Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajokaukalosi

Vastaus: Ajokaukalosi

Viskataan nyt vielä linkki tohon mun rojektiketjuun planetilla, jos jotakin sattuu kiinnostamaan

DIY - SIM racing cockpit - GTP Forums

niin joo, tasojen korkeutta ei ole tarkoitus säätää mitenkään, jos niin haluaa tehdä niin pitänee vaihtaa pitemmät pultit tai kierretangosta katkomaan sopivat pätkät jotta saa nostettua. Jos alemmas haluaa niin joutunee tekeen uusia osia / modaamaan. Mutta kaikkea ei voi jättää säädettäväksi vaan kyllä sen verran pitää asiaan paneutua suunnitteluvaiheessa että saa edes pöydän korkeuden kerralla kohdilleen.. :D

Ja tuo penkki ei ole muuten minulla käytössä vaan kaverin huoneesta kuva :) ..itse vedän vielä vanhalla penkillä ja Academyn jälkeen palaan asiaan ja teen metallista itselleni uuden ja hjianomman. :p
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Tulipa tässä yön pimeinä tunteina kun ei unta saanut, niin piirrustettua paperille oma näkemys tulevasta ajokaukalosta.

Psg:n viitseliäisyyden avulla sain playseatin mitat, ja lähdin siitä itse kehittelemään omanlaista ratkaisua.

Näyttäis siltä, että saan sopivista "ylijäämä" paloista ilmaiseksi rautapuolen, ja kossupullolla vapaavalintaisen penkin isosta läjästä romuautoja :)

Ensiksi aloin miettimään että penkin selkänojan, sekä syvyyssäädön lisäksi on ehdottomasti oltava ratissa sekä korkeuden, että syvyyden säätö ja vielä kallistuskulmat. Johtuen ihan siitä, että vaimo (sanoi haluavansa ajaa kanssa :eek: ) ja sit paras kaveri on mua noin 25cm lyhyempiä, joten varmasti säätöjä on hyvä olla.

Sit ajattelin et koska ei mitään alumiinia tms kevyttä ole luvassa ja henkilöauton penkki kiskoineen, niin painoa tulee reippaasti, joten miksei laittais samantien pyöriä alle..no sattuu verstaan nurkassa olemaan vanhoja sairaalan sänkyjen pyöriä jarruilla, joten siitä saan ne.

Totesin, ettei PlaySeatin tapainen yksi putki keskellä varmasti tulisi kestämään jos tälläinen +100kg ruho istuu päälle ja kulmissa on pyörät joten varmasti taittuis poikki...

Paperille tossa kun suttailin tota, niin tein siihen sitten suorakaiteen muotoisen rungon, kulmiin pyörät, sit toiseen päähän polkimet ja siihen väliin yks poikkipalkki, josta lähtis sitten rattiputki ylös.

Koko komeudella ois pituutta noin 150cm, en tiedä onko se liian pitkä vai lyhyt, kaippa se muotoutuu tehdessä.

Mietin sellaista kanssa, että onko järkeä tehdä rattiputki siten, että loppuputki tulee 45asteen kulmassa kuten playseatissa, helpompi ois toteuttaa vaan kun tekis ihan 90 asteen kulman, kuitenkin se tulee ekasta putkesta liikkumaan ylös/alas ja sitten siitä toisesta putkesta eteen/taakse, ja vielä lopuksi teen isolla pultilla itse rattitelineestä lähes 180astetta kääntyvän mallin, joten luulisi, että olisi noin jopa parempi mahdollisuus saada ratti kohdilleen, kuin playseatin 45asteen kulma systeemillä?

Sit te joilla tommonen penkki on, niin osaatteko sanoa missä kulmassa se polkimien alusta on? Ja kannattaako se tehdä siten, että itse polkimet ovat täysin pystysuorassa, vai johonkin muuhun asentoon, jos näin niin mihin?

Entä onko itse polkimet jollain kiinni siinä alustassa, vai ainoastaan sen kulmaraudan takana siinä? (vai onko sen kulmaraudan tarkoitus pitää kantapäät "lepäämässä" siinä päällä)


Pistelen varmaan kuvia tekovaiheesta ja valmiista tuotteesta, missään nimessä ei tosin ole tarkoitus tehdä esittelykappaletta, vaan laitetta joka ajaa asiansa, eli ei mitään hifistelyä :) Jos tässä parin kolmen viikon sisällä ois aikaa väsätä ja hankkia kaikki kamat, ja vielä käydä tuolla tallilla ne tekemässä :)
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Vastailenpas tähänkin vielä hieman, eli polkimet on pultattu kiinni alakautta siihen alustaan, se kulmapala on vaan kantapäitä varten tukena siinä. Polkimien teline suunnilleen 45 asteen kulmassa, ehkä loivemmassakin kulmassa.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Coyote, deeku12 varmasti tarkoitti tota mukitelinettäsi, tyylikäs kaikin puolin että on rattijuopolle heti "mehut" riittävän lähellä kun pitkä suora aukeaa.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Coyote, deeku12 varmasti tarkoitti tota mukitelinettäsi, tyylikäs kaikin puolin että on rattijuopolle heti "mehut" riittävän lähellä kun pitkä suora aukeaa.

Jaa, voi olla, mutta ensimmäisessä viestissä mainitsin jo ennakkoon että "Motonetin mukitelineellä tuunattu...." kun arvasin että jotakuta asia kiinnostaa. Vaihdekepin alla on pieni puupalikka johon mukiteline on ruuvattu ;)
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Itsellä on playseats ja g25 kombo. Nälkä kasvaa syödessä niin olen funtsinut seuraavaa:

Onko kenelläkään käytössä enempää kuin yksi näyttö? Tukeeko mikään peli kolmea näyttöä (paitsi forza)?

Tekisi mieli hommata nykyisen 50" rinnalle kaksi lisää jos saisi sivukuvan näkymään niistä. Lisäisi vauhdintuntua ja fiilistä oleellisesti :)
Toivottavasti toimii GT5:ssa sitten kun se tulee, ei viitsisi turhaan hankkia noita...

Laittakaa myös vinkkejä ja ohjeita shaker-hommeleista. Kuinka ootte tehny ja onko kannattanut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ajokaukalosi

Tässä eilen käyttöönotettu Wheel Stand Pro ja hieman aikasemmin hankittu Logitechin G27.




Yhden päivän perusteella kokomukset Wheel Standistä ovat lähes pelkästään positiivisia. Standi on erittäin tukeva eikä käytännössä heilu yhtään nopeissakaan väännöissä. Sohvalla saan erittäin hyvän ajoasennon kun laittaa tyynyn selän taakse. Portaaton säädettävyys on myös hieno juttu. Tässä porukassa pituushaitari on 90cm-200cm ja ainakin kaikille noille pituuksille löytyy tosta ajoasento.

Johdoille tuohon Standiin olis jo valmistaja kehittää jonkunlaiset kiinnitykset (mukana tuli tosin kaksi nippusidettä). Pitää itse keksiä johdotuksille joku järkevä ratkaisu.

Suosittelen Wheel Standia kaikille jotka haluaa ajoasennon kuntoon ja tilanpuute tai hellasärö on esteenä! Tää on just se ratkasu mitä minä odotin vuosia...
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ei huono! Kiitos vinkistä.
edit: ja kävin samantien Bauhaussista hakemassa mustaa johtosuojaa ja nippusiteitä. Nyt on Standi huomattavasti siistimmän näköinen.
Itellä on kanssa mustalla johtosuojalla vedetty noi piuhat piiloon, oli vain tuo valkoinen eka kuva mikä tuli vastaan... ;)
 
Vastaus: Ajokaukalosi

edit: ja kävin samantien Bauhaussista hakemassa mustaa johtosuojaa ja nippusiteitä. Nyt on Standi huomattavasti siistimmän näköinen.

Myös K-Rauta myi ainakin vielä muutama vuosi sitten vastaavaa mustaa ja valkoista johtosuojaa.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Onko kenelläkään käytössä enempää kuin yksi näyttö? Tukeeko mikään peli kolmea näyttöä (paitsi forza)?

Tekisi mieli hommata nykyisen 50" rinnalle kaksi lisää jos saisi sivukuvan näkymään niistä. Lisäisi vauhdintuntua ja fiilistä oleellisesti :)
Eipä ole PS3:ssa 3 ulostuloa kuvalle. Noissa youtube/messu demoissa esim. 3 näytön Prologue sessiot saa 3:lla PS3:lla joissa jokaisessa vielä oma pelikin + joku kuvan/kuvat yhdistävä laite + ne 3 näyttöä. Halpaa...
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Eipä ole PS3:ssa 3 ulostuloa kuvalle. Noissa youtube/messu demoissa esim. 3 näytön Prologue sessiot saa 3:lla PS3:lla joissa jokaisessa vielä oma pelikin + joku kuvan/kuvat yhdistävä laite + ne 3 näyttöä. Halpaa...

Ei varmaan ole hinnasta kiinni jos aikoo moisen setin rakentaa.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Eipä ole PS3:ssa 3 ulostuloa kuvalle. Noissa youtube/messu demoissa esim. 3 näytön Prologue sessiot saa 3:lla PS3:lla joissa jokaisessa vielä oma pelikin + joku kuvan/kuvat yhdistävä laite + ne 3 näyttöä. Halpaa...

GT5:een on näemmä varmistettu usean näytön tuki. Epäselvää sen sijaan on, miten tuo käytännössä toteutetaan.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

GT5:een on näemmä varmistettu usean näytön tuki. Epäselvää sen sijaan on, miten tuo käytännössä toteutetaan.

Niinku Forzassa, kaikkea kolme ja sit routerilla yhdistetään. Itellä (kröhöm) 3× 42 tuuman töllö + 1× 23 tuumainen taustapeilinä. 4 boksia ja 4 Forzaa. Sit toi Fanatecin setti. Ajattelin hommata pari PS3:a lisää Turismoa varten. Sanoiko muuten joku että jo Prologuella olis multiscreen tuki?
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Onkos noin vaatimattomassa setissä mitään näkemistä. :rolleyes: No leikki leikkinä. :D
Olisi kyllä mielenkiintoinen nähdä noin messevä setti, laita ihmeessä kuvia. :)
 
Vastaus: Ajokaukalosi

1× 23 tuumainen taustapeilinä.

Onneksi näyttö jota käytän ajamiseen on sentään tuuman isompi kun teikäläisen taustapeili :) Mutta pisteet siitä, että olet tuollaisen setin hommannut. Varmasti täälläkin on monta jotka hommaisivat samanlaisen jos mahdollisuus olisi. Thumbs up.
 
Ylös Bottom