdolla tuntuu mieli muuttuvan hyvinkin tiheään asian suhteen. Jää nähtäväksi, kuinka nuo jutut lopulta kehittyvät.

Ylös Bottom