Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tainted Grail: The Fall of Avalon

HideoMiyamoto

Well-Known Member
1747981539580.png

Nimi: Tainted Grail: The Fall of Avalon
Kehittäjä: Questline
Julkaisija: Awaken Realms
Alustat: PS5, Xbox Series, PC
Lajityyppi: RPG
Julkaisu: 23.5.2025
Kotisivut:
KonsoliFIN Pelisivu:

Step into the world of Tainted Grail: The Fall of Avalon, a mature, first-person perspective open-world RPG that immerses you in a dark fantasy realm inspired by Arthurian legends.

Uncover a complex and branching main storyline that lets you shape the legacy of King Arthur’s reign, 600 years after his fall amidst unending strife.

This game is a love letter to open-world FPP RPGs.


Tehdääs tälle oma ketju kun se voi kiinnostaa monia. Dark fantasy Elder Scrolls kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta. Tämä on AA tuotos joten ihan loppuun asti viilattu ison budjetin peli ei ole kyseessä ja se näkyy hinnassakin, 45€ on vähän 60-70h roolipelistä. Pelissä on valittavat vaikeustasot joten ei ole pakko hakata päätä seinään brutaalia vaikeustasoa vastaan.

Arvioita





 
Viimeksi muokattu:
Tämä vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Mitä muutamia arvosteluja katsoin, niin tässä on samanlainen ongelma mitä BG3, eli pelin loppupuoli ei ole läheskään yhtä hiottu kuin alkupuoli. Syy on myös sama, eli pelin ensimmäinen Act oli early accessissa, mutta loppupuolta ei ole samalla tavalla testattu.

Itse aion todennäköisesti odotella hetken, että pahimmat bugit loppupuolelta saadaan korjattua ja sitten ostaa pelin, koska muuten tämä vaikuttaa kyllä erinomaiselta.
 
Kokeilin demoa ja vaikuttaa äärimmäisen lupaavalta. PS5 Prolla peli pyöri lukittu 60 fps mutta tässä ei päästä pelin pääalueelle vaan demo loppuu juuri ennen sitä joten todellinen suorituskyky on vielä kysymysmerkki. Löytyy resoluution skaalaus slideri, löytyy fov slideri, voit poistaa turhia elementtejä kuten motion blur ja chromatic aberration. Jos pieni AA studio osaa tehdä tällaiset asiat konsoleilla niin miks se on niin vaikeaa monille AAA studioille.

Pelattavuus tuo mieleen paljon ES sarjan mutta muutamilla twisteillä kuten dodge nappi ja voit käyttää aseita dual wieldinä heti alusta. Hyvin Soulslike tunnelma pelissä ja taistelut on easy tasollakin haastavia joten pitää dodgeta ja opetella oikea aikainen lyöminen. Parrykin löytyy jos sitä haluaa käyttää. Pelistä löytyy kuitenkin vielä story vaikeustaso joka on varmasti myös paljon helpompi jos ei kaipaa mitään haastetta. Mielestäni easy vaikutti kivalta ettei se rankaissut liikaa mutta et voinut vaan mätkiä menemään.

Erittäin mielenkiintoinen tekele ja varmasti lähtee tänään ostoon heti kun tulee myyntiin illalla. 45€ on halpa nykypäivänä ja sillä voi antaa anteeksi vähän rosoiset reunat ja ei niin täydellisen suorituskyvyn jos peli on muuten täyttä rautaa.

Kokeilkaa ihmeessä demoa, peli vaikuttaa todella hyvältä ja arvosteluja kun katsoo niin syvyyttä pelattavuudesta löytyy paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin tämän early accessista ja pelasin tutorial-alueen läpi. Tämähän pohjatuu mainioihin lautapeleihin. Tämän 1.0 version myötä save filetkin ovat jatkossa yhteensopivia päivitysten kanssa, niin voisi aloittaa taas alusta. Kovin pitkähän tuo tutorial alue ei ollutkaan. Olisin pelannut pidemmällekkin, mutta ei oikein ollut järkeä kun jokainen päivitys rikkoi talletukset.
 
Peli on nyt saatavilla. Täytyy katsoa vähän pelaajien mietteitä kumpi olisi parempi plösö vai PC versio ja huomenna lähtee kokeilee.

Julkaisu traileri

 
Kokeilin tämän demoa Xboxilla jo useampi kuukausi sitten. Vaikutti mielenkiintoiselta, tuli todella paljon Elder Scrolls-vibat kyllä. Tulee tämä hankittua, viimeistään alennuksista.
Sen verran lupaavan oloinen peli, että päädyin nyt ostamaan julkkarihintaan boxille. Kun julkkarihinta on noinkin alhainen, niin olen välillä halunnut kannustaa tuollaiseen hinnoitteluun, ostamalla pelin sitten heti julkkarissa. Toivottavasti en joudu tämän kohdalla pettymään.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on tosiaan lautapeliin pohjautuva. Olen pelannut Kings of Ruinin kampanjan läpi, fall of avalonia en, mutta käytännössä teema on sama. Sanoisin että jos ei lautapeliä ole pelannut, niin ehkä osa taustatarinasta tuntuu aika perushötöltä.

Muutenhan tämä tuntuisi pohjautuvan D&D henkiseen toteutukseen, toisin kun lautapeli. Olisi ollut ihan kiva saada lautapelin taistelumekaniikat tähän, mutta toki suurempia myyntimääriä tulee kun pohjaa toteutuksen vakiintuneisiin D&D mekaniikoihin. En viitsi spoilata, mutta eräs lautapeliin liittyvä kykymutos olisi kiva nähdä tässäkin, ehkä se on mukana, ehkä ei, olen vasta alkua pelannut.

Omasta mielestäni tässä on ihan kelpo toteutus, mutta voisin kuvitella että moni saattaa kokea tämän hyvin geneeriseksi D&D peliksi. Taustatarina ja maailmahan tässä oikeastaan se pihvi on. Itselleni se on piristävä poikkeus klassisempaan D&D maailmaan, mutta eihän tämä mikään Elden Ring ole.
 
Konsoli pelaajien kannattaa odottaa ehkä hetki jos suorituskyky on tärkeä. Peli on kuulemma aika pahassa kunnossa heti kun pääsee sinne pää alueelle ja pois niiltä alun sisätiloista. Eli periaatteessa sama kuin Elder Scrolls Oblivion remaken kanssa. Heti kun pääsee avoimeen maailmaan niin ongelmat alkavat. Oblivion tosin pyörii välillä 60 mutta tämä kai pyörii melkeen kokoajan jossain 40-45 fps paikkeilla.

Nämä siis tunnelmia redditistä.

Tässä on Xbox testejä ja välillä 1080p resolla näyttäisi pyörivän ilman v syncciä jopa 100 fps mutta ainakin demo oli ilman sitä todella stutteroiva.

 
Vaikuttaa iha hyvältä näin parin tunnin pelaamise jälkee. Pelaan maagilla ja oli pakko pistää explorer tasolle ku toi loitsujen osuminen on yhtä paskaa ku oblivionissa niin 8/10 :stä menee ohi ja vihut on tankkeja ni meni aika perseeks toi taistelu.
 
Itse valitsin tähän puhtaan lähitaistelijan. Pelailen samaan aikaan oblivionin remakea maagilla ja lisäksi epiciltä tuli kingdom come deliverance ilmaiseksi. Nyt hemmotellaan lajityypin ystävää.

Tainted Grail tuntuu näistä oikeastaan kiinnostavimmalta, ehkä juuri siksi, että maailma on pykälän omintakeisempi. Täytyy pelata vaan pidemmälle että näkee paremmin miten lautapelin maailma on saatu istumaan videopeliin.

Taistelu on haastavaa, mutta se on toistaiseksi plussaa. Katsotaan meneekö jossain vaiheessa ärsytyksen puolelle.
 
Vaikuttaa iha hyvältä näin parin tunnin pelaamise jälkee. Pelaan maagilla ja oli pakko pistää explorer tasolle ku toi loitsujen osuminen on yhtä paskaa ku oblivionissa niin 8/10 :stä menee ohi ja vihut on tankkeja ni meni aika perseeks toi taistelu.
Itselläni oli aika karmeita suorituskykyongelmia boxilla, joten laitoin pelin suosiolla ainakin joksikin aikaa tauolle. Eilen näytti parikin päivitystä jo peliin tulleen, joten olisikohan nuo aika järkyttävät FPS:n tippumiset saatu jo esim. parempaan kondikseen?
 
Itselläni oli aika karmeita suorituskykyongelmia boxilla, joten laitoin pelin suosiolla ainakin joksikin aikaa tauolle. Eilen näytti parikin päivitystä jo peliin tulleen, joten olisikohan nuo aika järkyttävät FPS:n tippumiset saatu jo esim. parempaan kondikseen?
Ei pleikal ainakaa, aika jäätävää välil. En tie onko vika mussa mutta loitsujen laukominen välillä tuntuu siltä ettei peli tunnista oonko painanu L2/R2.
 
Tulihan se tämäkin aloitettua ja ja enpä nyt ihan hirveästi ehtinyt pelata pidemmälle kun sun alun tutoriaali alueen. Mutta tällä kertaa en vain juossut sitä läpi vaan löyty lukemattomia uusia paikkoja ja hahmoja joiden tarinat ovat kiehtovia. Erilaisia uusia aseita, varusteita ja tarvikkeitä löyty vaikka ja mitä. Päästyäni varsinaiselle ekalle alueelle löysin luolan jossa päälle kävi joku ihme mörkö ja juoksin karkuun kun oli niin kestävä :D

Tekninen puoli PC:llä on ihan ok, lukuunnottamatta pieniä stutterointeja aina silloin tällöin kun tekee jotain uutta niin ihan hyvin pyörii omalla koneella. Ultrawide tuki löytyy myöskin. Mutta FSR tai DLSS ei pelistä löydy

Ainut miinus tulee siitä ettei aseita saa piiloon mitenkään, kiva kävellä valtavan kahden käden miekan kanssa kylässä. :D Tai no yksi keino on että jätät yhden neljästä aseslotista tyhjäksi mutta en minä viitsi sitä uhrata.
 
Olen suoritellut lähinnä satunnaisia tehtäviä ja sivutehtäviä. Vaikeutta riittää, ei tämä nyt mikään souls tasoinen ole, mutta eivätpä ole taistelutkaan, helposti tulee osumaa kun sählää kontrollien kanssa. Tekoäly ei ole mikään superälykäs, mutta toimiva kun sitä ei yritä liikaa rikkoa.

Tällä hetkellä tämä maistuu kyllä paljon enemmän mitä Oblivion remake. Pituutta ei taida ihan mahdottomasti olla, joten koetan senkin takia suorittaa paljon noita sivutehtäviä.

Hieman sääli että tämän konsolitoteutus ei ole yhtä sulava mitä PC:llä, pieni tiimi niin ehkä olisi ollut parempi idea julkaista tämä vasta kesälomien jälkeen konsoleille.
 
Tuli ikävä nugi vastaan ja tässä kohtaa taitaa olla game breaking, liittyy ihan alkupään päätehtävään, laitan spoilereihin joka tapauksessa:

Eli kun tavataan Sir Galahad the Pure, hänen tappamisen jälkeen hahmo laittaa kädet taskuun eikä suostu ottamaan niitä enää esille. En voi siis enää taistella, Galahadin kuoleman jälkeen alueelle tulee sotilaita ja koska alueelta ei voi poistua ennen kuin ne on voitettu, niin kuolen väkisin tietty kun en voi taistella vastaan.

Editoidaan tätä sen verran ettei nyt sentään game breaking kun voi tehdä toisen valinnan ja sillä pääsin eteenpäin, mutta silti olisin halunnut mennä toisella vaihtoehdolla, noh ei voi mitää.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tässä act2:ssa paljon rikkinäisiä questeja. Tuntuu että joka toinen on semmonen mikä bugittaa vaan tavalla tai toisella, ei markereita, npc:t ei reagoi jne.

Redditist luin että act3 on käytännössä rikki tai pahasti keskeneräinen, matalan reson tekstuureja, rikkinäisiä questeja, pelaajat kuvailee act3 painajaiseksi.

Mielenkiinnolla odotan. Mitä pidemmälle tätä pelaa ni selkeesti huomaa miten laadun taso laskee rajusti.
 
Ylös Bottom