Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Armored Core VI: Fires of Rubicon

Itse uskon että hyvä peli on tulossa ja metacriticit sun muut on >85. Julkaisupäivän kondis mulla on päällimmäisenä mielessä. Onhan tämä FromSoftwaren tekele toki mutta en luota näissä asioissa enää keneenkään (paitsi Nintendoon). Tsekkailen viikonlopun ajan arvioita ja keskustelua foorumeilla ja sen mukaan sitten päätän että menenkö maanantaina ostoksille.
 
Pelottavan hyviä ekat arviot.



 
En oo tämmösiä robomäiskeitä pelannut sitten Titanfall 2sen (perkele että siinä olikin hyvä yksinpeli), tämä näyttää hyvälle ja arvosanatkin houkuttelee.

Onko tämä kuitenkin peli, jossa ei ole vaikeustasoja tarjolla ja kasuaalipelaaja saa kiristellä hampaita pärjätäkseen?
 
En oo tämmösiä robomäiskeitä pelannut sitten Titanfall 2sen (perkele että siinä olikin hyvä yksinpeli), tämä näyttää hyvälle ja arvosanatkin houkuttelee.

Onko tämä kuitenkin peli, jossa ei ole vaikeustasoja tarjolla ja kasuaalipelaaja saa kiristellä hampaita pärjätäkseen?

Ei ole vaikeustasoja kuten ei ole sarjassa koskaan ollut. Mutta ei tämä mikään souls vaikea pitäisi olla ja ruhtinaalliset checkpointit auttaa asiaa.
 
Ei ole osunut missään mainintaa pelin pituudesta.

Eurogamerilta bongattua:

This is the scenery-chewing brilliance that the mecha genre's all about. I've had nothing less than a huge grin on my face the entire way through my silky-smooth, 30-odd hour campaign playthrough, because this is as good as it gets. With its uncanny ability to mix approachability with complexity, lean action with combat depth, Armored Core 6 sets the new standard for what mecha games can do.

 
Eurogamerilta bongattua:

This is the scenery-chewing brilliance that the mecha genre's all about. I've had nothing less than a huge grin on my face the entire way through my silky-smooth, 30-odd hour campaign playthrough, because this is as good as it gets. With its uncanny ability to mix approachability with complexity, lean action with combat depth, Armored Core 6 sets the new standard for what mecha games can do.


Onkin sit paljon pidempi kuin odotin. Hyvä niin.
 

Meikäkin ihastui täysin.
Pitää näköjään tämäkin ostaa kun ehtii. On sen verran pelattavaa tällä hetkellä ettei ehdi vasta kuin loppuvuonna tätä pelaamaan. Titanfall 2 on varmaan ainut robomätke, mitä oon pelannu, mutta soulsbornesekiroeldenringit ovat mulle tuttuja.
 
Ensi fiilikset pelistä... koettanut tunnin ajan päästä ekaa tehtävää läpi ja ei vaan mee, eka bossi vetää luulot pois ja ei siinä muuten mitään muttakun ac on tossa vaiheessa vielä aika susi. Pidän outona päätöksenä tehdä heti introsta noinkin vaikean..erityisesti ne ketkä ei ac pelejä oo pelannut tuskin saa hyvää ensi vaikutelmaa.
 
Katselin ensi kertaa pelikuvaa tutun lähettäjän livestriimistä ensimmäisen bossin tuhoon asti. Matkalla tuli erittäin vahvat Titanfall 2 -fiilikset päälle, mutta laadultaan astetta vahvempana. Titanfall 2 oli erittäin hyvä kokemus niin nettipelinä kuin tarinankin osalta. Yksi suosikkistudioistani, eli FromSoftware on tämän takana, joten pitäisiköhän laittaa ostohousut jalkaan, peliruuhkasta huolimatta. Pakkohan tämä on kokea.

Ensimmäinen bossi oli tosiaan haastava, mutta tämä Dark Souls -pelien veteraani hoiti sen 6. yrityksellä – tosin rimaa hipoen, kaikki korjauspaketit käyttäen. Ensimmäisen pomon perusteella energiamittarin pudotessa pomoista tulee haastavampia, kun tietty raja ohitetaan. Pomon pudottua viimeisen kolmanneksen kohdalle kestävyytensä osalta tuli taisteluhelikopterista (ensimmäinen bossi) suorastaan kahjo, kun se alkoi kamppailemaan elämästään tosissaan, sen syytäessä pelaajan robotin päälle kaiken, mitä irti lähtee.

Ensimmäisen pomotaistelun jälkeen annetaan mahdollisuus kustomoida oma robotti ulkoisesti, ja ruutuun lävähti myös suorituspalkkio (krediittejä) ja palkkiosta vähennettävät kustannukset, kuten käytetyt luodit, robotin korjaukset ja jotain muutakin siinä oli.

Enempää en uskaltanut katsoa.
 
Armored Core kiinnostelee etäisesti. Aikaisempia versioita olen joskus pelaillutkin, PS1:llä jopa erittäin paljon.

Peli saattaa vain olla liian "japanipeli" -makuuni animetyylisine outoine tarinoineen. Mech Warrior taas ei GamePass -testin jälkeen vakuuttanut, vaikka oli etukäteen ajateltuna juuri sitä olisin toivonutkin.
 
Peli saattaa vain olla liian "japanipeli" -makuuni animetyylisine outoine tarinoineen. Mech Warrior taas ei GamePass -testin jälkeen vakuuttanut, vaikka oli etukäteen ajateltuna juuri sitä olisin toivonutkin.
Voipi olla että AC saattaisi sittenkin maistua ;)

Tämä vuosi on kyllä niin täynnä kiinnostavia että pitää suosiolla jättää jotkut pelit odottelemaan kunnes kaikki kiinnostavammat pelit on tullut pelattua. Siinä kohtaa varmaan tulee alennuksiakin vastaan niin saa vähän jopa säästettyäkin. Ikävä kyllä AC saa omalla kohdalla jäädä odottelemaan parempia aikoja.
 
Nyt on ekat pari tuntia otettu tuntumaa ja en ole koskaan AC pelejä pelannut, mutta mechat on aina kiinnostanut. Nuoruudessa Front Mission oli itselle se kovempi juttu ja toiminta mecha pelit ei jostain syystä maistuneet. Tämä peli kuitenkin vakuutti heti ensimmäisistä trailereistä että nyt on tulossa nykyu FromSoft tason mecha peli ja kun on katsellut aika paljon noita vanhojen pelien pelaamsita enen tätä niin onhan se selvää että tässä näkyy se vuosien tuoma kokemus. Älkää odottako että tämä olisi soulscore vaan kyllä tämä on ihan ehtaa AC:ta mutta nykypäivän herkuilla jotka ovat vuosien varrella tuoneet souls peleihin.

Noin 5 tehtävää takana ja hivenen tutustuin mechan kustomintiin. Pelaaminen on todella todella todella hauskaa. Sormet on kuitenkin alkuun aivan solmussa kun ei tule selkärangasta mitä tapahtuu mistäkin napista joten tuo jo täällä mainittu eka bossi on todella hankala. Neuvoiksi pistäkää se lockon systeemi päälle, helpotti meinaan ihan hemmetisti ja pääsin sen tokalla yrittämällä ja ekallakin sain jo 85% helaa pois. Ilman sitä oli kyllä sellasta sähellystä ja hommasta tullut yhtään mitään. Toki kun hoksaa mikä ase siihen toimii niin myös se auttaa tosi paljon. Mutta liikkuminen ja kaikkien aseiden käyttäminen yhtäaikaa on tässä helpoin tie onneen, niitä aseita kun vaan voi olla 4 samaan aikaa niin siinä menee sormet solmuun ja meni hetki ennenkuin tajusin mistä näkee milloin aseet on latautunut jne. Tehkää myös ne pari tutoriaalia ekan bossin jälkeen jotka neuvoo kaikki perus asiat.

Mechan kustomointi onkin sitten viety sille tasolle että tuohon voi käyttää tunteja ihan järjettömän määrän niin halutessaan. Jokaisen osan, aseen, valon ja mutterin värin saa valita sekä päättää niiden kulumis asteen sekä kuinka paljon ne kiiltää ja heijastaa. Kunhan saa enemmän osia alle niin koneen saa näyttämään juuri siltä kuin haluaa.

Tehtävien kesto on niin lyhyt että niitä helposti voi yrittää uudestaan jos haluaa kokeilla eri juttuja tai tehdä sen paremmin. Aukesi myös joku wanted systeemi missä tappamalla tiettyjä kohteita tarpeeksi saat bonus juttuja. Alussa mennään joten saa nähdä miten haastavaksi ja eeppiseksi meno yltyy mutta alku on ollut erittäin hyvä.

PC versio myös toimii todella loistavasti ja ei ole tietoakaan Elden Ringin mokailuista. Löytyy ensimmäistä kertaa FromSoft pelistä 120 FPS ja ultrawide tuki myös joten erittäin sulavaa menoa ollut. Teknisesti studion pelit ei koskaan ole olleet mitään kovin hyviä mutta tämä saattaa olla niistä paras ja hienoin. Mitään DLSS tai FSR juttuja ei ole mutta tämä on niin kevyt pyörittää ettei sellaisia tarvita.

Muutama kuva omasta koneesta.
Näyttökuva 2023-08-25 105701.png
Näyttökuva 2023-08-25 105742.png
Näyttökuva 2023-08-25 105715.pngNäyttökuva 2023-08-25 105727.png
 
Viimeksi muokattu:
Noniiin meitsikin pääs intron bosseineen läpi ja vei vaan 50 yritystä... :D Kyllä tuli hyvä ja palkitseva fiilis!! Välittömästi ton jälkeen peli muuttu enemmän sellaseks armored coreks minkä muistan. Tuo kustomointi on tosiaan niin syvällistä että sen parissa tulee varmasti käytettyä paljon paljon aikaa. Testikenttä on todella kätevä, voi tesmiä acta ilman vihuja ja vihujen kanssa...tollanen sais vaan olla kyllä auki heti alusta. Nyt pääsee vihdoinkin kunnolla pelin pariin. :)
 
Peli on helpottunut sen tutorial bossin jälkeen. Pari muutakin bossia tullut kaadettua aika vaivattomasti, sellainen isoiso körmy ja joku jyrääjä johon keksin hauskan keinon voittaa sen hyppäsin sen päälle ja sitten annoin nyrkkien ja aseiden laulaa, ensin olin vähän et fuuuuck kun se kamu hylkäs sut mut meni silti ekalla kerralla.Isompi körmy ei mennyt ekalla kerralla kun peli ei näyttänyt tuhottavia kohteita jostain syystä vaan waypoint osoitti ihan väärään paikkaan.

Huvittavaa myös että Steamissä niistä jotka on pelannut peliä yli tunnin ovat antaneet arvosanaksi 91%, mutta niistä jotka on pelanneet alle tunnin arvostelut näyttää 69% (Nice). Eli suurinosa negatiivisesta palautteesta on tullut niiltä jotka on jumissa ekalla bossilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom