Halo: Campaign Evolved

Mutta olisi silti mielenkiintoisempaa lukea vaikka jonkun sellaisen mielipidettä, joka pystyy pelaamaan niitä palikkagrafiikkaisia pelejä, ja jos sitten kuitenkin samaa henkilöä häiritsevät vaikkapa nuo chromatic aberrationit ja film grainit uudempien sukupolvien peleissä, kuin vain nähdä tuollaisesta joku punainen suuttumus-emoji.
Minä olen juuri tuollainen.
Viime vuosina tullut pelattua paljon kaikkea aina c-64 peleistä lähtien ja kaikki nuo suttupaska efektit lähtee välittömästi nyky peleistä pois jos vaan mahdollista.
Mä vihaan jopa elokuvissa filmgrain efektiä.

Minä olen juuri tuollainen.
Viime vuosina tullut pelattua paljon kaikkea aina c-64 peleistä lähtien ja kaikki nuo suttupaska efektit lähtee välittömästi nyky peleistä pois jos vaan mahdollista.
Mä vihaan jopa elokuvissa filmgrain efektiä.
Luin tuossa muuten aiheesta hieman enemmän netissä käytyä keskustelua, ja ainakin jotkut kommentoivat asiaa niin, että tuota chromatic aberrationia eivät välttämättä ainakaan merkittävästi ehkä huomaa sellaiset ihmiset, joilla on jo pitkään ollut vakituisesti silmälasit käytössä, tämä johtuisi siitä, että silmälasit itsessään jo aiheuttavat vastaavankaltaista efektiä käyttäjälleen, jolloin siihen olisi totuttu niin, ettei siihen sitten kiinnitä huomiota TV-ruudullakaan. En tiedä tämän mahdollista tutkittua totuutta, mutta ainakin synkkaisi sen kanssa, että minulla ja pojallani on molemmilla silmälasit, emmekä kumpikaan huomanneet tuossa Halo Campaign Evolvedissa mitään häiritseviä efektejä.

Edit: Sen verran vielä lisään tuota, mitä jo edellä mainitsin, että tähän tapaan asia siis voisi olla:

While eyeglasses do not physically remove the color fringing, your brain constantly filters out visual imperfections to create a stable image. If you wear glasses that naturally introduce physical chromatic aberration, your visual cortex adapts to this constant baseline. When you encounter the effect in a video game, your brain is already conditioned to ignore those color fringes, making them less jarring than they would be to someone with uncorrected vision.

How Your Brain Adapts
  • Neuroadaptation: The brain constantly rewires its visual processing to ignore predictable flaws in your field of vision, similar to how it filters out the view of your own nose.
  • Baseline Conditioning: Because low-Abbe lenses (like polycarbonate) introduce daily color fringing in real life, your sub-conscious mind accepts this distortion as "normal" and stops flagging it as an error.
  • Saccadic Suppression: Your brain actively dampens visual inputs during rapid eye movements, helping to mask peripheral lens distortion when you quickly glance around a gaming monitor.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom