Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

2D-pelit kunniaan!

Guardian Viper

KonsoliFIN Alumni
En löytänyt aiempaa tälläistä keskustelua mistään, ja en keksinyt parempaa paikkaa tälle asialle, joten laitoinpas sitten tänne. Elikkäs: Nykyaikana tuntuu 2D-pelien olevan vitsi näille "nykyajan pelaajille", eli seillaisille, jotka eivät ole omistanut aikoinaan SNESiä tai muuta konsolia/laitetta jolla oli vain 2D-pelejä. Olenpa nähnyt muutaman henkilön nauravan kippurassa, kun joku ehdotti, että pelattaisiin esimerkiksi Castlevania: Symphony of the Nightiä PSX:llä, tai jotain Street Fighter III-versiota DC:llä. "Sehän on 2D-peli", oli vastaus, ja itseäni tämä kummastuttaa todella paljon. Miksi ihmeessä 3D olisi parempi kuin 2D? Monet 2D-pelit ovat parempia kuin 10 uudempaa 3D-peliä, ja pääasiahan on ainakin minun suhteeni tunnelma ja pelattavuus. On harmi, ettei kotikonsoleille tule juurikaan 2D-pelejä, vaan aina pitää olla realistiset 3D-miljööt ja polygoneja ja vastaavaa siellä sun täällä. Minä ainakin olisin valmis maksamaan hyvästä 2D-pelistä aivan saman hinnan kuin 3D-peleistäkin. Onneksi esimerkiksi Capcom jaksaa luottaa 2D-peleihin myös kotikonsoleilla ja esimerkiksi Mega Man X-sarjan uusimmat osat Pleikkarilla ovat todellista herkkua, kuten myös Capcom vs. SNK-tyyliset pelit.
Joku voisi tähän väliin sanoa, että onhan Game Boy Advance - pelaa sillä 2D-pelejä. Tämä on kyllä totta, ja olen kiitollinen Nintendolle tästä, että 2D-pelit voivat hyvin käsikonsolipuolella. Mutta kun ajattelee, kuinka upeita ja sulavia sivuttain skrollaavia pelejä pystyttäisiin tekemään PS2:lla, GameCubella ja X-Boxilla, niin ainakin minua harmitta, ettei niitä ole kuin pari kappaletta. Mutta onko 2D todellakin vain minunkaltaisteni "hyvien vanhojen aikojen"-muistelijoiden juttu? Jos on, niin kyllä voi suoraan sanoa että peliteollisuuden mahtavin pelilaji on todella kuollut. Ainakin kotikonsoleilla siis.

Toivottavasti ei mennyt taas sekavaksi ja ristiriitaiseksi :D

Kyllä 2d pelit yleensä vie voiton 3d räpellyksistä varsinkin tappelupeissä. 3d tappelut tuntuu hirveen hitailta ja tahmeilta, eli ei mulla 3d pelejä vastaan mitään ole, kunhan niistä vain tehtäisiin oikeasti hyvä eikä vain hienoja. En peliä pelaa grafiikan vuoksi vaan pelattavuuden. Olet kyllä ihan oikeassa, että "uudet" pelaajat eivät aina osaa arvostaa laatua. Harmi.

nykykonsoleille sais tulla joitain kunnon 2D shoot´em up pelejä.
Axeley, R-type tyylisiä.
PS2:lle tuli kyllä Gradius III and IV -peli, mutta tuo nyt ei niin kummoinen ollu.
grafiikaltaan se oli ainaki jääny jonnekki NES/SNES tasolle, kyllä PS2:lla haluais nähdä parempaa.

Worms:t on todella hyviä ja hauskoja 2D Strategia pelejä.
ne ei 3D:nä edes mielestäni toimis.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Harmi ettei massa oo tosiaankaan samaa mieltä. Esim pleikkari tais pieksee Saturnin just sen takia kun pleikkarilla lähes kaikki pelit oli 3D:tä ja Saturnilla oli kuitenkin vielä aika paljon 2D-pelejä. Eipä silti, ei minulla mitään ole hyviä kolmiulotteisia pelejä vastaan, mutta innolla ottaisin vastaan hyviä vanhan ajan tyylisiä 2D-pelejä. Aaah Snes-ajoilta löytyy sellaisia helmiä ettei tunnelmassa nykypelit pääse kyllä lähellekkään. Tai sitten tämä on vaan tämmöstä old school-paskaa että "Ennen oli kaikki paremmin", mutta enpä tiedä... Nykyään peleissä kehittyy vain grafiikka! Mutta onneksi on sellaisiakin pelitaloja jotka panostavat pelattavuuteen ja hauskuuteen. No joo, taidanpa tästä lähteä pelaamaan Mega Man X:ää:)

No kyllähän 2D-pelit ainakin japanilaisia näyttää kiinnostavan. Jostain näin, että Guilty Gear X plus roikkuu japanin myydyimpien pelien top10:ssä.

2D

Symphony of the night on yks parhaista peleistä joita olen pelannut IKINÄ.

Lisäksi strategia pelit ja roolipelit toimii erittäin hyvin 2d (molemmat ylhäältä kuvattuina siis.) Esimerkkejä tästä ovat mm. Realmz roolipeli ja Warlords strategia peli, jotka ovat molemmat vähän vanhoja, mutta kun ei oikein enää 2d pelejä tehä niin en keksiny uudempaa...

EDIT: puzzlet toimii kanssa esimerkkinä ChuChu Rocket.

Olen kyllä täysin samaa mieltä teidän kanssanne. Vielä tänäkin päivänä jaksan pelata monet tunnit 2D-pelejä Megadrivella ja Saturnilla. Varsinkin räiskintä-(siis R-Typet ja vastaavat, ei Quaket) ja tappelupelit toimivat paljon paremmin 2D-muodossa kuin 3-ulotteisina. Ikävä kyllä, joka vuosi tulee aina vähemmän ja vähemmän aitoja 2D-pelejä. Onneksi on kuitenkin pelitaloja kuten Capcom, Sammy ja Treasure jotka vielä tähänkin päivään saakka jaksaa tehdä 2-uloitteisia pelejä isoille konsoleille. Tietysti on myös käsikonsolitkin, mutta ne ovat nyt vähän eri asia. Harmi tosin on se, että nykyään 2D-pelit on suurimmalti osin enää vain Capcomin versus tappelupelejä. Olisi kiva nähdä lisää shmupseja (heh, siis shoot 'em upseja, eli räiskintäpelejä) taikka vieriviä tappelupelejä (?), kuten Final Fight ja Street Of Rage, puhumattakaan vanhoista kunnon 2D-tasohyppelyistä. Varsinkin kun ottaa huomioon, miten tehokkaita nykypäivän koneet ovat, ja millaista jälkeä saisi aikaan, kun 2D peliä tehtäisiin hyödyntäen koneen tehoja (hyvänä esimerkkinä voisi ottaa esim. Guilty Gear X:n).

Olen kyllä omistanut aikoinaan NES:n, mutta ei vain enää nykyaikana tuo 2D valitettavasti oikein iske :(
Tuli pelattua aikoinaan noita 2D-pelejä vähän liiankin kanssa.
Vaikken minä pelejä grafiikan vuoksi pelaakaan, mutta on se 3D peleissä paljon vapaamman oloistakin kun voi liikkua kolmessa ulottuvuudessa.

Mutta tuo dragon rage NES:ltä vai mikä olikaan vois tulla aivan sellasenaan ps2:lle tai jollekin muulle, olis varma ostos

Tällä menolla 2d häviää kokonaan (ainakin täältä pohjolasta):

Pelit 2/2002 Capcom vs SNK 2 arvostelusta:

"Mieletön huotominen ja hakkaaminen on yleensä paras taktiikka, sillä sivuaskelilla ha hienovaraisilla vastaiskuilla ei näissä peijaisissa mässäillä." Mitä peliä ne on siellä oikein pelannu, ku ei ees oo saannu tehtyä yksinkertaista rollia tai parryä?

Alko jopa niin paljon harmittamaan toi arvostelu, että pistin pelitille vihasen sähköpostin, jossa kerroin vähän pelin ominaisuuksista.

Ja vielä samassa lehdessä Kaizu ruoskii webbijulkaisuja: "Journalismi ei ole sitäkään, että haalintaan ketä tahansa joreja ja repejä -- , joiden jutut lätkäistään sivuille sellaisinaan ilman että kirjoittaja vaivautuisi kertaakaan tarkistamaan faktoja --."

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pepto
Alko jopa niin paljon harmittamaan toi arvostelu, että pistin pelitille vihasen sähköpostin, jossa kerroin vähän pelin ominaisuuksista.
[/I]

PS2FINin arvio pelistä Capcom VS. SNK 2: Mark of the Millennium 2001 tulee tänään illalla esille. Kerroppa sitten mielipiteesi siitäkin ;)

Hmm... täällähän näyttää melkein jokaisessa threadissa tulevan haukkuja Pelit-lehdestä :D Kyllä ne pojat saisivat muuttaa asennettaan, jeps.

Onneksi esim. Pleikkari 2-lehdessä Everlast antoi tuolle ed. mainitulle Capcom vs. SNK2:lle 90 pojoa, joka on minun mielestäni paljon totuudenmukaisempi arvosana kuin Pelitin 78.

Mutta tuo Nemesiksen lause "Harmi tosin on se, että nykyään 2D-pelit on suurimmalti osin enää vain Capcomin versus tappelupelejä" on kyllä aivan totta. Minä ainakin todella haluaisin kunnon 2D-tasoloikan tyyliin Super Mario World tai vastaavaa PS2:lle tai GameCubelle. Siis kun vain ajattelee kuinka sulavaa 2D-grafiikkaa pystyttäisiin tekemään nykyään, niin on harmi että kukaan ei viitsi panostaa tähän kuolevaan pelityyliin. Ainakin siis kaikkialla muualla paitsi Japanissa siis... Saisi tulla sieltä enemmän pelejä tännekkin päin maailmaa.

Oon kyllä samaa mieltä. Ei oo tullu pelattuu mitään 2d tasopompintaa sitten Mischief Makerssin.

2d pelit ovat erinomaisia. Omistin pienenä poikana NESsin ja olen siis pelannut 2d pelejä koko pienen ikäni. Tottakai 3D pelit tuntuivat aluksi hienoilta ja olisi aivan älytöntä yrittää tehdä GT3:sta 2d peliä, mutta jotkut tasoloikat toimii 2 ulotteisina paljon paremmin. Nykyajan pelaajia vain kiinnostaa 3d pelit, koska heidän ensimmäinen konsoli on ollut todennäköisesti pleikkari, jolle ei oikein muuta edes tullut. Sanotaan se nyt lyhyesti näin, että kolmannen ulottuvuuden mukaan tulo oli ehdottomasti erittäin kova asia, mutta ei se tarkoita sitä etteikö 2D pelit vielä olisi rautaa.
Oliko kellään muulla "peli veteraanilla" vaikeeaa hypätä 3d maailmaan. Minä voin sanoa sen että kyllähän se otti aikansa.

Ps. 3d:ssä on se huonopuoli, että pelien kehittäjät keskittyvät nykyään enemmän grafiikkaan kuin itse peliin=huono juttu.

Tuleehan ne final fantasyt pleikalle...

...jotka ovat kasdeetä ja loistopelejä
vai onko vasta väitteitä?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake

Oliko kellään muulla "peli veteraanilla" vaikeeaa hypätä 3d maailmaan. Minä voin sanoa sen että kyllähän se otti aikansa.

Kyllähän tuo aluksi oli vaikeata, kun piti tottua ohjaukseen tatilla (eli ensimmäinen "3D-koneeni" oli N64), mutta kyllä tuo toteutus oli Mario 64:ssä sinänsä niin loistava, että oppi tuon parissa päivässä. Ja 2D-pelejä opin pelaamaan heti :D Tuo viimeinen taisi olla aika turha...

Multeri, se että FFVI tulee PSX:lle ja on 2D, ei ole pointti. Ideana on että 2D-pelejä tulee liian vähän muutenkin nykykonsoleille. Onhan se hienoa että tuo saadaan Suomeen, mutta minä toisaalta olisin halunnut tuosta PAL-version jo SNESille... Eniwei...

Ylös Bottom