Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajokaukalosi

Vastaus: Ajokaukalosi

Ei taida olla montaakaan pelia joka kytkinta tukisi ja noin saadaan molempien polkimien jousivastus sen saman polkimen taakse eli realistisempi jarrupoljin tunnelma?
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ja saahan tuon kytkimen takaisin minuutin uudelleen ruuvaamisilla.

Eilen tuli Prolossa ajeltua 4-5h ja kyllä ainakin räpylä osuu kun tarttee hidastella. Tottuneena toki tuli poljettua läpyskän oikeasta reunasta, kohdasta jossa normi jarrupoljinkin on.

Kyllä toi jää paikoilleen, sen verran on nyt enemmän otetta kun on poljinvastustakin, kuvittelin polkiessa usein että nyt jarrunesteet taas painavat paloja jarrulevyjä vasten paineella. ;)
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ei taida olla montaakaan pelia joka kytkinta tukisi ja noin saadaan molempien polkimien jousivastus sen saman polkimen taakse eli realistisempi jarrupoljin tunnelma?

Pikainen kysymys: GT5:hän tulee tukemaan kytkintä, tietenkin? Entäs vaikkapa DiRT 2?
 
Vastaus: Ajokaukalosi

GT5Prologuessakin saa kytkimellä ajella jos haluaa. CMR:Dirt2 tuli myytyä pois enkä edes kokeillut/tutkinut oliko siinä kytkin tukea.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Dirt ei tue kytkintä, eikä juuri mikään muukaan gt5p:tä lukuunottamatta, joten kyl tollanen poljin kelpais itellekkin, mut ei auta ku ei oo muutenkaa ku kaks poljinta :D
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ei ainakaan mun oikeassa Bemarissa jarru kovin jäykkä ole, sitä varten on tehostimet, mutta onhan tuo poljin hieman pieni G25/G27 yhdistelmässä. Eipä tuohon jäykkyyttä ainakaan kaipaa, paitsi tietty jos on tottunut ajelemaan jollain 80-luvun Nissanilla...

Omassa autossa ratti kääntyy muuten n.540 astetta (Aktiiviohjaus) kun taas Logitechissa liikaa, eli olikohan peräti 900 astetta, missä ei ole mitään järkeä. Ei ne urheiluautot mitään 20v mersuja ole joissa pääasiana on ratin pyörittely. Toivotaan että GT5:ssä saa kalibroitua ratin niin ettei sitä tarvitse pyöritellä noin. Sega Rallyssä ratti ainakin kalibroituu järkevämmin, ja omassa tapauksessani realistisemmin.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Esim dirtissä saa säädettyä kääntyvyys asteet ja esim gt5:ssa on autoja joissa kääntyy oikeastikkin tuon 900astetta joten hyvä se on niin ratissakin olla, eipä oo viel itelle tullu peliä vastaan mis tarttis noin paljoa kääntää.

Ja ainakn omassa automaatti bemarissa poljin on moninverroin jäykempi dfgt polkimiin nähden vaikka bemussakaan ei ole edes vielä jäykkä. Konsolin polkimissa kun ei ole käytännössä mitään vastusta. Ja varsinkin kun ABS alkaa vaikuttamaan niin poljita saa kyllä painaa kunnolla
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ja ainakn omassa automaatti bemarissa poljin on moninverroin jäykempi dfgt polkimiin nähden vaikka bemussakaan ei ole edes vielä jäykkä. Konsolin polkimissa kun ei ole käytännössä mitään vastusta. Ja varsinkin kun ABS alkaa vaikuttamaan niin poljita saa kyllä painaa kunnolla

En tuota G25 ole koskaan testannut, Fanatecia olen. Ja vaikka Fanatecissakin oli muistaakseni suhteellisen löysä poljin niin ei se haitannut. Kyllä se jarrupoljin myös omassa Audissa on aikas kiikkerä. Ei tarvitse kuin vähän varpaan kärjillä hipaista niin rupeaa kulkine pysähtymään. Toisaalta edelleen hieman eri tason jarrut kuin siinä 20 vuotta vanhassa Nissanissa. Eikös se niin mene että jarrujen pitää vastata tehoja, ja oli pelinä sitten Forza tai GT niin kyllä siellä aikas tehokkailla autoilla ajellaan(yleensä). ABS on tietysti erikseen, kyllähän se nyt pistää vastaan, mutta jos kyseessä on ihan normaali jarrutus eikä mikään paniikkipysähdys niin ei tuon ABS olemassa oloa edes huomaa. Sehän olisikin aika mahtavaa jos peliin saataisiin niin että ABS:n vastus ja rynkytyksen tuntuisivat kotisohvalle, -rattiohjaimen jarrupolkimeen- asti.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Kelpaisi tunnollisemmat polkimet tännekinpäin, vaan mihin sitä abs-rynkytystä jarrussa tarvitaan? Eikös se ole aloittelijoita varten pitää tuommosia peleissä päällä :)
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Kelpaisi tunnollisemmat polkimet tännekinpäin, vaan mihin sitä abs-rynkytystä jarrussa tarvitaan? Eikös se ole aloittelijoita varten pitää tuommosia peleissä päällä :)

Kerroppa miten esim golffista saa ABS:n pois päältä? Mun mielestä esim gt5:ssa sais olla niin et kaikista ei absia pois sais
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ehkä sana jäykkyys on väärä, puhutaan poljin vastuksesta.
Kyllä siinä Baijerilaisessakin sitä poljinvoimaa pitää lisätä mieli syvemmälle jarru poljinta painaa eli viimeisten senttien aikana saa poljinta jo polkea RIL oikeasti kuten ratin polkimessakin nyt.

Eli ensimmäisten kevyiden senttien jälkeen poljin vastus lisääntyy dynaamisesti kuten oikeassa autossakin.
Ja ihan vm. 2xxx (107tkm) autolla ajelen RIL.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Ei ainakaan mun oikeassa Bemarissa jarru kovin jäykkä ole, sitä varten on tehostimet, mutta onhan tuo poljin hieman pieni G25/G27 yhdistelmässä. Eipä tuohon jäykkyyttä ainakaan kaipaa, paitsi tietty jos on tottunut ajelemaan jollain 80-luvun Nissanilla...

Tuossa on paljolti kyse siitä, halutaanko kisafiilistä vai siviiliauton tuntumaa. Nykyautoissa kun on kaiken maailman äkkijarrutuksen tehostukset yms. Mutta jos kilpureista puhutaan, niin on sekin toki tehostettu, mutta kuitenkin sen verran jäykkä, että saa hyvän tuntuman. Siellä kun se tuntuma on kaiken a ja o. Jos se on vain sellainen ylitehostettu löysä lurppa kaiken maailman äkkijarrutuksen tehostuksilla, niin sillä saadaan vain äkäinen kuski aikaseksi, koska kuski ei ole itse kontrollissa kaikesta eikä tunne mitä tapahtuu.

Edit: en huomannutkaan Hiikerin postausta kun oli jo toisella sivulla. Tuossa hyvin selitetty, ei ole meillä kellään sellaista autoa jonka jarrupolkimen pystyisi pohjaan asti painamaan. Tai sitten on jotain pahasti vialla!
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Edelleen jos pelinä on Forza tai GT niin peleistä löytyy kasapäin myös näitä "siviiliautoja". Autoja joista ei kovin helposti esim. abs jarruja oteta pois päältä. Eli jos nyt otetaan esimerkkinä vielä kerran se oma auto(Audi S4 vm. 2000) joka myös Forzasta löytyy(toivottavasti myös GT5:sta). Jos ja kun tuntuma on kaiken a ja o niin olisi mukava tuntea samalla tavalla kuin oikeassa elämässä, varsinkin kun kyseessä on sama auto.

Huippukilpurit ja formulat sitten erikseen, mutta sen minkä forza on opettanut niin paljon mieluummin sitä ajelee noilla "siviiliautoilla" ja virittelee niitä, kuin että ajelisi niillä avaruusaluksia muistuttavilla ohjuksilla.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Tuli modattua Shifteri. Tein Chilicoke:n molemmat Resistance modit.

Purkautumassa vähitellen:
g25auki.jpg


Osina pöydällä. Varren puolessa välissä näkyy lisäämäni O-rengas (joka siis viedään varren pohjaan), tämä lisää vastusta kun keppiä painetaan peruutusvaihteelle viemistä varten:
g25osina.jpg


Mutta mutta...
Tikku-tsydeemiä takaisin laittaessani ihmettelin että mitä helv... eihän tää mene kirveelläkään takaisin. Otin 4-5 kertaa systeemin ulos <> takaisin ja koholle jää sen 0.5cm...

Rupes jo hermot menemään kun ei ruvennut 1/2h tappelujen jälkeen sovinnolla menemään. Reteesti vaan ruuvia päälle ja kyllähän rupesi rutisemaan.
Huomasinkin että sivu potentiometri meni pariin osaan.

Suoristelin liittimen, poistin murtuneet muovit potikasta ja painoin potikan kannen vain takaisin ja pika testiin. Toimi ainakin sen 10min.
Liimaakaan ei ollut niin laitoin sivusta tukemaan vaahtomuovi palasen sitä potinkan "kantta":
g25kasausta.jpg


Kasassa, nyt on hieman enemmän jämäkkyyttä H-kaaviolla ajettaessa sekä peruutusvaihdetta laittaessa:
g25kasassa.jpg


Ajelin 30min Proloa niin rupesi sekventaalisella ollessa vaihteet sekoilemaan, varmasti päässyt potikan "kansi" aukemaan ja saa näin ollen väärää dataa. Menee välillä 2 pykälää kerralla sekä välillä vaihtelee itsestään.

Onneksi kummiskin H-kaaviolla ajettaessa vielä toimi kun ajelin tunnin verran.

Mielestäni tikku voisi olla vieläkin jäykempi. Pitää etsiä jostain jäykempi jousi kuulalaakerin alle jolla saadaan lisää jämäkkyyttä. Nythän sitä virkaa hoitaa n.5mm korokepala eli kuulalaakerin jousi on "sinkeämmällä" joka lisää jämäkkyyttä vaihdettaessa.
 
Vastaus: Ajokaukalosi

Tuli myös muutakin tehtyä samalla.

Leikkailin äänieristys palasta suikaleita joilla täytin ylimääräiset lokerot shifterin kotelossa. Lopuksi vielä pitemmät suikaleet mekaanisen koneiston ympärille, tarkoituksena hieman hiljentää vaihtoja täyttämällä kotelon turhaa tyhjyyttä:
p1010360e.jpg


Kehittelin jotain myös vaimentaakseni kolahtelujen aiheuttajaa, eli kun H-kaaviolla tikun vie uuteen pykälään niin kepin varsihan osuu tuohon kovaan muoviseen reunaan/kuoreen hieman, se rajoittaa liikkeen.
p1010363e.jpg


Ajattelin useita sopivia O-renkaita päällekkäin jolloin kumin osuessa muoviin "kolina" vaimenee merkittävästi. Muuten hyvä idea mutta jos/kun vaihtaa shifterin sekventaaliselle puolelle niin kepin lukitseva haarukkahan tulee ja survoo O-renkaat erilleen, ja ajan oloon murtaisi ne.

Ja murtuneita kumi osia en halua putoilevan alas koneistoon.

Sekventaalin U-haarukka erottaa O-renkaat:
p1010366.jpg


Toi voisi nyt toimiakin mulla kun toi sekventaalinen puoli sekoilee tuon potikan vaurioitumisen takia. Joku holkki silti pitäisi saada varteen joka estäisi O-renkaita nousemasta ajan oloon kun ne kummiskin osuvat aina vaihtaessa kotelon reunaan.

Jos löytäisi erittäin ohutta kumiputkea... HEI, tulipa nyt mieleen että sopivan paksuisesta kutiste sukasta saisi ehkä leikattua sopivan pätkän, tosin saattaa olla liian ohutta ja kuluu nopeasti puhki vaikka rasvailisikin kosketuspinnat.

Myöskin toi vaihtamisen aiheuttaman "Click" äänen vaimentamiseen on jotain T-I kikkoja tuolla Youtubessa, pitää kehitellä jotain siihenkin vaivaan että mikä olisi varmin vaihtoehto...palaillaan asiaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ajokaukalosi

Kiitokset vinkeistä (ja erinomaisista kuvista!). Jotain tuollaista olen itsekkin vähän ajatellut tuon löysyyden ja naksahdelun tappamiseksi. Ei vain ole mistään löytynyt näin hyvää materiaalia tapahtumasta.

Varsinaisen über tuningin kohteeksi Hiikerin G25 joutunut. Enää puuttuu led indikaattori ratin takaa. Thumbs up!
 
Ylös Bottom