Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Amelie (2001)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouko Luhtala
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jouko Luhtala

New Member
Taitaa olla heikko putki päällä. Viimeisestä neljästä katsotusta elokuvasta kaikki ovat olleet kriitikkojen ja IMDB:n kehumia mutta vain yksi on ollut sellainen kuin odotin eli siis hyvä elokuva. Sen sijaan niin Battle Royale, Pianist kuin nyt tämä Ranskan lahja (?) maailmalle, Amelie ovat olleet kaikki jonkin asteisia pettymyksiä.

Lähdetään hyvistä puolista. Alku oli erittäin positiivinen yllätys, lähinnä se päti erilaisuudellaan ja tämä kyllä toimikin. Myös näyttelijät tekivät kaikki tasaisen hyvää jälkeä. Erilaista tarinankerrontaa toki käytetään muuallakin elokuvassa mutta olen pikkuisen sitä mieltä että tuolla erilaisuudella, pikku zoomeilla ja kertojaäänen vahvalla läsnäololla lähinnä yritetään katsojaa kiinnittämästä huomioita juonen heikkouksiin.

Niin se juoni, onko Ameliessa edes sellaista? No onhan siinä mutta kovin heikoilla kantimilla se on, itseeni ei ainakaan tuommoinen "autan muita vaikka pitäis katsoa välillä omaakin napaa"-juonenpuolikas ei oikein iskenyt. Tiedä sitten miksei, toissapäivänä katsottu Lost in Translation ei sekään sisällä mitään ihmeellistä juonta mutta silti tykkäsin siitä aivan erilailla. Itse asiassa LiT oli aika lailla loistava elokuva mutta siitä lisää myöhemmin (ehkä) tulevassa arvostelussa.

Ja takaisin asiaan, toinen asia mikä Ameliessa häiritse oli sen tylsyys. Tapahtumaa kyllä sinällään oli mutta kaikki asiat kerrottiin mahdollisimman pitkän kaavan kautta, elokuva pyöritti samoja aiheita / teemoja alusta loppuun eikä välillä vaihtanut edes kuvakulmaa käsiteltävään aiheeseen. Vähempikin toisto ja asioiden jankkaus olisi kyllä riittänyt. Saksia oliskin saanut leikkaus vaiheessa käyttää huomattavasti ripeämmin.

DVD:n teknisessä laadussa ei sen sijaan ollut mitään vikaa. Lisämateriaaleihin en tutustunut mutta ääntä tarjoilttiin DTS:nä, eikä anamorfisessa kuvassakaan ollut juurikaan napottamisen varaa.

3 / 5

Mitäs muut tykkäsi?
 
Vastaus: Amelie (2001)

Minulle taas Amelie iski tuhannen voltin lailla. Elokuva oli aivan jotain muuta, mitä on totuttu näkemään. On totta, että elokuvan juonellinen anti ei ole mikään loistokas, mutta Amelien maailmaan on osattava heittäytyä täysillä. Ihmiset heidän pakkomielteineen ovat huvittavaa katsottavaa varsinkin, kun useat pakkomielteistä ovat vieläpä totta.

Erityisesti pidän Amelien lämminhenkisyydestä, joka on onnistuttu luomaan hienolla värimaailmalla, hauskoilla hahmoilla ja taidokkaalla kerrontatyylillä. Lisäpointseja tulee vielä häkellyttävästi omaperäisyydestä: oikeastaan elokuva ei matki muita elokuvia tyylillään, vaan luo jotain uutta.
 
Vastaus: Amelie (2001)

Minusta Amelien arvosteleminen perinteisillä elokuvakriteereillä on tuhoon tuomittu yritys.

Minä pidän kyseisestä elokuvasta todella paljon, vaikken välttämättä kykene perustelemaan miksi. Elokuvassa ei suinkaan ole mitään mullistavaa juonenkäännettä, tarina on päinvastoin loppujen lopuksi sangen kliseinen. Ja kuitenkin täysin originelli. En minä ainakaan keksi mitään elokuvaa, johon Amelieta voisi suoraan verrata. Elokuva on niinikään herttaisella tavalla ihanan lämminhenkinen ja optimistinen. Todellisuuspakoa sanan positiivisessa merkityksessä. Vaikka monet elokuvan kuvaamista ihmishahmoista epäilemättä löytävätkin vastineensa reaalimaailman puolelta.

Puhumattakaan siitä, että elokuvan visuaalinen ilme on kerrassaan loistelias.
 
Vastaus: Amelie (2001)

Amelie ja City of Lost Childen ovat DVD-kokoelmani parhaimmistoa. Molemmat tuli katsottua myös teatterissa.
 
Vastaus: Amelie (2001)

Amelie on yksi niistä elokuvista joiden jälkeen on niin pirun hyvä olo.
Elokuvasta tulleista ihmisistä pystyi arvaamaan mitä he olivat katsomassa ilmeiden perusteella. Hymy korvissa asti jokaikisellä. Sama juttu oli henkien kätkemän kanssa.

Loistava elokuva.
 
Vastaus: Amelie (2001)

Jouko Luhtala sanoi:
Sen sijaan niin Battle Royale, Pianist kuin nyt tämä Ranskan lahja (?) maailmalle, Amelie ovat olleet kaikki jonkin asteisia pettymyksiä.

Mitäs muut tykkäsi?

Juuh. Samoilla linjoilla kuin sinä. Televisiokierroksella päätin sitten vihdoinkin katsoa Amelien ensimmäistä kertaa (tilaisuuksia katsomiseen on ollut useita), kun ei aikaisemmin ole huvittanut. Jo minun ennakkokäsitys elokuvasta oli jotenkin negatiivinen, enkä uskonut pitäväni siitä.. ja näinhän siinä myös kävikin. Sama homma Harry Pottereiden kanssa, joita en ole tosin katsonut (ja tuskin tulen katsomaankaan, elleivät imdb.comin Top-250 -listalle nouse ;) ). Jokun Pottereissa ja Ameliessa on sellaista, jotka jo idealtaan eivät voisi vähempää kiinnostaa.

Jari Tomppo sanoi:
Minusta Amelien arvosteleminen perinteisillä elokuvakriteereillä on tuhoon tuomittu yritys.

Minä pidän kyseisestä elokuvasta todella paljon, vaikken välttämättä kykene perustelemaan miksi.

Minulla sama homma, mutta käänteisenä. En vain pidä, niin en vain pidä. Perusteluja en osaa sanoa. Kuten jo mainitsin, niin Harry Potterit omaavat samanlaista "vetovoimaa".

-Pjork

ps. Kuriositeettinä sanottakoon, etten Amelieta olisi varmaan koskaan katsonut ellei se tuolla imdb-listalla pyörisi. Olen ottanut tehtäväkseni katsoa kaikki 250 sieltä listalta. (136/250 toistaiseksi)
 
Ylös Bottom