Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Amatööri arvostelijoita?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lloope
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Palkinnoksi voisi olla vaikka jokin titteli tai omakeksimä säätö tuohon kohtaan missä muilla lukee jäsen ja Frankilla superjäsen ja moderaattoreilla ...Fin Moderaattori jne.
 
Kilpailu laitetaan kyllä pystyyn. Kesto tulee olemaan Tammikuuhun asti. Eli arviot kerkee tekemään vielä joulukuun lopussakin, niin loppuvuoden pelit kerkeävät mukaan mainiosti.

Toistaiseksi kisa koskee vain PS2FINiä, eli arvostellaan PS2 -pelejä.

Ylläpidon raati valitsee voittajan ja hän saa sitten palkinnoksi PS2-pelin. Tai pelejä + muuta krääsää mahdollisesti, mutta ainakin pelin.
Palkinnot selviävät sitten tarkemmin Tammikuussa.

Itse kisasta vähän myöhemmin sitten.
 
Muutama hyvin tärkeä kysymys:

Monellako arvostelulla voi osallistua? Eli voinko lähettää koko lipaston sisällön PS2FINiin?

Slash80:lla oli mielenkiintoinen pointti: vaikuttaako arvosteltava peli lopullisen arvostelun "laatuun"?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

Monellako arvostelulla voi osallistua? Eli voinko lähettää koko lipaston sisällön PS2FINiin?

Olettaisin, että yhdellä. Muuten tulee ylläpidolle aikamoinen kasa luettavaa (ihan kun jo muutenkaan ei olisi ;)).


Slash80:lla oli mielenkiintoinen pointti: vaikuttaako arvosteltava peli lopullisen arvostelun "laatuun"?

Jos tarkoitat sitä, että hyvän pelin arvosteleminen on automaattisesti "parempi laatuinen" arvostelu, niin ei tietenkään. Arvostelun tulisi kuvata mahdollisimman paljon arvosteltavaa peliä.
 
Kiitos Shaban! Olen ollut aikeissa lähettää XShavalle muutaman arvostelun, mutta tämän kilpailun takia pitääkin miettiä taktiikkaa uudelleen - siis millä arvostelulla osallistuisin..? Hmm...

Sitten vielä kysymyksiä "Muy Importante":

-Missä muodossa arvosteluja lähetetään? Word-dokumenttina, HTML-tekstinä, pelkkänä txt-tiedostona vai ...??

-Pitääkö arvostelussa olla kuvia? Jos pitää, niin onko kuvissa oltava kuvatekstit??

-Millainen ulkoasu arvostelulla tulisi olla? Onko tekstin oltava vakioasemoitua, "PS2FIN-layouttia" vai riittääkö esim. alaotsikoitu ja kappalejaoteltu txt-tiedosto??

-Minkä mittainen arvostelun tulisi olla? Sivun mittainen yleispätevä silmäys vai useiden sivujen mittainen syväluotaava analyysi? Jotkut rajat olisi varmaan syytä määritellä, jotta arvostelut pysyisivät vertailukelpoisina.

-Miten arvostelut julkistetaan?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

-Missä muodossa arvosteluja lähetetään? Word-dokumenttina, HTML-tekstinä, pelkkänä txt-tiedostona vai ...??

Word ja txt. Tai suoraan sähköpostiin.


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

-Pitääkö arvostelussa olla kuvia? Jos pitää, niin onko kuvissa oltava kuvatekstit??

Ei tarvitse.


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

-Minkä mittainen arvostelun tulisi olla? Sivun mittainen yleispätevä silmäys vai useiden sivujen mittainen syväluotaava analyysi? Jotkut rajat olisi varmaan syytä määritellä, jotta arvostelut pysyisivät vertailukelpoisina.

Ei liian lyhyt, eikä liian pitkä. Tätä nyt mietitään vielä, mitä annetaan ohjeeksi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

-Miten arvostelut julkistetaan?

Tekstit julkaistaan BBS:ssä tuolla "PS2FIN Kuukauden kysymykset, kisat & tiedotukset" osiossa. Siten että ne lähetetään aikanaan annettuun osoitteeseen ja ylläpito siirtää ne esille. Kirjoittajan nimeä/nimimerkkiä ei tässä vaiheessa julkaista. Todennäköisesti sitä mukaa kun niitä tulee.


Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon

-Millainen ulkoasu arvostelulla tulisi olla? Onko tekstin oltava vakioasemoitua, "PS2FIN-layouttia" vai riittääkö esim. alaotsikoitu ja kappalejaoteltu txt-tiedosto??

Tekstit tulevat BBS:sään. Eli kappalejaot ja väliotsikointi mukaan. Mahdollisemman selkeästi ja yksinkertaisesti siis. Pistetään nyt esimerkki seuraavaksi, miten tulevat esille. Ja mikä on se tyyli.
 
Kilpailija Nr: 1

Freekstyle


PS2:n julkaisun yhteydessä julkaistiin myös hirveä määrä keskinkertaisia pelejä. Ehkä hieman yllättäen julkaisun ehdoton hitti oli EA:n lumilautailupeli SSX. Uuden EA Bigin SSX oli överiksi vedetty lumilautailupeli, joka oli ennen kaikkea audiovisuaalisesti upea ja jota oli kerta kaikkiaan hauska pelata. SSX:n jälkeen Big julkaisi mainion NBA Street -katukorispelin ja uusioversion SSX:stä. Alkuvuodeksi valmiiksi tuli vielä Sled Storm -moottorikelkkapeli, joka jäi kauaksi ensimmäisten pelien mainiosta pelattavuudesta. Kuten Sled Stormissa, myös Freekstylessa on kyse moottoriurheilusta. Kaksipyöräisillä tahti ei ole yhtä ahdistavaa kuin kelkoilla, mutta snoukkailun rento fiilis jää kauaksi.


Déjà vu

Alkudemosta asti on selvää, että EA Big on lähtenyt kopioimaan SSX:n menestyskaavaa. Jos joltain pakanalta on jäänyt SSX hankkimatta (kipin kapin Platinum-hyllylle), niin siinähän on kyse vauhdikkaasta extreme-urheilusta, jonka extreme-osuutta on liioiteltu reilusti. Niin myös Freekstylessa. SSX:ää paljon pelannut onkin heti hyviä tuttuja Freekstylen kanssa. Radat ovat tuttuun tapaan täynnä mitä erikoisempia hyppyreitä ja muita härveleitä. Hyppyreistä tehdään temppuja, joista saadaan "nopeutusbonusta", jonka avulla pääsee nopeampaa, jonka ansiosta hyppyreistä kerkeää tekemään parempia temppuja, joista taas saa enemmän vauhtia ja kierre vain jatkuu.

Kisoja on kahdenlaisia. Toisissa tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä, toisissa taas tulla maaliin mahdollisimman nopeasti. Kuitenkin myös nopeuskisoissa temppujen tekeminen on aivan välttämätöntä menestykselle. Toisin kuin SSX:ssä, "boostilla" on todella ratkaiseva osa nopeuskisojen mitalitaistossa, sillä ero normaaliin nopeuteen on huikea. Temppuja tehdään SSX:n tyyliin olkapäänapeista, mutta pyöräilijä ei voi normaalioloissa pyöriä vaaka- tai pystyasteita. Pelkkien olkapäänappien yhdistelmien lisäksi neliötä painamalla jokaisesta tempusta voi tehdä vielä hullumman version. Temppujen tekeminen täyttää myös uutta "Freekout"-mittaria. Mittarin ollessa täynnä pelaaja voi tehdä uskomattomaan Freekout-tempun, joka päättyy Matrix-tyylisiin hidastuksiin ja sairaanoloiseen turbonopeuteen.

Pelimuotoja Freekstyle tarjoaa SSX:n verran. Jonkinsortin uramoodi on tällä kertaa ristitty circuitiksi. EA Big:llä on tällä kertaa ollut ilmeisesti inspiraatiot nollassa, sillä koko uramoodi on säälittävä klooni. Tarkoituksena on valita yksi ö-luokan pyöräilijä ja kehittää hänestä taitava supertähti. Aivan kuten SSX:ssä, Tony Hawkeissa ja Luoja tietää kuinka monessa muussa pelissä. Noh, pelattavaa ainakin on paljon. Circuitissa on 14 osakilpailua, jotka jakautuvat kolmeen eri sarjaan. Racessa kisaillaan nopeudesta, Freekstylessa ja Freestylessa tempuista. Kahdessa ensimmäisessä ajetaan kierroksia samoilla radoilla (6 kpl) ja jälkimmäisessä (3 kpl) Tony Hawk -tyylisissä avoimissa kentissä. Koko uramoodi on onnistuttu sössimään aivan uskomattomalla vaikeustasolla. Koko peli-into meinaa lysähtää heti muutaman ensimmäisen osakilpailun kohdalla. Jatkoon pääseminen edellyttää kilpailun voittoa, eikä vain kerran. Kolmen kierroksen kisa pitäisi voittaa peräti kolme kertaa ja jokainen kierros edellyttää lähes virheetöntä ajoa. Kisan voi onneksi aloittaa alusta milloin haluaa, tosin sakoksi siitä saa kärsiä tuskaisen pitkistä latausajoista.

Hyvästä menestyksestä Circuitissa palkitaan. Osakilpailuvoitosta saa käyttöön kuskille taitopisteitä ja lisää ratoja pelattavaksi. Pitkäaikaisempi menestys palkitaan paremmilla pyörillä. Freekstylen yhdeksän eri rataa ovat toteutukseltaan vaihtelevan tasoisia. Suurin osa on kuitenkin enemmän tai vähemmän ahdistavia. Joku idiootti on saanut huippuidean: laitetaan jokaisen hyppyrin ympärille esteitä, joista kaatuu lähes varmasti! Hyppyrit edellyttävät siis lähes täydellistä vauhtia ja suuntaa. Kaatumisista rokotetaan ankarasti. Paitsi että kaatumisanimaatioon kuluu paljon aikaa, lisäksi kisaaja siirretään radalla monta kymmentä metriä taaksepäin ja boostia vähennetään reippaasti. Siinä sitten yrittää pitää naaman peruslukemilla, kun kisan voitto ja jatkoonpääsy katkeaa viimeisen kierroksen viimeiseen hyppyriin.

Kaksinpeli on Freekstylessa paljon yksinpeliä hauskempi. Konekuskien ylivoimaisen ajotyylin puuttuessa kilpailusta tulee paljon tasaisempi ja hauskempi, olettaen tietysti, että pelaajat ovat samantasoisia. Pelityylejä on tosin vain kaksi. Yksinpelistä tuttujen normaalien yksittäiskilpailuiden lisäksi pelattavana on omalaatuinen Countdown-kisa. Siinä molemmille pelaajille annetaan aluksi kaksi miljoonaa pistettä, jotka lähtevät startin jälkeen valumaan kohti nollaa. Temppuja tekemällä laskua voi hidastaa, ja se kumman pisteet ovat ensimmäisenä nollassa, häviää. Kaksinpeliä ei ole karsittu yksinpeliin nähden muuta kuin konekuskien puuttumisen osalta.


Karuhko, mutta sulava

Myös grafiikat tuottavat pettymyksen Freekstylen parissa. Aiemmista Big-peleistä etenkin SSX säväytti loistavilla väripaleteilla ja efekteillä. Freekstyle taas on kovin keskinkertaisen näköinen muutamilla erittäin hienoilla ja rumilla yksityiskohdilla. Negatiiviset asiat tuppaavat jäämään mieleen parhaiten, ja kamalat tekstuurit ovatkin Freekstylen tavaramerkki. Niiden lisäksi mieleen jää muutaman kentän ikävät sahalaidat. Ruudunpäivitys on taasen tasainen ja erittäin sulava. Erikoisefektien käyttö on myös kiitettävää luokkaa. Motion blurit onnistuvat luomaan tarpeeksi sekavan tunnelman uskomattoman vauhdintunteen kanssa, ja erilaiset liekit ja paukut ihastuttavat jatkuvasti.

Kolkko meno jatkuu musiikkien kanssa. Kaukana ovat SSX:n viileät musiikit ja tilalle on tuotu hirveää (nykymusiikin kirosana) nu-metallia ja perinteistä kitaravingutusta. Musiikit yhdistettynä kaatumisista aiheutuneeseen turhautumiseen aiheuttavat yhdessä pahemmanluokan ahdistuksen. Kisan selostaja on sen sijaan ilmiömäinen kopio SSX:n vastaavasta. Itse asiassa kopio on niin suora, että osa repliikeistä on täysin identtisiä.


Laidasta laitaan

Freekstylella on omat hyvät hetkensä. Se on sopivina erinä todella addiktoiva ja haastava peli. Huonoina aikoina se taas onnistuu viemään pelaajan lähes hermoromahduksen partaalle ja tuntuu ikävästi SSX:n toistolta. Kokonaisuutena Freekstyle on hieman keskinkertaista parempi peli, josta olisi voinut hyvinkin tulla SSX:n kaltainen hitti. Jos EA Big olisi vain viitsinyt laskea vaikeustasoa hieman inhimillisemmälle tasolle, tehnyt kaikki radat pelaajan hermoja silmällä pitäen ja viilaillut ulkoasua viimeiseen asti, Freekstyle olisi aivan loistava peli. Railakkaan ääriurheilupelin kruunu jää vielä toistaiseksi SSX:lle.


Arvosana: 7
 
Jeh, kiitos taas XShavalle - esimerkki oli hyvä!

Ehdotan silti, että raati arvioisi arvostelut samaan aikaan. Eihän ole mitään järkeä, jos esimerkiksi Antti Arvostelija kirjoittaa hyvän Tekken 4 -arvostelun, jolle raati antaa 8/10 pistettä, jonka jälkeen Krisse Kriitikko lähettää kilpailuun lähes saman arvostelun "virhekorjatun" version ja korjaa koko potin.

Toinen mahdollinen vaihtoehtohan olisi, että kaikki arvostelut julkaistaan samaan aikaan jonain tiettynä ajankohtana. Sillä ehkäistäisiin plagiointi ja saataisiin arvostelijoiden kykyjä hiukan paremmin esille. Toisaalta voihan niitä arvosteluita kai copy-pastettaa mistä tahansa..?
 
Ei nyt ehkä innostuta liikaa - voipi olla aika pientä kumminkin pidempien arvostelujen kirjoittamisen suosio... Aluksi ehkä muutama tekee, mutta enpä usko että tuosta mitään hirveää riitaa tulee voitoista :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jore
Ei nyt ehkä innostuta liikaa - voipi olla aika pientä kumminkin pidempien arvostelujen kirjoittamisen suosio... Aluksi ehkä muutama tekee, mutta enpä usko että tuosta mitään hirveää riitaa tulee voitoista :D

Do not underestimate the power of Playstation.
 
Kannatan tuota arvostelu-kilpailua, kerranhan se vain kirpaisee. Itse ainakin aion kirjoittaa plagioimatta muista arvosteluista oman arvosteluni. :)
 
Olisi yksi kappale englanniksi kirjoitettuja TimeSplitters2 arvosteluja valmiina, minne lähetetään?
 
Minä käsitin että arvostelut tehdään suomeksi..? oh well.. en ole onneksi ehtinyt lähettää omaa arvosteluani vielä.
 
Hei, jos joku muukin on hölmöyksissään tehnyt englanninkielisen arvostelun, niin pistäkää se mulle privana tulemaan. Ihan mielenkiinnosta haluaisin lukea :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JuRka
No nyt olisi suomennettu versio arvostelusta, minne pistetään? :p

Älä nyt vielä laita minnekkään. Katsotaan josko saisimme tämän asian käyntiin Tammikuussa.
 
Ylös Bottom