Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

1st party, 2nd party, 3rd party?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FelisLeo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: 1st party, 2nd party, 3rd party?

Jos puhutaan esim. Nintendon koneista, niin 1st party -tuotteet ovat Nintendon itsensä tekemiä ja 3rd party ulkopuolisten. Esim. Logitechin ohjain Cubella olisi 3rd party -tuote.

Niin ja 2nd party tarkoittaa sitä, että esim. tiettyä peliä ei ole tehnyt Nintendo itse vaan, sen alaisuudessa toimiva firma. Muun muassa Silicon Knights on tehnyt aikaisemmin Nintendon kanssa läheisessä yhteistyössä sellaisia nimikkeitä kuin Eternal Darkness ja Metal Gear Solid. Toinen esimerkki on Retro Studios, joka on tehnyt Metroid Primen Ison N:n valvovan silmän alaisuudessa.

Kanis sanoi:
Toinen esimerkki on Retro Studios, joka on tehnyt Metroid Primen Ison N:n valvovan silmän alaisuudessa.
Paitsi että Retro Studios ei ole 2nd-party. Nintendo omistaa lafkan 100-prosenttisesti, mikä tekee siitä 1st partyn.

Alun perin sinä itse olit first party ja tuotteen tekijä second party. Nämä ovat siis alkuperäisen kaupan kaksi osapuolta. Sitten voit ostaa third party muistikortin, jonka on siis tehnyt joku, joka ei ollut osallisena alkuperäisessä kaupassa.

Nykyään termit ovat tosiaan muuttuneet niin, että sinua (ostajaa) ei enää huomioida, vaan first party on alkuperäinen myyjä ja second party on first partyyn tiiviisti liittyvä tytäryhtiö tms. Kuten Zelme ja Kanis tuossa osoittavat ei rajanveto ole kovin selkeää, koska yritysten suhteet eivät muutenkaan ole kovin selkeitä. Ostaja sen sijaan on vain kuluttaja ja pohjaton rahakasa ilman aivoja, eikä hän enää tarvitse mitään termiä . :)
--
Pirkka

Zelme sanoi:
Paitsi että Retro Studios ei ole 2nd-party. Nintendo omistaa lafkan 100-prosenttisesti, mikä tekee siitä 1st partyn.

Ei tee. Minun käsitykseni mukaan 2nd parteja ovat ulkouolisen lafkan yksinoikeuspelit ja esim. Nintendon omistatuksen alla olevat lafkat, jotka eivät kuitenkaan ole Nintendon itse tekemiä pelejä vaan periaatteessa ulkopuolisen lafkan, kuten tässä tapauksessa Retro Studios.

Solid Snake sanoi:
Ei tee. Minun käsitykseni mukaan 2nd parteja ovat ulkouolisen lafkan yksinoikeuspelit ja esim. Nintendon omistatuksen alla olevat lafkat, jotka eivät kuitenkaan ole Nintendon itse tekemiä pelejä vaan periaatteessa ulkopuolisen lafkan, kuten tässä tapauksessa Retro Studios.
Mielestäni kyllä Camelotin, NST:n, Retro Studiosin, Halin ja Intelligent Systemsin pelit ovat 1st-party -pelejä. Tai joku noista saattoi olla 2nd-party. En muista tarkalleen. Ei first party -pelejä ole pelkästään Kyotossa väsätyt Nintendo-pelit.

Turha tästä on kaiketi alkaa inttämään ilman päteviä todisteita. Mielestäni asia on niin kuin esitin, mutta ei minulla todisteita ole esittää. Tosin en ole etsinytkään.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Zelme sanoi:
Mielestäni kyllä Camelotin, NST:n, Retro Studiosin, Halin ja Intelligent Systemsin pelit ovat 1st-party -pelejä. Tai joku noista saattoi olla 2nd-party. En muista tarkalleen. Ei first party -pelejä ole pelkästään Kyotossa väsätyt Nintendo-pelit.

Turha tästä on kaiketi alkaa inttämään ilman päteviä todisteita. Mielestäni asia on niin kuin esitin, mutta ei minulla todisteita ole esittää. Tosin en ole etsinytkään.

Mutta kun ei ole niin. Pelit joissa tekijänä on ihan Nintendo, on First Party -pelejä, muut Nintendon alaisuudessa toimivat tiimit tekevät pelejä oman nimen alla. Nintyn omia pelejä tehtaillaan myös NOA:ssa ja NOE:ssa - näin olen käsittänyt, vai hoitavatko vain oman alueensa PR:ää ja sopimuksia?

Ylös Bottom