Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi hyvä luoja oikeasti. Onkohan PIKKUSEN eri asia sanoa peliä paskaksi vs sanoa, että kyllä on muuten tyhmää ja järjetöntä maksaa extraa, että saa pelata aiemmin. Etkö tosiaan huomaa eroa noiden kahden välillä? Anna mun kaikki kestää…
Toki niissä eroa on mutta pointti oli, että mielensä voi pahoittaa molemmista. En myöskään tainnut sanoa tuota mitä taas kerran tuohon väität minun sanoneen, vaan se on sinun tulkintasi viestistä. Kyllä lukijallakin on joku vastuu, miten sen viestin tulkitsee jos kirjoittajallakin.

Oli. (Hyvää keskustelu tämä tällainen, voitaisi ehkä jättää jankkaus pois jos ei ole muuta tai uutta sanottavaa?)

Tähän nimenomaan tämä foorumi olisi hyvä perustua, mutta tosiaan osalle harrastuksen syvintä olemusta tuntuu olevan sen jankuttaminen mistä ei pidä, sen sijaan, että keskittyisi siihen mistä pitää. Ja sitten näitä jankutetaan ihan kaikissa eri yhteyksissä.
Älä nyt viitsi. Kukaan ei oikeasti voi väittää että vaikkapa minä tai muukaan foorumisti olisi aina vain valittamassa tai synkeilemässä vaikka sitä puolta ehkä helpommin itselläni syntyykin - tai ainakin nouse esiin keskustelujen myötä. Yhtä lailla hehkutan pelejä kun on aihetta. Lukekaa vaikka KCD tai AC Valhallan ketjuja. Molemmissa on sekä valitusta että kehuja ja hehkutusta. Ei ole mitään yhtä ääripäätä vaikka sellaista ja muita lokeroita aina kovasti ihmiset mielessään muodostaa.

Itselle myös on vähän vaikea sivuuttaa pelien ärsyttäviä puolia ja niistä tekee mieli avautua. Siinä missä hyvistä puolista ja peleistä jaksaa hehkuttaa, kuten varsinkin Outer Wildsin ja KCD:n kanssa olen tehnyt, että aina nostelen peliä positiivisesti pinnalle jos joku muu kirjoittelee aiheisiin jotain.

En minä sille voi että ihmisellä on muitakin tunteita kuin hype ja onnellisuus enkä koe että niitä pitäisi piilottaa, varsinkin kun peleistä puhuttaessa on myös hyvä tietää mitä negatiivista niissä on kun seuraavaa hankintaa miettii. Pitäisikö pelien arvostelutkin tehdä jatkossa positiivisessa mielessä vaikuttaja-meiningillä, jotta jätetään vain negatiiviset asiat sanomatta ja hehkutetaan hyviä? Kyllä keskustelufoorumilla pitäisi olla tilaa laajasti eri näkemyksille yms.

Kukaan ei oikeasti voi väittää että vaikkapa minä tai muukaan foorumisti olisi aina vain valittamassa tai synkeilemässä vaikka sitä puolta ehkä helpommin itselläni syntyykin - tai ainakin nouse esiin keskustelujen myötä.
Eikö sinulle muka tule push-ilmoitusta, että nyt olisi taas yksi keskusteluketju täynnä iloa ja onnellisuutta pilattavaksi negistelyllä?

Samaan aikaan kun ihmetellään yhden henkilön "keskiössä" olemista, samat tyypit ovat aina yhdessä rintamassa näitä syytöksiä esittämässä ja taputtamassa toisiaan selkään. Mahdollisesti kannattaa laskea siis sitä omaa jeesus-asetusta pienemmälle. Ehkä kannattaa myös puolin ja toisin laittaa porukkaa estoon, vaikkei sekään valitettavasti ongelmaton ratkaisu ole. Enemmän tämä alkaa koko ajan vaikuttamaan siltä, että kyse on kirjoittajasta eikä kirjoituksista.

Nimenomaan näin. Olisi mielenkiintoista lukea muustakin kuin sinun mielipiteestä jostain offtopicista tälläkin kertaa.
Jos koet viestini todella niin ongelmallisiksi sisällöltään tai määrältään, niin aina voit ignorata minut kokonaan. En itse koe että esiin nostamani asia (tai asiat) oli(sivat) off topic, varsinkin kun se tuotiin esille jo ennen minua mutta vain eri näkökannalta. Nyt tässä toki on väännetty sitten itse siitä keskustelusta vaikka kuinka pitkään ja sinä olet osa sitä keskustelua.

Minä itse asiassa taidan aika harvoin aloittaa keskusteluita. Enemmän taidan ottaa osaa jo esiin tuotuihin asioihin.

Mietitkö ikinä, että miksi niin usein juuri sinun tyylisi kirjoittaa aiheuttaa näitä monen sivun offtopic vääntöjä?
Mitä tuota turhaan miettimään. En minä yksinäni näitä muodosta. Yksi syy voi olla ainakin se, että nostan esille asioita, jotka nousee itsellä mieleen. Ehkä ne ei muilla nouse esille tai niitä ei uskalleta tai haluta nostaa keskusteluun? Mistä minä tiedän. Ilmeisesti sinä tiedät?

Haha, paraskin puhumaan muille jankkauksesta. :D
Kyllä tässä molemmat on olleet mukana (siksi "voitaisiin lopettaa") mutta ilmeisesti nytkin uhriudut ja otit itseesi? Koin myös että kun minua jo muutenkin syytetään jankkauksesta, niin varmaan kannattaa sanoa jos jokin asia on sinne taas ajamassa. Plus että olihan se sinun yksisanainen "eipäs/juupas"-viesti turha eikä kauheasti edistä keskustelua tai muuta minun näkemystä asiasta.

Viimeksi muokattu:
No sitten vedät semmoisen mentaaliblokin päälle nimimerkeille kenelle haluat. Mutta älä nyt hyvä mies poistu täältä. Kaikenmaailman persoonia on maailma väärällään - mukaanlukien allekirjoittanut tietysti, ihminen kun olen. Joidenkin kanssa tulee hyvin juttuun ja joidenkin toisten kanssa ei yhtään.
En muuten halua ottaa osaa tähän keskusteluun, mutta tätä on pakko kompata. Se foorumin varsinainen ignooraus toiminto on siitä ongelmallinen, että se katkoo keskustelua. Kun kuitenkin näkee vastauksia ignooraamansa henkilön viesteihin ja niin edelleen.

Sen sijaan mentaaliblokki on äärimmäisen hyvä ja toimivaksi todettu taktiikka. Ei vaan yksinkertaisesti noteraa sellaisten henkilöiden viestejä, joiden kanssa ei tule juttuun. Paljon parempi se on kuin lähteä pois foorumilta. Täällä on kuitenkin sen verran mukavasti keskustelijoita, että jos on tarvetta niin helposti voi muutaman jättää huomioimatta. Turha sillä on sen enempää itseään stressata.

Täytyy sanoa, että nykyään jaksan selata tätä foorumia paljon vähemmän kuin ennen. Liian moni itseäni kiinnostava ketju ajautuu lopulta sivukaupalla kestävään väittelyyn jostain yksittäisestä sivuseikasta, joka ei edes ole koko keskustelun pääasia.

Usein näyttää siltä, ettei kumpikaan osapuoli halua lopettaa, vaan molempien on pakko saada se viimeinen sana. Siinä vaiheessa itse aihe jää täysin taka-alalle, ja monelta menee keskustelun seuraamisesta ilo. Ainakin itse huomaan usein hyppääväni kymmeniä viestejä eteenpäin siinä toivossa, että päästäisiin taas takaisin itse aiheeseen.

Ongelma on myös se, että kiinnostavatkin aiheet päätyvät lopulta lukkoon tämän jatkuvan väännön takia. Toivoisin, että moderaattorit puuttuisivat herkemmin siihen käyttäytymiseen, joka toistuvasti vie keskustelut sivuraiteille, sen sijaan että ketju suljetaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on jo kärjistynyt. Muuten samat käyttäjät jatkavat samalla tavalla seuraavassa ketjussa, ja lopputulos on aina sama: itse aihe jää kesken.

Ongelma on myös se, että kiinnostavatkin aiheet päätyvät lopulta lukkoon tämän jatkuvan väännön takia. Toivoisin, että moderaattorit puuttuisivat herkemmin siihen käyttäytymiseen, joka toistuvasti vie keskustelut sivuraiteille, sen sijaan että ketju suljetaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on jo kärjistynyt. Muuten samat käyttäjät jatkavat samalla tavalla seuraavassa ketjussa, ja lopputulos on aina sama: itse aihe jää kesken.
Ei tästä voi olla eri mieltä, mutta kenen näkemyksiä moderaattoreiden olisi syytä seurata? Kun kysytään useammalta eri kirjoittajalta, ne "samat käyttäjät" ovatkin yllättäen ihan eri nimimerkkejä. Se mikä näitä kaikkia kuitenkin yhdistää on se, että kukaan ei koe kuuluvansa mihinkään tällaiseen listaan. Paras näkymä tähän asiaan lienee sellaisilla, jotka eivät kirjoita tänne mitään. Silloin ei ainakaan tarvitse miettiä, että liittyykö johonkin mielikuvitusklubiin kirjoituksillaan.

En kadehdi moderaattorin roolia.

Täytyy sanoa, että nykyään jaksan selata tätä foorumia paljon vähemmän kuin ennen. Liian moni itseäni kiinnostava ketju ajautuu lopulta sivukaupalla kestävään väittelyyn jostain yksittäisestä sivuseikasta, joka ei edes ole koko keskustelun pääasia.
Tähän voin ainakin osin itsekin samaistua. Selailtua ja seurattua kyllä tulee melkein entiseen tapaan, mutta useammin ja useammin sitä huomaa, ettei enää halua/viitsi/jaksa kirjoittaa, vaikka tavallaan mieli tekisi. Liian usein tuntuu homma menevän niin, että joku loukkaantuu tai haluaa alkaa vänkäämään jostain ihan yleismaailmallisesta mielipiteestä. Ihan kuin yleisellä tasolla asioiden pohtiminen olisi jotain henkilökohtaista, johon täytyy lähteä vääntämään. Tuntuu, että osa porukasta haluaa väkisin loukkaantua jostakin, tai ainakin ylitulkita viestejä, jotta pääsee vääntämään ja 'vastaamaan' johonkin, jota ei oltu edes kirjoitettu.

Välillä tulee esiin sellaisia tulkintoja ja oletuksia, että menee ihan pää pyörälle. Yritetään ja halutaan löytää rivien välistä jotain sellaista, johon pääsee tarttumaan, vaikkei siellä välissä mitään sellaista edes ole. 'Hyvänä' esimerkkinä vaikkapa tuo viimeisin episodi, jossa puhuttiin näistä pelien hinnoista ja kuinka jokainen keskusteluun osallistunut arvottaa 'early accessia' versus 20 euroa. Ykskaks sieltä joku halusi välistä löytää 'Microsoft-vihaa' ja konsolisotaa, vaikka puhuttiin ihan yleisellä tasolla ja mietittiin, millainen vaikutus pitkässä juoksussa alalle ja pelien hinnoitteluille sillä on. Sitten kun asiaa vielä selventää enemmän, niin vastineet ovat jotain nauruhymiöitä.

Vähän on siis mennyt ilmapiiri myrkylliseen suuntaan, joka on todella sääli, koska pääasiassa täällä on erittäin hyvää keskustelua. Siistiä ja selkeää tekstiä, hyvin jäsenneltyä. Tämä foorumi on ehdottomasti Suomen paras paikka keskustella pelaamisesta ja vähän muistakin jutuista. Ei nyt pilata tätä hommaa turhalla tappelulla. Maailma muuttuu ja mielipiteitä on jokaisella. Yritetään keskustella niistä mielipiteistä, eikä henkilöistä. Ylitulkitseminen ja ennakkoasenteinen viestien lukeminen on valitettavasti omiaan pilaamaan hyvää keskustelua ihan alkuunsa.

Välillä tulee sellainen olo ja ajatus, että miksi kirjoittaisin nyt 10 minuutin tekstin, kun varmaan joudun kohta perään selittämään sitä ja vääntämään ratakiskosta ainakin tuplasti pidemmillä viesteillä.

Vaikka puhuttiin ihan yleisellä tasolla ja mietittiin, millainen vaikutus pitkässä juoksussa alalle ja pelien hinnoitteluille sillä on.
Tässäkään ei olisi ollut mitään ongelmaa jos keskustelu olisi siirretty vaikka tähän ketjuun tai hintaketjuun. Aivan turhaa yleistä asiaa on jäädä jauhamaan pelin ketjuun, ihan validia keskustelua se muuten oli. Tämä on se mikä ärsyttää, ei kirjottaja, ei mielipide yms. Menen pelin ketjuun niin haluan lukea siitä pelistä, oli kritiikkiä tai kehua. Mut se että nämä peliketjut menee nykyään ihan kokoajan sivutolkulla jankkaamiseksi asian vierestä on se ongelma.

Toivoisin, että moderaattorit puuttuisivat herkemmin siihen käyttäytymiseen, joka toistuvasti vie keskustelut sivuraiteille, sen sijaan että ketju suljetaan vasta siinä vaiheessa, kun tilanne on jo kärjistynyt. Muuten samat käyttäjät jatkavat samalla tavalla seuraavassa ketjussa, ja lopputulos on aina sama: itse aihe jää kesken.
Yritän demonstroida modejen sekä keskustelun siirtämisen ongelmaa kysymällä, että missä kohtaa tuo Halon 20 euron lisämaksu meni mielestäsi sivuraiteille? Oliko koko maksu jo off topicia? Vai vasta sitten kun joku oli eri mieltä kuin aiemmat asiasta kirjoittaneet?

Ei ole helppo homma kyllä moderoida mikäli jo keskustelussa olleeseen asiaan vastaaminen sivuraiteille viemistä. Toki ymmärrän että se sinne meni viimeistään siinä kohtaa kun aletaan puhua itse keskustelusta/keskustelijasta eikä peliä koskevasta aiheesta mutta aika usein tuntuu olevan ajatus, että "sivuraide" on se hetki, jolloin joku kirjoittaa jotain, mistä useampi ei tykkää ja menee fiilis pilalle.

Pitäisikö kaikki vähänkin kriittinen siis jatkossa varmuuden vuoksi kirjoittaa muualle kuin itse pelin ketjuun?

Tässä tuosta moderoinnin dilemmasta olikin jo hyvin kirjoitettu:

Ei tästä voi olla eri mieltä, mutta kenen näkemyksiä moderaattoreiden olisi syytä seurata? Kun kysytään useammalta eri kirjoittajalta, ne "samat käyttäjät" ovatkin yllättäen ihan eri nimimerkkejä. Se mikä näitä kaikkia kuitenkin yhdistää on se, että kukaan ei koe kuuluvansa mihinkään tällaiseen listaan. Paras näkymä tähän asiaan lienee sellaisilla, jotka eivät kirjoita tänne mitään. Silloin ei ainakaan tarvitse miettiä, että liittyykö johonkin mielikuvitusklubiin kirjoituksillaan.

En kadehdi moderaattorin roolia.
Sanopas muuta. Itse olisin ilmeisen huono mode, sillä koen että esim. pelin early accessin hinta, sisältö ja hinta/laatu-suhde on vielä peliin liittyvää keskustelua.

Olkoonkin toki että aiheesta soisi keskusteltavan laajemminkin ja siis omassa aiheessaan, sillä eihän tuo nyt mikään ongelma olisi jos se koskisikin vain yhtä peliä.

Välillä tulee sellainen olo ja ajatus, että miksi kirjoittaisin nyt 10 minuutin tekstin, kun varmaan joudun kohta perään selittämään sitä ja vääntämään ratakiskosta ainakin tuplasti pidemmillä viesteillä.
Tämän vuoksi itsellä tulee niin helposti pitkiä viestejä kun yrittää selittää asian tarkasti, vastata melkein kohta kohdalta ja ottaa huomioon jo alussa mahdollisimman laajasti sitä asiaa.

Tässäkään ei olisi ollut mitään ongelmaa jos keskustelu olisi siirretty vaikka tähän ketjuun tai hintaketjuun. Aivan turhaa yleistä asiaa on jäädä jauhamaan pelin ketjuun, ihan validia keskustelua se muuten oli. Tämä on se mikä ärsyttää, ei kirjottaja, ei mielipide yms. Menen pelin ketjuun niin haluan lukea siitä pelistä, oli kritiikkiä tai kehua. Mut se että nämä peliketjut menee nykyään ihan kokoajan sivutolkulla jankkaamiseksi asian vierestä on se ongelma.
Ymmärrän mitä sanot mutta nyt kun vielä luin uusiksi mitä tuonne kirjoittelin ja mitä siihen alkuun vastailtiin, niin melko asiallisenahan tuo pysyi ennen kuin sieltä tuli pari kirjoittajaa siirtämään keskustelua aiheen sijasta siihen, miten ikävästi olin asian heidän mielestään sanonut. Sen jälkeen alettiin sitten jankkaamaan siitä että miten ja mistä puhutaan yms.

Olin osallisena siis jankkaamisessa kun se alkoi mutta mitä enemmän tuota vielä yrittää käydä läpi, niin sitä enemmän tuntuu ettei tuo minun aloittamani keskustelu mikään erityisen karu tai karsea vittuilu tai vastaava ollut. Mitään en tietysti sille voi jos muuta kokee mutta enemmän tässä vaikuttaa että mieli pahoitettiin vain siksi, ettei ollut keskustelua siitä pelistä. Ei sitä ole vieläkään, joten ehkäpä porukka on yksinkertaisesti pelaamassa sitä peliä eikä kirjoittamassa? Tai ehkä siitä ei ole muuta sanottavaa kuin on jo sanottu? Minä olen jäänyt käsitykseen että loistava remake kyseessä mutta jos Halonsa on pelannut, niin ei siitä taida hirveästi lisäsanottavaa edes olla?

No minä värkkäsin nyt pystyyn ketjun, jossa voi jatkossa jatkaa keskustelua näistä alkuperäisistä kohua herättävistä aiheista. Ne eivät ole kuitenkaan varsinaisesti henkilökohtaista avautumista, joten eivät ne tännekään oikein kuulu. Jos nyt kokeilee tämmöistä välillä.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom