Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Applet ja Macit

Vastaus: Applet ja Macit

Uuden tietokoneen hankinta on näemmä aina yhtä tuskaista.

Syynä tähän on tällä kertaa Applen oma verkkokauppa, jossa voi valita hyvinkin tarkasti mitä haluaa koneestansa löytyvän. Alkuun ei edes ollut tietoinen mitä oli hakemassa. Tieto lisää tuskaa. Nyt pitää olla jo perustoimintojen ylläpitoon oma supernopea 256 Gb SSD-kovalevy, sen perinteisen 1-2 Tb rinnalle. Näytön tuumakooksi on lukittu 27", näin saadaan laitteelle näkyvää uutuusarvoa ja editoijalle lisää tilaa. Muistiksi riittää 4 Gb ja loput lisätään itse jälkikäteen, tulee halvemmaksi. Näytönohjaimet täyttä hebreaa, mutta muistia vähintään se 1 Gb. Prosessoritehoa ei koskaan ole liikaa, siihen ruksi niin korkealle kuin vain budjetti kestää. Tahtoo tarkoittaa jotain väliltä i5 2.5 GHz - i7 3.4 GHz. Lisäherkuista tämä mystinen hiiren kaveri, Magic Trackpad kiinnostaisi myös. Voi olla joiltain osin jopa kätevämpi.

Peikkona tuolla on nyt tuo pian ilmestyvä seuraava iMacien sukupolvi. Siellä mahdollisesti USB3, uudet näytönohjaimet ja tehokkaammat prosessorit. Samalla hinnalla kuin nyt maksaisi mid 2011 -sukupolvesta.

Vaikeaa on. Sanokaa jotain rohkaisevaa :eek:
 
Vastaus: Applet ja Macit

Sanokaa jotain rohkaisevaa :eek:
Sitten helpottaa, kun ne uudet mallit ilmestyvät. Jos eivät tunnu tarpeeksi suurilta päivityksiltä, saat nämä tämän hetken mallit hitusen halvemmalla. Noissa built to order -koneissa menee joka tapauksessa hieman pidempään, joten kyllä sitä jaksaa pari kuukautta odottaa vaikka kuusenlatvassa.

Tai jos raha todella pahasti polttelee taskussa, eikä yleisesti koe mitään "buyer's remorsea", anna mennä vaan.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Oikeastaan tässä videossa tiivistyy se, minkä takia Applen tuotteet alkavat kiinnostamaan sen ensimmäisen kojeen jälkeen.

[video=youtube;B3lRz1KNBEE]http://www.youtube.com/watch?v=B3lRz1KNBEE[/video]
 
Vastaus: Applet ja Macit

Pisteet Macille myös täältä! Mulla on nyt 20" iMac (Core 2 Duo 2.66GHz, 8Gb 1.066GHz DDR3, 256Mb näytönohjainmuistia) ja toi uus pieni 11" MacBook Air (Core i5 1.6GHz, 2Gb 1.333GHz DDR3, 288Mb näytönohjainmuistia). Ei kaduta yhtään kun siirryin Mac leiriin kolme vuotta sitten (Muita Apple tuotteita olikin jo ennestään). :)

PS. Lion pyörii hyvin Airilla, vaikka onkin vain 2 gigaa RAMia! Tosin johtuu kai siitä kun perinteinen HDD on korvattu Flash-muistilla - on todella nopea.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Itsellä 21" iMac 4gigan muistilla ja päädyin ostamaan 2x4 gigaa jotka hetken mielijohteesta lykkäsinkin vaimon macbookkiin ja vaikka MacBook häviää kaikessa muussa raudassa niin paljon mukavempi normi käytössä käyttää sillä 8gigalla. Kyllä taatusti on sen 50e arvoinen panostus.

Vanhalla käyttiksellä ero oli minimaalinen, mutta väittäisin Lionin kohdalla ettei 4gigaa ole riittävä. Ite käyn imacin edessä nykyisin ehkä kerran viikossa 5min ajan niin en oo raaskinut ostaa siihen nyt muistia sit lisää. iPad korvannut kuitenkin mulla koneen täysin ni olkoot. :)

Mutta 10v appleilua takana ja taloudessa tällä hetkellä 8 Applen tuotetta ja ei voi kuin suositella :)

Mulla on vielä vanha late 06 iMac jossa on 4 Gt muistia, joista kone näkee 3Gt, tämä laite toimii Lionilla ihan loistavasti ja nopeasti. Itseasiassa mukavampi kuin Snoukalla...

Waiski
 
Vastaus: Applet ja Macit

Käytättekö Macissanne jotain tai useampia tietoturvaohjelmistoja? Kohta vuoden verran MacBook Pro ollut käytössä, mutta vielä en ole turvautunut minkäänlaisiin virus/firewall/spysware yms. ohjelmistoihin. Toimii kuin junan vessa, mutta en ole vielä törmännyt tietokoneeseen josta ei skannereilla löytyisi jotain ylimääräistä roinaa. Yleistyvä trendi luvattomista vierailuista on saanut myös miettimään, että olisi varmaan syytä suojautua paremmin. Antakaahan vinkkejä ja niksejä ja jos on antaa suosituksia
ohjelmistoista niin niitäkin otetaan vastaan.

Toinen asia mitä olen miettinyt on se, että onko hyötyä tehdä jotain levyn eheyttämisiä tai rekisterin siivousta kuten PC:llä. Kuten sanoin: kaikki toimii, mutta silti tekisi mieli kaivaa pintaa syvemmältä ja varmistaa koneen toimiminen jatkossakin.
 
Itellä ollut noin 10v mäkkejä, eikä toistaiseksi ole koskaan ollut mitään palomuureja tai viruksentorjuntoja. Enkä kyl ole kokenut tarpeelliseksi miettiä asiaa jatkossakaan.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Jollain sopivalla ojelmalla oon putsannut ylimääräiset pikkutiedostot koneelta. Nyt en muista minkä nimistä ohjelmaa oon käyttänyt siihen. Edellisen iMacin skannasin jollain virusturvaohjelmalla ja mitään ei löytynyt vaikka viisvuotta oli harrastanut koneen kans suojaamatonta se...surffailua. Koneen oma palomuuri tietty ollut päällä.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Käytättekö Macissanne jotain tai useampia tietoturvaohjelmistoja? Kohta vuoden verran MacBook Pro ollut käytössä, mutta vielä en ole turvautunut minkäänlaisiin virus/firewall/spysware yms. ohjelmistoihin. Toimii kuin junan vessa, mutta en ole vielä törmännyt tietokoneeseen josta ei skannereilla löytyisi jotain ylimääräistä roinaa. Yleistyvä trendi luvattomista vierailuista on saanut myös miettimään, että olisi varmaan syytä suojautua paremmin. Antakaahan vinkkejä ja niksejä ja jos on antaa suosituksia
ohjelmistoista niin niitäkin otetaan vastaan.

Toinen asia mitä olen miettinyt on se, että onko hyötyä tehdä jotain levyn eheyttämisiä tai rekisterin siivousta kuten PC:llä. Kuten sanoin: kaikki toimii, mutta silti tekisi mieli kaivaa pintaa syvemmältä ja varmistaa koneen toimiminen jatkossakin.

OS X:n oman palomuurin päällä pitäminen pitäisi olla aivan riittävää toistaiseksi. Omalla sekoilulla (asentelee ihan mitä sattuu jostain epämääräisistä paikoista) kai noihin voi jotain viruksen tyyppisiäkin saada mutta aika harvassahan nuo vieläkin on ainakin käsittääkseni. Tietyin väliajoin aina tietoturvaohjelmistoja myyvät firmat tietty asiasta varoittelee, että saisivat tuotteitaan kaupaksi myös Mac-käyttäjille, mutta vielä ei ole syytä huoleen siltikään. Eipä sillä että järkevästi konetta ja nettiä käyttämällä säästyy kyllä viruksilta olipa alusta mikä tahansa, kohta varmaan kymmenen vuotta siitä kun on virus omalla koneella ollut, ja alustoina on siinä välissä ollut ainakin Windows XP, 2003 server, OS X (10.2, .3, .4 ainakin), kasa eri Linux-distroja, Vista sekä seiska...

Rekisterihän taitaa olla Windowsin omia "hienouksia" joten siitä ei kannata huolehtia, levyn eheytys kannattaa tehdä silloin tällöin. Jos välttämättä haluaa koneen skannata viruksien varalta niin ClamXav tietääkseni on hyvä ja ilmainen ohjelma siihen, pitäisi kai löytyä ihan Mac App Storesta jos en väärässä ole.
 
Vastaus: Applet ja Macit

OS X:n oman palomuurin päällä pitäminen pitäisi olla aivan riittävää toistaiseksi...

Suojaamaton sssssurffailu on parasta, jatketaan siis entiseen malliin. Sen verran pitää vielä Applea ylistää, että on mukava huomata löytävänsä uusia ominaisuuksia OS X:stä ja muista perusohjelmistoista vielä vuoden käytön jälkeen. Melko moni perustoiminnoista Macilla on vielä ihan hyödyllisiä ja käyttöä helpottavia kun vaan muistaisi aina käyttää kun tilanteita tulee. Lion-päivitysrumban aikaan Macin käyttöön hypänneenä jotunut opiskelemaan käyttöä oikein urakalla, mutta kyllä se tästä. Kiitos kun huojensit mieltäni.

Rekisterihän taitaa olla Windowsin omia "hienouksia" joten siitä ei kannata huolehtia, levyn eheytys kannattaa tehdä silloin tällöin.

OK, aikaisemmin (nuorempana) tuli pelattua PC:llä ja muutenkin tehtyä kaikkea vähemmän hyödyllistä mikä sitten varmaan osaltaan kuormitti konetta enemmän kuin nykyiset käyttötottumukset. Ei silti vielä ole täysin tottunut ajatukseen, että tietokonetta ei tarvitse twiikkailla harva se hetki. Kävipä tuossa esimerkiksi Tiedon ukot asentamassa uuden PC:n työmaalle ja huolimatta sen hyvin yksinkertaisista käyttötehtävistä ja suljetusta verkosta, on kone aivan totaalisen jumissa.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Tämä voi olla sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta minulla ollut viime aikoina ongelmia Javan kanssa (eli lähinnä kun menee nettipankkiin) ja käyttis siis OS X v. 10.5.8 (jo vanhempi Macbook läppäri). Javassa taisi olla joku Macin tietoturvaongelma tässä jokunen kk sitten.

Applen tuotesivuilla on Java-päivitys OSX 10.6 käyttiksiin, eli ei asenna mulle. Mitä tehdä?
 
Vastaus: Applet ja Macit

En tiedä onko ollut aikaisemminkin avautumista asiasta, mutta miksi ihmeessä iPodilla ostettuja kappaleita/albumeita ei voi siirtää tietokoneen iTunes-kirjastoon?

Puhutaan hienossa juhlapuheissa ekosysteemistä jotka tukevat toinen toisiaan, mutta miksi käytännössä iPodia synkronoitaessa kaikki ohjelmat (=turhaakin turhemmat appsit) siirretään riemukulkueessa iTunesin varmuuskopioituihin, mutta musiikin kanssa se on täysin mahdotonta. Sekä tietokone ja iPod toimivat saman käyttäjätunnuksen alaisuudessa ja ihan sujuvasti rahat ovat ostoksien yhteydessä tililtä lähteneet. Näkemykseni mukaan olen silloin ostanut kappaleet itselleni ja haluaisin ne tulevaisuudessa siirtää esim. mahdollisen iPhonen sisälmyksiin tai sitten ihan vain varmuuskopioida ennen kuin pudotan iPodini juhannuksena verkonpainoksi.

Pitääkö tässä tehdä johtopäätös, että kaikki musiikkiostokset tulee kiltisti tehdä tietokoneelta eikä heräteostoksia saisi tehdä iPodilta käsin sen ollessa kiinni kotiteatterijärjestelmässä. HEi Haloo, täällä on kuitenkin 2010-luku käynnissä! Onko tähän mitään järkiperäistä syytä? Vai enkö vain osaa?
 
Vastaus: Applet ja Macit

Kyllä mulle siirtyy iPhonella ostetut biisitkin iTunesiin. Ei ole sama kuin iPod mutta samaa käyttistä kuitenkin pyörittävät. Jos sulla on siis Touch? Mene iTunesiin ja siinä vasemmalla kun näet laitteesi niin klikkaa sitä hiiren oikealla napilla ja valitse "siirrä ostokset laitteesta xxx". Itse en sitä noin tee kun hommaa toimii automaattisesti mutta kokeile tuota.
 
Vastaus: Applet ja Macit

En tiedä onko ollut aikaisemminkin avautumista asiasta, mutta miksi ihmeessä iPodilla ostettuja kappaleita/albumeita ei voi siirtää tietokoneen iTunes-kirjastoon?
Vahvistan Kabanossin havainnon. Piti ihan asiasta tehden pistää oikeaa rahaa menemään 10,99 euroa levyyn, jota en varsinaisesti edes halunnut. :p Eli ostin levyn iPhone 4S:llä, ja biisien latauduttua kytkin luurin iTunesiin. Synkkauksen yhteydessä tuli Transferring purchases blaa blaa, ja siellä ne kipaleet ovat nyt kivasti myös Mäkättimen iTunes-kirjastossa.

Olen kyllä aikanaan iPod Touchillanikin levyjä ostanut, enkä muista, että niiden siirtymisessä myös koneelle olisi ollut mitään ongelmaa.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Kiitokset vastauksista. Pitää kokeilla heti kun juhannuksen vietosta kotiudutaan. Automaattisesti ei mitään siirtoja tapahtunut (paitsi appsien) ja käyttöliittymä ei mitenkään tukenut esim. drag&drop siirtoja ja valikoistakaan ei pienellä ihmettelyllä keskiyön tunneilla mitään fiksua löytynyt. Kokeillaan uudelleen näillä ohjeilla.
 
Vastaus: Applet ja Macit

Ja löytyihän sieltä legendaarisen oikean napin alta komento "Siirrä ostokset laitteesta iTouch" :eek: Kiitokset vastanneille.
 
Ylös Bottom