Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Älä osta pelejä ennakkoon

Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Jos moninpeliksi suunniteltu tekele(Battlefield, CoD, Battlefront jne...) on jo kahden vuoden päästä "kuollut" ja "vailla pelaajia", ettei peliä sen takia kannata enää ostaa, niin silloin kyseessä lienee epäonnistunut tekele. BF 4 esimerkiksi on nyt 1,5 vuoden ikäinen ja edelleen kaikilla alustoilla servereillä taitaa olla pelaajia?

BF ja Battlefront ovat varmasti eri kivoja pelejä heti julkaisussa(tai ainakin heti sen jälkeen, kunhan serverit on saatu mitoitettua pelaajamäärälle), mutta ymmärrän kyllä enemmän kuin hyvin niitä, jotka haluavat ja aikovat odotella sen puolisen vuotta ja säästää sitä kautta rahaa, kun DLC on jo samassa paketissa samaan rahaan. Jos jo tuossa vaiheessa on servereillä pelaajakato käynyt, niin se alkuperäinenkään peli ei sitten varmaan ole kovin hyvä ollut...
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Jos moninpeliksi suunniteltu tekele(Battlefield, CoD, Battlefront jne...) on jo kahden vuoden päästä "kuollut" ja "vailla pelaajia", ettei peliä sen takia kannata enää ostaa, niin silloin kyseessä lienee epäonnistunut tekele. BF 4 esimerkiksi on nyt 1,5 vuoden ikäinen ja edelleen kaikilla alustoilla servereillä taitaa olla pelaajia?

BF ja Battlefront ovat varmasti eri kivoja pelejä heti julkaisussa(tai ainakin heti sen jälkeen, kunhan serverit on saatu mitoitettua pelaajamäärälle), mutta ymmärrän kyllä enemmän kuin hyvin niitä, jotka haluavat ja aikovat odotella sen puolisen vuotta ja säästää sitä kautta rahaa, kun DLC on jo samassa paketissa samaan rahaan. Jos jo tuossa vaiheessa on servereillä pelaajakato käynyt, niin se alkuperäinenkään peli ei sitten varmaan ole kovin hyvä ollut...

En tiedä, puhuiko täällä kukaan moninpeleiksi suunnitelluista tekeleistä, mutta siihen tämä nyt hienosti väkisin johdettiin. Seuraavaksi varmaan käytetään sellaisia buzzworderjä kuten EA, Activision ja Ubisoft.

I'm out.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Ennakkohinnoissa häiritsee eniten hinta.

Nyt kiinnostaisi ennakkotilata Witcher 3, siitä saa ennakkoon tilatessa -10% ja jenkkistoresta hinnaksi jää enää 54$. Tuo -10% on tietysti vähän hämäävä koska saman tarjouksen saa helposti nettikauppojen etuseteleillä, mutta eipähän tarvi maksaa ainakaan 70€, joten tuo houkuttaa kyllä.

Kuulunen kai siihen kategoriaan joka tykkää myös ostaa yleensä pelinsä jälkikäteen halvalla. Jos ennakkoon saa oikeasti jotain selvää merkittävää lisäarvoa jonkun suht höpön sijaan niin varmasti tulisi enemmänkin osteltua ennakkoon.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Vuodessa tulee ehkä yksi tai kaksi sellaista peliä, jotka on "pakko saada heti". Kaikki muut ostan yleensä vasta, kun hinta on tullut alas tai joskus käytettynäkin. Tosin, ainakin PS4 pelien käytettyjen hinnat ovat vielä pilvissä ja hyvällä tarjouksella löytää uuden jopa samaan hintaan.

Syynä on pitkälti se, että tällaiselle keskivertopelaajalle valinnanvaraa on todella paljon. Etenkin kun olen melko kaikkiruokainen pelien suhteen. Ihan muutamaa genreä lukuun ottamatta kaikki uppoaa, joten ennemminkin joudun tekemään paljon kompromisseja sen suhteen, mitä ehdin ylipäänsä pelaamaan. Hyvänä esimerkkinä The Last of Us, jota olin kolmospleikalle ostamassa ns. koko ajan. Nyt viimein ostin sen neloselle, kun storessa oli tarjous. Kertaakaan en ole sitä vielä käynnistänyt, koska on tämä ja tuokin vielä kesken. Ehkä sitten Witcher 3:n jälkeen, syssymmällä. :D
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Vuodessa tulee ehkä yksi tai kaksi sellaista peliä, jotka on "pakko saada heti". Kaikki muut ostan yleensä vasta, kun hinta on tullut alas tai joskus käytettynäkin. Tosin, ainakin PS4 pelien käytettyjen hinnat ovat vielä pilvissä ja hyvällä tarjouksella löytää uuden jopa samaan hintaan.

Syynä on pitkälti se, että tällaiselle keskivertopelaajalle valinnanvaraa on todella paljon. Etenkin kun olen melko kaikkiruokainen pelien suhteen. Ihan muutamaa genreä lukuun ottamatta kaikki uppoaa, joten ennemminkin joudun tekemään paljon kompromisseja sen suhteen, mitä ehdin ylipäänsä pelaamaan. Hyvänä esimerkkinä The Last of Us, jota olin kolmospleikalle ostamassa ns. koko ajan. Nyt viimein ostin sen neloselle, kun storessa oli tarjous. Kertaakaan en ole sitä vielä käynnistänyt, koska on tämä ja tuokin vielä kesken. Ehkä sitten Witcher 3:n jälkeen, syssymmällä. :D

Itsellä muuten sama. Veljelläni oli Last of Us PS3:lle, joka minun piti lainata. Hankin sen PS4:lle Storen tarjouksista, pari kertaa olen pelannut, mutta peli ei ole vielä tempaissut mukaansa.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Turhalta tuntuu, koska backlogia riittää. Hype ja joku patsas joskus saa taipumaan... dlc:t saa myöhemmin halvemmalla ostettua. Ja muoviromukin alkaa tuntua turhalta heti kun sen saa käsiinsä ja hype haihtuu
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Tuli nyt aamusella porsasteltua sitten oikein kaksin käsin.

Ennakkotilaukseen lähti Storen E3-lehdykän kautta:

  • Call of Duty III (samalla oikeus beta-versioon, seinällä juoksu, 4-pelaajan coop)
  • Destiny: The Taken King DLC (Krotan faijan iso raidi luvassa ym)
  • Tom Clancy's Rainbow Six: Siege (swat-toimintaa verkossa)

Ennestään laskuri hakkaa ainakin Star Wars: Battlefrontille. Fyysinen erikoisversio Metal Gear Solid V:sta ennakkotilattu jo keväällä. Todennäköisesti pian laskuria on luvassa myös Assassin's Creed: Syndicatelle ja Unchartedille.

Luotto on siis kova ja ruuhkaa tiedossa. En koe millään tasolla kannustavani tekijöitä heittäytymään lekkerille. Upea mahdollisuus hoitaa pelit kovalevylle valmiina asennettuna odottamaan julkaisupäivää.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

^ Mutta olet kuitenkin tehnyt ostopäätöksen näkemättä lopullista tuotetta. Tämä voi kannustaa pelintekijöitä/julkaisioita näyttämään pelistä parempaa kuvaa miltä valmis peli näyttää. Toki tuollainen grafiikojen downgrade ei välttämättä ole kovin tärkeä asia, mutta itseä ainakin harmittaa jos ensin esitellään paremman näköistä peliä ja sitten lopputulos on selvästi huonompi.Se johtaa pettymykseen kun odotukset nousivat turhan korkealle.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Battlefront ja Fallout 4 on kyllä omassa hypejunassa siinä businessvaunussa jossa maksaisin mielellään jostain kivasta lisää. Valitettavasti kummastakaan ei ole mitään järkevää kaupan ennakon kyljessä. Onneksi molemmista franchiseista on tarjolla hyvin roipetta muutenkin...
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Itsellä muuten sama. Veljelläni oli Last of Us PS3:lle, joka minun piti lainata. Hankin sen PS4:lle Storen tarjouksista, pari kertaa olen pelannut, mutta peli ei ole vielä tempaissut mukaansa.

offtopic: Huvittavaa kyllä, että pari kuukautta sitten kirjoitin näin, kun viimeiset pari viikkoa meni tosiaan aika ahkerasti pelin parissa, kun peli imaisi mukaansa oikein kunnolla. :D
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Fallout 4 houkuttaisi kovasti Todd Howardin vakuuttavan esityksen perusteella, mutta mennään sillä linjalla mikä tuli viime vuodesta opittua. E3-pressejä katsellessa tuli jopa hieman huvittunut olo, kun ruudulla tuntui koko ajan vilisen teksti "Pre-order Now!". Ei siinä mitään, toivottavasti siellä aidan toisella puolellakin on otettu oppia viimeistään viime vuoden hienoista sukelluksista.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Siihen kun pystyis että ostais pelit noin 1kk julkaisun jälkeen niin sais 9 tapauksessa 10 paremman pelikokemuksen.
Moninpelattavissa peleissä se on oikeastaan lähes pakko ostaa heti, mutta yksinpelattavissa ois viisasta odottaa se 1kk.

Kyllä sen verran keskeneräisiä pelejä sieltä nykyään pukkaa, pahimpina esimerkkeinä AC Unity ja Witcher 3 jotka ovat molemmat todella huonosti optimoituja.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Square Enix ja Eidos Montreal ovat seuraavana vuorossa hyväksikäyttämässä ennakkotilaushypeä ja kritiikistä huolimatta ilmeisen menestyksellistä bisnesmallia. Deus Ex Mankind Divided lukitsee BioWaren Mass Effect 3:n tapaan tarina-DLC:n vain ennakkotilaajille, ja lisäksi peliin tulevan lisäsisällön määrä on riippuvainen ennakkotilausten määrästä. Jos niitä tulee riittävästi, saavat ennakkotilaajat myös aikasemman pääsyn peliin.

Niin surullista katsottavaa, että ensi vuoden osaltani odotetuin peli jää tämän myötä ostamatta ja odottamaan alennusmyyntejä.

20323894584_0f8bc6caa1_b.jpg


edit: TotalBiscuitin kommentti:

[video=youtube;T-Vx4_prmvo]https://www.youtube.com/watch?v=T-Vx4_prmvo[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Ei ole juu kiirettä hankkia Deus Exeä. Vuoden päästä Goty-versio PC:lle kaikkine etuineen. Shadow of Mordor Goty tulee hankittua sitten pleikalle kun sekin on ollut jo maailmalla jonkin aikaa.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Tulipa kokeiltua Fallout New Vegasia taas jatko-osan kuumotellessa pre-orderissa. No, eivät sitten koskaan korjanneet tätäkään 5 vuotta vanhoista bugeista. Koko peli jäätyy avarilla paikoilla ja kaataa koko pleikan. Laittaa harkitsemaan taas mihin rahansa laittaa jos samaa öttiäissoppaa on tarjolla taas 4sessa. Melkeinpä sen ennakon voisi vetää pois ja edes kuukauden pari odotella fiksejä... Toivottavasti niitä saa edes jonkin verran.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Olen tässä huomannut, että jotkut liikkeet laskevat pelien hintoja suunnilleen viikon ennen julkaisua. Ensin peli saattaa olla 70€ ja viikko ennen julkaisua hinta onkin laskenut 55€, niin onhan tuo aika outoa toimintaa, mutta kai se on sallittua.

Itse ennakkotilaan pelini yleensä sieltä, mistä löydän halvimmalla tai sitten ostan myöhemmin version jossa on kaikki dlc mukana (ainakin Fallout 4 tulee ostettua myöhemmin)
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Olen tässä huomannut, että jotkut liikkeet laskevat pelien hintoja suunnilleen viikon ennen julkaisua. Ensin peli saattaa olla 70€ ja viikko ennen julkaisua hinta onkin laskenut 55€, niin onhan tuo aika outoa toimintaa, mutta kai se on sallittua.
Miksi se EI olisi sallittua? Nämä liikkeet haluavat tarjota peliä julkaisuviikolla ostaville, olisiko se vaikkapa pelin myynnin buustausta. Saadaan pieni hype aikaiseksi pelin ympärille, kun peli on edullisempi ja sen saatavuus on rajoitettu. Itse olen hyödyntänyt tätä, ja se ei oikeastaan poikkea vaikkapa ennakkotilaajan tarjouksista.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

Höpisin tuolla Star Wars Battlefront -topikissa hiukan asiaan viitaten, mutta tarinoidaan mielummin tänne, niin ollaan edes osittain aiheessa. Höpisen nyt siis vain jostain Season pass -tilauksista, säästän Deus Ex -tyylisten kusetusten herättämän raivon myöhempään avautumiseen :D

En siis ollut asiaa aiemmin miettinyt sen enempää, mutta pääni meni vinoon, kun tajusin, että monet pelaajat ostavat Season Passeja ennakkoon. Pelin, etenkin jonkinlaisen jatko-osan, ostamisen ennakkoon voin vielä jotenkuten ymmärtää. En sitä nykyään enää itse tekisi, mutta kuitenkin. Pelaaja haluaa varmistaa pelaavansa sitä jo ensimmäisenä päivänä, ja luultavasti on jo ennakkotietojen (artikkelit, videot jne.) perusteella päättänyt, että pitää pelistä.
Ennen kuin joku sanoo että käyhän sama perustelu myös Season passiin, niin mielestäni ero on selkeä. Huomattavassa osassa Season Pass -ennakko-ostoista et tiedä tulevasta sisällöstä konkreettisesti mitään. Maksat kuitenkin konkreettista rahaa vain ja ainoastaan jostain lupauksesta kuukausien päässä odottavasta asiasta, etkä edes saa sisältöä kuin hetken aikaisemmin kuin he, jotka ovat odottaneet ja lataavat lisäsisällön siitä kuultuaan day one.

Miksi suhtaudun pelkästä lupauksesta maksamiseen näin intohimoisen ihmetellen? Pieni taustavaloitus auttaa ehkä avaamaan ajatusmaailmaani.
Olen pelannut videopelejä nyt hmmm 22-23 vuotta. Aikanaan aloittaessani melkein ainoa tapa saada peleistä ennakkotietoa oli virallinen Nintendo-lehti, ja jokainen voi ymmärtää ettei tämä ole ihan kaikista objektiivisin tietolähde pelien laadusta. Silti tätä lehteä tuli kahlattua ja pelejä ihmeteltyä ennen kuin menin ruinaamaan niitä vanhemmilta.
Seuraavana askeleena oli seurata peliuutisia ja -arvosteluja Super Power ja N64 -lehdistä. Näissä julkaisuissa pelit saivat jo kunnolla kritiikkiäkin, jos ne olivat sitä itseään. Samalla toki ala-asteiässä sai vääntää kavereiden kanssa pelien saamista arvosanoista, mutta tästä vitsailin jo enemmän arvostelu- ja arvosanatopikissa.
Pian oltiinkin sitten siinä vaiheessa, että netin kautta oli saatavissa ennakkotietoja, arvosteluja ja videokuvaa peleistä muutamalla klikkauksella enemmän kuin koskaan. Pääasiassa näihin aikoihin (jotka siis toki jatkuvat, mutta puhutaan 2000-luvun alkupuolesta) olen tilannut eniten pelejä ennakkoon, johtuen yksinkertaisesti siitä syystä, että tuolloin monet pelit saapuivat markkinoille ekaksi Jenkkeihin tai Aasiaan ja olin ehtinyt kuulemaan niistä tarpeeksi (ja melkein jokaisessa tapauksessa lukemaan arvostelun) ennen EU-julkaisupäivää.

Summasummarum: En ole koskaan maksanut pelistä ilman, että olen tietänyt edes jossain määrin sitä, mitä rahalla saa. Vuosikymmenten aikana tästä on tullut ilahduttavasti helpompaa, kun saatavissa olevan tiedon määrä on aivan käsittämättömästi eri tasolla kuin aikoinaan.
Ja tämän vuoksi mun onkin aivan mahdotonta ymmärtää, miksi kukaan haluaa palata vuoteen 1992, jolloin rahaa piti iskeä tiskiin suurin piirtein pelin takakannessa olevan mainostekstin perusteella. Koska mitään muutahan lupaus "kuukausien aikana tippuvasta lisäsisällöstä" ilman sen tarkempaa tarkennusta ei ole. Jokainen, joka kehtaa vakavalla naamalla itkeä saaneensa Arkham Knightin Season passilla käteen pelkkää skeidaa ei ansaitse sympatiaa vaan korvatillikan ja isällisen hymähdyksen.
 
Vastaus: Älä osta pelejä ennakkoon

ennakkotilaus?:ehdottomasti ei.

tosiaan kun nykyään useampi lataa pelin netistä niin kopioden loppuminen on enään turha pelko. itse olen ennakkoon ostanut vain halo 5 gta v ja halo4 ja nekin ennakkotilattu sen takia että on varmasti rahaa se ostaa koska se raha ei siellä tilillä pysy. toiseksi annan itselleni noi anteeksi kun ei mitään jokavuotista cod tai AC paskaa ole.
 
5v vanha topik, aina yhtä ajankohtainen aihe. Massiivisen hypetytty, vuosikausia odotettu Cyberpunk 2077 on ulkona enemmän tai vähemmän "kyllä tästä vielä peli saadaan, venatkaa vaan..." -versiona, rahoja vaaditaan takaisin jne.

Mitäs tarjoatte kertoimeksi sille, että tästäkään opitaan kollektiivisesti yhtään mitään? Nostetaan topik v. 2025 ja katsotaan mikä tilanne? ;)
 
Ylös Bottom