Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

60 Hz pelit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Prisoner
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
No kyllähän tämä Hz-asia on täysin selvä juttu, mutta nuo fps-asiat onkin ne epäselvät. Onko halossa mainostettu 30 fps todellisuudessa 15 fps?

Kaikki pelikonsolit renderöivät ruudut aina kokonaisina, joten ilmoitettu luku on aina se "oikea" ilman puolittamista.
 
No niin mä vähän epäilinkin. Mutta vieläkään ei mene kaaliin miten eron voi huomata 60 fps -> 30 fps siirryttäessä, jos tv:n koko kuva päivittyy 25 kertaa sekunnissa. Noh.. maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. :confused:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
No niin mä vähän epäilinkin. Mutta vieläkään ei mene kaaliin miten eron voi huomata 60 fps -> 30 fps siirryttäessä, jos tv:n koko kuva päivittyy 25 kertaa sekunnissa. Noh.. maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. :confused:

Ruutu päivittyy kyllä sen 50/60 kertaa sekunnissa, mutta piirrettävät ruudut eivät ole kokonaisia. Asiaa on vähän vaikea selittää.
 
Ahaa.. siis lomitetun kuvan molemmat kentät on ilmeisesti eri kuvista. No tämähän selittääkin kaiken. Tietenkin, niinhän se on! DVD levyissa samoin kuin peleissäkin framet on siis kokonaisia sisältäen molemmat kentät, mutta tv-lähetyksessä kuva on valmiiksi lomitettua. Valmiiksi progressiivista materiaalia on "hieman" tyhmää mennä lomittamaan ennen näyttölaitetta, joka pystyisi myös proge-kuvaa näyttämään.
 
Peli voi pyöriä 50fps nopeudella jolloin se piirtää 50 framea (640x256) jokaiseen television kenttään (640x256). Peli voi myös pyöriä 25fps nopeudella jolloin se piirtää 25 framea (640x512) jotka televisio näyttää kahtena lomitettuna kenttänä (640x256).

25fps ja 50fps välinen ero on selvästi nähtävissä paljain silmin. 50fps on täysin sulava ja virheetön. 25fps näyttää "nykivältä", jos sitä vertaa 50fps:ään. Mutta jos peli pyörii jatkuvasti 25fps niin silmä tottuu siihen eikä se näytä niin pahalta.

Tv lähetyksissä videolle kuvattu materiaali on yleensä 50 fps kun taas filmille kuvattu on 25 fps. Näidenkin eron näkee silmillä, mutta ei ehkä niin helposti kuin pelien grafiikalla.
 
Hetkinen.. tätä en ihan niele. Eihän lomittamattomuus vaikuta fps-nopeuteen mitenkään. Kyllä proge-pelit pyörii ihan yhtä sulavasti kuin lomitetutkin (60 fps), mutta ovat paljon skarpimpia johtuen tuplaantuneesta juovamäärästä. Ja leffat pyörii kyllä 24 fps nopeudella.

Eikös ne huonot PAL-käännökset johdu juuri siitä, että 60 hz järjestelmästä sirryttäessä PAL-järjestelmään, fps-nopeuttakin on laskettu kuudesosalla ja ylimääräiset juovat jätetään mustiksi palkeiksi? Tässä mennään silloin aidan matallimmasta kohdasta, kuten vanhoilla Tekkeneillä oli ilmeisesti tapana.
 
Tarkoitin koko ajan pelkästään lomitettua kuvaa. Progressiivisuus vaikuttaa asiaan vain sen verran että pelin pitää myös 50 fps nopeudella pirtää kokonaisia 640x512 frameja kuten xbox pelit tekevätkin. Lomitettua tv:ta varten siis piirretään "turhaan" 512 vaakarivia vaikka tv ei ehdi näyttämään niista kuin yhden kentän eli 256 riviä

Filmillä on 24 kuvaa sekunissa, mutta kun se tulee televisiosta niin siinä on 25 kuvaa sekunissa.
 
Aivan aivan. Ja siksi ihmetyttääkin että miksi ihmeessä PAL-XBOXista on poistettu proge-kuvan mahdollisuus. Eihän siinä ole mitään järkeä. Aivan kuin MS haluaisi kannustaa modaamiseen. Sitä kautta houkutus piratismiinkin kasvaa, vaikkei modaamista tulis siihen suoraan koskaan verrastaa.

Ne leffat ilmeisesti nopeutetaan yhdellä framella / sekunti, kun ne siirretään filmiltä PAL-järjestelmään. Äänen korkeutta madalletaan, ettei nopeutusta huomaisi. Siksi kai leffat on pidempiä NTSC- ja filmiversioina kuin PAL-videoina. Extreme-musiikkiharrastaja hankkii varmaan musavideot NTSC-versioina, vaikka niissä taas frameja on jouduttu tuplaamaan 24 fps -> 30 fps muunnoksessa.
 
Leffat tosiaan nopeutuu ja äänenkorkeus nousee kun ne siirretään PAL järjestelmään. NTSC:lle siirrettäissä nopeus ja ääni säilyy alkuperäisenä, koska 3:2 pulldownilla 24 kuvaa ja 60 kentää saadaan menemään tasan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Ja siksi ihmetyttääkin että miksi ihmeessä PAL-XBOXista on poistettu proge-kuvan mahdollisuus.
Euroopassa toistaiseksi erittäin harva konsolipelaaja omistaa progressiivista komponenttivideota tukevan näyttölaitteen. Videotykit alkavat pikkuhiljaa yleistyä, mutta progressiivista komponenttia tukevat televisiot ovat todella harvinaisia.

Konsolit ovat suunnattu käytettäväksi television kanssa, joten VGA:ta ei ole vaivauduttu tukemaan. VGA:han liittyy myös ongelma: VGA-signaalissa ei voida välittää Macrovisionia, joten VGA:lla varustettu DVD-soitin ei ole laillinen. Tähän olisi tietysti vaihtoehtona se, ettei DVD-toisto toimisi VGA-kaapelilla... Jne. Jne.

Toivottavasti seuraavan sukupolven laitteet tukevat parempia liitäntöjä. Toistaiseksi tilanne taitaa kuitenkin olla se, että suurin osa käyttäjistä pelaa konsoleita tavallisella 4:3-kuvasuhteen televisiolla ja komposiittikaapelilla, täysin tyytyväisinä.

t. Ola
 
Njoo, mutta hiljaa olemalla ei saa koskaan parempaa. Siksi jaksan valittaa näinkin mitättömältä tuntuvasta jutusta. Ja samalla haluan antaa vinkkejä niille, jotka eivät vielä tiedä, että parempaakin on tarjolla. Enkä tajua miksi vain pal-versioista karsittaisiin ominaisuuksia joidenkin macrovision-juttujen takia. Ja pelaahan moni tyytyväisenä pelkillä telkkarin kaiuttimilla, mutta ei se tarkoita etteikö digitaaliääniä pitäisi saada myös eurooppalaisesta xboxista. Samalla tavalla proge-kuvan pitäisi ehdottomasti tulla standardiksi myös pal-koneisiin.

edittiä..

Ja onhan sekin hölmöä, että nyt toivotaan / haaveillaan että nää ominaisuudet tulis seuraavan sukupolven koneisiin, kun edellisessäkin sukupolvessa nää oli jo huomioitu (Dreamcast).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom