Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

3rd party RGB kaapelia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beza
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Beza

Member
Kenelläkään kokemuksia 3rd party RGB kaapeleista? Tarkoituksena tuollainen olisi ostaa, mutta ei noista 3rd party tuotteista koskaan tiedä. Halvalla pitäisi saada. Itse olen ajatellut Polarpandan RGB kaapelia. Kenelläkään kokemuksia tuosta?

Tuossa hieman ylempänä on tuo kaapeli FAQ, sieltä löytyy tietoa 3rd party kaapeleista. Vaikea etsiä tietoa tuosta piuhasta, kun taitaa olla joku merkitön.

Hyvää piuhaa missään?

Beza sanoi:
Kenelläkään kokemuksia 3rd party RGB kaapeleista? Tarkoituksena tuollainen olisi ostaa, mutta ei noista 3rd party tuotteista koskaan tiedä. Halvalla pitäisi saada. Itse olen ajatellut Polarpandan RGB kaapelia. Kenelläkään kokemuksia tuosta?
Hankin juuri tuon, olen pettynyt. Kevyttä liikkuvaa häiriöraitaa kuvassa. Ei nyt pahasti haittaa, mutta.. Luulin aluksi että johtui Scart-jakoboksistani, mutta ei.. Halvalla ei saa hyvää. Piuha on todella ohut, vielä ohuempi kuin 3rd party RGB-piuha Dreamcastissani. Puhumattakaan DVD-soittimen piuhasta, joka on varmaan kolme kertaa paksumpi (kunnollinen häiriösuojaus jne.)

Tietääkö kukaan mistä saa varmasti hyvälaatuista RGB-piuhaa Cubelle? Ilmeisesti se Nintendon omakaan ei laadultaan kovin loistava ole? Vai onko joku todennut että se on selvästi parempi? (siis tietty niin että verrataan RGB-kuvaa RGB-kuvaan, eikä RGB-kuvaa komposiitin kuvaan, niinkuin käy jos piuha on vääränlainen tai kytketty väärään liittimeen töllössä)

Vastaus: 3rd party RGB kaapelia

Itselläni on nintendon rgb-piuha eikä mikään paras mahdollinen ole.
Joissakin 100hz telkkareissa kyllä jo suojaamaton antennijohtokin aiheuttaa
jatkuvaa häiriötä kuvassa eli vika ei aina ole scarteissa jos on viivaa tai haamua.

Itselänikin on 3rd party RGB-piuha, jonka tilasin aikoinaan Konsolinetistä. Merkistä ei ole tietoa.

Kaapeli aiheuttaa vinoraidoituksen kuvan ylitse. Olen kokeillut sitä kahdella televisiolla, joten syy on melko varmasti kaapelissa. Olen harkinnut 1st party -kaapelin hankkimista, mutta käyttäjien kommenttien perusteella en ole kovin vakuuttunut sen hyvyydestä.

Koska kunnollista kaapelia ei ole tarjolla, niin vaihtoehdoksi nousee itse tekeminen. Tässä vaikeutena taas on Cuben päässä oleva erikoisliitin. Niitä ei voi ostaa erillisinä ja koska se on valettu, ei sitä pysty kunnolla aukaisemaan. Nykyisen kaapelin katkaiseminen ja kaapelin korvaaminen liittimen päästä törröttäviin kaapelinpätkiin juottamalla ei kuulosta hyvältä vaihtoehdolta, koska lopputulos voi olla jopa alkuperäistä huonompi.

Onko kenelläkään tietoa pystyykö digitaaliporttiin liitetystä kaapelista ottamaan Scart-RGB:n ulos? Olen jossakin nähnyt kuvia kaapelista, joissa DA-muunnin on vasta television puoleisen liittimen päässä. Onko tuollaista mahdollista saada toimimaan PAL-Cubella?

Töllöni on 50 Hz, jos irroitan laitteesta _kaikki_ ylimääräiset piuhat kuva ehkä hiukan paranee, mutta tämä ei ole kunnollinen ratkaisu. Yksistään antennipiuhan irroitus ei auta mitään.

Tilasin Play.com:sta toisen piuhan, jos se vaan nyt ikinä saapuu (ollut jo kauan Out Of Stock). 3rd party sekin, koska ei sitä virallista & todennäköisen paskalaatuista kiskuripiuhaa viitsi millään ostaa. Helvetin Nintendo ja eurooppalaisten sorto näissä näyttöasioissa.

PAL-Cuben digital outista en osaa sanoa mitään. Varmaankin sieltä on disabloitu aivan kaikki, samalla kun poistivat S-Videon :P

Jyyki sanoi:
Onko kenelläkään tietoa pystyykö digitaaliporttiin liitetystä kaapelista ottamaan Scart-RGB:n ulos? Olen jossakin nähnyt kuvia kaapelista, joissa DA-muunnin on vasta television puoleisen liittimen päässä. Onko tuollaista mahdollista saada toimimaan PAL-Cubella?

Tässä on linkki kaapelinmodifiointiohjeisiin. Se DA-muunnin olikin Cuben päässä. Tuossa mainitaan kaapelin toimivan ainoastaan JAP/USA Cubella. Uskon kuitenkin sen toimivan myös PAL Cubella, mutta sen käyttämiselle ei ole niin paljon perusteita, koska Scart-kaapeli on helpomminkin PAL-versioon saatavilla.

Pitääpä vielä tarkistaa, että pystyisikö sen Scart-kaapelin Cuben-pään liittimen aukaisemaan. Tuon digitaalikaapelin hinta on sen verran suolainen, että mieluummin tekisin vain paremmin suojatun RGB-kaapelin.

fxtl sanoi:
Töllöni on 50 Hz, jos irroitan laitteesta _kaikki_ ylimääräiset piuhat kuva ehkä hiukan paranee, mutta tämä ei ole kunnollinen ratkaisu. Yksistään antennipiuhan irroitus ei auta mitään.

Tilasin Play.com:sta toisen piuhan, jos se vaan nyt ikinä saapuu (ollut jo kauan Out Of Stock). 3rd party sekin, koska ei sitä virallista & todennäköisen paskalaatuista kiskuripiuhaa viitsi millään ostaa. Helvetin Nintendo ja eurooppalaisten sorto näissä näyttöasioissa.

PAL-Cuben digital outista en osaa sanoa mitään. Varmaankin sieltä on disabloitu aivan kaikki, samalla kun poistivat S-Videon :P

Tuo S-videon puute on kieltämättä kiusallinen. Toisaalta RGB tarjoaa S-videota paremman kuvanlaadun. Yleinen oletus konsolivalmistajilla tuntuu valitettavasti olevan, että konsolit liitetään 14-tuumaisiin 4:3 kuvasuhteisiin matkatelevisioihin komposiittikaapelilla. Edistyneemmät liitännät tarvitsevat sitten enemmän tai vähemmän virittelyä toimiakseen.

Ongelmat saattavat olla myös huonossa televisiossa, joten kaikkea ei kannata sälyttää konsolin piikkiin. Kaverillani on 1st party Scart Cubessaan, eikä hänellä ainakaan näy vinoraidoitusta kuvassa, kuten minulla 3rd party kaapelilla. Nipan oma kaapeli on siis huomattavasti parempi. Käyttäjien kommenttien mukaan siinäkin on kuitenkin puutteellinen häiriösuojaus, mikä on mielestäni anteeksiantamatonta tuossa hintaluokassa. Siksi olisin kiinnostunut tekemään kunnollisen kaapelin itse.

Ylös Bottom