Kuten moni varmaan jo viime viikolla kuuli tai luki, alkuperäisen Xboxin Xbox Live -verkkopalvelu suljetaan 15. huhtikuuta. Etusivulta kopioitu uutinen aiheesta:
http://www.konsolifin.net/xbox/uutiset/5289/
Käytännössä tämä koskee siis alkuperäisen Xboxin pelejä, pelasi niitä sitten vanhalla sotaratsulla tai uudella konsolilla, mutta sillä on syvällisempikin merkitys. Ilmoitus keräsi luonnollisesti paljon huomiota. Muun muassa Bungie ilmaisi surunvalittelunsa verkkosivuillaan, onhan Halo 2 ollut Xboxin suosituin verkkopeli julkaisustaan lähtien. Monelle pelaajalle tuli välittömästi Bungien innoittamana mieleen lisäkarttojen lataaminen jäähyväissessioita varten. Näyttää kuitenkin siltä, että Microsoft on vetänyt Xbox-pelien ladattavat lisäsisällöt jo pois jaosta. Bungien yhteisövastaava urk lupasi selvittää tilannetta. En voi henkilökohtaisesti tilannetta huiskia, kun minulla ei ole yhtään DLC-tuettua Xbox-peliä lonkeroideni ulottuvilla.
Tällainen linjaus nostaa laajempia kysymyksiä erityisesti digitaalisesta jakelusta konsoleilla ja sen tulevaisuudesta. Täytyy muistaa, että alkuperäisen Xboxlin verkkopalvelu oli vielä varsin lapsenkengissä verrattuna nykyiseen järjestelmään. Suurin osa KonsoliFINin Xbox 360 -pelaajistakin on kuitenkin mitä luultavammin ostanut Xbox Livestä pelejä tai ladattavaa sisältöä. Tallennustilaa ei ole loputtomasti, joten verkkopalvelu lohduttaa mahdollisuudella ladata sisällön uudelleen sillä tilillä, jolla se on ostettu.
Jos nyt joka tapauksessa ajatellaan ja spekuloidaan vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden päähän. Tuolloin nykyinen verkkopalvelu saattaa olla saman kohtalon äärellä. Onko kuluttajien kannalta kestävää kehitystä se, että verkkopalvelulta vedetään jalat alta näin tyylikkäästi ja kaikki siihen kiinnitetty sisältö jää heitteille? Esimerkiksi useimmat Xbox 360 -pelit vaativat päivityksen, jotta niihin liittyvä lisäsisältö edes toimii. Harmillisesti konsoli ei osaa pitää muistissaan päivitykset kuin noin viidelle pelille. Jos verkkopalvelu ei ole enää pystyssä eikä päivitystä ole tallessa, ei esimerkiksi kiintolevylle säilötystä GTA-lisäepisodistakaan ole mitään iloa.
Tietenkin voisi kylmästi heittää argumenttina, että verkkopalveluissa ei ole vielä julkaistu mitään muinaisiin retroklassikkoihin verrattavaa sisältöä, joten syytä huoleen ei ole. Eletäänhän nyt suuressa kulutusyhteiskunnassa. Kyseessä on silti oikealla rahalla hankittua sisältöä, jolla on varmasti myös tunnearvoa joillekin pelaajille.
Vika ei välttämättä ole digitaalisessa jakelussa itsessään vaan nykyisissä toimintamalleissa. Konsolivalmistajat voivat määritellä varsin vapaasti oman verkkopalvelunsa ehdot, eikä heidän intresseihinsä yleensä kuulu viisi vuotta vanhasta 'Splosion Manista huolehtiminen. Kellokin näyttää jo luoja ties mitä ja avautumiselta puuttuu puhti, mutta onko muiden käyttäjien mielestä vanhan digitaalisen sisällön perään itkeminen turhaa retrohomostelua vaiko kenties täysin oikeutettua perinteiden vaalimista?
Sivupointtina mainittakoon vielä, että joidenkin spekulaatioiden mukaan Microsoft haluaa nyt julkaista juuri Halot uudelleen Xbox 360:lle God of Warin tyylisinä teräväpiirtopäivityksinä, esimerkiksi juuri Live Arcadessa. Tähän kuvioon vanhan Xbox Liven sulkeminen istuisi luonnollisesti, mutta ehkäpä johtopäätöksissä mennään jo liian pitkälle.
Minä ainakin aion kunnioittaa Halo 2:n verkkopelin sulkeutumista vielä viimeisillä taisteluilla. Onneksi minulla on vielä tallessa tuo Halo 2 Map Pack -levy, jolta lähes kaikki kartat voi tarvittaessa siirtää konsolille.
Microsoft sulkee alkuperäisen Xbox-konsolin ja sen pelien käyttämän Xbox Live -verkkopalvelun 15. huhtikuuta. Yhtiö lupaa huolehtia palvelusta maksavista asiakkaista.
Muutosta perustellaan sillä, että nyt ohjelmistojätin suunnittelijat voivat ottaa käyttöön ominaisuuksia, joita vanha Xbox Live ei tukenut. Tarkempia yksityiskohtia ei tarjottu.
Aikaisemmin liikkui huhuja, joiden mukaan yhteensopivuus alkuperäisen Xboxin kanssa estäisi Microsoftia nostamasta Xbox Liven ystävärajoitusta sadasta ylöspäin. Suurimpana esteenä suunnitelmille nähtiin Halo 2, joka houkuttelee pelaajia edelleen verkkoon.
http://www.konsolifin.net/xbox/uutiset/5289/
Käytännössä tämä koskee siis alkuperäisen Xboxin pelejä, pelasi niitä sitten vanhalla sotaratsulla tai uudella konsolilla, mutta sillä on syvällisempikin merkitys. Ilmoitus keräsi luonnollisesti paljon huomiota. Muun muassa Bungie ilmaisi surunvalittelunsa verkkosivuillaan, onhan Halo 2 ollut Xboxin suosituin verkkopeli julkaisustaan lähtien. Monelle pelaajalle tuli välittömästi Bungien innoittamana mieleen lisäkarttojen lataaminen jäähyväissessioita varten. Näyttää kuitenkin siltä, että Microsoft on vetänyt Xbox-pelien ladattavat lisäsisällöt jo pois jaosta. Bungien yhteisövastaava urk lupasi selvittää tilannetta. En voi henkilökohtaisesti tilannetta huiskia, kun minulla ei ole yhtään DLC-tuettua Xbox-peliä lonkeroideni ulottuvilla.
Tällainen linjaus nostaa laajempia kysymyksiä erityisesti digitaalisesta jakelusta konsoleilla ja sen tulevaisuudesta. Täytyy muistaa, että alkuperäisen Xboxlin verkkopalvelu oli vielä varsin lapsenkengissä verrattuna nykyiseen järjestelmään. Suurin osa KonsoliFINin Xbox 360 -pelaajistakin on kuitenkin mitä luultavammin ostanut Xbox Livestä pelejä tai ladattavaa sisältöä. Tallennustilaa ei ole loputtomasti, joten verkkopalvelu lohduttaa mahdollisuudella ladata sisällön uudelleen sillä tilillä, jolla se on ostettu.
Jos nyt joka tapauksessa ajatellaan ja spekuloidaan vaikkapa viiden tai kymmenen vuoden päähän. Tuolloin nykyinen verkkopalvelu saattaa olla saman kohtalon äärellä. Onko kuluttajien kannalta kestävää kehitystä se, että verkkopalvelulta vedetään jalat alta näin tyylikkäästi ja kaikki siihen kiinnitetty sisältö jää heitteille? Esimerkiksi useimmat Xbox 360 -pelit vaativat päivityksen, jotta niihin liittyvä lisäsisältö edes toimii. Harmillisesti konsoli ei osaa pitää muistissaan päivitykset kuin noin viidelle pelille. Jos verkkopalvelu ei ole enää pystyssä eikä päivitystä ole tallessa, ei esimerkiksi kiintolevylle säilötystä GTA-lisäepisodistakaan ole mitään iloa.
Tietenkin voisi kylmästi heittää argumenttina, että verkkopalveluissa ei ole vielä julkaistu mitään muinaisiin retroklassikkoihin verrattavaa sisältöä, joten syytä huoleen ei ole. Eletäänhän nyt suuressa kulutusyhteiskunnassa. Kyseessä on silti oikealla rahalla hankittua sisältöä, jolla on varmasti myös tunnearvoa joillekin pelaajille.
Vika ei välttämättä ole digitaalisessa jakelussa itsessään vaan nykyisissä toimintamalleissa. Konsolivalmistajat voivat määritellä varsin vapaasti oman verkkopalvelunsa ehdot, eikä heidän intresseihinsä yleensä kuulu viisi vuotta vanhasta 'Splosion Manista huolehtiminen. Kellokin näyttää jo luoja ties mitä ja avautumiselta puuttuu puhti, mutta onko muiden käyttäjien mielestä vanhan digitaalisen sisällön perään itkeminen turhaa retrohomostelua vaiko kenties täysin oikeutettua perinteiden vaalimista?
Sivupointtina mainittakoon vielä, että joidenkin spekulaatioiden mukaan Microsoft haluaa nyt julkaista juuri Halot uudelleen Xbox 360:lle God of Warin tyylisinä teräväpiirtopäivityksinä, esimerkiksi juuri Live Arcadessa. Tähän kuvioon vanhan Xbox Liven sulkeminen istuisi luonnollisesti, mutta ehkäpä johtopäätöksissä mennään jo liian pitkälle.
Minä ainakin aion kunnioittaa Halo 2:n verkkopelin sulkeutumista vielä viimeisillä taisteluilla. Onneksi minulla on vielä tallessa tuo Halo 2 Map Pack -levy, jolta lähes kaikki kartat voi tarvittaessa siirtää konsolille.