Saul Ahola
New Member
Eli 2000-luvun draama, mikä ihme sitä vaivaa? Vai vaivaako mikään? Tietenkin voisi keskustella siitä, mikä hemmetti vaivaa 2000-luvun elokuvaa, mutta koitetaan pidättäytyä nyt draaman parissa. Hollywoodin suoltamat nykydraamat tuntuvat polkevan pahasti paikoillaan ja elokuvan kaava, leikkaus, väripaletti ja musiikki ovat melkein identtisiä toisiinsa verrattuna. Toki mukaan mahtuu myös ihan mukiin meneviä tekeleitä, mutta yhä useammin jätän uutuusdraamat suosiolla videovuokraamon hyllylle, sillä niiden sisältö on kovin heppoista ja toteutus identtistä.
Tuntuu siltä, että 2000-luvun draama itsessään on jo muodostanut oman rajoittuneen genrensä, jota ei uskalleta tai osata muuttaa. Ehkäpä draaman ohi ovat nousseet yhä suosituimmiksi tulleet scifi- ja erityisesti kauhuelokuvat. Ja aika ajoin joku valopää päättää alkaa yhdistelemään näitä, esimerkkinä vaikkapa leludraama The Butterfly Effect. Myös historialliset elokuvat ovat nostaneet suosiotaan ja tuntuu, että ihmiset janoavat jotain arkipäivästä poikkeavaa, kummallista. Toki komediakin on ollut aina suosittua, mutta eivät nämä siltikään selitä hyvän perusdraaman totaalista kuolemista.
Yksi villitys näyttää olevan nämä eräänlaiset death row -draamat, esimerkkejä: Monster, Monster's Ball, The United States of Leland, Lockdown ja The Life of David Gale. Käsittelevät edellämainitut elokuvat toki paljon muutakin, mutta yhteinen tekijä on poikkeuksellinen yksilö, joka on päätynyt vankilaan, mutta taustalla piilevät ymmärrettävät motiivit hänen valinnoilleen. Ehkäpä elokuvat peilaavat Yhdysvaltojen yhteiskunnallista tilaa, mutta toteutus, sanoma ja ennen kaikkea sen heppoisuus, ovat piinaavan indenttisiä, eivätkä uudet draamat tarjoa juuri mitään pureskeltavaa lopputekstien jälkeen.
Onhan sitä hyviäkin draamoja tullut, totta kai. Hyviä esimerkkejä vaikkapa Lost in Translation, Mystic River ja 21 Grams (vaikka jälkimmäinen sisältää heikommatkin puolensa, kulkee se silti kunnioitettavasti omia polkujaan). Näiden takana ovat myös olleet lahjakkaat, tunnetut ja sitä kautta hieman päätäntövaltaakin omistaneet ohjaajat. Puhunkin nyt lähinnä niin sanotusta mainstream-draamasta (ja tätä en sano mitenkään halveksuvasti. Totta kai raha, suuri yleisö ja tuotantoyhtiöt sanelevat projektien suunnan - ja siihen on jollain tasolla totuttava.), joka ei tunnu enää tarjoavan yhtään mitään (tosin tämä näyttää nykyään olevan yleinen suuntaus kaikissa genreissä) vaikka eivät elokuvat nyt suorastaan mitään poskettomia ole, vain hieman onttoja ja merkityksettömiä.
Heppoisen sisällön ohella samaa kaavaa jakavat myös itse elokuvan toteutuskin; kuvamateriaalin ilme, musiikki ja miksei leikkauskin. Kuvaa ollaan muokattu nykydraamoissa samalla kaavalla jo aivan liian pitkään, ja syntetisaattorimainen, hieman hämyinen (ehkä jopa "michaelmannimainen") taustamusiikki tuntuu ulisevan jo korvista ulos.
Saatan olla ehkä yksin mielipiteeni kanssa, mutta mielestäni nykydraaman tila alkaa olemaan jo hieman masentava. Elokuvat puetaan komeasti (samoilla vaatteilla), mutta sisällä on pelkkä ontto ja hengetön OK-leffa. Jakakaamme (kaiketi myös eriävät) mielipiteemme, eli ei muuta kuin keskustelua kehiin: mitä mieltä olet draaman nykytarjonnasta?
Tuntuu siltä, että 2000-luvun draama itsessään on jo muodostanut oman rajoittuneen genrensä, jota ei uskalleta tai osata muuttaa. Ehkäpä draaman ohi ovat nousseet yhä suosituimmiksi tulleet scifi- ja erityisesti kauhuelokuvat. Ja aika ajoin joku valopää päättää alkaa yhdistelemään näitä, esimerkkinä vaikkapa leludraama The Butterfly Effect. Myös historialliset elokuvat ovat nostaneet suosiotaan ja tuntuu, että ihmiset janoavat jotain arkipäivästä poikkeavaa, kummallista. Toki komediakin on ollut aina suosittua, mutta eivät nämä siltikään selitä hyvän perusdraaman totaalista kuolemista.
Yksi villitys näyttää olevan nämä eräänlaiset death row -draamat, esimerkkejä: Monster, Monster's Ball, The United States of Leland, Lockdown ja The Life of David Gale. Käsittelevät edellämainitut elokuvat toki paljon muutakin, mutta yhteinen tekijä on poikkeuksellinen yksilö, joka on päätynyt vankilaan, mutta taustalla piilevät ymmärrettävät motiivit hänen valinnoilleen. Ehkäpä elokuvat peilaavat Yhdysvaltojen yhteiskunnallista tilaa, mutta toteutus, sanoma ja ennen kaikkea sen heppoisuus, ovat piinaavan indenttisiä, eivätkä uudet draamat tarjoa juuri mitään pureskeltavaa lopputekstien jälkeen.
Onhan sitä hyviäkin draamoja tullut, totta kai. Hyviä esimerkkejä vaikkapa Lost in Translation, Mystic River ja 21 Grams (vaikka jälkimmäinen sisältää heikommatkin puolensa, kulkee se silti kunnioitettavasti omia polkujaan). Näiden takana ovat myös olleet lahjakkaat, tunnetut ja sitä kautta hieman päätäntövaltaakin omistaneet ohjaajat. Puhunkin nyt lähinnä niin sanotusta mainstream-draamasta (ja tätä en sano mitenkään halveksuvasti. Totta kai raha, suuri yleisö ja tuotantoyhtiöt sanelevat projektien suunnan - ja siihen on jollain tasolla totuttava.), joka ei tunnu enää tarjoavan yhtään mitään (tosin tämä näyttää nykyään olevan yleinen suuntaus kaikissa genreissä) vaikka eivät elokuvat nyt suorastaan mitään poskettomia ole, vain hieman onttoja ja merkityksettömiä.
Heppoisen sisällön ohella samaa kaavaa jakavat myös itse elokuvan toteutuskin; kuvamateriaalin ilme, musiikki ja miksei leikkauskin. Kuvaa ollaan muokattu nykydraamoissa samalla kaavalla jo aivan liian pitkään, ja syntetisaattorimainen, hieman hämyinen (ehkä jopa "michaelmannimainen") taustamusiikki tuntuu ulisevan jo korvista ulos.
Saatan olla ehkä yksin mielipiteeni kanssa, mutta mielestäni nykydraaman tila alkaa olemaan jo hieman masentava. Elokuvat puetaan komeasti (samoilla vaatteilla), mutta sisällä on pelkkä ontto ja hengetön OK-leffa. Jakakaamme (kaiketi myös eriävät) mielipiteemme, eli ei muuta kuin keskustelua kehiin: mitä mieltä olet draaman nykytarjonnasta?
Viimeksi muokannut moderaattori: