Vastaus: Assassin's Creed 3
Olen kyllä suht samoilla linjoilla edellisten kanssa tämän pelin suhteen, josko en silti ihan yhtä pettynyt.
Edellinen AC, jota pelasin oli AC2, joka oli mielestäni tullessaan vuoden pelin veroinen esitys. AC3:n kohdalla näen, miten ollaan tähdätty kaikin puolin kunnianhimoisempaan, laajempaan, hienompaan ja vaikuttavampaan pelikokemukseen, mutta siinä prosessissa on tainnut vähän unohtua koko AC:n ydin.
Tosiaankin nuo kaupungit ovat aika geneerisen oloisia ja tylsiä verrattuna renesanssin ajan italiaan, eikä kaupunkien tutkiskelu ja kartoittaminen ole läheskään yhtä hauskaa. Yksi tärkeä elementti, joka teki AC2:ssa kaupunkien tutkiskelemisesta niin mielenkiintoista, oli tuo arkitehtuurillinen konkretian tunne, mitä muodostui kolutessa taidehistorian kirjasta opittuja lokaatioita ja rakennuksia läpi. Toisekseen tiuha ja monikerroksinen kaupunki-infrastruktuuri palveli tuota AC:in sisimmäistä olemusta, jossa näen jotenkin etäisesti linkin Prince of Persiaan - kiipeily. Bostonissa en jaksa edes lähteä kiipeilemään talojen katolle, koska paljon vaivattomampaa liikkua vain teitä pitkin.
Frontier on silmiä hivelevän kauniisti tehty ja pistää kerrassaan miettimään, mihin sitä tehokkaampaa rautaa tarvitaan, jos tällaista jälkeä saadaan aikaiseksi vanhalla teknologialla. Silti, tuo puissa kiipeily ei tuo sitä samaa fiilistä, mitä AC2:n kaupungeissa kiipeily ja frontier jää kaikessa kauneudessaan jotenkin hiukan sieluttomaksi.
Pelin yksi suurimmista ongelmista on kontrollit. En pysty tajuamaan sitä järjenjuoksua juoksu- ja kiipeilyfunktion samalle napille laittamisen takana. Niin monessa kiperässä tilanteessa, jossa pitäisi jahdata jotain henkilöä/juosta karkuun tms. tatin millimetrin väärään suuntaan painamisella saat Connorin juoksemaan ja kiipeilemään kaikkialle muualle, kuin suorinta pakoreittiä, pitkin ovenkarmeja, savupiippuja jne. Tämä aiheuttaa äärimmäistä turhautumista muuten hyvin suoritetun tehtävän kaatuessa siihen, että Connor lähtee poukkoilemaan idioottimaisesti pitkin seiniä, sen sijaan, että juoksisi ihan perinteisesti maata pitkin karkuun. Vastaavanlaisia nerd-rage kohtauksia ei olla vähään aikaan nähty, kun sain jonkun 30 yrityksen jälkeen viritettyä latingit punatakkien laivaan, ilman että kukaan huomaa minua, homman kaatuessa siihen, kun Connor säntääkin mastoa ylös sen sijaan, että hyppäisi laidan yli pois räjähtävästä laivasta.
Toinen juttu on kyykistymisnapin puuttuminen. Tuo stealthi ennaltamääritetyillä stealth-alueilla on kamalaa. Välillä koitat hiipiä punatakkien leiriin rämeikön kautta ja vahingossa kävelet alueelle, joka ei kuulukkaan tuohon stealth alueeseen ja Connor nousee idioottimaisesti seisomaan. Punatakkien huomattua ei voi enää kyykistyä takaisin pusikkoihin ja koittaa hiipiä karkuun, vaan Connor jää pojottamaan keskelle puskaa, kuin paska tikun nokkaan.
Muutenkin tuota immersiota siitä, että olet bad ass assassiini pilataan todella tehokkaasti sillä, että tuo stealthi on niin tuskallisen vaikeaa välillä. Tuntuu, että pärjäisin itse oikeassa elämässä paremmin, jos lähtisin johonkin hiippailemaan; ainakin voisin kyykistyä laatikon taakse piiloon. Liian monessa tilanteessa suora taistelu on paljon helpompi vaihtoehto, kuin stealthi, vaikka hommanhan pitäisi toimia nimenomaan toisin päin. Linnojen valloittaminen stealthilla on välillä tuskallisen vaikeaa, sen sijaan homma hoituu näppärästi, kun hyppäät vain aidan yli sisään ja pieksät kaikki, kuin Asterixissä konsanaan.
Myös tuo 100% synchronization-systeemi on raivostuttava. Tuo optional missioneden ryssiminen luo hyvin tehokkaasti kuvan siitä, että koko tehtävä meni reisille. Sen sijaan, että hoidat tehtävän tyylikkäästi ja selviät hengissä pois, pitää sinun tyyliin air assassinate jengiä tasaisella maalla ja muuta typerää. Onnistumisen fiilis pilataan hyvin tehokkaasti niillä pienillä ruutuun ilmestyvillä punaisilla rukseilla
Vielä Wii U versiosta sen verran, että käännös on tehty aika laiskasti. Gamepadille ei olla keksitty edes puoliksi fiksua käyttöä, vaikka itselleni tulee jatkuvasti hyviä käyttöideoita päähän peliä pelatessa. Homma on tehty niin laiskasti, ettei edes pause menuta voi navigoida kosketusnäytöllä. Lisäksi peli framerate putoilee välillä häiritsevän paljon, vaikka minua moiset asiat eivät yleensä edes hirveästi hetkauta. En usko, että tästä voi syyttää muuta, kuin laiskaa käännöstyötä.
Mutta...Silti kokonaisuudessaan AC3 on ollut semi-nautinnollinen pelikokemus, ja ehdottomasti sen 20€ arvoinen, mitä siitä maksoin. Pelissä on paljon hyvääkin, kuten silmiähivelevän kaunis grafiikka ja upeat lokaatiot, mielenkiintoinen ajanjakso, upeat ja eeppiset meritaistelut, hienoin metsä, mitä olen ikinä videopelissä nähnyt jne.
Tavallaan aika pelolla odottelen nelos-osaa. Vaikka periaatteessa nuo purjehdus-osiot tekivät minuun sen verran suuren vaikutuksen, että seuraavan osan settingi kyllä kiinnostaa, niin pahaa pelkään, että toi teema vie sarjaa vielä kauemmaksi AC:n juurilta ja pelin syvimmästä olemuksesta. Piraatti teema ei palvele Assasin's Creediä, eikä Assasin's Creed palvele piraattiteemaa. Olisi ollut paljon parempi ratkaisu tehdä ihan erikseen oma piraattipeli, joka olisi ihan äärimmäisen tervetullut, ja siirtää seuraava AC takaisin kaupunkeihin.