Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

50hz ja 60hz

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Axes
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Axes

New Member
En ole täysin varma mitä näillä tiloilla on eroa, mutta
olen käsittänyt että erot ovat:
-50 hz, 50 fps hitaampi, hieman tarkempi
-60 hz, 60 fps nopeampi

Itselläni on Gamecube ja Xbox ja olen kokeillut molemmilla noita 50 ja 60 tiloja jonkun verran ja en nähnyt hirveästi eroja. En ole varma tukeeko tv:ni 60 hz-tilaa, manuaalissa ei ollu mainittu mitään 60 hz-tilasta, mutta ei ainakaan ollu kuva mitenkään huonon näköistä vaikka pelasin 60 hz:n tilassa.

60 hz:llä pelikuva oli aika paljon tummempi ja sulavampi, muttei mielestäni nopeampi, vaan ainoastaan sulavampi. Pidin enemmän 50 hz:stä koska kuva olin kirkkaampi, eikä mielestäni ollut ainakaan kovin paljon hitaampi kuin 60 hz.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko 60 hz mielestänne parempi tai nopeampi?

Pelaan mielummin 60Hz tilassa sillon kun tv tukee sitä, mukavempi ainakin minun silmissä kun ei välky nii paljon. En mitään tummuutta ole huomannut ikinä, varmaan tv:ssäsi jotain.

Riippuu tosiaan televisiosta tuo 60 herzin tilan ulkoasu. Vanhassa Philipsin 28" laajakuva tv:ssäni 60 herzin tila oli epämielyttävän tumma ja samea. Uudessa tv:ssäni ei moista ongelmaa ole.

Mäkin olen törmännyt yhteen Sonyyn, joka näytti NTSC-kuvan tummana, jos käytti RGB:tä. S-videolla kuva oli hyvä. Yleensä varsinkaan Sonyissä ei ole tällaisia ongelmia.

Tähän voisin vaikka esittää kysymyksen, että miksi PS2 ei suostu toimimaan 60 hz tilassa kun taas GC sen suostuu tekemään. Peleinä Burnout 2 ja Mario Kart: Double Dash eli molemmat tukevat 60 hz ja 50 hz.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Snaker
Tähän voisin vaikka esittää kysymyksen, että miksi PS2 ei suostu toimimaan 60 hz tilassa kun taas GC sen suostuu tekemään. Peleinä Burnout 2 ja Mario Kart: Double Dash eli molemmat tukevat 60 hz ja 50 hz.

Ohho, onko Mario Kartti ps2:lle myös... ;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Snaker

Käsittääkseni tuo on piuhoista kiinni. PS2:n Burnout näkyy Televisiossani mustavalkoisena, kun taas GC:n Mario Kart ei.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta GC vaatii tietynlaisen piuhan toimiakseen 60Hz tilassa, samoin PS2. Olisiko piuha ollut RGB tai joku vastaava.

PS2:lla toimii S-videolla ja RGB:llä...(GC varmaan luonnolisesti sama) Kompostijohdolla en ole testannut.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
PS2:lla toimii S-videolla ja RGB:llä...(GC varmaan luonnolisesti sama) Kompostijohdolla en ole testannut.

Juuri näin muistelin. Kompostijohto, niinkuin leikkisästi sanoit, näyttää ainakin PS2 pelit mustavalkoisina 60 Hz tilassa, niinkuin juuri sanoin, eli tämä oli turha viesti, koska toistin vain itseäni.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Juuri näin muistelin. Kompostijohto, niinkuin leikkisästi sanoit, näyttää ainakin PS2 pelit mustavalkoisina 60 Hz tilassa, niinkuin juuri sanoin, eli tämä oli turha viesti, koska toistin vain itseäni.

Mutta kertaus on opintojen äiti... ja päteminen on aina kivaa. :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Käsittääkseni tuo on piuhoista kiinni. PS2:n Burnout näkyy Televisiossani mustavalkoisena, kun taas GC:n Mario Kart ei.
Playstation 2 lähettää 60hz-tilassa NTSC-värijärjestelmän kuvaa. GameCube taas lähettää 60hz-tilassa PAL-värijärjestelmän kuvaa (PAL60).

Kuvan näkyminen mustavalkoisena PS2:lla johtuu televisiostasi, joka ei ymmärrä NTSC-värijärjestelmää. Mikäli haluat saada PS2:n 60hz-pelit toimimaan värillisinä televisiossasi, joudut ostamaan RGB-kaapelin (joka on kyllä kaikin puolin kannattava hankinta).
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta GC vaatii tietynlaisen piuhan toimiakseen 60Hz tilassa, samoin PS2. Olisiko piuha ollut RGB tai joku vastaava.
Väärässä olet =) Molemmat konsolit lähettävät mukisematta 60hz kuvaa riippumatta siitä, mikä kaapeli konsoliin on kytketty.

t. Ola

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan olaiho
Playstation 2 lähettää 60hz-tilassa NTSC-värijärjestelmän kuvaa. GameCube taas lähettää 60hz-tilassa PAL-värijärjestelmän kuvaa (PAL60).

Kuvan näkyminen mustavalkoisena PS2:lla johtuu televisiostasi, joka ei ymmärrä NTSC-värijärjestelmää. Mikäli haluat saada PS2:n 60hz-pelit toimimaan värillisinä televisiossasi, joudut ostamaan RGB-kaapelin (joka on kyllä kaikin puolin kannattava hankinta).
Väärässä olet =) Molemmat konsolit lähettävät mukisematta 60hz kuvaa riippumatta siitä, mikä kaapeli konsoliin on kytketty.

t. Ola

Hyvä tietää. RGB johtoa minulla ei ole yhdessäkään konsolissani, mikä kyllä harmittaa, mutta kun ne maksavat rahaa ja parissa vuodessa vaihtuu konsolisukupolvi, joten en näe tällä hetkellä sitä hyödyllisenä, ehkä PS3:n kanssa sitten.
Elikkä PS2 pystyy näyttämään komposiittijohdolla 60Hz kuvaa, jos televisio vain ymmärtää NTSC:n päälle. Pitääkin kokeilla joskus.

Kiitokset infosta. Silloin TV:n kanssa käytin molemmissa komposiittia mutta nyt tietokoneessa PS2 kiinni S-videolla ja GC komposiitilla. Eli eipä enää mitään syytä RGB-kaapelin ostoon kun ei tietokoneeseen saa kiinni.

Ylös Bottom