Voisin oikein tylsästi todeta, että uudempi on aina ollut parempi, ja tavallaan olenkin sitä mieltä. Mutta listailin tässä hieman sen perusteella miltä kukin peli jotka olen pelannut, tuntui silloin kun ne pelasin, ja laitoin ne fiilikset järjestykseen.
1. GTA Vice City (PS2 ja PC)
- Minun ensimmäinen GTA. 22 vuotiaana sellaisia ihan oikeasti tajunnan räjäyttäviä, "Mulla ei ollut mitään käsitystä, että jotain tällaista edes voisi olla olemassa" kokemuksia ei enää ole paljon koettavana. Enkä siis tarkoita vain pelejä, vaan aivan kaikki kokemuksia elämässä. Tämä peli oli minulle yksi niistä.
2. GTA IV (PS3)
- Omista kokemuksista suurin harppaus GTA-pelien teknologiassa. Kovin erilainen kuin kaikki edeltäjänsä, mutta ei huonolla tavalla. Moni muu toki pettyi, koska IV ei ollutkaan se uudempi, parempi GTA San Andreas.
3. GTA San Andreas (PS2 ja PC)
- Rehellisesti sanottuna kaikessa enemmän ja parempi kuin Vice City. Mutta silti tavallaan "vain jatko-osa". Oli se aikaa, kun tämän tasoisia "vain jatko-osia" puristettiin ulos kaksi vuotta edellisen jälkeen.
4. GTA V (PS3, PS4 ja PS5)
- Tämä oli ensimmäinen kerta kun minä koin että kehitys otti joiltain osin ihan hieman takapakkia GTA-peleissä. Pääosin kehitys kehittyi eteenpäin, ja objektiivisesti ajateltuna V on parempi kuin IV. Ehkä olin jo tottunut siihen, että seuraava GTA on aina joko aivan kaikessa parempi edellisen jatko-osa, tai suuri tekninen mullistus ja uusi suunta.
5. GTA Chinatown Wars (Android)
- Pelasin tämän kännykällä, ja oikein kiva kokemus. Tämän lähemmäksi tuskin koskaan pääsen tahi suostun alkuperäistä GTA1 ja GTA2 kokemusta. Luultavasti myös ainoa GTA mitä koskaan pelaan puhelimella.
6. GTA 3 (PC)
- Pelasin tämän Vice Cityn jälkeen, ennen San Andreasia. Selkeästi kaikin puolin raakile verattuna Vice Cityyn. Oli minulle tasoa "ihan OK, ei huono, ehkä jopa hyvä". Ei oikein nostanut tuntoja suuntaan tai toiseen.