Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Astro Bot: Rescue Mission

Toivottavasti tää pakko ostos käyttää taas sitä Social screeniä :



Tulee Storeen 3.10


Tässä tekijöiden haastattelu. Vakuutti jo sillä lyhyellä demoesityksellä joka tuli lasien mukana - VR tuo tasoloikkaan uudenlaista syvyyttä samaan tapaan kuin Super Mario 64 teki aikanaan. Avasi silmiä sille miten tuttu genre voidaan luoda uusiksi.

 
Huomenna julkaistaan ainakin arvosteluiden perusteella melkoinen helmi PSVR:lle. Kaksitoista arvostelua ulkona ja näistä yhdeksän on antanut 9/10 - 10/10 arvion (linkki).



Kovasti PSVR:n osto houkuttelisi. Toisaalta enää tässä vaiheessa en viitsisi ostaa kypärää, kun tämä olisi pahemman kerran vanhentunut PS5:n ilmestyessä. 1st world problems jne.

E:
ndqeyA1.png
 
Huomenna julkaistaan ainakin arvosteluiden perusteella melkoinen helmi PSVR:lle. Kaksitoista arvostelua ulkona ja näistä yhdeksän on antanut 9/10 - 10/10 arvion (linkki).
.

Näköjään raiteilla tai vapaasti menevä kamera.. tulee aiheuttamaan matkapahoinvointia noin 50% pelaajista.

Kokeilin sitä tämän protoa/demoa silloin kun psvr ilmestyi... sain läpi mutta todella huono olo lopussa.

Ilmaisena olisi voinut kokeilla mutta 40€ on ihan järjetön hinta näille vr peleille.

Ja pädiohjain on ihan surkea vr ohjauksessa, ei pysy montaa sekuntia suuntaus oikein.
 
Näköjään raiteilla tai vapaasti menevä kamera.. tulee aiheuttamaan matkapahoinvointia noin 50% pelaajista.

Kokeilin sitä tämän protoa/demoa silloin kun psvr ilmestyi... sain läpi mutta todella huono olo lopussa.

Ilmaisena olisi voinut kokeilla mutta 40€ on ihan järjetön hinta näille vr peleille.

Ja pädiohjain on ihan surkea vr ohjauksessa, ei pysy montaa sekuntia suuntaus oikein.

Minkä ihmeen takia vr-pelin pitäisi olla jotenkin erityisen paljon halvempi, kuin normipelinkään? Samalla tavalla senkin valmistukseen on kulunut aikaa ja rahaa. 40e on oikeinkin sopiva hinta tuolle varsinkin, kun on ilmeisesti oikein laadukkaasta pelistä kyse.

Tuo vr-pahoinvointi on niin yksilöllistä, että aika rohkeata ennustaa 50% pelaajista tulevan huono olo tämän kohdalla. Tämän demo oli itselle yksi niistä kokemuksista joka myi vr:n tähän talouteen.

Kuinka saat padi-ohjauksen jotenkin "suunnattua" väärin? Näkeehän kamerasi varmasti lasien lisäksi myös ohjaimen? Movet minulla kyllä on sekoilut mutta padi-ohjaus ei sitten yhtään ainutta kertaa.
 
Astro Bot ennakkotilattu ja maksettu. Lasien mukana tullut demo vakuutti jo silloin kaksi vuotta sitten ja tätä toivottiin ihan ääneen täällä foorumillakin asti.

Doby0aAUUAAqgoI.jpg
 
Minkä ihmeen takia vr-pelin pitäisi olla jotenkin erityisen paljon halvempi, kuin normipelinkään? Samalla tavalla senkin valmistukseen on kulunut aikaa ja rahaa. 40e on oikeinkin sopiva hinta tuolle varsinkin, kun on ilmeisesti oikein laadukkaasta pelistä kyse.

Tuo vr-pahoinvointi on niin yksilöllistä, että aika rohkeata ennustaa 50% pelaajista tulevan huono olo tämän kohdalla. Tämän demo oli itselle yksi niistä kokemuksista joka myi vr:n tähän talouteen.

Kuinka saat padi-ohjauksen jotenkin "suunnattua" väärin? Näkeehän kamerasi varmasti lasien lisäksi myös ohjaimen? Movet minulla kyllä on sekoilut mutta padi-ohjaus ei sitten yhtään ainutta kertaa.

Hinnoittelu digipeliksi ja vielä VR peliksi jotka on pitkälti huomattavasti suppeampia ja heikompia sisällöltään kuin normipelit. Sellainen 19€ on maksimi mitä näistä viitsii maksaa.

Matkapahoinvoinnista.. Demosin kavereille aikanaan Driveclub VR:ää kun kaikki tykkää autopeleistä.. noh, kaikki voivat huonosti parin kiekan jälkeen ihan kuten itsekin, otanta on pieni vain muutamia henkilöitä mutta pahoinvointi indeksi 100%

VR näkymissä edellisen Pron ohjain vääntyili väärään suuntaan ja driftasi joka ikisessä sitä käyttävässä pelissä varsin nopeasti. Ohjainta sitten joutui "resetoimaan" heiluttelemalla. Uuden koneen ohjaimella en ole vielä kokeillut. Itselläni Movet toimineet varsin hyvin, ellei mainiosti, driftailuja ja asento sekoiluja paljon vähemmän kuin pädiohjaimella.
 
Aika kovia väitteitä, jotka perustuvat ehkä siihen ensimmäisen vuoden tilanteeseen.

Siellä ovat tekijät oivaltaneet keinoja, joilla herkimpien kohdalla saadaan pelit pelattavaan kuntoon.

Mitä tulee hinnoitteluun, on tässä kuukauden alla ollut Firewall kirvoittanut pelin lobby-keskusteluissa äänenpainoja siihen suuntaan, jotta ”olisihan tästä voinut täyden hinnan maksaa”. Kertoo siitä, miten ollaan siirtymässä seuraavaan vaiheeseen, jossa VR-pelin sisältö ylittää odotukset merkittävällä tavalla.
 
Aika kovia väitteitä, jotka perustuvat ehkä siihen ensimmäisen vuoden tilanteeseen.

Siellä ovat tekijät oivaltaneet keinoja, joilla herkimpien kohdalla saadaan pelit pelattavaan kuntoon.

Mitä tulee hinnoitteluun, on tässä kuukauden alla ollut Firewall kirvoittanut pelin lobby-keskusteluissa äänenpainoja siihen suuntaan, jotta ”olisihan tästä voinut täyden hinnan maksaa”. Kertoo siitä, miten ollaan siirtymässä seuraavaan vaiheeseen, jossa VR-pelin sisältö ylittää odotukset merkittävällä tavalla.

Olen kyllä tiiviisti tilannetta ja pelidemoja seurannut ja ei minusta mitään muutosta pahoinvoinnin estämisessä tapahtunut, ihan samat kikat on joissain peleissä kuin alkuaikoinakin.. ja edelleenkään ei kovinkaan monessa ollut mitään säätöä esim. näkökentän reunojen tummennukselle liikkeen aikana tai monissa peleissä ei ole edes teleporttaus mahdollisuutta jolla liikeongelma kierrettäisiin (tämä ei tietty sovi joihinkin peleihin tai ei vaan haluta tehdä VR:ää VR ehdoilla..)

Ja digihinnoittelussa on vielä sekin painolasti että jos arvosteluista huolimatta pelistä josta ei ole demoa tulee pahoinvointia niin digikauppaa ei voi perua.

No, luonnollisesti ne pelaajat jotka ei kärsi matka/VR pahoinvoinnista niin hehkuttaavat tykkäämiään pelejä, meille muille ne on pelikelvottomia.
Ei ole itselle tullut yhtään VR peliä jotka maha kestäisi ja josta maksaisin "enemmän kuin 19€". On sen verran kevyitä pelejä olleet ja kestoltaan lyhyitä. Halvalla hinnalla kyllä ne mistä olen tykännyt on ihan rahan arvoisia pläjäyksiä olleet.

edit: ja ne jotka epäilee suuria prosenttilukujani niin google auttaa.. tässä mm. yksi keskustelu missä linkattu tutkimuksia.


 
Viimeksi muokattu:
Tuo pahoinvointi on varmasti myös kiinni pelistä. Kun katsotaan esimerkiksi nyt vielä open betassa olevaa Honor & Duty: D-Dayn asetuksia, löytyy sieltä tutut näkökentän kaventamiset ja kääntymisen hidastukset, kuin myös yleinen liikkumisen nopeus. Tahtoo sanoa, jotta jatkuvasti haetaan niitä uusia tapoja. Itsellä kaikki rajoitukset pois päältä ja vauhdit täysillä, antaa jopa mielestäni etua verkkopelissä.

Nuo foorumiäänestykset ovat enintään suuntaa antavia ja paljolti kiinni kysymyksen asettelusta. Jollakin on vatsa vääntynyt joskus, kun taas pitkään on menty osin tottumuksen ja osin kehityksen ansiosta ilman ongelmia. Muistan alkuaikojen FPS-räiskintöjen jo aiheuttaneen aistiristiriitoja ja sitä kautta pahaa oloa.

6ai7aymzjom11.jpg
 
Nuo foorumiäänestykset ovat enintään suuntaa antavia ja paljolti kiinni kysymyksen asettelusta.

Samaa mieltä. Näitä on kiva lukea sekä laatia, mutta näiden pohjalta en lähtisi tekemään laajamittaisia yleistyksiä.

Lisäksi on hyvä huomioida "tutkimusten" julkaisuajankohdat (3/2016, 5/2014, 11/2014, 1/2016).
 
Astro Bot ennakkotilattu ja maksettu. Lasien mukana tullut demo vakuutti jo silloin kaksi vuotta sitten ja tätä toivottiin ihan ääneen täällä foorumillakin asti.

Doby0aAUUAAqgoI.jpg
Kaksi vuotta täälläkin odoteltu tätä joten piti ennakkotilata, näyttäisi arvosanojen perusteella tulevan loistava peli :) Toivottavasti nuo isot pelisivustot myös arvostelisi tämän niin saisi enemmän näkyvyyttä, esim IGN. 40e ei kyllä paha hinta jos noin loistava peli ja pelihän löytyy myös fyysisenä jos tuleekin huono olo pelatessa nii voi viedä vaihtoon. Siitä kyllä samaa mieltä että saisi VR-peleistä tulla demot.

Itsellä ei ole ollut onneksi minkäänlaista huonoa oloa mitään peliä pelatessa ja kymmenelle kaverille tätä näyttänyt joista yhdelle vain tuli pää kipeäksi.
 
Tuo pahoinvointi on varmasti myös kiinni pelistä. Kun katsotaan esimerkiksi nyt vielä open betassa olevaa Honor & Duty: D-Dayn asetuksia, löytyy sieltä tutut näkökentän kaventamiset ja kääntymisen hidastukset, kuin myös yleinen liikkumisen nopeus. Tahtoo sanoa, jotta jatkuvasti haetaan niitä uusia tapoja. Itsellä kaikki rajoitukset pois päältä ja vauhdit täysillä, antaa jopa mielestäni etua verkkopelissä.

Niin mitä uusia tapoja?? Ihan samat olleet käytössä PC kypärien ja PSVR alkuajoista lähtien?

Huvittavaa yrittää dissata foorumi kyselyjä huonoiksi tai sitä että vaikka tutkumukset ovat huimat 2v ikäisiä niin ne on vanhoja.
Ne on edelleen ihan täyttä timanttia ja ei ne muuta sitä että sinä kuulut siihen 10-50% ryhmään joille nuo vapaat liikkumiset VR:ssä ei ole ongelma, lopuille on!
 
Huvittavaa yrittää dissata foorumi kyselyjä huonoiksi tai sitä että vaikka tutkumukset ovat huimat 2v ikäisiä niin ne on vanhoja.
Ne on edelleen ihan täyttä timanttia

Miten vuosina 2014 ja 2016 laaditut Reddit kyselyt liittyvät itse aiheeseen - eli Astro Bot peliin?

Eikö olisi parempi lukea arvosteluita ko. pelistä ja näiden pohjalta tehdä alustava oletus kuinka pahasti itseä mahdollisesti alkaa heikottaa pelaamisen aikana? Katselin pikaisesti Metacritic sivuston 13 arvostelua ja kahdessa mainittiin pahoinvointi. Tässä lainaukset:

And just as an aside, you’ll be collecting coins while you progress through the adventure, which can then be spent on a UFO Catcher machine, unlocking little “toy-based” assets that you’ll have encountered while progressing through the game. It never takes itself too seriously, but everything about it is tactile and well designed; even the nature of the experience means that you’re unlikely to encounter motion sickness, making it a very comfortable game to play
- Push Square

Motion sickness sensation: nothing
- IGN Italy

Peliä pelanneiden kokemukset eivät nyt ihan ole linjassa timanttisten tutkimusten kanssa.
 
Miten vuosina 2014 ja 2016 laaditut Reddit kyselyt liittyvät itse aiheeseen - eli Astro Bot peliin?

Eikö olisi parempi lukea arvosteluita ko. pelistä ja näiden pohjalta tehdä alustava oletus kuinka pahasti itseä mahdollisesti alkaa heikottaa pelaamisen aikana? Katselin pikaisesti Metacritic sivuston 13 arvostelua ja kahdessa mainittiin pahoinvointi. Tässä lainaukset:

Peliä pelanneiden kokemukset eivät nyt ihan ole linjassa timanttisten tutkimusten kanssa.

Ei tämän päivän VR pelitoteutuksissa ole mitään pahoinvoinnin parannus tekniikkaa mitä ei olisi jo vaikka 2016 tiedetty.. siksi liittyy aiheeseen.

VR pelejä todennäköisestä arvostelee ja pelaa tyypit jotka ei saa niistä pahaa oloa, siksi nuo arvostelut ei edusta sitä koko potentiaalista pelaajakuntaa.
 
Ei tämän päivän VR pelitoteutuksissa ole mitään pahoinvoinnin parannus tekniikkaa mitä ei olisi jo vaikka 2016 tiedetty.. siksi liittyy aiheeseen.

VR pelejä todennäköisestä arvostelee ja pelaa tyypit jotka ei saa niistä pahaa oloa, siksi nuo arvostelut ei edusta sitä koko potentiaalista pelaajakuntaa.

Nopealla googletuksella löytyi heti muutama arvostelu jossa valiteltiin huonoa oloa.

esim. https://www.eurogamer.net/articles/...k-but-the-persistence-does-all-it-can-to-help
 
Kyllähän tuo paha olo helpottuu kun jaksaa vain pelailla. Lopettaa pelaamisen heti kun tuntuu pahalta ja seuraavana päivänä uudelleen testaamaan ja pikku hiljaa huomaakin että pystyy pelaamaan aina vain kauemmin. Netti täynnä kaikenlaisia vinkkejä millä helpottaa olotiloja.
Ja kyllä mielestäni kaikissa peleissä on valmiiks päällä nuo helpotukset. Enemmän itseä nykyään ärsyttää monet pelit joista ei noita helpotuksia saa pois päältä. Aina pitäisi olla kaikki asetukset jotta jokainen saa valita mieleisensä.
 
VR pelejä todennäköisestä arvostelee ja pelaa tyypit jotka ei saa niistä pahaa oloa, siksi nuo arvostelut ei edusta sitä koko potentiaalista pelaajakuntaa.
Hetki sitten otit esille Redditin pelaajayhteisössä tehdyt kyselyt ja mielsit nämä "timanttisiksi".

Kun otin esille Astro Botin arvostelut, niin yhtäkkiä pelaajien kokemukset pahoinvoinnista antavat vääristyneen kuvan, sillä nämä eivät edusta laajempaa yleisöä.

Agree to disagree. Meikäläinen nostaa kädet ylös, sillä viimeistään nyt keskustelusta on hävinnyt logiikka. Minua ei kiinnosta pohtia pelifoorumilla kuinka herkästi naapurin Kerttu sekä muu laajempi yleisö altistuu matkapahoinvoinnille pelatessaan Astro Bottia.
 
Ylös Bottom