Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

16/9 vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tonppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
Onko ketään muuta alkanut häiritsemään se, ettei monet enää tunnu tietävän mikä on 16/9 ja mikä ei?

Vai onkohan termit vain menneet täysin sekaisin?

16/9:han tarkoittaa (alunperin!) anamorfista kuvaa. Eli sellaista kuvaa, joka näyttää pystysuunnassa "venytetyltä" jos katsotaan tavallisella wanhalla 4:3 televisiolla. Ihmiset ja muut ovat siis pitkulaisen näköisiä.

Laajakuvatelevisiolla kuvaa sitten "venytetään" sivusuunnassa ja kohteet ovat oikeissa suhteissa. Ympyräkin näyttää ympyrältä, eikä soikiolta.

Nyt on vain alkanut olemaan niin paljon epäselvyyksiä 16/9-kuvasuhteiden kanssa ettei enää ole varma tukeeko peli anamorfisuutta vai ei.

Burnout 2 oli tällainen tappelun kohde Xboxilla. En ymmärrä miksi, sillä pelihän on täysin selvästi anamorfinen jos vain Xboxin asetuksista on valittu widescreen-TV-asetus päälle.

Nyt tuli Burnout-pelin arvostelu Xboxfinin sivustolle (http://xbox.konsolifin.net/pelit/pelit.php?id=75) ja siellä taas väitetään ettei pelissä ole laajakuvatukea. Mitä helv...?! Kyllä Gamecube-versiossa oli, onko se taas mukamas otettu pois Xbox-versiosta?! Kovasti epäilen...

Kannattaako "teknotermejä" käyttää, jos ei tiedä mitä ne oikeasti tarkoittaa? Onko teknologia nykyään liikaa ihmisiä edellä? Taitaapi olla. Hui.
 
Tuosta Xboxin Burnout 2:sta on keskusteltu täällä ja edelleenkään peli ei ole oikein 16:9-mitoitettu. Sivuilla on selkeästi näkyvillä mustat palkit vaikka asetukset niin laajakuvatelevisiossa kuin xbox-konsolissa ovat 16:9-tilassa. Sivupalkit eivät kuulu aitoon 16:9-kuvaan vaikka mitoitus muuten täsmäisi kuvasuhteen kanssa. Mm. Aggressive Inline-rullaluistelupelissä oli sama vaiva. Sen sijaan esimerkiksi House of The Dead 3:ssa ja NBA Street vol.2:ssa on asiallinen 16:9-tuki ilman minkäänlaisia sivupalkkeja, kuten pitääkin.

Tuossa Burnout 2-threadissa useallakin nuo sivupalkit näkyivät, osalla taas kuva näkyi normaalisti. Mistä eroavaisuudet mielipiteissä johtuvat? Onko laitteistokohtaisia eroavaisuuksia kuvasignaalin vastaanottamisessa vai kirjava tulkinta mikä on oikea 16:9-tuki peleissä? On tilanne mikä tahansa, niin mustat sivupalkit eivät siihen kuulu.

Jos Tonppa sinulla ei sivupalkkeja ole Burnout 2:n Xbox-versiossa ja kuva näkyy oikein - ole onnellinen - itseltä nuo löytyvät ja arvosteluissani sen myös mainitsen.

Nem vastannee tuohon Burnout-pelin laajakuvatukeen, itse en ole peliä kokeillut.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Tuossa Burnout 2-threadissa useallakin nuo sivupalkit näkyivät, osalla taas kuva näkyi normaalisti. Mistä eroavaisuudet mielipiteissä johtuvat? Onko laitteistokohtaisia eroavaisuuksia kuvasignaalin vastaanottamisessa vai kirjava tulkinta mikä on oikea 16:9-tuki peleissä? On tilanne mikä tahansa, niin mustat sivupalkit eivät siihen kuulu..

Peli on 16/9, jos se on anamorfinen. Vaikka sivulla olisi pienet "sururaidat" on peli silti 16/9.

Kyllä, minullakin näkyy Xboxin Burnout 2:ssa sivuissa pienet mustat raidat (aivan kuten esim. Xboxin Total Immersion Racingissa,) mutta peli on silti 16/9, koska anamorfisuutta tuetaan. Siksi mielestäni olisikin tärkeää aina esim. arvosteluissa mainita että "peli on kyllä 16/9, mutta sivuihin jää pienet mustat palkit".

Se että toisissa televisioissa (ja muissa output-laitteissa) sivuilla näkyy nuo "sururaidat" johtuu yksinkertaisesti siitä, että overscan menee toisissa tösöissä leveämmälle kuin toisissa. Kaikki, joiden televisioissa on esim. jonkinlainen "smart-zoom" huomaavat, että siinä tilassa näkyy sivusuunnassa enemmän kuin 16/9-tilassa (toisissa televisioissa nimellä LAAJA tai TÄYSI.) Yleensä nimittäin 16/9-zoomitilat mitoitetaan niin, että sivusuunnassa ei jäisi yhtään mustaa. Ja tästä johtuen joskus informaatiota jää näkemättä (tosin hyvin vähän), mutta esim. muutamissa Xbox-peleissä "sururaidat" jäävät silti näkyviin...

Huih, alkaako tämä nyt menemään liian tekniseksi. :confused:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Peli on kyllä 16/9, mutta sivuihin jää pienet mustat palkit
Mielenkiintoinen tilanne.

Overscanilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa kun kaksi 16:9-tuellista peliä antaa eri lopputuloksen televisioruudulla...Kuten tuossa alempana sanoin, itsellä löytyy kahdenlaisia pelejä:

1. Peli, jossa asianmukainen 16:9-tuki eli täyttää normaalisti laajakuvatelevision sivujaan myöten.
2. Peli, jossa "16:9-tuellinen" peli jättää selkeät surureunat sivuille, muuten kuva mallintaa anamorfisuutta oikein(4:3-kuvasuhteella pitkulainen kuva)

Arviossani olen tehnyt selkeän rajauksen näiden kahden välillä: esimerkkipeli 1:n 16:9-tuki on oikein tehty, esimerkkipeli 2:n ei. Aitoon ja oikein tehtyyn anamorfiseen kuvaan ei kuulu sivupalkit, kun löytyy pelejä, missä se on tehty oikein eli ilman surureunoja. "Sinnepäin"-tuki ei ole mistään kotoisin ja siksi arvioissani se joko on oikein tehty tai sitten tukea ei ole.

Burnout 2-arviossa tämän olisi voinut tuoda ilmi moniselitteisemmin eli jatkossa näissä epäselvemmissä tapauksissa tarkennusta asiaan. Kiitokset kuitenkin asiapalautteesta, Tonppa.
 
Eikö olisi helpointa, jos esim. Burnout 2:n kohdalla LAAJAKUVA-tuen kohdalla lukisi KYLLÄ, mutta arvostelun ohessa valitettaisiin "sururaidoista"?

Anamorfisuus on kuitenkin aina vain KYLLÄ tai EI. Ja sitähän 16/9:llä ajetaan takaa, eikös? Se että jos 16/9 -tilassa tulee sururaidat on todella valitettavaa, mutta kyllä pelissä silloin näkee enemmän kuin tavallisessa 4:3-tilassa...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
Eikö olisi helpointa, jos esim. Burnout 2:n kohdalla LAAJAKUVA-tuen kohdalla lukisi KYLLÄ, mutta arvostelun ohessa valitettaisiin "sururaidoista"?

Anamorfisuus on kuitenkin aina vain KYLLÄ tai EI. Ja sitähän 16/9:llä ajetaan takaa, eikös? Se että jos 16/9 -tilassa tulee sururaidat on todella valitettavaa, mutta kyllä pelissä silloin näkee enemmän kuin tavallisessa 4:3-tilassa...
Erinomainen argumentti ja tämä pitää kyllä paikkansa.

Itsellä ollut jyrkempi jaotus kuvasuhteen kanssa(vain oikein tehty laajakuvatuki on ruksin arvoinen), mutta postauksessasi on sen verran tärkeä pointti, jotta linjan tarkistaminen kuvasuhteen osalta lienee paikallaan.

Asia korjataan ja jatkossa kiinnitetään tähän erityisesti huomiota.(mm. BO2-arvioon teen muutoksen asian tiimoilta huomenna).

Tämäntyyliset postaukset avaavat silmiä jopa ylläpidossa, kun ne osataan perustella pienen väittelynkin jälkeen näin hienosti. Tonpalle pinnat.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca Asia korjataan ja jatkossa kiinnitetään tähän erityisesti huomiota.(mm. BO2-arvioon teen muutoksen asian tiimoilta huomenna).

Hieno juttu. Hyvä, jos erinomainen palvelu paranee entisestään käyttäjien palautteen myötä. Huomasin, että myös aiemmin valittamaani Time Splitters 2:n arvosteluun oli korjattu oikea kuvasuhdeinfo. MGS2 Substancen arvostelussa on tosin edelleen väärää kuvasuhdeinfoa, mutta ehkä joku korjaa senkin vielä joku kaunis päivä..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
Nyt tuli Burnout-pelin arvostelu Xboxfinin sivustolle (http://xbox.konsolifin.net/pelit/pelit.php?id=75) ja siellä taas väitetään ettei pelissä ole laajakuvatukea. Mitä helv...?! Kyllä Gamecube-versiossa oli, onko se taas mukamas otettu pois Xbox-versiosta?! Kovasti epäilen...
Tuossa on tapahtunut moka. Itse olen pelannut peliä 16:9 -kuvaformaatissa ja peli on näyttänyt ihan oikean näköiseltä (ei venytelty). Pelistä siis löytyy tuki laajakuvalle.
 
Ylös Bottom