Amplitude

Keskustelu osiossa 'Retro' , aloittajana Prisoner, 09.10.2003.

  1. Prisoner

    Prisoner Active Member

    XBL:
    PrisonerFIN
    PSN:
    PrisonerFIN
    Onko jollain kokemuksia tästä pelistä? Tosi hyviä arvosteluja se ainakin näyttää saaneen.

    Metacritic
     
  2. SonJohn

    SonJohn New Member

    Jep. Työstän siitä arvostelua parhaillaan. Yllättävän hyviä arvioita peli on tosiaan saanut, sillä uudistuksia ei hirveästi ole ja pelattavuus muistuttaa lähinnä yleisurheilupelejä (naputa kolmea nappia tarkasti ja joskus todella kovalla tahdilla). Fiiliksiä pelistä tietenkin saa, jos pitää tuon tyyppisestä musasta.
     
  3. saintbert

    saintbert The infamous

    Ilmeisesti alkuperäinen peli oli niin hyvä, että kehuttavaa riittää jatko-osankin arvosteluihin. Sama pätee GBA:n Advance Wars 2:n kohdalla, jossa ei ole juuri mitään uutta ykköseen verrattuna.

    En allekirjoittaisi yleisurheiluvertausta, sillä on aivan eri asia naputella näppäimiä musiikin tahdissa, eikä niitä auta rämpätä sormi punaisena vaan harkiten. Jo Frequency oli mainio ja Amplitudessa minua kiinnostaa nettipeli, kunhan vain saisin pelin käsiini.

    Musiikkipelien ystävien kannattaa pitää silmällä pelien tekijän, Harmonix Music Systemsin seuraavaa tuotosta, Konamin julkaisemaa Karaoke Revolution/Karaoke Stagea.
     
  4. SonJohn

    SonJohn New Member

    Mitä ihmeen harkintaa siinä on, että täytyy painaa nappulaa silloin kun laikka on kohdalla. Toki asiaa auttaa jos osaa käsitteellistää musiikin elementtejä, elikkäs ymmärtää mitä ovat synkoopit, hemiolit, takapotkut yms. Harkinnan sijaan pelaajan täytyy opetella raitojen patternit (riffit) ja tutkia mieleisensä "ajolinjat". Jälkimmäisessä tarvitaan sitten sitä mainostamaasi harkintaa.

    Rytmitajua tietenkin vaaditaan, mutta vaikeimmilla tasoilla saa vääntää etusormi punaisena esim. Weezerin tahdissa ja siinä ei harkinta auta :) Olisi varsin mielenkiintoista tietää, minkälaista musikaalisuutta tällainen osaaminen vaatii.

    Pahimillaan pelistä tulee mieleen ammattimaisen soitinopintojen ikävimmät puolet. Harjoittelet kuvioita, etkä oikein tiedä syytä. Lopputulokseen voi vaikuttaa liian vähän. Lisäksi mielestäni olisi ollut asiallista hyödyntää nappien painallusten kestoja ja voimakkuuksia. Jokainen vähänkin musiikin kanssa tekemisissä ollut tietää, että pelkkä ajoitus ei tee kesää.

    Pelissä on toki hyviä puolia ja fiilistelyyn tämä sopii. Pelilliset puolet on aika heppoiset. Mitäs minä nyt innostuin hokemaan täällä samat jutut, mitkä piti kirjoittaa arvosteluun :)

    Peli punnitaan tänään, kun järjestän bileet, joissa laitan eri musiikin alojen ammattilaiset ruuvaamaan peliä.
     
  5. saintbert

    saintbert The infamous

    Rytmipelit joko kolahtavat tai sitten eivät. Kuvaavaa on, että minä innostuin Frequencysta kokeiltuani sitä bileissä, joissa kauittimista soi aivan muu musiikki kuin peliin kuuluva. Kuvioiden toistaminen osoittautui kuitenkin addiktiiviseksi ja peli parani kummasti kun sitä pääsi testaamaan kodin rauhassa.

    Tietenkin voisi ohjainta voisi hyödyntää kolmea nappia enemmän, mutta toisaalta yksinkertaisuus on valttia myös sorminäppäryyttä harjoittavissa peleissä. Musiikkipeleistä ainakin Mad Maestro hyödyntää analoginappeja ja jos haluaa todella sormensa solmuun niin pelaa Gitaroo-Mania. Amplitude on kuitenkin eri tapaus ja pelattavuus varmasti harkittua. Ja pelistähän on kyse, ei soittamisesta.

    Musikaalisuudesta en tiedä, mutta kaikkihan osaavat kuunnella musiikkia ja se on puoli nautintoa kun genren pelistä on kyse. Esimerkistä käynee Rez, joka on mitä yksinkertaisin raideräiskintä mutta myös audiovisuaalisena kokemuksena (tieteellinen termi = fiilistely) vertaansa vailla.
     
  6. SonJohn

    SonJohn New Member

    Totta, mutta pelaaminen vaikeammilla tasoilla muistuttaa pahimman laatuisista soittokokemuksista. Olisi tietenkin mukava, että Aplitude pääsisi enemmän reaktio-pelien puolelta musiikkipelien joukkoon.

    Juu. Osaavat kai kuunnella, mutta tällä(kin) kertaa on tarjolla aika rajoitettu paketti "kuuntelunautintoja". Pelin luonne kun vaatii tiukasti biitin ympärille rakennettuja biisejä.

    Luultavasti tässä pelissä on kuitenkin tarkoitus mitata jollain tasolla musiikillisia taitojasi. Mielestäni vaadittavat taidot on kuitenkin aika kylmän mauttomasti valittuja.
     
  7. Prisoner

    Prisoner Active Member

    XBL:
    PrisonerFIN
    PSN:
    PrisonerFIN
    Vastaus: Amplitude

    Huomasin, että tästä on tullut uusintaversio PS4:lle. Ja se on vielä tarjouksessa plus-jäsenille. Onko kellään vanhaa versiota pelanneella kokemusta tästä uudesta?
     

Jaa tämä sivu