Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Achievementit - hyvä vai paha?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jormaaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Henkilökohtaisesti Achievementit ovat itselle melko hyvä asia niin pahassa kuin siinä hyvässäkin. Koska olen kilpailuhenkinen niin useasti sen sijaan, että nauttisi itse pelistä tulee vain haikailtua saavutusten perään niska limassa. Boksin puolella ehkä parhaat saavutukset ovat toistaiseksi olleet Mass Effectissä, jossa ne avittivat saamaan uusia kokemuksia ja auttoivat itse pelissä, mm. aseisiin lisää tehoa jne (Bioshock oli myös suhteellisen palkitseva). Toisaalta taas esim. GTA 4:ssä ne olivat vain turhan tuntuisia, koska 200 pulun tappaminen on vain tylsää, eikä palkitsevaa. Esim. kun vanhoissa Grand Theft Autoissa oli kerännyt 10 piilopakettia, sai aina jotakin bonusta siitä.

Omalta osaltani PS3 trofeet ovat mukava lisä, mutta onneksi hieman huomaamattomammat kuin achit. Sekin luultavasti tulee muuttumaan. Uncharted on hyvä esimerkki siitä, että keräämällä saavutuksia saa jotain, oli kyse sitten uusista aseista tai hidastus-moodista; haasteista saa muutakin kuin vain pisteitä. Palkitsevat saavutukset ovat parhaita saavutuksia, kunhan ne vain näkyvät, eivätkä vie pois itse peliltä. Se on oma mielipide.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

ihan mukava lisä tuo minun mielestäni on vaikka se olisi pelin hyvyyden kannalta ihan sama vaikkei olsikaan pisteitä:)
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Eniten juuri ihmetyttää vain se, kun peleistä melkein ensimmäisenä aletaan heti puhumaan näistä saavutuksista. Sehän se mikä itseäni lähinnä mietitytti ja nostaa karvat pystyyn. Siis kun itse pelistä puhuminen jää taka-alalle ja tärkeintä on mistä saa pisteet ja kuinka paljon.

Olen samaa mieltä. Allekirjoittanutta eivät achievementit kiinnosta pätkääkään. Pelifirmojen kannalta ja varsinkin microsoftin kannalta nehän ovat varmaankin paras keksintö sitten ruisleivän mikäli niiden avulla myydään surkeatkin pelit hyllyistä. Pelkkien achievementtien vuoksi pelaaminen ja pelin sisällön huomiotta jättäminen kertoo minun mielestäni liikaakin pelaajista tai heidän putkinäköisyydestään.

ps. Mielipiteeni perustuu erityisesti siihen että näen achievementit pelaamisen määrän mittariksi, ei pelitaidon.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Itse kerään achievementit lähinnä omaksi ilokseni. Kaikista peleistä ei jaksa ja en todellakaan keräisi siksi että saisin jossakin foorumilla pullistella. Minusta nuo achit on kiva toisinaan kerätä (toisinaan) vaikka kyllähän se hiukan toisinaan syö huomiota itse pelaamisesta. Pelaaminen on liiankin suorituskeskeistä nykypäivänä. :(
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Co-oppina jamuutenkin kavereiden kesken on hauska hankkia saavutuksia. Paras lisä peleihin sitten analogitikkujen.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Vois olla hyvä, jos saavutusten ilmoituksen kesken pelin vois laittaa pois päältä. Jotkut ovat näemmä niin allergisia näille harmittomille saavutuksille, ette ne saattavat pilata jopa pelikokemuksen. En kyllä itte ymmärrä miten.
:confused:

Viittaan tässä nyt PS3 puolen Fallout3 keskustelun etenkin tähän Wertyn postiin.
---

Ittelle saavutukset ovat mukava lisä, ja joissain tapauksissa ovela keino koukuttaa peliin jopa läpipeluun jälkeen, olettaen että peli nappaa vielä. Muuten en juuri välitä saavutuksia tietoisesti metsästellä, mutta kyllä se aina ilahdutta kun ne tulee: "Kas, saavutus!". Ei masenna yhtään! :)

Tietty jos on jotain hulluutta veressä, ja tuntee pakonomaista tunnetta saada kaikki mahdolliset pongot ja härpäkkeet pelistä, niin sitten voi jonkun tietyn semimahdottoman saavutuksen tavoittelu masentaakin. Mutta jos saa kicksinsä siitä, niin mikäettei.
:cool:

Se että pelkää sitä, että joutuu pakonomaisesti keräämään kaikki pisteet ja pilaamaan pelikokemuksen, on ehkä vähän huolestuttavaa. Kannattaisi harkita ehkä jotain tukiryhmää tai keksiä muita keinoja päästä irti addiktiosta?
:rolleyes:

Saavutuksiin liittyvä GS on mielestäni vähän turhake, mutta harmiton mittari siitä, kuinka montaa eri peliä on pelannut. Kun pelejä pelaa, se luonnollisesti kasvaa. Mitään muuta se ei mittaa, eikä kannata yrittää edes haaveilla että mittaisi, se on itsepetosta. Taitosaavutuksista sitten voi mittailla peeniksen pituutta, jos sitä halajaa.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Olis vielä mittari sille kuinka monta tuntia peliä on tahkonnut. Se olis siistiä. GC is da best.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Lainaus Fallout 3 topikista:

Minun pointtini on se, että sen sijaan että peli olisi hauskaa ajanvietettä se voi muuttua turhaksi suorittamiseksi näiden pisteiden takia. Ja varsinkin, koska itse olen kilpailuhenkinen niin näillä pisteillä voi olla huono vaikutus minuun. Useasti on pässyt niin käymään, että ei keskitykään siihen peliin, vaan niihin hemmetin pisteisiin. Se on minun näkökulmani, toivottavasti se tuli selväksi.

Se ei varmasti ole pelin/alustan vika jos jollakulla on keskittymisvaikeuksia.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Lainaus Fallout 3 topikista:



Se ei varmasti ole pelin/alustan vika jos jollakulla on keskittymisvaikeuksia.

Eli olen väittänyt, että se on alustan vika ja että minulla on keskittymisvaikeuksia, jahah... Ilmaisin ihan vain mielipiteeni "saavutuksista/trofeista". Useimmat achi-metsästäjät varmaankin ovat useasti kilapiluhenkisiä ja nauttivat saavutusten keräämisestä, mutta minulla joskus ne on uhannut itse pelielämystä. Onko tuota nyt niin vaikea tulkita?

Ja -mic- boksilla ainakin saa nuo ilmoitukset pois päältä, mutta silloin menee kaikki ilmoitukset pois päältä. Eli latauksen valmistumiset/kaverien loggaukset eivät näy, mutta ei näy saavutuksetkaan.

Lopuksi: Onhan noita saavutuksia joskus hauskaa keräilläkin, mutta useasti se riippuu ihan pelistä ja millaisia saavutuksia siinä on.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Onhan niitä ihan kiva pelata ja se antaa boostia esim. live pelaamiseen.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Achievementteihin liittyen ajattelin kysyä ihmisiltä, että onko teillä tullut joistain peleistä achievemettejä, vaikka ette ansaitsisi niitä? Eli ette ole tehneet achievementtia ja se silti lävähtää gamerscoren lisäksi.
Kaverillani skate. pelissä tuli yli sata pistettä lisää, vaikka ei ollut tehnyt niitä.
Liven puolelta tuli ainakin 4 achievementtia ellei enemmänkin ja parasta tässä on se, että kaveri ei koskaan ole omistanut liveä, vaikka julkaisupäivänä XO:n ostikin.

Omalla kohdallani RSV2 pelissä sain yhden achievementin liven puolella, vaikka en ollut sitä vielä ansainnut.
Mitä mieltä olette tällaisesta? Mielestäni huono juttu. Et edes omista liveä ja tilillesi napsahtelee pisteitä mennen tullen. Ei jää hirveästi saavuteltavaa liven puolella, kun päättää hankkia sen.
Vähän omia kokemuksia myös voisi tänne laitella jos niitä nyt sattuu olemaan. Ei varmaan erittäin monelle ole sattunut tätä, mutta varmasti joillekkin.

Hyvä vai paha?
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Achievementteihin liittyen ajattelin kysyä ihmisiltä, että onko teillä tullut joistain peleistä achievemettejä, vaikka ette ansaitsisi niitä? Eli ette ole tehneet achievementtia ja se silti lävähtää gamerscoren lisäksi.
Kaverillani skate. pelissä tuli yli sata pistettä lisää, vaikka ei ollut tehnyt niitä.
Liven puolelta tuli ainakin 4 achievementtia ellei enemmänkin ja parasta tässä on se, että kaveri ei koskaan ole omistanut liveä, vaikka julkaisupäivänä XO:n ostikin.

Omalla kohdallani RSV2 pelissä sain yhden achievementin liven puolella, vaikka en ollut sitä vielä ansainnut.
Mitä mieltä olette tällaisesta? Mielestäni huono juttu. Et edes omista liveä ja tilillesi napsahtelee pisteitä mennen tullen. Ei jää hirveästi saavuteltavaa liven puolella, kun päättää hankkia sen.
Vähän omia kokemuksia myös voisi tänne laitella jos niitä nyt sattuu olemaan. Ei varmaan erittäin monelle ole sattunut tätä, mutta varmasti joillekkin.

Hyvä vai paha?

Ehdottomasti huono juttu, jos acheja napsuu tilille ihan milloin sattuu. Nämä tapaukset ovat kuitenkin vain jotain yksittäisiä bugeja ja toivoa sopii, että pelintekijät huomaavat nämä ja korjaavat ongelman aina mahdollisimman pikaisesti.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Mielestäni ehdottomasti hyvä! Joskus jos on esim. tylsää eikä keksi mitään tekemistä saatan aivan hyvin pistää jonkun vanhan pelin sisään ja koittaa saada lisää Achievementtejä :D
Ja onhan se kiva koulussa egoilla sillä että on enemmän GSsää kuin kavereilla :D
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Ehdottomasti huono juttu, jos acheja napsuu tilille ihan milloin sattuu. Nämä tapaukset ovat kuitenkin vain jotain yksittäisiä bugeja ja toivoa sopii, että pelintekijät huomaavat nämä ja korjaavat ongelman aina mahdollisimman pikaisesti.

Itsellä kävi Mercenaries 2:n kanssa näin. Noin puolivälissä peliä mulle avautu saavutuksia noin 300 pisteen edestä. Mukana oli mm. kaikki moninpelisaavutukset jne. Kyllähän toi vähän kyrsäs, mutta eipä sille enään mitään voi.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Achievementteihin liittyen ajattelin kysyä ihmisiltä, että onko teillä tullut joistain peleistä achievemettejä, vaikka ette ansaitsisi niitä?

Jep, kaverilleni paukahti kanssa Skatesta online achit, vaikkei ollut edes testannut livessä pelata. Mäki olisin tahtonut, heh. Mutta tuo on ihan tunnettu bugi.

Mulle kävi Assasin's creediä pelatessa mielenkiintoinen ötökkä, kun kiipesin talon katolle. Yhtäkkiä tipuin katon läpi ja joudun ikuisuudelta tuntuvaan vapaapudotukseen, jonka jälkeen mätkähdin "veteen" maan alle ja kuolin. Hämmästys oli suuri, varsinkin kun tästä hyvästä hyppäsi vielä n. 20 GS:n achievement tilille, jonka sisältö ei ollut missään yhteydessä tähän. Nopea tutkimusretki internettiin paljasti, että tämäkin on ihan yleinen bugi/glitchi, jonka tein vahingossa.

Muuten ei ole koskaan tullut epämääräisiä achivementtejä.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Ei itelläkään ne achievementit niinkään tärkeitä ole, mutta välillä hauska niitäkin metsästää.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Onhan sitä välillä huomannut että tietyn verran achievementteja on pakko saada muuten ei voi lopettaa pelin pelaamista :D

Sinänsä ärsyttääväkin koska sillon pelistä nauttiminen ja hauskanpito kärsii kun yrittää väkisin niitä saada.
 
Ylös Bottom