Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo: Campaign Evolved

Mutta olisi silti mielenkiintoisempaa lukea vaikka jonkun sellaisen mielipidettä, joka pystyy pelaamaan niitä palikkagrafiikkaisia pelejä, ja jos sitten kuitenkin samaa henkilöä häiritsevät vaikkapa nuo chromatic aberrationit ja film grainit uudempien sukupolvien peleissä, kuin vain nähdä tuollaisesta joku punainen suuttumus-emoji.
Minä olen juuri tuollainen.
Viime vuosina tullut pelattua paljon kaikkea aina c-64 peleistä lähtien ja kaikki nuo suttupaska efektit lähtee välittömästi nyky peleistä pois jos vaan mahdollista.
Mä vihaan jopa elokuvissa filmgrain efektiä.

Minä olen juuri tuollainen.
Viime vuosina tullut pelattua paljon kaikkea aina c-64 peleistä lähtien ja kaikki nuo suttupaska efektit lähtee välittömästi nyky peleistä pois jos vaan mahdollista.
Mä vihaan jopa elokuvissa filmgrain efektiä.
Luin tuossa muuten aiheesta hieman enemmän netissä käytyä keskustelua, ja ainakin jotkut kommentoivat asiaa niin, että tuota chromatic aberrationia eivät välttämättä ainakaan merkittävästi ehkä huomaa sellaiset ihmiset, joilla on jo pitkään ollut vakituisesti silmälasit käytössä, tämä johtuisi siitä, että silmälasit itsessään jo aiheuttavat vastaavankaltaista efektiä käyttäjälleen, jolloin siihen olisi totuttu niin, ettei siihen sitten kiinnitä huomiota TV-ruudullakaan. En tiedä tämän mahdollista tutkittua totuutta, mutta ainakin synkkaisi sen kanssa, että minulla ja pojallani on molemmilla silmälasit, emmekä kumpikaan huomanneet tuossa Halo Campaign Evolvedissa mitään häiritseviä efektejä.

Edit: Sen verran vielä lisään tuota, mitä jo edellä mainitsin, että tähän tapaan asia siis voisi olla:

While eyeglasses do not physically remove the color fringing, your brain constantly filters out visual imperfections to create a stable image. If you wear glasses that naturally introduce physical chromatic aberration, your visual cortex adapts to this constant baseline. When you encounter the effect in a video game, your brain is already conditioned to ignore those color fringes, making them less jarring than they would be to someone with uncorrected vision.

How Your Brain Adapts
  • Neuroadaptation: The brain constantly rewires its visual processing to ignore predictable flaws in your field of vision, similar to how it filters out the view of your own nose.
  • Baseline Conditioning: Because low-Abbe lenses (like polycarbonate) introduce daily color fringing in real life, your sub-conscious mind accepts this distortion as "normal" and stops flagging it as an error.
  • Saccadic Suppression: Your brain actively dampens visual inputs during rapid eye movements, helping to mask peripheral lens distortion when you quickly glance around a gaming monitor.

Viimeksi muokattu:
Hemmetin hauskaa ollut pelata ja aina vaan ihmetyttää pelin hienous niin fiilikseltä kuin graffoilta. Varsinkin OLED + HDR kombolla efektit huikeita.

Tuli vaan valittua vähän liian vaikea taso itselle. Heroic ollut hauskan haastavaa ja vihuja on mukavan paljon. Jopa random granaatti tai vastaavat kuolemat menettelee, kun niistä oppii ja checkpointit on toistaiseksi tuntunut ihan hyviltä. Ekat Hunterit oli sitten vain liikaa, vaikka miten viskosin 6 naattia niitä päin, tyhjensin kaikki padit ja tykkitornilla vielä sitten lisää damagea niin kuolema se tuli joka kerta itselle. Muistaakseni aikoinaan co-oppina ne oli aika helppoja, kun vaan ampui Hunttereita selkään. Nyt toki pelaan solona, joten kiertäminen on vähän vaikeampaa.

Huonompi homma, että vaikeustasoa ei saa tiputettua kesken kampanjan. Täytyy aloittaa kokonaan alusta, jos haluaa pelata normalilla. Sen asian olisi voinut modernisoida vähän paremmin.

Hemmetin hauskaa ollut pelata ja aina vaan ihmetyttää pelin hienous niin fiilikseltä kuin graffoilta. Varsinkin OLED + HDR kombolla efektit huikeita.

Tuli vaan valittua vähän liian vaikea taso itselle. Heroic ollut hauskan haastavaa ja vihuja on mukavan paljon. Jopa random granaatti tai vastaavat kuolemat menettelee, kun niistä oppii ja checkpointit on toistaiseksi tuntunut ihan hyviltä. Ekat Hunterit oli sitten vain liikaa, vaikka miten viskosin 6 naattia niitä päin, tyhjensin kaikki padit ja tykkitornilla vielä sitten lisää damagea niin kuolema se tuli joka kerta itselle. Muistaakseni aikoinaan co-oppina ne oli aika helppoja, kun vaan ampui Hunttereita selkään. Nyt toki pelaan solona, joten kiertäminen on vähän vaikeampaa.

Huonompi homma, että vaikeustasoa ei saa tiputettua kesken kampanjan. Täytyy aloittaa kokonaan alusta, jos haluaa pelata normalilla. Sen asian olisi voinut modernisoida vähän paremmin.

Eikö ole muka mitään chspter listaa josta voisi aloittaa vaan viimesimmän kentän alusta.

Eikö ole muka mitään chspter listaa josta voisi aloittaa vaan viimesimmän kentän alusta.
Mä väittäisin melkein että voit aloittaa uudelleen sieltä saman chapterin alusta mihin pääsit. Näin se toimi jo alkuperäisessä mielestäni ja kaikissa Haloissa sen jälkeen koska ne mitkä olet läpäissyt jo vaikeammalla on automaattisesti läpäisty myös helpommilla asteilla.

Eilen sain Heroicillä pelin lopputeksit rullaamaan. Oli mun mielestä nautinnollinen kokemus ja arvostin varsinkin kirjastokentän muutoksia. Nyt sitten loput kallot ja termiinaalit vielä pitää metsästää ja pelata poikien kanssa Legendaryllä läpi
Huntereihin sellainen neuvo että pitää pyrkiå lähelle niin eivät ammu vaan rynnivät päin. Sen kun väistää pääset selkäpuolelle ampumaan. Selän puolella on siinä ihon yläpuolella sellainen kolmion mallinen panssari sen kun ampuu pois ja ampuu siihen tai heittää plasmakranaatin kuolee muutamaan laukaukseen. Ne olivat kyllä itsellekin haastellisemmat viholliset. Jotenkin muistikuva oli etteivät ihan näin kovia olleet ennen.

Viimeksi muokattu:
Okei, joo. Pitää aloittaa New Game ja valita vaikeustaso niin sitten ilmestyy Mission Select valikko. Se oli vähän piilossa.

Pitää vielä kokeilla tuota Travellerin antamaa vinkkiä. Heroic tasolla on perusmähinät niin hyviä.

Okei, joo. Pitää aloittaa New Game ja valita vaikeustaso niin sitten ilmestyy Mission Select valikko. Se oli vähän piilossa.

Pitää vielä kokeilla tuota Travellerin antamaa vinkkiä. Heroic tasolla on perusmähinät niin hyviä.
Heroic on mun mielestä aina tarjonnut parhaat mähinät jokaisessa Halossa yksinpelaavalle. Ihan reilut taistelut mutta silti haastetta löytyy.
Ja pääset niitä Huntereita vastaan ottamaan aika monta kertaa yhteen niin tulee hyvää treeniä .
Energy sword tappaa kerrasta kun pääsee selkään lyömään mutta se väistely ei ole hirveän helpooa varsinkin kun välillä tekevät vähän eri juttuja ja sitten jos se pari on vielä hengissä niin se surutta losauttelee kaverista välittämättä sillä pyssyllään .

Toivotan kuitenkin onnea ja menestystä!

Nyt on tämäkin pelattu ja aika vahvat nostalgia lasit saa olla päässä jos vakavalla naamalla väittää, että orkkis oli parempi.
Eihän tästä meinaa tubestakaan löytää positiivisia arvioita ja yhdenkin videon otsikossa tätä kutsuttiin nimellä campaign devolved.
Bitch please se on ihan sama kampanja jossa on sama tarina, mutta nyt se näyttää paremmalta, pelattavuus on parempaa ja varsinkin library kenttä on uudistettu isolla kädellä eikä se ole enää samaa copy/paste käytävää kerroksesta toiseen.
Kaikki uudistukset on silkkaa plussaa.

Ne uudet kentätkin oli ihan kiva extra ja oikeastaan tykkäsin niistä enemmän joka varmasi johtuu siitä, että orkkis halo on tullut pelattua varmaan ainakin 10 kertaa läpi joista viimeisin oli just kaks vai kolme vuotta sitten ja lisäksi nuo oli mukavan rauhallisia sen lopun flood kaaoksen jälkeen.
Melkein voisin vannoa, että perus kampanjan lopussa oli reippaasti enemmän vihollisia mitä ennen.
Pelasin helpoimmalla ja perus kampanjassa meni viis tuntia ja niissä uusissa kentissä 2 tuntia joten pituudeltaankin se oli ok.

Sitten se isoin miinus koko pelissä.
No se helvetin chromatic aberration. Pillar of autumnin sisätilat näyttää hyvältä, mutta sillä sekunnilla kun astutaan halon pinnalle niin näkee heti, että nyt on jotain pahasti pielessä.
Tavallaan olen kateellinen niille jotka tuota ei näe, mutta mä en myöskään voi käsittää miten sitä muka ei näe.
Tosin monilla ihmisillä on nykyään joku 60" telkkari jota sitten katsellaan jostain kuuden metrin päästä jostain syystä joten tuollaiselta postimerkin kokoiselta ruudulta sitä ei varmaan erotakaan.
Mulla on vain 43" ruutu jota katson 1.8m päästä ja tuo efekti hyppäsi heti silmille tuolla alueella. Siis aivan järkyttävän näköistä.
Onneksi sen häiritsevyys väheni kun päästiin vähemmän ruohikkoa sisältäville alueille. Eikä tuo ole todellakaan vain jossain ruudun reunoilla vaan ihan koko kuvassa.
Niissä uusissa kentissä sitten hyppäsi se kohina efektikin kunnolla silmille ja kaikissa kalliopinnoissakin oli taas todella häiritsevä chromatic aberration.

Nyt kun tupettajat manailee että myynti ei ole sitä mitä pitäisi niin onko se vaan se että ketkä tästä sarjasta kiinnostuneet on jo pitkälti pelanneet aikaisemmat versiot vai että suurin osa aiemmin pelanneista pelasi pääosin moninpeliä?
Itse kun yritän miettiä niin noin yleisesti ei ole kyllä tullut pelejä pelattua uudestaan vaikka remake olisi tullut.. tai sitten aikaa pitäisi kulua 10-20v että pelistä osaisi nauttia uudestaan.

Nyt on tämäkin pelattu ja aika vahvat nostalgia lasit saa olla päässä jos vakavalla naamalla väittää, että orkkis oli parempi.
Eihän tästä meinaa tubestakaan löytää positiivisia arvioita ja yhdenkin videon otsikossa tätä kutsuttiin nimellä campaign devolved.
Bitch please se on ihan sama kampanja jossa on sama tarina, mutta nyt se näyttää paremmalta, pelattavuus on parempaa ja varsinkin library kenttä on uudistettu isolla kädellä eikä se ole enää samaa copy/paste käytävää kerroksesta toiseen.
Kaikki uudistukset on silkkaa plussaa.

Ne uudet kentätkin oli ihan kiva extra ja oikeastaan tykkäsin niistä enemmän joka varmasi johtuu siitä, että orkkis halo on tullut pelattua varmaan ainakin 10 kertaa läpi joista viimeisin oli just kaks vai kolme vuotta sitten ja lisäksi nuo oli mukavan rauhallisia sen lopun flood kaaoksen jälkeen.
Melkein voisin vannoa, että perus kampanjan lopussa oli reippaasti enemmän vihollisia mitä ennen.
Pelasin helpoimmalla ja perus kampanjassa meni viis tuntia ja niissä uusissa kentissä 2 tuntia joten pituudeltaankin se oli ok.
Samaa mieltä en ymmärrä tuota vihaa ollenkaan. Tykkäsin todella paljon pelistä joka oli mielestäni sopivalla tavalla tuotu nykyaikaan. Kaikki ne asiat miksi olen aina Haloista tykännyt oli myös tässäkin läsnä. Itse on tullut sellainen 10 tuntia peliä hakattua ja toinen mokoma ainakin vielä edessä kun hakataan Legendarylla läpi joten ihan tarpeeksi peli antaa. Ja itse pidin myös noista uusista tehtävistä.
No se helvetin chromatic aberration. Pillar of autumnin sisätilat näyttää hyvältä, mutta sillä sekunnilla kun astutaan halon pinnalle niin näkee heti, että nyt on jotain pahasti pielessä.
Tavallaan olen kateellinen niille jotka tuota ei näe, mutta mä en myöskään voi käsittää miten sitä muka ei näe.
Tosin monilla ihmisillä on nykyään joku 60" telkkari jota sitten katsellaan jostain kuuden metrin päästä jostain syystä joten tuollaiselta postimerkin kokoiselta ruudulta sitä ei varmaan erotakaan.
Mulla on vain 43" ruutu jota katson 1.8m päästä ja tuo efekti hyppäsi heti silmille tuolla alueella. Siis aivan järkyttävän näköistä.
Onneksi sen häiritsevyys väheni kun päästiin vähemmän ruohikkoa sisältäville alueille. Eikä tuo ole todellakaan vain jossain ruudun reunoilla vaan ihan koko kuvassa.
Niissä uusissa kentissä sitten hyppäsi se kohina efektikin kunnolla silmille ja kaikissa kalliopinnoissakin oli taas todella häiritsevä chromatic aberration.
Itse tämän efectin huomaan aina silloin tällöin mutta ei se jotenkin niin pahasti itselle iske silmään. Ymmärrän kyllä niitä jotka eivät tuota voi sietää pahimmillaan se näyttää vähän siltä kun katsoisi 3D-kuvaa ilman laseja.

Nyt kun tupettajat manailee että myynti ei ole sitä mitä pitäisi niin onko se vaan se että ketkä tästä sarjasta kiinnostuneet on jo pitkälti pelanneet aikaisemmat versiot vai että suurin osa aiemmin pelanneista pelasi pääosin moninpeliä?
Itse kun yritän miettiä niin noin yleisesti ei ole kyllä tullut pelejä pelattua uudestaan vaikka remake olisi tullut.. tai sitten aikaa pitäisi kulua 10-20v että pelistä osaisi nauttia uudestaan.

Vaikka itseni lasken kovan luokan Halo-faniksi, niin tuskinpa tätä olisin ilman Game Passia enää erikseen ostanut. Kuitenkin alkuperäinen tuli vedettyä useampaan kertaan läpi kaikilla vaikeusasteilla. Sitten 10v myöhemmin hankittiin X360:lle Anniversary Edition ja kolmas sukellus oli vielä Master Chief Collectionissa. Joten lievästi sanottuna alkaa olla kiintiö täynnä. :D
Toki samaan hengenvetoon on todettava, että täytyyhän tämä vielä kertaalleen läpäistä, kun Passin kautta antoi pirulle pikkusormen. Perhanan asiallinen päivitys nykyaikaan! Vaikka bugeista ei näemmä päästä tälläkään kertaa eroon, ainakin keskellä kenttää tehdyt tallennukset ovat pariin otteeseen hävinneet, vaikka save&quitin kautta sessiot lopetteleekin.

Ylös Bottom