Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Apua! Overscan 60hz-tilassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sampark
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

sampark

New Member
laitoin tämän saman kysymyksen tuonne kaapelifaq:iin, mutta kukaan ei tunnu lukevan sitä.

Siis:

Ostin Veljekset Keskiseltä Mark-merkkisen 21" television, jonka ohjekirjassa sen luvataan tukevan 60hz-tilaa. Laitoin sitten kotona GameCuben päälle (minulla on Nintendon alkuperäinen RGB-johto) ja aktivoin 60hz tilan pelatakseni Star Wars: RL:ää. kauhukseni sain todeta, että kuva on vertikaalisesti (korkeussuunnassa) ihan liian pitkä, eli osa ruudusta ylä- ja alalaidassa jäävät pimentoon. Kuvasuhdetta TV:ssäni voi säätää joko asentoon 4:3, joka on siis liian pitkä ja 16:9, joka on ihan liian litteä. Mitään kuvan venytysmahdollisuutta ei ole. Mitä pitäisi tehdä? Onko olemassa jotain laitetta, minkä kautta saisin tämän kuntoon. Uutta TV:tä en totta vie aio hankkia, mutten myöskään aio tyytyä 50hz-tilaan! Tarvitsen kipeästi pikaista apua! Ostin TV:ni uutena vain kolme viikkoa sitten. :eek:

Tiedosta ensiksi että vika ei ole Cubessa, vaan siis televisiossa. Jos telkku on uusi, niin eikun valittamaan! Uskoisin että telkun huoltovalikoista saisi tuota korjattua. Joten soita siis liikkeeseen josta ostit ja selvitä asia.

Noo, minä kyllä laitoin sinne äsken sähköpostia ja odottelen vastausta. laiton mailia myös valmistajalle kotisivuilta...

Jaa

En ole vieläkään saanut vastausta valmistajalta tai Keskiseltä, joten kai se sitten pitää takaisin viedä!

TONPPA! LUE TÄMÄ!

Tonppa. Aiemmin sanoit minulle, että toisissa telkuissa tuo 60hsz tila venähtää pitkäksi. Osaatko kertoa asiasta enempää? Voinko korjata asiaa?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan sampark
Tonppa. Aiemmin sanoit minulle, että toisissa telkuissa tuo 60hsz tila venähtää pitkäksi. Osaatko kertoa asiasta enempää? Voinko korjata asiaa?

Lähes kaikissa näkemissäni televisioissa tuo 60Hz:n tila todellakin venähtää hieman ja alhaalta voi jäädä n. sentin verran kuvaa "ruudun ulkopuolelle." Mutta jos sitä menee reilusti (ja ylhäältä myös), on overscansäädöt pahasti pielessä. Et itse voi tehdä mitään, sillä et kuitenkaan saa television huoltovalikkoja auki (eivät anna siihen koodeja) ja jos saisitkin, et tietäisi mitä numerosarjaa pitää räplätä. Eli pakko vain soittaa liikkeeseen ja ilmoittaa.

En tiedä tuosta Mark-merkistä mitään... Sony-telkkujen kohdalla on tullut Sony-heppu paikan päälle katsomaan eikä tösöä ole tarvinnut kuljettaa mihinkään. Omissa telkuissani ei ongelmaa ole ollut joten en tiedä miten Sharpin ja Panasonicin kanssa on... Varmaan yhtä hyvin kuin Sonylla. Mutta voipi olla että Markin joudut itse viemään johonkin.

Ja joskus noita ongelmakuvioita joutuu muuten sitten vääntämään rautalangasta (=eivät ymmärrä / halua ymmärtää mikä vika käyttäjän mielestä kuvassa on. Sanovat vain että "hyvinhän tuo toimii" tms.) Eli suosittelen Gamecuben mukaanottamista...

Re: TONPPA! LUE TÄMÄ!

Olen samaa mieltä kuin Tonppa. Vie telkkari huoltoon, jossa sen säädöt saadaan kuntoon. Telkkarissa ei varmasti ole mitään suurempaa vikaa, sillä luulisin huollon saavat kuvan huoltovalikon kautta kuntoon. Mitään osia ei tarvitse siis välttämättä vaihtaa. Omassa (aikoinaan uudessa) Philipsissäni oli kuva sivusuunnassa venynyt ja osa kuvasta puuttui. Ei muuta kuin soitto huoltoon ja yksi mies tuli säätämään kuvan kuntoon. Takuuseen meni. :)

Riippuu tietenkin telkkareista mutta jos vika on vaan se että kuva-aluetta jää liikaa ulkopuolelle, niin huoltovalikostahan sen äkkiä korjaa. Ainakin sonyn töllöissä ei tartte mitään koodeja (patsi se näppäin yhdistelmä jolla pääsee huoltovalikkoon), senkun menee geometria-alueelle ja vähentää vertical&horizontal size. Ja muistaa tietenkin alkuperäiset säädöt jos tulee möhlittyä. Ei se mitään jos takuuta on, mutta ei kannata maksaa ylimäärästä jos ei takuuta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
Ainakin sonyn töllöissä ei tartte mitään koodeja (patsi se näppäin yhdistelmä jolla pääsee huoltovalikkoon), senkun menee geometria-alueelle ja vähentää vertical&horizontal size.

Tosin laajakuvatelevisiolla operaatio ei ole aivan näin yksinkertainen koska nuo säätävätkin juuri kuvan kokoa, eivät sen näkyvyyttä (siis keskellä olevassa 4:3-kuvassa overscan ei vähene mustien sivupalkkien alta vaan kuvan ja palkkien kokosuhde muuttuu).

...olipas taas hankalasti selitetty :)

Kiitos.

TV:n valmistaja lähetti minulle sähköpostia, että mene itse huoltovalikkoon korjaamaan asia...antoi ne aika tarkat ohjeet.

Re: Kiitos.

TV:n valmistaja lähetti minulle sähköpostia, että mene itse huoltovalikkoon korjaamaan asia...antoi ne aika tarkat ohjeet.

Loistava juttu! Tee vaan tarkasti, älä vahingossakaan räplää mitään muuta kuin on tarkoitus!!

Lähettivät varmaan ohjeet kun eivät itse jaksa tulla paikalle. Hmm, pitäs varmaan kysellä omien telkkujen huoltovalikoihin pääsyohjetta...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Samppa
Tosin laajakuvatelevisiolla operaatio ei ole aivan näin yksinkertainen koska nuo säätävätkin juuri kuvan kokoa, eivät sen näkyvyyttä (siis keskellä olevassa 4:3-kuvassa overscan ei vähene mustien sivupalkkien alta vaan kuvan ja palkkien kokosuhde muuttuu).

...olipas taas hankalasti selitetty :)

Eli näin homman tekisin (ja tein) oli kuvasuhde mikä tahansa:

Ensin vaikka pienentää kuvaa pysty ja vaakasuunnalla, sitten keskittää kuvan pysty&vaaka, ja sen jälkeen vaan venyttää kuvaa pysty&vaaka niin paljon että koko kuva näkyy (hieman kannattaa kyllä jättää kuva-aluetta näkymättä). Näin ei ainakaan kuvasuhde vääristy ollenkaan, kunhan käyttää vaan noita säätimiä! Laajakuva töllöstä ei kokemusta, mutta eikö noi suhteet mene kaikissa kuvasuhteissa oikein jos itse säädöt tekee widellä (näyttää kokokuva 4:3, eli ihmiset hieman leveämpiä).

btw. mikä töllö sulla on, jos tarttet ohjeet huoltovalikon aukasuun?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit

...btw. mikä töllö sulla on, jos tarttet ohjeet huoltovalikon aukasuun?

Kyllähän huoltovalikosta (Sony KV-32LS65) olen geometriat fiksannut. Omana ongelmana ei siis ollut varsinainen overscan itse television reunojen ulkopuolelle, vaan overscan mustien reunapalkkien alle 4:3 -tilassa.

Jipii!

Ongelma on ratkaistu ja voin viimein nauttia peleistä 60hz-graffalla! I-h-a-n-a-a-!

Vihje kaikille SSBM:n pelaajille...:

50hz-moodissa kannattaa käyttää terävää grafiikkaa
60hz-moodissa taas pehmeää

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Samppa
Kyllähän huoltovalikosta (Sony KV-32LS65) olen geometriat fiksannut. Omana ongelmana ei siis ollut varsinainen overscan itse television reunojen ulkopuolelle, vaan overscan mustien reunapalkkien alle 4:3 -tilassa.

Saitko korjattua:confused:

blaah.. itselläkin juuri saman tyyppinen ongelma.. eli televisio tukee 60hz mutta overflapping on aivan hirveä... telvisio merkiltään Schneider Scenaro 145 :/

olisin ilonen jos joku vois auttaa tuon töllöttimen kanssa

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan GreeDy
blaah.. itselläkin juuri saman tyyppinen ongelma.. eli televisio tukee 60hz mutta overflapping on aivan hirveä... telvisio merkiltään Schneider Scenaro 145 :/

olisin ilonen jos joku vois auttaa tuon töllöttimen kanssa

No ei meistä, mutta soita liikkeeseen josta ostit tahi sitten suoraan Schneiderin maahantuojalle.

Ylös Bottom