Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake's American Nightmare [XBLA]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

American Nightmare toimi tällaisena ja erilaisena mainiosti, mutta kyllä kakkoskaudelta odotan ehdottomasti samaa episodirakennetta, tiukkaa pacingia ja huikeita cliffhangereita, mitä ensimmäinen tuotantokausi edusti.

Noh juu, kyllä tuo episodirakenne sinänsä ihan hyvä oli ekassa Wakessä, mutta ei tuo asteen "avoimempi" meininki (mitä siis toivon ja jota hieman Nightmaressa oli) sitä pois sulkisi. Idea tavallaan on, ettei asioita välttämättä tarvitsisi tehdä aina niin superlineaarisessa järjestyksessä, vaan enemmän "omaan tahtiin".

Minusta Remedyn ei pidä liikaa jumittaa tiettyihin asioihin (meillä on pakko olla tiukka episodirakenne joka vie pelaajaa kuin juna, taistelun on pakko olla light+gun koko ajan, tekstin on pakko olla supernokkelaa koko ajan ym), vaan rohkeasti kuunnella kehuja ja kritiikkiä - sekä ekan pelin, että American Nightmaren - ja sitä kautta tehdä myös rohkeita päätöksiä ja tarvittaessa muutoksia. En usko, että edes fanit odottavat vain "toista Wakea" pienin juonimuutoksin. Eka Wake on perusta, mutta sen päälle pitäisi rakentaa nyt uusittu talo.

Hyvään tarinaan mahtuu kuitenkin myös suvantovaiheita, joten kyllä sitä haahuilua voi mukaan laittaa, mutta oikeisiin kohtiin. Koko peliä en lähtisi avoimelta pohjalta väsäämään, mutta luotan toki Remedyn näkemykseen.

Sellainen kunnon open world -peli on varmasti jo kuopattu ajatus, koska Remedy varmaan sitä testaili aikoinaan (eikä tiimin koko sitä edes mahdollista). Mutta nimenomaan sellaista "motivoitua haahuilua" Wake 2:n tarvitsisi. Episodeja joissa on vapaampi meininki, episodeja joissa toimintaa on selkeästi vähemmän (mutta tutkimista sitäkin enemmän) - ja sama toisin päin (kunnon action episodi siellä täällä), episodeja joissa on vaihtoehtoisia sivutehtäviä ym.

Jos käytetään sellaista "mutkat suoriksi" esimerkkiä (tätä ei kannata kuitenkaan ottaa liian vakavasti), niin homma voisi olla vaikka seuraavanlainen: Wake on matkalla paikasta A paikkaan B ja törmää pieneen mökkiin jossain välillä. Ekassa Wakessähän homma meni usein niin, ettei siellä mökissä oikeastaan ollut mitään mainittavaa tai se oli vain mukana eräänlaisena checkpointtina niiltä vihuilta jotka (taas) Wakea puskissa jahtaavat (kun mökin edessä olevan valon eteen ehdit... jne).

Entäpä jos mökissä olisikin joku mystinen nainen kiikkustuolissa, jonka kanssa Wake käy pienen keskustelun. Selviää, että aivan uudenlaiset Takenit ovat kidnapanneet naisen pojan ja vieneet hänet läheiselle vanhalle sahalle. Nainen varoittaa Wakeä: "Nämä Takenit eivät ole syntyneet sinun kynästäsi ja ne toimivat omien pimeiden motiiviensa ohjaamana. Valo ei pure niihin samalla tavalla", joten nainen antaa Wakelle erikoisaseen (mikä se olisi, niin vain mielikuvitus rajana). Varoitus jatkuu: "Pysy varjoissa ja hiivi sahalle huomaamatta. Joudut tuhoamaan Takenit siellä yksi kerrallaan." Totta kai nainen ja poika -tehtävä tarjoaa jonkin yllärin kun sen onnistuneesti suorittaa kunnon twilight zone -tyyliin tms.

Idea siis se, että pelissä olisi toisistaan poikkeavia jaksoja ja tehtäviä, ja pelaajallla enemmän vapauksia toteuttaa niitä. Olisi tehtäviä joissa täytyy käyttää aivan uudenlaisia lähestymistapoja ja heittää vähäksi aikaa taskulamppu ja tussari pusikkoon. Samoin tarinassa olisi jaksoja jotka vähäksi aikaa antavat pelaajan hengähtää tuosta "kirjailija, vaimo ja painajaiset" -teemasta (joka mielestäni on vähän raskasta jos sitä ihan koko peli pohditaan). Tai siis olisihan "nainen mökissä" sekin omanlaisensa mystinen painajainen tai jotain, mutta sinänsä nainen ei ole osa Waken maailmaa vaan jotain muuta.

Tässä oli rehti ja rosoinen meininki, mutta se olikin spinoffin juttu. Kun kakkosessa toivottavasti palataan hienovaraisempaan ja elegantimpaan menoon, niin en tiedä miten combat shotgunit ja uzit sopivat siihen. Ehkä paras kompromissi olisi, että tarina tehtäisiin tarinan ehdoilla ja sitten mukana tulisi paranneltu Fight Till Dawn, jossa toiminnalla herkuteltaisiin enemmän. Puzzleilua ja sen sellaista minä kakkoseen lisäisin; toiminta on täysin riittävällä tasolla tarinan ehtoihin.

Noh joo, en minäkään Wake 2:een mitään American Nightmare -tyylistä "combat shotgun in da face" tyylistä actionia pitkällä tähtäimellä toivo (VAIKKA siinä jännitys/kauhufiilis pysyi yllättävän hyvin - ei peli kauhean camp lopulta ollut vaikka niin Remedy vähän mainosti) ja mainitsemasi "hienovaraisuus" on aika pitkälti sama sana mitä itsekin haen.

"Fight Till Dawn" oli kyllä pelimuoto mikä on mulle yksinpelinä vähän turhan stressaava (heh), mutta siinähän se online-komponentti on mikä Wake 2:een ollaan varmasti tavalla tai toisella tuomassa (näin se vain pelimaailma nykyään menee). Eli tuohon kun saa parannusta, laajennusta ja ehdottomasti ONLINE CO-OP:in, niin Remedyllä on hitti käsissään - "Left4Dead meets Alan Wake" tms. Tuo "väistelyhän" on tässä pelimuodossa vahva strateginen elementti parhaimmillaan. Itse pelaisin mielelläni tätä co-oppina, mutta yksin ei oikein kiinnostus (ja taidot juuri nyt) riitä. Kimpassa se paine tavallaan jakaantuisi.

(PS. Menee vähän ohi, mutta ovatko ekan Waken lisärit (The Signal & The Writer) hinnaltaan alennettu storessa, vai joutuuko niistä pulittamaan täyden hinnan?)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Menihän se läpi viimeinkin. Koska kirjoittaminen ei ole juttuni, niin sanottakoon nyt, että hyvä oli. Pidempää juuri ei olisi jaksanutkaan, kun maisemat olivat kuitenkin samat alusta loppuun. Todellakin hintansa arvoinen tekele ja Fight till Dawnia tulee varmaan pelailtua vielä ainakin sen verran, että koittaa kaikki mapit saada auki. Stammylla näyttikin hirmuiset tulokset olevan jo taulussa.

Mikäli mukana olisi tuo Cobretin mainitsema online co-op, niin varmasti jaksaisi pidempääkin nakutella noita Takeneita. Nyt ne tulee koluttua muutamaan otteeseen ja sitten peli jääpi unholaan. Ensi viikolla ilmestyykin jo I am Alive, joten siihen asti on aikaa spelailla FTD:ia.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

(PS. Menee vähän ohi, mutta ovatko ekan Waken lisärit (The Signal & The Writer) hinnaltaan alennettu storessa, vai joutuuko niistä pulittamaan täyden hinnan?)
560 pojoa ne on ja taitaa olla sama hinta, mikä julkaisussa. Tietty kannattaa muistaa, että jos peli on ostettu uutena, niin Signaliin pitäisi koodi löytyä (ellei ne sitten vanhene, en tiedä).

Useamman kertaa nuo ovat jo olleetkin alennuksessa, mutta Live harvoin hinnoittelee alennuksia pysyväksi.

Stammylla näyttikin hirmuiset tulokset olevan jo taulussa.
:D Cemeteryssä meni 80 000 eilen rikki, mihin täytyy olla ihan tyytyväinen, sillä sillä kuitenkin pääsee johonkin 800. paikkeille leaderboardseilla. Muita mappeja ei olekaan ehtinyt ihan yhtä suurella antaumuksella yrittämään vielä. Sinänsähän tuo 80 000 ei ole edes ihmeellisesti, kun achikin vaatisi 100 000. On kyllä vaikiat nuo FTD-achit. Tai eivät ainakaan ihan ensiyrittämällä tule.

FTD on ihan kiva lisä pelille. Riippuu tietysti tykkääkö Alan Waken toiminnasta ylipäätään, että kuinka hyvin tuo makostelee. Hyvät perusteet adrenaliinipitoiselle kymmenminuttiselle ovat kuitenkin olemassa ja muoto toimiikin hyvin nopeana välipalana, jos ei ole paljoa aikaa pelata. Toimii myös kavereiden kanssa vuorotellen ajanvietepelinä, koska kiva tuota on katellakin. Paljonhan tuota voisi kuorruttaa ja parantaa. Co-op nyt on selkeä juttu, mutta sen lisäksi vaihtoehtoiset skinit (Barry, Sarah, Andersons jne.) sun muu avattava tauhka olisi ollut jees.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

:D Cemeteryssä meni 80 000 eilen rikki, mihin täytyy olla ihan tyytyväinen, sillä sillä kuitenkin pääsee johonkin 800. paikkeille leaderboardseilla. Muita mappeja ei olekaan ehtinyt ihan yhtä suurella antaumuksella yrittämään vielä. Sinänsähän tuo 80 000 ei ole edes ihmeellisesti, kun achikin vaatisi 100 000. On kyllä vaikiat nuo FTD-achit. Tai eivät ainakaan ihan ensiyrittämällä tule.

Kohtuullisen vaikiat on kyllä, paitsi tietenkin tuo "selviydy aamuun pelkän taskulampun avulla", sen kun juoksentelet ympäriinsä ja väistelet paria takenia 10 minuuttia. Cemetery edelleen ainoa josta saanut tuon reilut 100.000 (leaderboardseilla #335 tjsp.), Ghost Town tuntuu selkeästi vaikeimmalta jos haluaa ylittää edes 50k. Nightmaret vielä kokonaan korkkaamatta, joskohan uskaltaisi huomenissa. :o
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Kuinka pitkä yksin peli on, kauan saitte aikaa kulutettua?
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Kuinka pitkä yksin peli on, kauan saitte aikaa kulutettua?

Olisi löytynyt edelliselä sivulta, kun itse kyselin jokin aika sitten

Kyllä siitä 4-5 tuntia irtoaa pelattavaa, jos etsii kaikki manuscriptit, eikä skippaa keskusteluja. Voi olla, että menee kauemminkin, kun katselee tv-ohjelmat ym..

Itte taisin kaikenkaikkiaan 8tuntiin läpäistä pelin kun keräsin kaikki sivut, aseet, radio-ohjelmat ja tv-ohjelmat.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Kuinka pitkä yksin peli on, kauan saitte aikaa kulutettua?
Arvioisin ehkä noin kuusi tuntia menneen. Tuo sisältää myös kaiken extrasisällön, eli kaikki manuscriptit, radiot ja tv-showt tuli etittyä heti ekalla kerralla.

En sanoisi, että kamppis on hirmuisen pitkä, mutta ihan riittävä. Hintansa arvoinen tekele on, vaikka asiaa miten päin kääntelisi. Faneille ihan pakko ostos loren takia ja kyllä muillekin tätä suosittelisin, jos vain turd person räiskinnät maistuu.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA @ 2012]

Veikkaisin noin kuutisen tuntia läpipeluuseen menneen minullakin, vaikka kolme raadioshouta jäi välistä ja manuskoita taisi jäädä uupumaan kuusi kappaletta. Pittää katella jaksaako noita loppuja roippeita käydä ehtimässä. Kaikkien manuskoiden keräämisestä saapi kyllä 20 pojoa gamerscorea. Sen verran helposti irtois, että pittää ne varmaan käyä kaivelemassa.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA]

Samoja asioita tehdään(hehtaarin kokoisella alueella) moneen kertaan.
Kun pelaamisesta oli taukoa muutama pvä, luulin bugin hukanneen checkpointteja.

Suomalaiseen pelilaatuun tottuneena, oli kyllä "järkytys" tommonen pääpelin ylijäämämatskusta nopeasti tehty ladattava.
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA]

Kun pelaamisesta oli taukoa muutama pvä, luulin bugin hukanneen checkpointteja.

No, jos sun attention span ja juonensietokyky ovat tuota tasoa, niin ei se liene Remedyn vika.

Ja tän pelin kentät ovat liian isoja? Oikeasti?
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA]

Samoja asioita tehdään(hehtaarin kokoisella alueella) moneen kertaan.
Kun pelaamisesta oli taukoa muutama pvä, luulin bugin hukanneen checkpointteja.

Tuo kenttien "kierrätys" on kyllä pelin selkeä miinus minustakin (sarjassa: Sanotaan nyt mitä hyvänsä), mutta niiden tietty avoimuus on taas ehdottoman positiivinen juttu (varsinkin ekassa kentässä). Checkpointteja oli kyllä ihan kiitettävästi suhteutettuna siihen miten iisejä vihut lopulta ovat - parit "vihuryppäät" hoituvat yleensä "flare/flare gun + karkuun välimatkaa hakemaan" -asenteella ja loput samalla "pakita ja light+gun" tyylillä lähes koko pelin ajan.

Arcade Mode (varsinkin Nightmarella) on tietysti sitten eri asia.
 
iIt will happen again in another town. A town called Ordinary

Itsellä on story varmaan (about) 2/3 pelattu ja alun innostuksen jälkeen on hieman tullut puutumista mukaan. Alkuun olin innoissani tuollaisesta semi-open world rakenteesta ja "kauhuvibasta" - ja innoissani nouhosin ekaa kenttää läpi. Ei sille kuitenkaan mahda mitään, että myöhemmin on tylsää käydä samoja lokaatioita uudestaan läpi, varsinkin kun niissä lähinnä haetaan muutama esine, jutellaan samojen tyyppien kanssa (ilman dialogivalintaa, mikä tuntuu pöhköltä) ja listitään muutama (usein helpohko) vihu. .
Haha. Mulla kävi juuri toisin päin. Ensin oli ihan ok fiilis. Sitä samaa kauraa uusissa( muttei ykkösen veroisissa) maisemissa ja peli juuri sen tyylinen action arcade kuin kuvittelinkin. Sitten alkoi tuo mielestäni hauska
"Pelin uudelleen aloittaminen"
ja jossain välissä tulikin parit Deja Vu ja pelistä alkoi nauttimaan.

Stammy:"...episodirakennetta, tiukkaa pacingia ja huikeita cliffhangereita..."
Oi niitä aikoja. Alan Wake 2 nyt tänne ja heti!!:D
 
Vastaus: Alan Wake's American Nightmare [XBLA]

Tuli ostettua tämä jokunen viikko sitten alennuksesta ja nyt pelasin storyn läpi parilla istumalla, kyllä iski ainakin meikäläiseen. Bulletstormin ja MW3 storyt kesken eikä ole ollut oikein kiinnostusta pelata mitään sen tyylistä niin tämä oli mukavaa vaihtelua siihen. Jos tästä innostuneena sais pelattua ne alkuperäsen AW:n lisärit läpi kun ovat vieläkin pelaamatta :p
 
Ylös Bottom