Vastaus: Alienation
Yhteistyönä viety peliä jo kertaalleen ympäri. Ero tiimin kärkeen on omien kuolemien takia kasvanut sitä luokkaa suureksi, jotta elinaika voidaan laskea sekunneissa. Trophyja ei tule jos kuolet tehtävän aikana. Läpäisyn kohdalla muut saavat pokaalin, sinä jäät ilman vaikka olit kuolemaa lukuunottamatta mukana kaikissa käänteissä. Ei hyvä.
Kamera toimii hyvin kunnes käännytään kohti ruudun alalaitaa. Sieltä pääsee läheltä iskemään näkymättömistä täysin yllättäen. Vihu näkee sinut, sinä et näe häntä. Ei hyvä.
Ruutu täytetään kerta toisensa jälkeen samalla informaatiolla. Teksti peittää ruutua samaan aikaan kun olisi tärkeää nähdä kaikki mitä siellä tapahtuu. Perusasiat ampumisnäppäintä myöten kerrataan joka kuoleman jälkeen. Ei hyvä.
Pelitalo Housemarquen tavaramerkeistä Ari Pulkkisen musiikki on merkittävin, yhdessä partikkelien kanssa. Pelissä et kuitenkaan pääse nauttikaa tämän säveltäjävelhon luomuksista oikeastaan muualla kuin valikoissa ja sielläkin loopista. Musiikki olisi pitänyt ilman muuta tuoda eturiviin luomaa tunnelmaa. Periaatteessa synkroniin ruudun tapahtumien kanssa. Asetuksissa pelimusiikille pitäisi voida antaa yli 100% tason. Nyt musiikki jää täysin merkityksettömäksi. Hukkaan heitettyä potenttiaalia. Ei hyvä.
Ihmettelen suuresti miten periaatteessa hyvin toimiva pelirunko on onnistuttu sössimään käyttäjäkokemuksena alle keskiarvon. Hyvää tässä ei ole kuin vain se kovin ydinpelaaminen. Vinkkinä pelifirmalle: vaihtakaa alpha-tason ulkopuoliset testaajat. Heidän olisi jo pitänyt huomata nämä mainitut puutteet.
6-
Tähän haluan vastata ja käytän vertailussa myös Housemarquen edellistä vastaavaa peliä, Dead Nationia.
Tarkoitat varmaankin viimeistä tehtävää, emäalusta? Soolona olen koettanut sitä mennä, vielä ei ole onnistunut. Täällä on erityisen hankalaa, koska resursseja löytyy kovin vähän ja käytännössä ilman hyvää pitkän matkan asetta ei pärjää, mutta itse otan sen hyvänä haasteena, että trophy pitää ansaita omalla pelillä loppuun asti. Toisaalta on siinä varjopuolensakin, jos on suurena apuna tehtävässä ja jää ilman kirkkainta mitalia.
Tämäntyyppisten pelien veteraanina koen, että ei mitään ongelmaa jos edetään suoraan kohti alalaitaa, paitsi "Loikkaaja"-nimisen vihollisen kohdalla. Se hyppää niin nopeasti ja kovalla vauhdilla, että siihen reaktiot eivät riitä jos se pääsee yllättämään "puskista", mutta tämä on monessa tilanteessa nimenomaan reaktiopeli ja siihen pitää mukautua.
Ne ruudulle pomppaavat ohjeet häviävät, kun pelaa niin kuin on tarkoitettu. Esimerkkinä: Kun ase ladataan, niin kovimmista tilanteista selviää vain käyttämällä pikalatausta, eli R3:lla käynnistetään aseen lataus, R3:sta uudestaan palkin puolivälissä ja ase on ladattu. Hankalan tästä tosin tekee se seikka, että eri hahmoilla on eri (pika)latausajat aseissa. Mainittakoon Biospesialisti, jolla pikalataus on mahdollista tehdä puolta nopeammin kuin esim. Tankilla. Oikea-aikaiset spurtit ja/tai melee-iskut niiden aikana taas ovat niin merkittävä osa selviytymistä, että tottakai peli ohjeistaa niihin, jos ne loistavat poissaolollaan. Sitä toki ihmettelen, että niitä ei voi kytkeä ollenkaan pois, paitsi "Lauma lähestyy" -teksti saa toki tulla aina. Itseäni häiritsevät eniten ne muut pelaajat ja heidän erikoiskykynsä, kun pelataan useammalla
.
Ari Pulkkisen musiikista täysin samaa mieltä. Dead Nationissa tässä onnistuttiin kerrassaan mahtavasti ja musiikki paisui oikeilla hetkillä ja vei täysin mukanaan. Suurella lämmöllä muistelen etenkin viimeisen kentän lopputaistelua ja sen mahtavaa tunnelmamusiikkia. Hienon kuuloista se on tässäkin, mutta jää pimentoon, vaikka kuinka koettaisi säätää äänivalikoita.