Achievementit on kauhean kaksipiippuinen juttu. Olen edelleen sitä mieltä, että ne ovat yksi nerokkaimmista ideoista tässä konsolisukupolvessa (jos ei The Nerokkain Idea), mutta ne ovat myös ongelmallisia.
Hyvää peliä viitsii pelata gamerscoren kerryttämismielessä ja esimerkiksi jokin Mass Effect on peli, jonka haluaa muutenkin tahkota läpi useammankin kerran, ja jossa achievementit kannustavat aina vähän erilaiseen pelaamistapaan. Toinen peli, jonka achievementit nostavat hyvästä keskikastista loistavan rajoille on Crackdown.
Sitten on pelejä, jotka ovat ihan hyviä, mutta joiden achievementit ovat jossain mielikuvituksettoman tuolla puolen. Esim GRAW ja Gears, joissa käytännössä pisteet tulevat pelin läpäisemisestä.
Kaikkein eniten nyppivät moninpeli-achit, joita ei pääse edes yrittämään ilman Live Goldin maksamista ja hirveätä panostamista kuhunkin peliin. Ei varmaan haittaa hillitöntä Halon tai Gearsin hakkaajaa, joka muutenkin käyttää näihin peleihin satoja tunteja, mutta vähemmän pelaajakuntaa keräävät Medal of Honorit ja Ghost Reconit jäävät pakostikin alle puoleen pisteistä, kun moninpeleihin ei yksinkertaisesti jaksa keskittyä riittävästi.
Siinä mielessä Gamerscore on kökkö, että pistekasaa voi kerryttää vetäisemällä helpot pisteet kotiin joistain peruspeleistä (Gamespotista löytyi oikein artikkeli aiheesta "9000 pistettä alle kymmenessä tunnissa") ja kaikkein legendaarisinhan oli tämä jokin Airbender (tjsp) peli, jossa täydet tuhat pistettä saa noin kahdessa minuutissa.
Gamerscore ei siis varsinaisesti kerro siitä, miten taitava pelaaja kukakin on, eikä Achievement oikeasti ole saavutus. Toisaalta Gamerscore on osoitus siitä, miten hyvin Microsoft ymmärtää miespuolisen hardcore-pelaajan sielunmaailmaa. Kuinka monta kertaa olette kuulleet sanat "ostan pelin XO:lle achievementien takia" -lauseen? Pisteissä on tehoa.