Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zpiidi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zpiidi

New Member
Tämmönen tyhmä kysymys tähän väliin mutta ostin philipsin 3d 42" telkun keskiviikkona ja siinä on ominaisuus että kaksinpeleissä molemmat näkee vaan oman ruutunsa 2D:nä. No ku pistän tilan päälle niin laseilla näkee toisella linssillä toisen ruudun ja toisella oman ruudun eli se ei oikein toimi ellei molemmat pelaa toinen silmä kiinni.:D Kyseessä on passiivinen 3D eli ne halvat lasit. Onkohan tos nyt jotain mitä en oo hokannu vai pitääkö ruveta aina yhdisteleen toisesta linssiä toiseen ja toisinpäin ettei nää toista?:p Oon kokeillu GT 5, Kane and lynchiä ja sega racingiä eli 3d ja 2d pelejä mut jokasessa sama juttu. Jos joku osaa auttaa niin se olis kiva.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

En kyllä ihan ymmärrä mitä tarkoitat, koska ko. ominaisuus (tai Philipsin tv-mallit) eivät muutenkaan tuttuja, mutta olet varmaan ensin varmistanut että 3D/lasit ylipäänsä toimii yms? Ja auttaahan se näissä kysymyksissä jos laitat sen mallin mikä sulla on..
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

3D-lasit kyllä toimii ihan kun pelaa 3D pelejä niin moitteettomasti. Ongelma on se että kun televisiossa on mahdollisuus pelata 2-pelaajan splitscreen pelejä silleen että lasit päässä kumpikin pelaaja näkee vaan oman ruutunsa ihan täyskokosena mutta jostain kumman syysytä lasien toinen linssi näyttää toisen pelaajan ruudun ja toinen linssi sit sen oman ruudun eli ne näkyy päällekkäin. Mietin et mistä se mahtaa johtua. Televisio on PHILIPS 42pfl7676T / 12
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Eikös se tuo 2 pelaajan 3D ominaisuus ollut vasta Sonyn tulevassa telkkarissa?
Ainakaan mistään en ole lukenut että olisi millään muulla valmistajalla sellaista ominaisuutta.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

No jos ei kaveri gigantissa ihan kusettanu niin kyl se tossa telkussa on. On valikkokin mistä sen saa päälle mut ku asiasta ei löydy viel googlesta ainakaan hirveesti tietoo niin vaikee paikallistaa vikaa. Aattelin jos tääl olis joku joka tietäis siitä.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Eikös se tuo 2 pelaajan 3D ominaisuus ollut vasta Sonyn tulevassa telkkarissa?
Ainakaan mistään en ole lukenut että olisi millään muulla valmistajalla sellaista ominaisuutta.

Varmaan mutta täähän just sano että 2D!

Siis jos ymmärsin oikein niin silleen et molemmat näkee oman ruutunsa siitä telkast koko ruudulla? Jos vaikka luet sen ohjeista? Tai mee kysyy sielt mist ostit.
Tai, sit vaan peität toisen linssin... Miltäs se näyttää jos ne molemmat on päällekkäin? :D
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Ei ainakaan tuon telkkarin ohjeet mitä löytyi,niin sano tuollaisesta ominaisuudesta mitään.

Edit:
Iski lukihäiriö ja otsikko vähän johti harhaan. Mutta ei tosta 2d ominaisuudestakaan ole mitään mainittu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

juu ne ohjeet on kyl aika vajaat mut kyl se ominaisuus on tossa ja toimii periaatteessa ainakin yhellä silmällä.:p Tänään kävin gigantissa kyl kysymässä ja ne lupas ottaa selvää ja soittaa sit mut eilen kerkesin jo laittaa tän ketjun niin katotaan tulisko täältä ennen niitä vastauksia.:)
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Melko jännää tekniikkaa näköjään tuossa telkkarissa. Passiivitekniikalla toteutetut 3D-telkkarit ovat aika harvassa ja tosiaan 2D-pelit päällekkäisillä kuvilla pitäisi nähtävästi onnistua. Omakohtaisia kokemuksia ei harmi kyllä ole, joten en pysty ongelmassasi auttamaan.

Sonylta on tosiaan tulossa samankaltaisen tilan mahdollistava televisio (ja sekään ei muuten osaa näyttää eri kuvia eri pelaajille 3D:nä), mutta se vaatii peleiltä erikseen tuen kyseiselle ominaisuudelle. Toimiiko tuo Philipsin tila kaikissa peleissä?
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Hyvä kysymys muuten. Enpäs osaakkaan sanoo tohon mitään. Voi olla että vika piilee siinä. Mut kumma juttu ku toisaalta se toimii kaikissa peleissä just tosiaan ku kattoo vaan toisesta linssistä niin sitä luulis et se pelais joka pelissä mut on sitä kaikkee muutakin tullu luultua.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Toinen looginen vaihtoehto olisi, että tila vaatii eri lasit kuin perus 3D. Normaalikäytössä toinen silmä näkee yhden valon polarisaation ja toinen toisen. Jaetun ruudun moodeissa olisi järkevää että toinen pelaaja näkee tietyn polarisaation (kuva 1) molemmilla silmillä ja toinen sen toisen polarisaation (kuva 2).

Mutta jos näin olisi, luulisi tuollaiset lasit tulleen telsun mukana tai niistä kerrottavan jossain.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Se voi kans olla. Se ukko gigantissa kans hämmästeli asiaa eikä osannu sanoo mitään oikein tohon ongelmaan. No ostaa viel kahet lasit ja vaihtaa toiset linssit päittään.:p No toivottavasti semmosta nyt ei tarvis tehä kuitenkaan.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

En tunne kyseistä mallia, mutta epäilen että myyjä on puhunut mitä sattuu. Omassa telkussa on ihan sama homma että splitscreen peleissä toisesta linssistä näkyy toisen ruutu, ja toisesta toisen. Tosin itsellä on ihan aktiivi 3D lasit eikä passiivit. Tuota ominaisuutta käytetään esimerkiksi xbox 360:n 3D tuetuissa peleissä (esim. Cod Black Ops).

Vedetäänpäs vähän sanoja takaisin...
Tosin jos se sun telkku on noita uusia malleja mistä puhutaan tikujatakun linkissä niin olen varmaan väärässä. En tosin ymmärrä että jos sulla on täysverinen 3D telkkari niin miten ihmeessä sulla on passiivilasit? :confused:
Ja jos se televisio oikeesti tukee sitä toimintoa niin eihän se voi mitenkään toimia 2D:nä, vaan se on pakosti olla käytössä ainostaan kun TV on 3D -tilassa...
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Kävin vähän tutkimassa asiaa lisää, kyllä tuo malli todellakin tukee sitä ominaisuutta ...tai niin ainakin gigantin sivuilla lukee. Koko töllöstä ei tunnu löytyvän faktaa oikein mistään. Philipsin omalla sivulla ei ole koko mallia edes listattuna :)
Mut hanki nyt hyvä mies ekana aktiivilasit, laita 3D päälle ja ala sitten testailemaan lisää...
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Juu no ne aktiivilasit varmaan pitää hommata. Jotenkin vaan tyhmää ku ne puhuu tommosesta ja sit tarvii erilaiset lasit mitä paketissa on. Näkyy juu samanlailla ku tikujatakun linkissä se telkkarin kuva.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Jaa nyt löytykin sivu mis kerrotaan et pitää ostaa erikseen joku "Philips' optional gaming glasses pack" Mis tulee kahet lasit joista toisessa on oikeen silmän linssit ja toisessa vasemman silmän linssit. No selvishän sekin. Tossa linkki sivulle viel: Philips' New Passive 3D Cinema 21:9 TV - Hands-On - Philips' New Passive Cinema 3D 21:9 Gold TV - Opinion - Trusted Reviews

Nyt vaan ku löytyis joku paikka mikä myis noita 2-pelaamiseen tarkotettuja laseja. Ei ainakaan viel oo osunu silmään missään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Mut hanki nyt hyvä mies ekana aktiivilasit, laita 3D päälle ja ala sitten testailemaan lisää...

Mutta entä jos tv ei tue aktiivilaseja? Meinaan jos käytössä on tässä tapauksessa ns. "passiivitekniikkaa"? En ole varma toimivatko nuo ristiin ihan tuosta vain..

Siis markkinoillahan on kahta 3D-tv:tä: Käytetään aktiivilaseja. Tai käytetään passiivilaseja. Molemmissa on omat etunsa (taas kerran - vertailu ei ole ihan yksinkertaista): http://www.3d-forums.com/active-vs-passive-3d-glasses-t81.html
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Olin näköjään tietämätön moukka, tuo mallihan tukee ainoastaan passiivilaseja.
Ensimmäinen paikka mistä lähtisin kyselemään niitä laseja olisi gigantti, luulisi että niiltä pystyy tilaamaan niitä laseja kos kerran televisiota myydään. Ja varsinkin jos myyjä on sanonut että toimii niillä sinun laseilla. Tosin se on niin iso puulaaki että jos niillä ei ole niitä valikoimassa niin niitten hankkiminen voi olla hankalaa ja aikaa vievää.

Saksan nettikaupoista voisi ehkä löytyäkkin...

Passiivilasissa tosiaan on omat hyvät puolensa, varsinkin jos katsoo televisiota kirkkaassa huoneessa. Ja monesti passiivilaseilla ei ole läheskään niin pahat varjot kuvassa kun aktiivilaseilla.
 
Vastaus: 3D-pelaaminen jaetulla ruudulla

Passiivilasissa tosiaan on omat hyvät puolensa, varsinkin jos katsoo televisiota kirkkaassa huoneessa. Ja monesti passiivilaseilla ei ole läheskään niin pahat varjot kuvassa kun aktiivilaseilla.

Täällä on joku (varoitus: Nerd tech talk!) tutkimus toukokuulta:
New study reveals differences in visual experience between active and passive glasses for 3DTV's

TCO Development, the company behind the usability and eco label for ICT products, has released the results of a study to compare the visual experience of active shutter eye-glasses or passive FPR (film pattern retarder) eye-glasses technology for viewing 3DTV. The study confirms that the two techniques differ in visual performance characteristics that affect the overall 3D experience.

3D functionality is becoming more common in computer displays, projectors, notebooks and TVs. The growing trend towards 3D display devices for consumers will likely extend to the workplace as well. Within the display industry the merits of active vs passive glasses has been hotly debated for some time. As an independent certification body for displays, TCO Development is in a unique position to evaluate each of these technologies from the viewpoint of the user experience.

The major findings from the study include:

1. Angular dependent cross-talk

The cross-talk (also known as "image ghosting" or "image doubling") was measured since it refers to the incomplete isolation of the left and right image channels so that one leaks or bleeds into the other when the screen is viewed from different angles. Measurements were taken up to ±30° in both horizontal and vertical directions.
Cross-talk values for the horizontal direction are low for both types of glasses. However in the vertical direction the passive glasses had higher cross talk values when tilted above ±15°. For a 3DTV that is placed at the correct height or tilted towards the viewer it is unlikely that the viewing angle will be larger than ±15° in the vertical direction. A conclusion however, is that a tilting function and correct placement are more important for a passive eye-glass 3DTV. Keep this in mind as some wall mounts may have limited tilting functionality.

2. Luminance

The centre luminance of white is about 3 times lower on an active eye-glass 3DTV compared to the passive eye-glass 3DTV due to the different transmittance of the eye-glasses. When wearing the eye-glasses the viewer will adapt to the average luminance, which means that the big difference in luminance will not be perceived by the viewer in the same degree. However, higher luminance is considered advantageous for the image quality, but other parameters are also important, e.g. black level, resolution and crosstalk, for the experienced quality of the viewer. This is true for both types of glasses but the active ones are darker than the passive ones.

3. Measured resolution through each eye-glass in 3D mode

The passive eye-glass 3DTV must sacrifice vertical resolution in order to show the images for each eye with different polarization. A passive eye-glass 3DTV with (1920 x 1080) will thus only have a measured resolution in 3D-mode of (1920 x 540) for each eye where an active eye-glass type 3DTV will have (1920 x 1080) for each eye.

Studies suggest that images with the same resolution are perceived in more detail in 3D than in 2D. This means that the perceived detail of watching both (passive 1920 x 540) and (active 1920 x 1080) in 3D will be slightly higher than watching of each eye (passive 1920 x 540) and (active 1920 x 1080).

Niclas Rydell, Product and Certification Director at TCO Development, commented on the study findings: "As a certification body with a long history in the field of visual ergonomics for displays, it is important for TCO Development to evaluate the visual ergonomics of these new technologies and to assess any possible impacts on the user experience. TCO Development will further investigate the need of a TCO Certification for 3D".

Health aspects of 3D

Viewing artificial 3D is known to cause discomfort for some viewers. This makes it a very interesting area to investigate for TCO Development. However in this first study about 3D no conclusions to the human health have been investigated.

Source: TCO Development
 
Ylös Bottom