Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alien Isolation

Vastaus: Alien Isolation

Mutta tää on kyllä ultimate survival peli, ei tolla revolverillakaan tee oikein mitään kun ei noi androidit kuole vaikka kuinka ampuu.

Ammu päähän kyllä ne siitä jossain vaiheessa tipahtaa.


Piti tulla vähän kehumaan tätä peliä kun monta viimeistä tekstiä ollut päinvastaista mieltä.
En itsekään oikein välitä hiipimis peleistä, mutta tässä se on niin mahtavasti toteutettu ja todellakin toimii joten tämän jaksoin pelata kolme kertaa putkeen läpi. Tämä peli on parhautta kuulokkeet päässä ja itseasiassa en voisi muuta tapaa suositellakaan, koska tässä pelissä on niin mahtava äänimaailma etten ole toista näin hyvää kuullutkaan + kuulokkeilla pystyy oikeasti päättelemään missä alieni pyörii ja voi itse heilua johonkin toiseen suuntaan.

Kuten moni muukin on sanonut niin tämä on tosiaan hidastempoinen peli ja varsinkin vaikeimmalla vaikeustasolla ei kannata juurikaan muuta kuin ryömiä aina kun on pienikin mahdollisuus että joku voi sinut kuulla.
Jos alieni on sinut havainnut, mutta ei täysin paikallistanut niin kyllä se voi pyöriä samoilla mestoilla aika kauankin. Onneksi pelissä on esim. härveli nimeltä noise maker jolla öttiäisen saa huijattua muille maille. Yksinkertaisimmillaan voit vaikka lyödä seinää ja painua samantein jonnekin muualle, koska alieni tulee kyllä melua tarkistamaan.
Kun pääsee pelin mekaniikkaan sisään niin löytää huomaamattaan uusia tapoja edetä. Yksi kätsy tapa on pistää vastustajat tappelemaan keskenään.

Minulle toimi parhaiten piilottelu pöytien alla. Kaapeista kuuluu aika suuri ääni aina ovia avatessa. Pöytien alta pystyy myös tarkistelemaan suurempaa aluetta suhteellisen turvassa.

Ihmiset kuolevat helpoiten, mutta aina ei tarvitse kaikkea tappaa. Jossain vaiheessa peliä pystyy vaikka androideja juoksemaan karkuun. (Toisessa vaiheessa peliä ei kyllä todellakaan kannata juosta.) Liekinheittimen kun saa niin helpottuu alienin kanssa tanssiminen huomattavasti.

Ainoa negatiivinen asia mikä itseäni hieman häiritsi tässä pelissä on tuplaseivaus kikkailu, kun yrittää palkintoa jossa ei saisi kuolla kertaakaan peliä läpi pelatessa. Miksi ei voi vain ladata edellistä seiviä vaan pitää palata sitä edelliseen jos kuolee?
 
Vastaus: Alien Isolation

Ammu päähän kyllä ne siitä jossain vaiheessa tipahtaa.

Joo ammuin päähän joku 5 kertaa ja tais olla 8 panosta yhteensä koko pyssyyn niin päätin luopua siitä ajatuksesta. Parempi vaan juosta karkuun.

Mutta siis täytyy sanoa vielä että siis en peliä sinänsä haukkunut, vähän vaan turhauttavaa oli tuo halpa kuolema kun peli ei oikeasti antanut mitään merkkejä että alien on lähettyvillä. Sen cut-scenen jälkeen olis voinut joku checkpoint olla. Sitä ihmettelin kun pelin laittaa päälle niin tulee teksti että "this game has autosave blaah blaah" ja sit kuitenkin pitää itse käydä manuaalisesti aina tallentamassa mutta tallennuspaikkoja on vaan yksi. Miksei voi olla sit kunnon manuaali savea silleen että vois tallentaa useamman paikan jos haluaa, tällaisessa pelissä olis ihan ehdoton. Että eihän tässä mitään autosavea ole vaikka teksti niin väittää.

Peli tosiaan vasta alussa itellä mutta tähän mennessä oon tykännyt joistain puutteista huolimatta, katotaan nyt miten homma etenee.
 
Vastaus: Alien Isolation

Peli tosiaan vasta alussa itellä mutta tähän mennessä oon tykännyt joistain puutteista huolimatta, katotaan nyt miten homma etenee.

Minulla meni läpäisyyn 35h ja sen jälkeen laittoi pelin hyvillä mielin hyllyyn säilöön seuraavaksi 10-15 vuodeksi. Jostain syystä henkisesti harvinaisen kuluttava peli, joskin samalla hyvin mieleenpainuva ja antoisa kokemus.
 
Vastaus: Alien Isolation

Ostin pelin PS3:lle joskus viime keväänä ja tuskailin tätä loistavaa peliä pari tuntia eteenpäin sydärin partaalla, sitten ostin PS4:n ja totesin että palataan tähän sitten joskus. Eiköhän veli ollut ostanut tämän joululahjaksi, joten edessä oli puolipakollinen peliin paluu.

Ongelma on se että peli on niin saatanallisen ahdistava, että tällainen kohta 30v kaveri ei pääse etenemään pelissä lirauttamatta samalla housuun. Asiaa ei yhtään paranna se että suunnistus aluksella on mielestäni todella hankalaa. Pelin äänimaailma on kyllä loistava ja tunnelmastaankin se ansaitsee kovat pisteet.

Tästä haluaisi todella pitää, mutta pumppu ei kestä. Muuttuuko peli henkisesti yhtään helpommaksi missään välissä?
 
Vastaus: Alien Isolation

Liekinheittimellä voi hätistellä pois.

Ahaa, no ehkä tämä aukeaa jos joskus liekittimen saan käsiini. Revolveri ainakin on ihan yhtä tyhjän kanssa. Nyt jossain mestassa jossa parveilee
Androideja ja liikkeenpaljastin on juuri saatu käsiin.

Johonkin näille main taisin jättää aikoinaan PS3:lle pelaamisen. Mukava muutos PS4:llä on tuo piippaus joka lähtee ohjaimesta, (voisi tosin olla hieman kovempikin ääni)
 
Vastaus: Alien Isolation

Mukava muutos PS4:llä on tuo piippaus joka lähtee ohjaimesta, (voisi tosin olla hieman kovempikin ääni)
Ohjaimen kaiuttimen ääntä voi säätää kun pitää PS-painiketta pitkään pohjassa ja valitsee se "Säädä laitteita" (tms.). Ohjaimesta saa melko kovaakin äänet ulos.
 
Vastaus: Alien Isolation

Jankkauspeliks tämä on omalla kohdalla muodostunut. Kuulokkeet auttaa jonkin verran alienin liikkeiden seuraamisessa mutta ei tarpeeks. Ostin tämän pelin vasta nyt kun oli 12,95 hinta ja tyytyväinen olen että en enempää maksanu. Turhauttava kuin mikä pelata ja pelottavuus katosi sen myötä täysin.

Näppäimistö tuli jo hajotettua vaikka pelaan pleikkarilla. Nyt ymmärrän paremmin sen pelaaja lehden kutosen tälle pelille. Ei tuossa oo mitään hauskaa että tuurilla selviät kohdista useimmiten läpi tai tietämällä vihollisten liikkeet jos ne nyt sattuu pysymään samoina. Äänimaailma on kyllä hyvä ja ehkä jos olis tilaääni kuulokkeet niin sitten vois ehkä jopa uskoa näitä ihmisiä jotka väittää että oppivat lukemaan Alienin liikkeitä. Mulla on stereokuulokkeet ja tuurilla ja toistolla selvitän tilanteet, enemmän toistolla koska tuuri yleensä riittää vain muutaman huoneen ajan. 2-3 yritystä per kohta ja sitten alkaa juokseminen siihen asti mihin oon aikaisemmin selvinnyt. Hard on tasona kun se on se "oikea" pelintekijöiden mukaan. Saattaa jäädä kesken tämä moderni klassikko. Alkaa tuo epäreiluus puskea niin pahasti läpi että ei tästä oikein nauti. Oonkohan minä vasta 6:tta tehtävää tekemässä ja varmaan jo 6h ainakin peliaika. Muutama viesti aikasemmin jo mainittiin se ensimmäinen kohtaaminen ihmisten kanssa. Oli kyllä niin kämästä hiippailua tarjolla että en ihan vähään aikaan oo nähny. Ei vaan toimi hiippailu omasta mielestä ensimmäisestä persoonasta hyvin. Ekat android vai mitä mönkeröitä onkaan kohdat meni kyllä varsin kivuttomasti mutta sitten onkin ollu alienissa ja alienihmisalueissa tekemistä. Äänet ja visuaalinen anti on kyllä pelin parhaita puolia. Tykkään myös selvästä kartasta ja siitä että se näyttäää seuraavan kohteen ainakin suurinpiirtein. Ei tarvii liikaa tutkia ja etsiä asioita ympäristössä joka ei siihen hirveästi kannusta.
 
Vastaus: Alien Isolation

Jankkauspeliks tämä on omalla kohdalla muodostunut. Kuulokkeet auttaa jonkin verran alienin liikkeiden seuraamisessa mutta ei tarpeeks. Ostin tämän pelin vasta nyt kun oli 12,95 hinta ja tyytyväinen olen että en enempää maksanu. Turhauttava kuin mikä pelata ja pelottavuus katosi sen myötä täysin.

Näppäimistö tuli jo hajotettua vaikka pelaan pleikkarilla. Nyt ymmärrän paremmin sen pelaaja lehden kutosen tälle pelille. Ei tuossa oo mitään hauskaa että tuurilla selviät kohdista useimmiten läpi tai tietämällä vihollisten liikkeet jos ne nyt sattuu pysymään samoina. Äänimaailma on kyllä hyvä ja ehkä jos olis tilaääni kuulokkeet niin sitten vois ehkä jopa uskoa näitä ihmisiä jotka väittää että oppivat lukemaan Alienin liikkeitä. Mulla on stereokuulokkeet ja tuurilla ja toistolla selvitän tilanteet, enemmän toistolla koska tuuri yleensä riittää vain muutaman huoneen ajan. 2-3 yritystä per kohta ja sitten alkaa juokseminen siihen asti mihin oon aikaisemmin selvinnyt. Hard on tasona kun se on se "oikea" pelintekijöiden mukaan. Saattaa jäädä kesken tämä moderni klassikko. Alkaa tuo epäreiluus puskea niin pahasti läpi että ei tästä oikein nauti. Oonkohan minä vasta 6:tta tehtävää tekemässä ja varmaan jo 6h ainakin peliaika. Muutama viesti aikasemmin jo mainittiin se ensimmäinen kohtaaminen ihmisten kanssa. Oli kyllä niin kämästä hiippailua tarjolla että en ihan vähään aikaan oo nähny. Ei vaan toimi hiippailu omasta mielestä ensimmäisestä persoonasta hyvin. Ekat android vai mitä mönkeröitä onkaan kohdat meni kyllä varsin kivuttomasti mutta sitten onkin ollu alienissa ja alienihmisalueissa tekemistä. Äänet ja visuaalinen anti on kyllä pelin parhaita puolia. Tykkään myös selvästä kartasta ja siitä että se näyttäää seuraavan kohteen ainakin suurinpiirtein. Ei tarvii liikaa tutkia ja etsiä asioita ympäristössä joka ei siihen hirveästi kannusta.

Turhautumisen määrään vaikuttanee hyvin paljon se, minkätyylisistä peleistä itse kukin pitää. Täälläkin on useasti painotettu, ettei kyseessä ole mikään perusräiskintä, vaan tarkkaavaisuutta ja huolellisuutta vaativa kauhu/selviytymispeli. Ite tuli aikanaan läpäistyä vaikeimmalla tasolla ja vain muutamat kohdat olivat sellaisia, joissa tuntui, että hiippailulla ja harkitsemisella ei ollut mitään väliä, kun Alien ilmaantui täysin randomisti kulman takaa, mutta niistäkin kohdista pääsi yli muutamalla onnekkaalla yrityksellä. Loistava peli, joka ei paljoa pelaajaa käsistä pitele ja Alien on yhtä arvaamaton kuin mitä leffoissakin oli.
 
Vastaus: Alien Isolation

Turhautumisen määrään vaikuttanee hyvin paljon se, minkätyylisistä peleistä itse kukin pitää. Täälläkin on useasti painotettu, ettei kyseessä ole mikään perusräiskintä, vaan tarkkaavaisuutta ja huolellisuutta vaativa kauhu/selviytymispeli. Ite tuli aikanaan läpäistyä vaikeimmalla tasolla ja vain muutamat kohdat olivat sellaisia, joissa tuntui, että hiippailulla ja harkitsemisella ei ollut mitään väliä, kun Alien ilmaantui täysin randomisti kulman takaa, mutta niistäkin kohdista pääsi yli muutamalla onnekkaalla yrityksellä. Loistava peli, joka ei paljoa pelaajaa käsistä pitele ja Alien on yhtä arvaamaton kuin mitä leffoissakin oli.

Toki olet tässä oikeassa mutta itsellänikin jäi Ps4 alien kesken lähinnä sen takia koska alien oli koko ajan Amandan persiissä kiinni. Nyt Pc puolella peliin löytyy onneksi loistava modi joka irrottaa Alienin "siteen" Amandasta ja saa näin aikaan hieman realistisemman vihollisen. Toki tavallaan helpottaa peliä koska tosiaan Alien voi häippästä alueelta minuutiksi pariksi, mutta toisaalta modi myös saa alienin ilmaantumaan erittäin nopeastikkin alueille jossa se ei vanilla pelissä välttämättä tulisi ollenkaan. Harmi että alien on vanilla pelissä noin tiukassa lieassa Amandaan, jää monilta loistava peli kokematta turhautumisen takia.
 
Vastaus: Alien Isolation

Toki olet tässä oikeassa mutta itsellänikin jäi Ps4 alien kesken lähinnä sen takia koska alien oli koko ajan Amandan persiissä kiinni. Nyt Pc puolella peliin löytyy onneksi loistava modi joka irrottaa Alienin "siteen" Amandasta ja saa näin aikaan hieman realistisemman vihollisen. Toki tavallaan helpottaa peliä koska tosiaan Alien voi häippästä alueelta minuutiksi pariksi, mutta toisaalta modi myös saa alienin ilmaantumaan erittäin nopeastikkin alueille jossa se ei vanilla pelissä välttämättä tulisi ollenkaan. Harmi että alien on vanilla pelissä noin tiukassa lieassa Amandaan, jää monilta loistava peli kokematta turhautumisen takia.

Itse en huomannut peliä pelatessani moista "napanuoraa" Amandan ja Alienin välillä, ja olihan siinä myös useita kokonaisia lukuja, joissa Alienia ei ollut lähimainkaan, mutta ymmärrän kyllä, jos X kertaa samaa kohtaa yritettyään ja Alienin saaliiksi joutuneena, alkaa ketutuskerroin nousta. Noista kohdista pääsi yleensä muuttamalla hieman omaa etenemisen reittiä ja/tai jäämällä hetkeksi odottelemaan, että Alien hiippailee muualle. Täysin puskista se kuitenkaan koskaan tule ja aika hyvin pystyi ennakoimaan sen liikkeet ääniä ja tutkaa tarkkailemalla.
 
Vastaus: Alien Isolation

Tämä tuli nyt lopultakin pelattua läpi. Alku vaikutti tylsältä, mutta sitten sain pelin ideasta kiinni ja pelasin loput kymmenen tuntia miltei putkeen. Huikea pelikokemushan tää lopulta oli, ehkä jopa paras kauhupeli jota olen pelannut.
Toivottavasti jonkinlainen jatko osa on tulossa, vaikkei tää kovin hyvin myynytkään. Ehkä nykypelaajat haluavat mieluummin räiskiä rynkyllä kun piileskellä kaapeissa ja pöytien alla, mutta mä suosittelen tätä kyllä kaikille.
 
Vastaus: Alien Isolation

Olipas kiva lukea kaikkien ketjuun kirjoittaneiden kommentteja, kiitokset niistä. Alien-elokuvien ystävänä huomioin toki AI:n sen julkaisun tienoilla, mutta en tullut koskaan ostaneeksi sitä - oli kaiketi liikaa pelattavaa silloin ja sitten ajatus ostamisesta jäi. Mielipiteiden pohjalta tämä saattaisi kiinnostaa paljonkin, etenkin pienimuotoisen vertailun vuoksi Dead Space 1:n kanssa. DS1 kun on ollut niitä parhaita kauhupelejä, jotka olen PS-aikana omistanut ja se tulikin pelattua lähes kymmenkunta kertaa läpi eri vaikeustasoilla. Harkitsen ehdottomasti ostoa, kunhan sattuu sopiva tauko pelattavien pelien kohdalla.

Ketjun alussa mainittiin "lämmittelynä" Alien-elokuvasarja, tämä on loistava idea!
 
Peli on saapunut myös Switchille ja tämä on varmasti yksi parhaista käännöksistä jotka konsoli on saanut. Riippuen mitä asioita arvostaa grafiikassa niin tämä on jopa hienompi kuin PS4 versio, siinä ei ole ruudunrepeilyä kuten tehokkaammilla konsoleilla ja se pyörii hyvin. Uusi AA tekniikka tekee Switch versiosta paljon puhtaamman näköisen kuin tehokkaammilla konsoleilla ruutu on täynnä välkkyviä yksityiskohtia jatkuvasti. Hauskana yksityiskohtana en edes tiennyt että tämä ilmestyi PS3 :eek:

 
Ylös Bottom