Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Aliarvostetut pelit

Kanis

New Member
Eli tänne olisi tarkoituksena kerätä vuodatusta aliarvostetuista PS2, GameCube, GBA ja Xbox peleistä, joista te kuitenkin pidätte. Tärkeää on, että perustelee miksi pitää pelistä, ja kannattaa tietenkin ylipäänsä kertoa millaisesta pelistä on kyse. Olisi kiva, jos pelien kuvia liitettäisiin myös viesteihin mukaan. Itse voisin kertoa ensiksi eräästä pelistä.

Ostin lähinnä heräteostoksena ja Pelaaja-lehden arvostelun(pdf-tiedosto) takia Jumbon Anttilasta 15 eurolla PS2-pelin nimeltä Twin Caliber. Lyhyesti sanottuna peli on kuin b-luokan toimintaelokuva, jonka juoni ja ääninäyttely ovat surkeata kamaa. Mutta jotain kiehtovaa siinä kuitenkin on, kun osaa ottaa pelin suhteen oikean asenteen. Eli kyseessä ei ole mikään vakava teos, vaan pelaajan täytyy osata heittää aivot narikkaan ja suhtautua peliin huumorilla.

Itse peli muistuttaa vanhoja kunnon räiskintäpelejä kolmessa ulottuvuudessa. Siinä ideana on ohjata kahdella tatilla kahta pyssyä, joilla ammutaan zombeja ja muita otuksia. Kahden aseen ohjaaminen on yllättävän hankalaa ja pelin kiehtovuus piilee juuri siinä, että pelaajan täytyy oppia hallitsemaan kahden aseen ohjaus.

Toinen pelin kiehtova elementti on pisteiden keruu. Eli oikeanlaisista suorituksista pelaajan pistekerroin nousee, ja sitä kautta saa paremmat mahdollisuudet kerätä korkeita pisteitä. Netissä oli aikanaan jopa tilastot parhaista pistesuorituksista, mutta harmittavasti pelin kehittäjätiimin, Ragen, konkurssiin myötä listoja ei enää ole.

Tässä perässä on muutama kuva pelistä:
twincal_06.jpg
twincal_05.jpg
twincal_01.jpg
 
Minä taas voisin mainita Legacy of Kain sarjan, etenkin Soul Reaverit ja Defiance ovat mielestäni erinomaisia pelejä, mutta ne saa aina heikkoja pisteitä (poislukien ensimmäinen Soul Reaver). Peleissä on erittäin hieno maailma, loistavat hahmot ja pelien juoni hakee vertaistaan, lisäksi ääninäyttely on ehkä laakukkainta mitä on tullut vastaan(no ehkä Vice City on vähintään yhtä kova). Suoraan sanoen ärsyttää nähdä kun näitä aina teilataan lehdistössä, varsinkin Defiance sai todella heikot pisteet, vaikka kyseessä on todella hyvä peli, varsinkin sarjan faneille.
 
GBA:lle tuli heti mieleen:

- "Bruce Lee: Return of the Legend", joka on mielestäni Kung Fu - legendan nimen ansaitseva tuotos. Tässä tappelupelissä (beat 'em up/tasoloikinta) hauskana taustaideana on elokuva ja sen tekeminen, jossa päänäyttelijänä on Bruce Lee roolinimeltään Hai Feng. Pelin tarina onkin siis elokuvan juoni.

Pelissä ei voi kuolla, koska ainoastaan kyseinen otto menee uusiksi, jos ottaa nenään pahoilta kavereilta. Peli rullaa 2D-tyyliin vasemmalta oikealla, niin kuin aina ennenkin. Iskuja ja potkuja on GBA-peliksi mukavan paljon erinäköisiä, mutta ei liikaa. Tappelu on näyttävää, vielä 3D-aikakaudellakin, sulavan animaationsa ansiosta. Kontrollien toimivuus, aiheeseen sopivat musiikit ja sopiva vaikeustaso ovat kaikki löydettävissä. Vaikeustaso ei nouse kuin kenties aivan viimeisessä pomossa todella kovaksi, mutta aikansa kiroiltuaan sekin hoituu.

Peli on lyhyt n.6h (muistaakseni), mutta juuri tällaisia pelejä tarvitaan, joita on rentouttavan mukava pelata, sillä peli on hauska läpäistä aina silloin tällöin. Tästä syystä pelin kestokaan ei ole esteenä.

Pelistä olen lukenut pari arvostelua ja muistaakseni ne olivat molemmat pelin ansioiden mukaisia, mutta pienen mainonnan ja palstatilan vuoksi en usko monenkaan löytäneen peliä.

Gamespotista löysin muutaman kuvan:
http://www.gamespot.com/gba/action/bruceleereturnofthelegend/screenindex.html
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ShereKhan
GBA:lle tuli heti mieleen:

- "Bruce Lee: Return of the Legend", joka on mielestäni Kung Fu - legendan nimen ansaitseva tuotos. Tässä tappelupelissä (beat 'em up/tasoloikinta) hauskana taustaideana on elokuva ja sen tekeminen, jossa päänäyttelijänä on Bruce Lee roolinimeltään Hai Feng. Pelin tarina onkin siis elokuvan juoni.

Itsekin omistin Legendan Paluun jossain vaiheessa, ja hauska pelihän se oli. Vaikka pelimekaniikka oli siinä perinteinen ja hyvin yksinkertainen, niin jotain vetovoimaa pelissä kuitenkin oli. Ainoastaan tuotoksen lyhyt pituus jäi harmittamaan muuten kaikki tuntui olevan suhteellisen kohdallaan.

Pääsin muuten pelin läpi noin 1,5 tunnissa, että se siitä kuudesta tunnista :p. Toki tulihan sitä pituutta siinä mielessä enemmän, että pelin jaksoi pelata useamman kerran läpi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kanis
Pääsin muuten pelin läpi noin 1,5 tunnissa, että se siitä kuudesta tunnista :p. Toki tulihan sitä pituutta siinä mielessä enemmän, että pelin jaksoi pelata useamman kerran läpi.

Huh! Tuossahan onkin mulle haastetta. Eilen taas pelasin peliä pitkästä aikaa ja tarkistin omat aikani. 3h 14min ja jotain 2h 45 min toisella kerralla. Silti olit puolet nopeampi :). Mulla on tosin tapana jättää peli päälle, jos teen jotain ruokaa jne. Totta, peli on vähän liian lyhyt, tuo 6h oli liian optimistinen muistikuva.

Annetaanpas toinen GBA:lle:

- Ninja Cop" joka jenkeissä nimellä "Ninja Five-O". Luokittelen samaan hengenvetoon edellisen kanssa. Tämä vain on taktisempaa ja hemmetin paljon vaikeampaa Bruceen verrattuna. Pelissä todella pelkää kokoajan ninjansa hengen edestä, eikä ihan perusninjaan halua hukata energiamittaristaan milliäkään, koska edessäpäin ei varmasti helpota yhtään. Ninjitsu -kyvyllä saa tapettua kaikki ruudulta näkyvät viholliset ja kyky on erittäin tärkeä. Pelissä vapautetaan panttivankeja heittämällä heitä piteleviä vihulaisia heittotähdillä, perusaseena toimii miekka - näihin saa kerättyä arvokkaita power uppeja.

Tämän pelin erikoisuutena on Bionic Commandon tapaan sellainen "heittokoukku", jolla voi kiikkua ja nostaa ninjaa ylös ja heivata korkeammille korokkeille. Koukun hallinnasta saa näyttävän näköistä tai sitten hirveää sähläystä tiukoissa paikoissa. Pelissä ei myöskään kuljeta vain vasemmalta oikealle, vaan esim. talomaisilla lentokentillä, eli kätketty avain on löydettävä jostain huoneesta, jotta saa lukitun oven auki edetäkseen. Tämä ole ihan niin tavanomainen kuin tuo Brucen peli.

Tätä en ole edes läpäissyt, koska olen jumissa, enkä ole jaksanut paneutua vähään aikaan peliin. Kestosta en siis osaa sanoa.
 
En tiedä täyttääkö tämä kriteereitä, mutta itse pelailen Cel Damagea aina silloin tällöin. Peli toimii nimenomaan aivot narikkaan -viihteenä. En pidä vaikeustasoakaan korkealla, vaan pyrin vetämään kaikki radat lävitse aina yhdellä hahmolla, jolloin avautuu kyseisen hahmon loppuanimaatio.

Grafiikka-engine on todella loistava. Ohjattavuus ei ole parhaasta päästä, mutta siihen vaikuttaa myös kulloinen ajoneuvo. Moninpelinä tämä olisi varmasti hauskaa, mutta tilaisuuksia moninpelaamiseen tulee minulle harvoin (tai toiset pelaavat peliä ensimmäistä kertaa, jolloin heistä ei ole minkäänlaista vastusta).

Ostin pelin Game Cubelle play.com:sta halvan hinnan perusteella.
 
Aliarvostettuihin peleihin voisi lyödä jokaisen Segan pelin, parasta A-luokkaa 99,999% tapauksista (liioittelematta, Sonic Heroes oli niin ja näin, mutta laadukas peli silti). Ainoa Segan peli "uutuus" konsoleilla, mikä on sekä laadukas, että myi hyvin, on varmatenkin ESPN:n 2K4-sarja. Siinäpä miettimistä.
 
Playstation ykkösen Jade Cocoon oli loistava, mutta mielestäni todella aliarvostettu? Täytynee myöntää, että pelasin vain demoa, koska kokoversiota en koskaan kaupasta käytänytkään. Taino löysin boxmanistä (tai joku en muista enään), mutta firma sattuikin sopivasta menemään konkkaan. :mad:
Jos jollain on kyseinen peli myytävänä niin olisin ehkä kiinnostunut ostamaan.
 
Nykykonsoleiden peleistä tulee ensimmäisenä mieleen Freedom Fighters, jota ei ole hehkutettu mielestäni ihan tarpeeksi. Potentiaalia vaikka mihin, ja itse toivoisin jatkoa, vaikka tuskin moista on tulossa. Mitään huonoa pelistä on vaikea mennä sanomaan, ellei nyt hiukan lyhyt ole.

DC:n Super Magnetic Neo Dreamcastilla oli myös mahtava, mutta todella vähän infoa pelistä löytyy. Mielipiteeni voi lukea sellaiselta sivulta, jonka nimeä en viitsi nyt mainita sen tietyissä henkilöissä herättämien antipatioiden vuoksi. Linkki alkaa V_llä ja löytyy sigusta.
 
Offtopic

Heitän tähän nyt yhden yliarvostetun pelin joka tosin ei liity topicciin mutta pakko päästä sanomaan.
-F-zero GX-
Peliä hehkutettiin aivan tajuttomasti joka paikassa ja minä poikana juoksin ostamaan , kun luulin että se on maailman paras peli hehkutuksien perusteella. Pelasin muutaman kerran ja petyin todella. Makasi hyllyssä pari kuukautta ja vähän aikaa sitten myin pois.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Aliarvostettuihin peleihin voisi lyödä jokaisen Segan pelin, parasta A-luokkaa 99,999% tapauksista

Minusta taas Segan pelit ovat yleensä olleet yliarvostettuja, siitäkin huolimatta, että Segan koneet murskattiin (joka kertoo, että pelejä ei voitu arvostaa hirveästi). Näistä vähän uudemmista oikeastaan Sega Rallyt ja nuo lätkät ovat olleet todella loistavia. Useimmat on toki kohtalaisia, muttei loistavia. Virtua Fightereita en hauku, vaikka en niistä itse pidä.

Beyond Good&Evil on muuten aliarvostettu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Semiprovoilumielessä väitän kyllä myös kaikkia Segan pelejä täysin yliarvostetuiksi.

Tulipas iso vale. Media arvostaa Segan tekeleitä, mutta tavalliset tallaajat eivät ota tuulta purjeisiinsa median sanoista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Tulipas iso vale. Media arvostaa Segan tekeleitä, mutta tavalliset tallaajat eivät ota tuulta purjeisiinsa median sanoista.

Segan pelien kanssa en voi sanoa yhtikäs mitään. Shenmuet ovat ihan liian aliarvostettuja. Kun taas nykyään Segan pelit tuntuvat niin harmaalta massalta, etteivät ne edes arvostusta tarvitse.

Ico kuulostaa aika aliarvostetulta, vaikka ei ole itse päässyt tutustumaankaan, pahus vie!
 
Re: Offtopic

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pepe90
Heitän tähän nyt yhden yliarvostetun pelin joka tosin ei liity topicciin mutta pakko päästä sanomaan.
-F-zero GX-
Peliä hehkutettiin aivan tajuttomasti joka paikassa ja minä poikana juoksin ostamaan , kun luulin että se on maailman paras peli hehkutuksien perusteella. Pelasin muutaman kerran ja petyin todella. Makasi hyllyssä pari kuukautta ja vähän aikaa sitten myin pois.

Imo yks parhaimmista peleistä ikinä. "Pelimekaniikka" jotain niin hienoa ja viimeisen päälle hiottua, ettei voi aina edes käsittää. Imo GX ja muut vastaavat tarjoavat sen suurimman nautinnon nimenomaan Time Trialissa, veikkaanpa että suurimmat mehustelut pelistä ovatkin (aivan aiheesta) liittyneet siihen.....
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Tulipas iso vale. Media arvostaa Segan tekeleitä, mutta tavalliset tallaajat eivät ota tuulta purjeisiinsa median sanoista.

Juuri noita median hehkutuksia tarkoitinkin. Semiprovoilumielessä voisin vielä lisätä, että enpä yhtään ihmettele DC:n kohtaloa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Aliarvostettuihin peleihin voisi lyödä jokaisen Segan pelin, parasta A-luokkaa 99,999% tapauksista (liioittelematta, Sonic Heroes oli niin ja näin, mutta laadukas peli silti).
Eihän nyt sentään. Keskinkertaisuuttakin mahtuu mukaan kohtalaisen paljon. Minusta Segassa on hienoa, että sen peleissä on yritystä. Ei ole lähdetty tekemään mielikuvituksettomia kopioita. Usein lopputulos ei ole mestariteos, mutta aika usein onnistutaan.
 
Ostin vasta Beach Spikers:n Gigantista 10 eurolla. Pelihän on arcade-tyylinen ja olen sitä vasta kerran kokeillut, joten mitään varsinaista arviota pelin hyvyydestä en siis pysty tekemään.

Pikaisella kokeilullakin Beach Spikers:ssa on laadun leima. Peli on kohtalaisen yksinkertainen, mutta pelattavuus on hiottu korkealle. Tulee mieleen Super Monkey Ball. Ja pelihän on luonnollisesti Sega:n...
 
Re: Re: Offtopic

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Justin Bailey
Imo yks parhaimmista peleistä ikinä. "Pelimekaniikka" jotain niin hienoa ja viimeisen päälle hiottua, ettei voi aina edes käsittää. Imo GX ja muut vastaavat tarjoavat sen suurimman nautinnon nimenomaan Time Trialissa, veikkaanpa että suurimmat mehustelut pelistä ovatkin (aivan aiheesta) liittyneet siihen.....
F-Zero GX on erinomainen ajopeli, mutta vain keskinkertainen F-Zero-peli. Ajotuntuma on kaukana N64:n F-Zero X:n asettamista laatustandardeista, eikä peli ole kovinkaan tasapainoinen esimerkiksi vaikeustasonsa puolesta.

Mutta kuten sanoit, F-Zero on aika-ajopeli. Jos joku haluaa pelata vain GP:tä ja story modea on pelielämys varsin suppea.

Nyt kuulostan siltä kuin vihaisin GX:ää. Sanottakoon siis selvennykseksi, että olen pelannut kyseistä peliä käytännössä yhtäjaksoisesti lokakuusta lähtien.
 
Ylös Bottom