Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Achievementit - hyvä vai paha?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jormaaa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jormaaa

New Member
Tässäkin kun luki viimeisiä viestejä, niin tuli mieleen että onko nykyään monille vähän liiankin suuressa arvossa nuo achievementit, jne. Mietin vain, kun tuntuu prosentit peleissä ja gamerscoret olevan joillekkin(yleisesti nyt tarkoitan, en ketään yksittäistä kirjoittajaa/pelaajaa) tärkeämpää kuin itse pelissä viihtyminen, juoni, jnejne.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Tässäkin kun luki viimeisiä viestejä, niin tuli mieleen että onko nykyään monille vähän liiankin suuressa arvossa nuo achievementit, jne. Mietin vain, kun tuntuu prosentit peleissä ja gamerscoret olevan joillekkin(yleisesti nyt tarkoitan, en ketään yksittäistä kirjoittajaa/pelaajaa) tärkeämpää kuin itse pelissä viihtyminen, juoni, jnejne.

Tältä minustakin vähän tuntuu. Itse en ole vielä yhtään achievementtia tarkoituksella kerännyt. Kyllä se pelin hyvyys ja uudelleen pelaamisen arvo tulee jostain ihan muusta. Mutta jokainen pelatkoon tyylillään.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Niinpä. Itselle ei nuo gamerscoret merkkaa mitään. Haasteita on kiva suorittaa jos niistä saa jotain "lisäsisältöä" mutta se montako pistettä on ei kiinnosta pätkääkään.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Tässäkin kun luki viimeisiä viestejä, niin tuli mieleen että onko nykyään monille vähän liiankin suuressa arvossa nuo achievementit, jne. Mietin vain, kun tuntuu prosentit peleissä ja gamerscoret olevan joillekkin(yleisesti nyt tarkoitan, en ketään yksittäistä kirjoittajaa/pelaajaa) tärkeämpää kuin itse pelissä viihtyminen, juoni, jnejne.

Täysin samaa mieltä olen itsekin, mutta GTAta ei voi sanoa läpäisseensä ennenkuin se maaginen 100% on kasassa. Eiköhän nuo saavutukset tule siinä siivellä. Ja kun ensisijainen valintani on ps-versio, tuskin Achivementit merkkaa kovin paljoa. Peräti 2900 pinnaa on plakkarissa, jos oikein muistan. Mutta GTA = 100%, ainakin minulle. Mutta eihän sitä jokaista sivutehtävää pakko ole suorittaa että pelistä nauttisi, ei todellakaan.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Tässäkin kun luki viimeisiä viestejä, niin tuli mieleen että onko nykyään monille vähän liiankin suuressa arvossa nuo achievementit, jne. Mietin vain, kun tuntuu prosentit peleissä ja gamerscoret olevan joillekkin(yleisesti nyt tarkoitan, en ketään yksittäistä kirjoittajaa/pelaajaa) tärkeämpää kuin itse pelissä viihtyminen, juoni, jnejne.

Aivan näin. Joitakin triidejä lukiessa tulee vähän hölmö olo kun ihmiset hehkuttavat, että noiden Achievementtien takia huonotkin pelit tulee pelattua aina läpi. Jess!!

Itse katselen vielä jonkin aikaa uutta infoa ennenkuin teen sen lopullisen päätöksen kummalle hankin. Pelimiehen päätöshän se olisi ostaa molemmille, mutta tuohon en kyllä sorru.

Tällä hetkellä tilanne on tällainen: hiljaisuus vs. lisäsisältö? Jos tuo lisäsisältö on jotain kuraa (mitä en tosin usko) niin etu on Pleikkarin, muussa tapauksessa XO:lle tulee. Ja näidenhän piti olla siis graafisesti identtiset?
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Onko saavutusten bashaaminen joku trendi, vai miksi sitä tunnutaan lytättävän joka suunnalta?

En tiedä trendeistä, mutta omat tuntoni ainakin jo toin esiin. Tähän voin vielä lisätä, että mielestäni on vääristynyt kuva peliin(siis omasta näkökulmastani), jos melkein jokaisesta pelistä puhuttaessa melkein heti alussa kysytään "millaset achievementit".

Mielestäni on siis täysin luonnollista, että joitakin tälläinen ihmetyttää ja kyllästyttää, kun pelistä puhuminen jää taka-alalle näiden "millaset saavutukset"/"paskat saavutukset"-juttujen takia. Aivan samalla tavalla aika monesta ihmisiä ärsyttävästä asiasta usea ihminen mainitsee, vaikkapa tupakoinnista. Tuskin sen tarvitsee olla trendikästä, että asiaa kritisoisi.

edit:Niin ja ymmärrän kyllä, kun esim. autopelissä tavoittelee parempaa aikaa kuin kaverit tai muuten ennätystä, mutta nyt puhuin siitä että hakemalla haetaan jotain achievementteja, millä ei suoraan ole mitään tekemistä itse pelin tai sen etenemisen kannalta. Mutta siis jokaisen oma asiahan se mitä peleiltä kaipaa, itselleni ei vaan gamerscorin metsästys muodosta pelinautintoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Myöntö, itse tykkään saavutuksista. Onko siinä jotain pahaa? Eikö voisi ajatella niin, että saavutukset rohkaisevat pelaamaan pelejä eri tyyleillä ja näin ehkä jopa tuoden uusia pelikokemuksia. Tuovathan saavutukset myös peleihin muikean annoksen uudelleenpelattavuutta. Otetaanpa esimerkiksi The Godfather. Kyseessä on varsin kelpo peli, ei mikään mestariteos, mutta hyvä peli jota pelasi mielellään. En välttämättä olisi suorittanut kaikkia kiristys- tai muita sivutehtäviä, jos niistä ei olisi ollut saavutuksia luvassa. Näiden sivumissioiden tekeminen oli loppujen lopuksi kuitenkin ihan mukavaa ja niiden tekemiseen meni tunti jos toinenkin. Eli saavutukset rohkaisivat minua viettämään lisää aikaa pelin parissa, näin myös paranten pelikokemustani.

Onhan tosi niitäkin tapauksia, että peli vuokrataan, pelataan, palautetaan vain saavutukset mielessä. Monenmoiset sontatekeleet voivat pärjätä vuokraamoissa yllättävän hyvinkin, kunhan tarjolla on helpot 1000 pistettä. Kuitenkin, ketäs me olemme sormella osoittelemaan mikä on oikea tapa nauttia peleistä? Jos joku nauttii pelaamisesta siten, että saavutukset ja GS:n korotus on päätavoite, niin mikäs siinä. Ei se keneltäkään muulta ole pois.

No joo. Eipä tästä aiheesta sen enempää :=)
GTA IV on peli, jossa saavutukset ovat vain kirsikka erittäin maukkaan kakun päällä :p
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Myöntö, itse tykkään saavutuksista. Onko siinä jotain pahaa? Eikö voisi ajatella niin, että saavutukset rohkaisevat pelaamaan pelejä eri tyyleillä ja näin ehkä jopa tuoden uusia pelikokemuksia. Tuovathan saavutukset myös peleihin muikean annoksen uudelleenpelattavuutta. Otetaanpa esimerkiksi The Godfather. Kyseessä on varsin kelpo peli, ei mikään mestariteos, mutta hyvä peli jota pelasi mielellään. En välttämättä olisi suorittanut kaikkia kiristys- tai muita sivutehtäviä, jos niistä ei olisi ollut saavutuksia luvassa. Näiden sivumissioiden tekeminen oli loppujen lopuksi kuitenkin ihan mukavaa ja niiden tekemiseen meni tunti jos toinenkin. Eli saavutukset rohkaisivat minua viettämään lisää aikaa pelin parissa, näin myös paranten pelikokemustani.

Onhan tosi niitäkin tapauksia, että peli vuokrataan, pelataan, palautetaan vain saavutukset mielessä. Monenmoiset sontatekeleet voivat pärjätä vuokraamoissa yllättävän hyvinkin, kunhan tarjolla on helpot 1000 pistettä. Kuitenkin, ketäs me olemme sormella osoittelemaan mikä on oikea tapa nauttia peleistä? Jos joku nauttii pelaamisesta siten, että saavutukset ja GS:n korotus on päätavoite, niin mikäs siinä. Ei se keneltäkään muulta ole pois.

Niin lähinnä kohdistin huoleni siihen, että jos pelejä pelataan juurikin vain saavutusten takia. Tai jos saavutusten tekeminen on ainoa motivaatio pelata. Jos pelikokemus muodostuu vain saavutusten saalistamisesta. Ja sehän on vain oma mielipiteeni, ettei se kuulosta kovinkaan mielekkäältä tavalta pelata. Totesin jo että jokainen tavallaan.

Eniten juuri ihmetyttää vain se, kun peleistä melkein ensimmäisenä aletaan heti puhumaan näistä saavutuksista. Sehän se mikä itseäni lähinnä mietitytti ja nostaa karvat pystyyn. Siis kun itse pelistä puhuminen jää taka-alalle ja tärkeintä on mistä saa pisteet ja kuinka paljon.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Eniten juuri ihmetyttää vain se, kun peleistä melkein ensimmäisenä aletaan heti puhumaan näistä saavutuksista. Sehän se mikä itseäni lähinnä mietitytti ja nostaa karvat pystyyn. Siis kun itse pelistä puhuminen jää taka-alalle ja tärkeintä on mistä saa pisteet ja kuinka paljon.

Tuo kyllä ärsyttää minuakin. Tavallaan käy vähän sääliksi pelintekijöitä ja pelaajia, kun ensimmäinen komentti uudesta pelistä on "Well the achievements look quite easy".

En nyt muista nimeltä, mutta joku Fable 2:n kehittäjistä jo avautuikin tästä. He olisivat halunneet peliin paljon salaisia saavutuksia, jotta pelaajat voisivat itse löytää ja tutkia maailmaa. He joutuivat kuitenkin luopumaan tästä ideasta, sillä heidän mukaansa paljon salaisia saavutuksia sisältävät pelit myyvät keskivertoa huonommin(!!!). Sinäänsä sääli, että pisteet vaikuttavat noinkin paljon pelintekoprosessiin.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Siis kun itse pelistä puhuminen jää taka-alalle ja tärkeintä on mistä saa pisteet ja kuinka paljon.

:D Jotenkin rupesi huvittamaan tämä keskustelu. Noh eipä tuosta GTAstakaan ole mitään uutta tietoa ole nyt tullut.

Eli tässä nyt väitellään pisteistä vaikka ketään ei oikeastaan kiinnosta ne. Toisaalta aika montaa kiinnostaa mitä saavutuksia GTA IV sisältää sillä niistä selviäisi jotain uutta mitä pelissä itseasiassa voi tehdä.

Saavutukset peleissä: OK
Pisteet saavutuksista: OK
Pisteitten saavuttelijat: EI OK
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Minua kiinnostaa achievementit ja vielä enemmän kuin vaikkapa pelin grafiikka, ja myönnän että pelin ostamiseen vaikuttavat achievementit (ei, en osta Avataria, vaan pelin achievementit pitää olla sopivan haastavia ja realistisesti kenelle tahansa saavutettavissa joka vain jaksaa peliin laittaa aikaa) sillä achievementit saavat minut yrittämään enemmän peleissä ja luovat kilpailutilannetta kaverilistalla olevien kanssa.

Ja mitä vikaa pelien pelaamisessa on pelkkien achievementtien takia? Toki tuossa tulee pelattua paljon ns. "paskaa", mutta samalla tulee löydettyä ihan uusia juttuja pelimaailmasta, mihin ei olisi muuten tullut koskettua pitkällä tikullakaan. Minä ainakin huomasin lopulta pitäväni esim. Bullet Witchistä, Dynasty Warriorsista, Ridge Racer 6:sta ja Two Worldsista. Sitä paitsi tämänkaltainen pelitapa luo perspektiiviä peleihin ja osaa arvostaa niitä keskinkertaisia sekä "ei-nyt-aivan-huippuluokan-mut-ei-kauas-jäädä"-pelejä ihan uudella tavalla, eikä tarvi itkeä paskoista peleistä irkissä ja peleistä käsittelevissä threadeissa.

Lopuksi vielä että miksi vaikkapa Jormaaa on niin huolestunut siitä että achievementit (ja niiden eteen työskentely) jotenkin vähentäisi peleissä viihtyvyyttä tai pelistä saatavaa hauskuutta.Toki eteen tulee välillä achievementteja jotka ovat pelkästään typeriä ja sopivat lähinnä masokisteille, mutta plussan puolella tässä systeemissä silti ollaan (achievementit ja gamerscore ovat mielestäni yksi suurimmista, ellei jopa suurin, "innovaatio" mitä tässä sukupolvessa on nähty).

Tiivistettynä, ihmiset ovat erilaisia ja saavat kiksinsä eri tavoilla.
 
Vastaus: Grand Theft Auto IV

Lopuksi vielä että miksi vaikkapa Jormaaa on niin huolestunut siitä että achievementit (ja niiden eteen työskentely) jotenkin vähentäisi peleissä viihtyvyyttä tai pelistä saatavaa hauskuutta.Toki eteen tulee välillä achievementteja jotka ovat pelkästään typeriä ja sopivat lähinnä masokisteille, mutta plussan puolella tässä systeemissä silti ollaan (achievementit ja gamerscore ovat mielestäni yksi suurimmista, ellei jopa suurin, "innovaatio" mitä tässä sukupolvessa on nähty).

Niin kuten sanoin jo monta kertaa, jokainen tavallaan. Se asia mikä siis vain enemmän ärsyttää, on kun yleisesti peleistä puhuttaessa(mikä vain peli, mutta tuli nyt vain tätä ketjua lukiessa mieleen, ei siis kohdistunut tiettyihin pelaajiin tai tiettyyn peliin), kun pelistä itsestä keskustelu jää taka-alalle ja kyseillään vaan saavutusten ja mistä saa pisteitä perään. Tätä siis esiintyy niin tällä palstalla kuin muuallakin. Lopuksi vielä totean, että ainakin minusta juuri nuo piilotetut saavutukset tuntuvat ajatuksena sellaiselta että oikeasti laajentaisivat sitä pelistä saatua nautintoa ja pelimaailman tutkimista. Nyt kun eletään muutenkin tuloshakuisessa maailmassa, niin ymmärrän että jengi tahtoo tietää tasan tarkkaan mistä saa ne pisteet ja miten, mutta ei se kyllä silloin laajenna pelikokemusta, kun keskitytään vain siihen pisteiden metsästykseen.

Ja todetaan nyt ehkä n. 10 kerran, jokainen tavallaan. Omasta näkökulmastani vain tuo ihmetyttää. Ehkä se toisaalta johtuu siitä, että nautin vuodessa vain muutaman pelin ja en niitäkään tuloshakuisesti(pl. urheilupelit osittain). Monelle pelit ovat pikaruokaa, itselleni harvoin nautittuja ravintola-aterioita.

edit:Lopuksi vielä itse pelistä, jos vaikka oma sivupolveiluni saataisiin loppumaan. Eli pakko todeta että "vuotaneista" tiedoista useimmat kyllä hyvin positiivisia uudistuksia. Niin tiukempi "kuri", kuin vähempi blingbling ja vielä tietenkin ettei tarvitse lentokoneilla(kai?) lentää. Lentosimut joystick&poljin pelaajille.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Achievementit on kauhean kaksipiippuinen juttu. Olen edelleen sitä mieltä, että ne ovat yksi nerokkaimmista ideoista tässä konsolisukupolvessa (jos ei The Nerokkain Idea), mutta ne ovat myös ongelmallisia.

Hyvää peliä viitsii pelata gamerscoren kerryttämismielessä ja esimerkiksi jokin Mass Effect on peli, jonka haluaa muutenkin tahkota läpi useammankin kerran, ja jossa achievementit kannustavat aina vähän erilaiseen pelaamistapaan. Toinen peli, jonka achievementit nostavat hyvästä keskikastista loistavan rajoille on Crackdown.

Sitten on pelejä, jotka ovat ihan hyviä, mutta joiden achievementit ovat jossain mielikuvituksettoman tuolla puolen. Esim GRAW ja Gears, joissa käytännössä pisteet tulevat pelin läpäisemisestä.

Kaikkein eniten nyppivät moninpeli-achit, joita ei pääse edes yrittämään ilman Live Goldin maksamista ja hirveätä panostamista kuhunkin peliin. Ei varmaan haittaa hillitöntä Halon tai Gearsin hakkaajaa, joka muutenkin käyttää näihin peleihin satoja tunteja, mutta vähemmän pelaajakuntaa keräävät Medal of Honorit ja Ghost Reconit jäävät pakostikin alle puoleen pisteistä, kun moninpeleihin ei yksinkertaisesti jaksa keskittyä riittävästi.

Siinä mielessä Gamerscore on kökkö, että pistekasaa voi kerryttää vetäisemällä helpot pisteet kotiin joistain peruspeleistä (Gamespotista löytyi oikein artikkeli aiheesta "9000 pistettä alle kymmenessä tunnissa") ja kaikkein legendaarisinhan oli tämä jokin Airbender (tjsp) peli, jossa täydet tuhat pistettä saa noin kahdessa minuutissa.

Gamerscore ei siis varsinaisesti kerro siitä, miten taitava pelaaja kukakin on, eikä Achievement oikeasti ole saavutus. Toisaalta Gamerscore on osoitus siitä, miten hyvin Microsoft ymmärtää miespuolisen hardcore-pelaajan sielunmaailmaa. Kuinka monta kertaa olette kuulleet sanat "ostan pelin XO:lle achievementien takia" -lauseen? Pisteissä on tehoa.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Hyvä juttu. PS3-puoli tulee sen myös huomaamaan sitten kun ne Homen mukana tulevat jos ovat asian edes kohtuullisen hyvin toteuttaneet. Xbox 360:n julkaisun aikaan pelien saavutuksista ja niiden toimivuudesta ei ollut tietoa mutta nyt pelintekijöillä on paljon informaatiota käytettävissään niiden suunnitteluun ja nykyään kaikissa peleissä onkin laadukkaasti suunnitellut saavutukset.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Pelaamisen pitää voida olla täysin privaatti asia, ilman ulkopuolisen tarkastelua. Pisteet ovat bisnesmaailmasta lähtöisin, joilla pyritään tietysti lisäämään pelien myyntiä. Kannattaa hankkia kuivina kausina heikkojakin esityksiä, kun niistä saa niitä tärkeitä pojoja. Ei hyvä.

Pelaamisesta tulee väkinäistä pakkopullaa, joista kerätään vain irtopisteet ja muulla ei niin väliä. Verkkopeleihin tämä tuo niitä piipahtajia, jotka käyvät suorittamassa velvollisuudet ja häipyvät takavasemmalle. Sellainen suoritus voi olla vaikka omien tappaminen, jos vain pelintekijä on luvannut jakaa *illumagneetin rintapieleen tästä uroteosta. Sairasta.

Pisteet ovat nousseet tässäkin ketjussa joillakin ainoaksi motivaatioksi kokea pelejä. Eikö tässä vaiheessa pitäisi jo hälytyskellojen soida? Ehkä suorittajatyypit saavat tästä jotain, elämyspelaajalle tämä on ehkä raskain synti mikä nähty tässä polvessa.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Achievementit on kauhean kaksipiippuinen juttu. Olen edelleen sitä mieltä, että ne ovat yksi nerokkaimmista ideoista tässä konsolisukupolvessa (jos ei The Nerokkain Idea), mutta ne ovat myös ongelmallisia.

Hyvää peliä viitsii pelata gamerscoren kerryttämismielessä ja esimerkiksi jokin Mass Effect on peli, jonka haluaa muutenkin tahkota läpi useammankin kerran, ja jossa achievementit kannustavat aina vähän erilaiseen pelaamistapaan. Toinen peli, jonka achievementit nostavat hyvästä keskikastista loistavan rajoille on Crackdown.

Sitten on pelejä, jotka ovat ihan hyviä, mutta joiden achievementit ovat jossain mielikuvituksettoman tuolla puolen. Esim GRAW ja Gears, joissa käytännössä pisteet tulevat pelin läpäisemisestä.

Kaikkein eniten nyppivät moninpeli-achit, joita ei pääse edes yrittämään ilman Live Goldin maksamista ja hirveätä panostamista kuhunkin peliin. Ei varmaan haittaa hillitöntä Halon tai Gearsin hakkaajaa, joka muutenkin käyttää näihin peleihin satoja tunteja, mutta vähemmän pelaajakuntaa keräävät Medal of Honorit ja Ghost Reconit jäävät pakostikin alle puoleen pisteistä, kun moninpeleihin ei yksinkertaisesti jaksa keskittyä riittävästi.

Siinä mielessä Gamerscore on kökkö, että pistekasaa voi kerryttää vetäisemällä helpot pisteet kotiin joistain peruspeleistä (Gamespotista löytyi oikein artikkeli aiheesta "9000 pistettä alle kymmenessä tunnissa") ja kaikkein legendaarisinhan oli tämä jokin Airbender (tjsp) peli, jossa täydet tuhat pistettä saa noin kahdessa minuutissa.

Gamerscore ei siis varsinaisesti kerro siitä, miten taitava pelaaja kukakin on, eikä Achievement oikeasti ole saavutus. Toisaalta Gamerscore on osoitus siitä, miten hyvin Microsoft ymmärtää miespuolisen hardcore-pelaajan sielunmaailmaa. Kuinka monta kertaa olette kuulleet sanat "ostan pelin XO:lle achievementien takia" -lauseen? Pisteissä on tehoa.

Hyvin sanottu. Olen samaa mieltä etenkin online-saavutuksista, joissain peleissä ne eivät vain toimi ja sekin on ihan pelaajakohtaista. Call of Duty 4 on kyllä paras esimerkki miten asiat pitäisi toteuttaa niin, että kaikille olisi jotain syytä tahkoa. Vaikkei pelistä löydykään Live-saavutuksia, on expaus ja prestiget kuitenkin niille joiden saavutushammasta kolottaa.

Hyvä juttu. PS3-puoli tulee sen myös huomaamaan sitten kun ne Homen mukana tulevat jos ovat asian edes kohtuullisen hyvin toteuttaneet. Xbox 360:n julkaisun aikaan pelien saavutuksista ja niiden toimivuudesta ei ollut tietoa mutta nyt pelintekijöillä on paljon informaatiota käytettävissään niiden suunnitteluun ja nykyään kaikissa peleissä onkin laadukkaasti suunnitellut saavutukset.

Esimakua plegen achievementeista onkin tarjonnut ainakin Uncharted ja Ratchet. En tiedä sitten miten suuri innovaatio Home loppujen lopuksi tulee olemaan, mutta imo tuntuu vähän hankalalta gamercardien pikaselailun sijasta käynnistää ohjelma konsolilla, vain jotta näkee mitä muut ovat pelanneet ja mitä ovat saavuttaneet. Miten sitten käytännössä on, sitä en tiedä, mielenkiinnolla kuitenkin odottelen Homea saapuvaksi.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Jos haluaa pelata privaatisti, jättää gamertaginsa kertomatta. On pari kertaa saanutkin valheesta kiinni tyypin, joka on pelistä paljon kyllä puhunut, mutta pisteet on kertoneet, että edes läpi ei ole peliä pelattu, puhumattakaan verkkopelistä.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Gamerscore ei siis varsinaisesti kerro siitä, miten taitava pelaaja kukakin on, eikä Achievement oikeasti ole saavutus. Toisaalta Gamerscore on osoitus siitä, miten hyvin Microsoft ymmärtää miespuolisen hardcore-pelaajan sielunmaailmaa. Kuinka monta kertaa olette kuulleet sanat "ostan pelin XO:lle achievementien takia" -lauseen? Pisteissä on tehoa.

Gamerscore ei sitä kyllä kerro, mutta yksittäinen saavutus voi kertoa. Esim DoA4:ssa jos on gold taso joka pelimuodosta, on varmasti taitava pelaaja kyseessä. Tai jos on kick the bucket/impossible achievement Guitar Hero II:ssa / Guitar Hero III:ssa. En todellakaan jaksaisi pelata jordania ja TTFaF:aa noissa PS3:lla ilman sitä mahdollisuutta saada tuo suoritumerkintä. Tärkeää ei ole pisteet, vaan todiste siitä, että on nimen "achievement" mukaisesti saavuttanut jotain, jonka voi myös jakaa muiden kanssa. Kyllä minä osaan olla "epäsuomalaisesti" WOW ja iloita, jos joku kaverini tuollaisen saa - ja käyn myös kanssapelaajien videoita heidän suorituksistaan katsomassa. Gamertageista voi katsoa myös suoraan mitä achievementtejä jollain kaverilla on - ei sitä pelkkää scorea katsota.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Achievementit on kauhean kaksipiippuinen juttu. Olen edelleen sitä mieltä, että ne ovat yksi nerokkaimmista ideoista tässä konsolisukupolvessa (jos ei The Nerokkain Idea), mutta ne ovat myös ongelmallisia.

Hyvää peliä viitsii pelata gamerscoren kerryttämismielessä ja esimerkiksi jokin Mass Effect on peli, jonka haluaa muutenkin tahkota läpi useammankin kerran, ja jossa achievementit kannustavat aina vähän erilaiseen pelaamistapaan. Toinen peli, jonka achievementit nostavat hyvästä keskikastista loistavan rajoille on Crackdown.

Sitten on pelejä, jotka ovat ihan hyviä, mutta joiden achievementit ovat jossain mielikuvituksettoman tuolla puolen. Esim GRAW ja Gears, joissa käytännössä pisteet tulevat pelin läpäisemisestä.

Kaikkein eniten nyppivät moninpeli-achit, joita ei pääse edes yrittämään ilman Live Goldin maksamista ja hirveätä panostamista kuhunkin peliin. Ei varmaan haittaa hillitöntä Halon tai Gearsin hakkaajaa, joka muutenkin käyttää näihin peleihin satoja tunteja, mutta vähemmän pelaajakuntaa keräävät Medal of Honorit ja Ghost Reconit jäävät pakostikin alle puoleen pisteistä, kun moninpeleihin ei yksinkertaisesti jaksa keskittyä riittävästi.

Siinä mielessä Gamerscore on kökkö, että pistekasaa voi kerryttää vetäisemällä helpot pisteet kotiin joistain peruspeleistä (Gamespotista löytyi oikein artikkeli aiheesta "9000 pistettä alle kymmenessä tunnissa") ja kaikkein legendaarisinhan oli tämä jokin Airbender (tjsp) peli, jossa täydet tuhat pistettä saa noin kahdessa minuutissa.

Gamerscore ei siis varsinaisesti kerro siitä, miten taitava pelaaja kukakin on, eikä Achievement oikeasti ole saavutus. Toisaalta Gamerscore on osoitus siitä, miten hyvin Microsoft ymmärtää miespuolisen hardcore-pelaajan sielunmaailmaa. Kuinka monta kertaa olette kuulleet sanat "ostan pelin XO:lle achievementien takia" -lauseen? Pisteissä on tehoa.
Erinomaisesti sanottu ja allekirjoitan tämän täysin. Hyvät achievementit parantavat jo entuudestaan hyvää peliä tarjoamalla koukkuja joita jahdata.

Nisupulla sanoi:
Pelaamisen pitää voida olla täysin privaatti asia, ilman ulkopuolisen tarkastelua.
Pelaaminen ei ole koskaan ollut täysin privaatti asia. Jo ensimmäiset yleistyneet videopelit olivat moninpelejä ja siitä siirryttiin pian kisaamaan tulostauluilla. Ongelma on kuitenkin helposti ratkaistavissa. Tekee kakkosprofiilin tai ottaa verkkopiuhan kokonaan irti koneesta niin ei muut katsele mitä pelaat.

Saavutukset on kuitenkin mielestäni iso osa pelien yhteisöllisyyttä. Ajan kanssa ilmiö leviää taatusti myös muiden valmistajien alustoille, mikä on pelkästään positiivista. Vaikeasti saatava saavutus tai pokaali Homen takanreunalle on kuitenkin edes himpun verran tyylikkäämpää kuin perinteisesti peleissä palkinnoiksi jaetut turhuudet.
 
Vastaus: Achievementit - hyvä vai paha?

Onhan noi pisteet kiva lisä peleihin,mutta ei niitä pojoja yleensä tule oikein keräämällä kerättyä.
Jos en pelistä pidä,niin en kyllä ala niitä pisteitä hankkimaan siitä.Oli peli kuinka helppo tahansa.

Mutta sitten jos peli on hyvä,niin sitten on vaan hauskaa keräillä pojoja. :)

Toisaalta noi pojot on hyvä,mutta joillekin ne aiheuttaa pakonomaisen tarpeen kerätä niitä ja olla parempi kun kaverit.
No kukin pelaa omista syistään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom