Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ärsyttävätkö elokuvien liian nopeat hinnanalennukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M. Pajulahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ärsyttääkö elokuvien liian nopeat hinnanalennukset?

En kyllä ihan oikeasti ymmärrä mitä kysymyksellä haetaan. Ei tietenkään hinnan laskeminen haittaa. Ainut asia milloin se kyrsii hieman, on kun odottaa leffaa heeeemmetin pitkään alennukseen eikä tule. Sitten käy ostamassa leffan ja seuraavana päivänä se ei maksa enää käytännössä mitään.

Halvempi hinta > Kalliimpi hinta

Vastaus: Ärsyttääkö elokuvien liian nopeat hinnanalennukset?

M. Pajulahti sanoi:
Te nyt vaan ette osaa ajatella tätä niinku tarkotin...

Ymmärrän kyllä mitä ajoit kysymyksellä takaa. Tilanne taitaa kuitenkin olla se, että jos vastaukset tuntuvat vääriltä, se johtuu siitä että kysymys ei ole kovin looginen. Nythän ostat viihdemediatuotteita tuoreeltaan vaikka olet hyvin tietoinen siitä, että otat ostoksista tuntuvasti takkiisi.

Suunnilleen vastaava kysymys olisi:
"Harmittaako, että sattuu, kun lyöt tahallasi vasaralla päähäsi?" ;)

Scatterbrain XO sanoi:
Jos kaikki (maailman ihmiset) siirtyisi aleleffoihin niin arvatkaa kauanko menisi kun mitään ei tehtäisi ollenkaan.

Ei kun silloin myytäisiin suoraan aleleffahinnalla. Mediatuotteiden hinnoissahan on runsaasti ilmaa, minkä nämä nopeat hintaromahdukset selvästi osoittavat. Harvemmin niitä "ale"-leffojakaan tappiolla myydään.

Viihdealalla on vallalla jokseenkin epäterve hinnoittelumalli, jossa osa asiakkaista on saatu maksamaan tuplahintoja ihan pelkän uutuusarvon takia - toisin sanoen he eivät maksa niinkään tuotteen todellisesta substanssista, vaan hypestä.

Kyllähän myyjä mielellään käärii lihavamman kuin heikomman katteen. Sitten kun se ei enää onnistu (eli markkinoilla on vieläkin uudempi ja tuoreemmin hypetetty tuote), markkinat ryhtyvät myymään tavaraa "oikeammalla" hinnalla, joka siis paremmin vasta sitä mitä enemmistö on siitä valmis maksamaan. Osittain tuo on tietysti silkkaa markkinointipsykologiaakin ("Hei kato! Ihan tuore kiekko ja just nyt sen saa 80 % alennuksella! Pakko ostaa heti.").

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ärsyttävätkö elokuvien liian nopeat hinnanalennukset?

Ostan 99,999999999% elokuvistani aina suoraan julkaisupäivänä maksimihintaan, haluan nähdä leffat heti kun ne tulee Suomeen (en kerää muita julkaisuja lähes ollenkaan), enkä vasta joskus kuukausien päästä.

Jos odottelee muutamat kuukaudet niin ehtii kerätä kaikki mahdolliset spoilerit pilaamaan leffanautintoa.

Sinänsä ottaa päähän hintaromahdukset, koska en itse niitä malta hyödyntää. Ja sitten jos jonkun leffan myy pois, niin siitä ei todellakaan saa kun jotain max. 25% alkuperäisestä hinnasta takaisin.

Radikus sanoi:
Ostan 99,999999999% elokuvistani aina suoraan julkaisupäivänä maksimihintaan, haluan nähdä leffat heti kun ne tulee Suomeen (en kerää muita julkaisuja lähes ollenkaan)

Mulla oli sama joskus vuonna 1 ja 2 (kirjaimellisesti!). Siitä pääsee yli. Ensin dumppasin tekstitystarpeen, sitten eurorajoitteisuuden. Nyt ostan teknisesti parhaan version ja yleensä halvalla. Dollarin kurssikin on niin loistava.

Ja elämä hymyilee! Free your mind! :p

Ei haittaa. Yhä harvemmin tulee ostettua uusia kiekkoja, ja silloinkin poimin ne alelaarista. En ole juuri koskaan ostanut DVD-leffoja heti julkaisun jälkeen. Lähinnä hintojen nopea putominen haittaa hyllyn tyhjentämisessä. Enää ei ole juurikaan mieltä myydä vanhempia julkaisua pois. Mielummin melkein pitää sitten leffan hyllyssä, jos sattuisi sen vaikka vielä joskus tuurilla katsomaan, kuin myy eurolla parilla pois.

Viimeisimmät täyden hinnan ostokset taisi olla Tabu-boksi ja Sin City. Kun laatu on tota tasoa, sitä mielellään maksaa täyden hinnan, että saa lätyt käsiin ennen alennuksien kärkkyjiä.

Noiden lisäksi en kyllä muista milloin olisin maksanut täyttä hintaa. Voi niitä aikoja, kun DVD-leffoja tilattiin netin kautta jenkeistä kauheilla hinnoilla ja pelättiin tuhmia tullimiehiä...

Hex sanoi:
Mulla oli sama joskus vuonna 1 ja 2 (kirjaimellisesti!). Siitä pääsee yli. Ensin dumppasin tekstitystarpeen, sitten eurorajoitteisuuden. Nyt ostan teknisesti parhaan version ja yleensä halvalla. Dollarin kurssikin on niin loistava.

Ja elämä hymyilee! Free your mind! :p

Nimenomaan toi halpuus on myös ongelma mulle _keräilijänä_, haluan ne kalliimmat Suomiversiot jostain perverssistä syystä, enkä metsästää halvinta mahdollista. Kokoelman on pakko olla pelkkiä FI-julkasuja. Esim. NES-peleissäkin skandijulkasut on tuhat kertaa halutumpia kuin muiden alueiden pelit, ihmiset dikkaa ostaa just niitä oman alueen juttuja.

Jos haluan halvinta mahdollista niin waretus olisi vielä halvempaa, do not want.

Poikkeuksiakin on, kaiken JRockini ostan 99,99% suoraan Japanista, enkä ala odottelemaan mahdollista suomiversiota joskus ehkä vuosien päästä, jos silloinkaan. Sekä on mulla pelikokoelmassakin muutamat kymmenet USA/JAP pelit, kun ei niitä muuna saa.

Leffat saa LÄHES aina käytännössä myös Suomesta vähän myöhemmin, ja jos jotain ei saa niin ostettavia leffoja on kyllä ihan tarpeeksi ettei ehdi edes kaikkea katsomaan. Mulla on nytkin hyllyssä avaamattomia leffoja kun ei vaan aika enää riitä kuten ennen (ottaa muuten päähän).

Ja ei, en pääse tästä pakkomielteestä yli, se on osa mun keräilyfilosofiaa ja sen kuseminen vie pohjan kaikelta.

Muutenkin ostamalla tuotteita suomesta tuen suomen sceneä kyseisen asian alalla, jos kaikki importtais kaiken muualta niin ei tänne enää tuotais mitään.

Nykyään ei ole niin justiinsa, että leffan saisi kouraan niin nopeasti, kuin mahdollista.
Mielellään niitä nappaa sitten parikin samalla kerralla kaupassa käydessä.

MIelenkiintoinen keskustelu. Ymmärrän hyvin Markun näkökulmaa. Itse olen viime aikoina siirtynyt lähes pelkästään alelaariostajaksi, täysihintaisia julkaisuja tulee ostettua alle kymmenen vuodessa ja ne ovat yleensä sellaisia hankintoja, ettei hinnalla ole väliä, vaikka tuleva hinna pudotus onkin jo ostohetkellä tiedossa. Sen sijaan "ihan kiva" -leffat voi hyvin hankkia alekorista ja tarvittaessa pistää halvalla kierrätykseen.

Pari kertaa on kieltämättä hinnan pudotus hieman kyrsinyt. Viimeksi Deadwoodin kolmosseasonin ostamista panttasin kuukausikaupalla hinnan alennusta odotellen. Lopulta annon periksi ja poimin boksin mukaan Anttilasta. Ai arvaatte jo? Jep, seuraavana päivänä ilmestyneessä Anttilan mainoksessa kyseinen boksi oli 12 halvempi. No, ehdin mä yhden jakson katsoa ennen hinnan putoamista.

Yleisesti ottaen tiedostan uutuuslevyjä ostaessani maksavani myös uutuusarvosta ja teen jo ostohetkellä punnintaa sen suhteen haluanko julkaisun heti kokoelmaani vai odotanko pari kuukautta ja ostan kaksi DVD:tä samalla hinnalla.

Vastaus kysymykseen: eivät ne hinnanalennukset niin hirveästi ärsytä, ne kuuluvat markkinatalouteen ja alan henkeen. Tietenkin aikaisemmin äänilevyjen kanssa tottui siihen, että uutuudet ovat alekorissa ehkä vuoden kuluttua julkaisusta, DVD-levyt ovat nopeuttaneet tätä sykliä käsittämättömällä tavalla.

Olisi outoa, jos hinnanalennukset ottaisivat päähän. Itse en osta mitään elokuvaa täysihintaisena, jos yleensä edes ostan leffoja - taitaa melkein kahden käden sormilla pystyä laskemaan oma leffavalikoima. En ymmärrä leffojen ostoa täysihintaisena, koska kirjastosta niitä saa ilmaiseksi tai muutaman sentin varauksella ja vuokraamosta parilla eurolla. Hyvin harvassa ovat leffat, jotka jaksaa dvdltä katsoa uudestaan - television tarjonta on jostain mystisestä syystä asia erikseen.

Mihinpä tässä valmiissa maailmassa olisi kiire? Tosin teatterissa tulee ihmneen moni "hype"leffa käytyä katsomassa. Sinänsä leffojen ostossa jää jotain käteen verrattuna esim. vuokraamiseen, mutta kuollessamme emme saa mitään materiaalista mukaamme, joten keräilyä yleensä en arvosta kovin korkealle - keräily sitoo vain liikaa menneeseen, johon ei aina halua palata.

sCeNtEd, lienetkö huomannut, että tämä on elokuvafoorumi? Täällä on ihmisiä, joille elokuvat ovat harrastus, eivät vain ajantappamista. Kyllä minä olen katsellut lukemattomia elokuvia moneen kertaan ja jopa kymmeniä kertoja katsotuista elokuvista huomaan joskus löytäväni uusia asioita, joiden hahmottaminen joskus vain vaatii useita katselukertoja.

Ja tuolla tavalla kun tarkastellaan niin ei sille täysihintaiselle DVD:llekään kamalasti hintaa tule per katselu, joten siinäkään mielessä en jaksa olla kovin murheissani jos maksan jostain minulle tärkeästä elokuvasta kaksinkertaisesti alehintaan verrattuna. Tietenkin mielummin ostan halvemmalla, mutta aina ei ole mahdollista odottaa.

Voisiko joku ystävällisesti osoittaa minulle jonkin paikan, jossa myös Blu-ray elokuvat ovat halventuneet ärsyttävän nopeasti:) Tulisi tarpeeseen.

Dr Evil sanoi:
Voisiko joku ystävällisesti osoittaa minulle jonkin paikan, jossa myös Blu-ray elokuvat ovat halventuneet ärsyttävän nopeasti:) Tulisi tarpeeseen.

Jenkkilän Amazoniin voit mennä ärsyyntymään. :D

Viime kaksi yhden hinnalla -kamppiksesta sai kaksi leffaa toimitetuna noin 23 eurolla.

Hex sanoi:
Jenkkilän Amazoniin voit mennä ärsyyntymään. :D

Viime kaksi yhden hinnalla -kamppiksesta sai kaksi leffaa toimitetuna noin 23 eurolla.

Onpahan muuten aika mukavan hintaisia tuolla, harmi kun eivät ole kaikki aluekoodittomia, mutta eiköhän tuolta muutama tule tilattua. Kiitoksia vinkistä.

Dr Evil sanoi:

Amazon tuntuu harrastavan sinisäderieskojen huoentamista aina silloin tällöin, joten tätä ketjua kannattaa seurata. Samoin Deep Discountista voi tehdä yksittäisiä löytöjä edullisesti, joskin kannattaa tarkkailla myös postikuluja. ALV-murheilta taas voi välttyä kyttäämällä tanskalaisen Axelmusicin tarjontaa.

Ennen tilaamista kannattaa sitten tarkistaa aluekoodittomuuden lisäksi myös arvostelut, koska osa BD-julkaisuista on kuvanlaadultaan jopa DVD-tasoa kehnompaa.

Jari Tomppo sanoi:
sCeNtEd, lienetkö huomannut, että tämä on elokuvafoorumi? Täällä on ihmisiä, joille elokuvat ovat harrastus, eivät vain ajantappamista. Kyllä minä olen katsellut lukemattomia elokuvia moneen kertaan ja jopa kymmeniä kertoja katsotuista elokuvista huomaan joskus löytäväni uusia asioita, joiden hahmottaminen joskus vain vaatii useita katselukertoja.

Ja tuolla tavalla kun tarkastellaan niin ei sille täysihintaiselle DVD:llekään kamalasti hintaa tule per katselu, joten siinäkään mielessä en jaksa olla kovin murheissani jos maksan jostain minulle tärkeästä elokuvasta kaksinkertaisesti alehintaan verrattuna. Tietenkin mielummin ostan halvemmalla, mutta aina ei ole mahdollista odottaa.

Olenko väittänyt, etten itsekin nautiskelisi elokuvista täysin siemauksin? Hyviä elokuvia vain tulee harvoin eteen. Esim. Kun sydän lakkaa lyömästä näin teatterissa ja leffa piti vielä hankkia sitten dvdnäkin omaan kokoelmaan, mikä on sinänsä melko harvinaista omalla kohdallani. Kuitenkin määrätietoista elokuvien keräilyä en itse täysin ymmärrä, kuten en yleensäkään keräilyä. Elokuvat ovat yksi erinomainen tapa rentoutua ja saada ajatukset pois tästä kylmästä maailmasta. Kuitenkin elokuvat ovat vain loppujen lopuksi elokuvia ja yksi tapa viihdyttää itseään. Elokuvien kautta on myös mukava kokea tunteita, joita ei muuten kokisi - esim. erinäiset ihmissuhteisiin liittyvät asiat.

ps. Eivät kaikki elokuvien seuraajat kerää elokuvia ja näin todista muille olevansa elokuvien harrastajia.

http://elokuvat.yle.fi/kun_sydan_lakkaa_lyomasta

Xbugs sanoi:
Amazon tuntuu harrastavan sinisäderieskojen huoentamista aina silloin tällöin, joten tätä ketjua kannattaa seurata. Samoin Deep Discountista voi tehdä yksittäisiä löytöjä edullisesti, joskin kannattaa tarkkailla myös postikuluja. ALV-murheilta taas voi välttyä kyttäämällä tanskalaisen Axelmusicin tarjontaa.

Ennen tilaamista kannattaa sitten tarkistaa aluekoodittomuuden lisäksi myös arvostelut, koska osa BD-julkaisuista on kuvanlaadultaan jopa DVD-tasoa kehnompaa.

Listaan vielä DVDPacific. Harvemmin ihan halvin, mutta ovat paketin arvon merkinnässä vähemmän tarkkoja. Hyvä siis kalliille bokseille yms.

HD-leffojen kuvanlaatu tosiaan vaihtelee, mutta tapauksissa DVD olisi ollut parempi?

Ylös Bottom