Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

ATI:n piirikö Xbox2:een

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FlashMaster
Anteeksi vain mutta tällä hetkella ATI:n Radeon 9700Pro ei ole tehokkain. NVidian GeForce FX otti sen tittelin vähän aikaa sitten.

:D
ASIAA, tällaiset pelastaa synkän päivän...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jokke
Eli se ei todellakaan ole saman veroinen kuin XB:n NV2A vaan GC:n piiri vastaa ominaisuuksiltaan lähinnä GF2:n grafiikka-ydintä kun taas NV2A vastaa GF3 + GF4Ti korttien piirejä(NV20/NV25).
Ihan vain näin pienenä vinkkinä: jos ei ole asiasta oikeata tietoa, niin voi samantien olla hiljaa... tai no jaa, unohdapas toi. Jos kerran väität jotakin, saat myös perustella kantasi. Eli miten Flipper-prosessori vastaa ominaisuuksiltaan GF2:n grafiikkaydintä, hmm?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Ihan vain näin pienenä vinkkinä: jos ei ole asiasta oikeata tietoa, niin voi samantien olla hiljaa... tai no jaa, unohdapas toi. Jos kerran väität jotakin, saat myös perustella kantasi. Eli miten Flipper-prosessori vastaa ominaisuuksiltaan GF2:n grafiikkaydintä, hmm?

Joo-0,suosittelen kyllä pitämään myös sielläkin päässä ne näpit kurissa siitä näppiksestä jos ei vuorostaan osata tuoda vasta kommenteillaan selkeää faktaa pöytään!

Enkä viitsi tästä sen enempää enää ruveta perustelemaan,eli jokainen voi ottaa ko. asiasta itse selvää,alla olevasta linkistä mm. löytyy tuhti tieto-paketti mm. GC:n flipperi:stä.

GC vs XB

Ja sanoin että GC grafiikkapiiri vastaa "lähinnä" GF2 grafiikka-piirin ominaisuuksia,en tiettävästi väittänyt että ne ominaisuudet ja arkkitehtuuri olisi tuossa täysin samaa kuin Flipperissä,ymmärretysti! Mutta sen nyt sanon vielä,että samoja/vastaavia ominaisuuksia löytyy ja missään nimessä ATI:n tekemä Flipper ei ole kehittyneempi/tehokkaampi tuotos kuin NV2A,eli kyllä ne Flipperin ominaisuudet tuntuvat olevan lähempänä niitä GF2-ytimen ominaisuuksia kuin esim. NV25:n. Ja pointtina vielä että johonkin näitä on aina verrattava.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jokke
Joo-0,suosittelen kyllä pitämään myös sielläkin päässä ne näpit kurissa siitä näppiksestä jos ei vuorostaan osata tuoda vasta kommenteillaan selkeää faktaa pöytään!

Enkä viitsi tästä sen enempää enää ruveta perustelemaan,eli jokainen voi ottaa ko. asiasta itse selvää,alla olevasta linkistä mm. löytyy tuhti tieto-paketti mm. GC:n flipperi:stä.
Hieman ristiriitaista. Ensimmäiseksi moititaan siitä, että ei tuoda selkeää faktaa pöytään, ja sitten itse ei jaksa perustella omia väitteitään vaan tehdään ns. Inertiat (eli laitetaan linkki, ja jätetään asia siihen). Hienoa!

Tuo alunperin lainaamani teksti on niin roskaa, että ajattelin, että mielenkiintoisempaa kuulla, kun yrität itse selittää sen. Näköjään sen nyt huomasitkin, kun aloit korjailemaan asiaa omassa tekstissäsi: "Mutta sen nyt sanon vielä,että samoja/vastaavia ominaisuuksia löytyy". On kyllä aika yllätys, että piireistä löytyy samanlaisia ominaisuuksia :rolleyes: Tekniikka nimittäin ei ole niin paljon kehittynyt parissa vuodessa, että kaikki vanhat ratkaisut on korvattu jo uudemmilla. Xboksin piiristä todennäköisemmin löytyy vielä enemmän GF2:n kaltaisia ratkaisuja kuin Flipperistä.

Vaikka vanhoja ratkaisuja yhä käytetäänkin ja Flipperillä on samanlaisia ominaisuuksia kuin GF2:ssa, ei se siltikään tee siitä mitenkään GF2:n kaltaista. Kyllä Flipperi on monta kertaa edistyneempi kuin GF2:n muinainen grafiikkaydin (pitäisihän tämä näkyä jo peleistä). Flipperi myöskin tekee monta asiaa paljon paremmin kuin Xboksin NV2A (tosin sitä en ala väittämään, että Flipper on tehokkaampi kuin NV2A, joten älä laita sanoja suuhuni).
 
Useita Nvidian ja Atin kortteja omistaneena olen huomannut, että ainakin kuvan terävyys on ATI:n korteissa selvästi parempi. En tiedä onko tällä mitään merkitystä TV resoluutiossa. Johtuuko tämä sitten GPU:sta, vai siitä kuinka kuva tuodaan siitä monitoriin?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Hieman ristiriitaista. Ensimmäiseksi moititaan siitä, että ei tuoda selkeää faktaa pöytään, ja sitten itse ei jaksa perustella omia väitteitään vaan tehdään ns. Inertiat (eli laitetaan linkki, ja jätetään asia siihen). Hienoa!

Tuo alunperin lainaamani teksti on niin roskaa, että ajattelin, että mielenkiintoisempaa kuulla, kun yrität itse selittää sen. Näköjään sen nyt huomasitkin, kun aloit korjailemaan asiaa omassa tekstissäsi: "Mutta sen nyt sanon vielä,että samoja/vastaavia ominaisuuksia löytyy". On kyllä aika yllätys, että piireistä löytyy samanlaisia ominaisuuksia :rolleyes: Tekniikka nimittäin ei ole niin paljon kehittynyt parissa vuodessa, että kaikki vanhat ratkaisut on korvattu jo uudemmilla. Xboksin piiristä todennäköisemmin löytyy vielä enemmän GF2:n kaltaisia ratkaisuja kuin Flipperistä.

Vaikka vanhoja ratkaisuja yhä käytetäänkin ja Flipperillä on samanlaisia ominaisuuksia kuin GF2:ssa, ei se siltikään tee siitä mitenkään GF2:n kaltaista. Kyllä Flipperi on monta kertaa edistyneempi kuin GF2:n muinainen grafiikkaydin (pitäisihän tämä näkyä jo peleistä). Flipperi myöskin tekee monta asiaa paljon paremmin kuin Xboksin NV2A (tosin sitä en ala väittämään, että Flipper on tehokkaampi kuin NV2A, joten älä laita sanoja suuhuni).

Siis pysyn edelleen omassa kannassani ja tarkoitus ei todellakaan ollut ruveta korjaamaan edellä mainittua tekstiä,vaan lähinnä selventää sitä ja jos minä puhun grafiikka-piirien "ominaisuuksista",niin en minä nyt sillä mitään tekniikka ratkaisuja tarkoita,se nyt on sanomattakin selvää,että näiden em. grafiikka-piirien arkkitehtuuri/tekniikka on erillaista,mutta ominaisuuksilla nyt voidaan taas tarkoittaa muitakin seikkoja kuten esim. pixel/vertex-shader/z-buffer,cube environment mapping ominaisuuksia yms. ,eli näitä samoja ominaisuuksia löytyy silti vaikka jonkin grafiikka-piirin tekniikka olisi aivan toisenlaista(Mahtoko mennä vieläkään jakeluun?).

Ja kuka se tässä nyt yrittää vääntää toisen tekstiä väärään suuntaan...Ja kerro minulle ihmeessä,että mitkä MONTA ASIAA se flipperi tekee paremmin kuin NV2A? jos kerran noin varman tietäväinen tunnut asiasta olevan,eli sopii myös itse perustella väitteensä jos sitä muiltakin vaatii.

Alla olevista spekseistä en ainakaan minä löydä kovinkaan montaa asiaa jotka olisi jotenkin paremmin flipperissä,eli kyllä tuo NV2A vetää muissakin seikoissa pidemmän korren ja mitä tehoihin tulee,niin ovat nekin kuitenkin verannollisia siihen,että kuinka laajalti monimutkaisia/visuaalisia ominaisuuksia/efektejä peliin voidaan hyödyntää,esim. Halo on minusta tästä helvetin hyvä esimerkki.

CameCube "flipper"

Clock Frequency: 162MHz

Embedded Frame Buffer: Approx. 2MB Sustainable Latency : 6.2ns (1T-SRAM)

Embedded Texture Cache: Approx. 1MB Sustainable Latency : 6.2ns (1T-SRAM)

Texture Read Bandwidth: 10.4GB/second (Peak)

Pixel Depth: 24-bit color and Z-Buffer

Number of Pixel Pipes: 4

Number of Texturing Units: 4

Image Processing Functions: Fog, Subpixel Anti-aliasing, 8 Hardware Lights, Alpha Blending, Virtual Texture Design, Multi-texturing, Bump Mapping, Environment Mapping, MIP Mapping, Bilinear Filtering, Trilinear Filtering, Anisotropic Filtering, Real-time Hardware Texture Decompression (S3TC), Real-time Decompression of Display List, HW 3-line Deflickering filter

Real-world polygon rates: 6 million to 12 million polygons/second (Peak) (Assuming actual game conditions with complex models, fully textured, fully lit, etc.)

Pixel Fill Rate: 648Mpixels/sec (assuming four pixel pipes)

Texel Fill Rate: 648Mtexels/sec (assuming one texturing unit per pixel pipe, four pixel pipes)


XBox "NV2A"

Clock Frequency: 233MHz

Embedded Frame Buffer: 64MB UMA

Embedded Texture Cache: 64MB UMA

Texture Read Bandwidth: 6.4GB/sec peak

Pixel Depth: 32-bit color and Z-buffer

Number of Pixel Pipes: 4

Number of Texturing Units: 8

Image Processing Functions: Programmable vertex and pixel shaders, fog, Subpixel Anti-aliasing, 8 Hardware Lights, Alpha Blending, Multi-texturing, Bump Mapping, Environment Mapping, MIP Mapping, Bilinear Filtering, Trilinear Filtering, Anisotropic Filtering, Real-time Hardware Texture Decompression (S3TC)

Real-world polygon rates: 116.5 million (using strips), so 116.5 vertices/sec

Pixel Fill Rate: 932Mpixels/sec

Texel Fill Rate: 1.82Gtexels/sec


Ja alla olevasta linkistä löytyy esim. GF2 GTS(NV15) speksejä.

GF2 GTS


Ja tässä vielä toinen linkki

Kaikkea pc-puolen seikkoja ei tietenkään voi verrata vain ja nimenomaan konsoleille kustomoituihin grafiikka-piireihin,mutta tietyt ominaisuudet kuitenkin ovat enemmän tai vähemmän samoja riippuen siitä mitä grafiikka-ytimiä toisiinsa verrataan. Ja pc-puolella ne toisiaan vastaavat ATI:n ja nVidian-piirit ovat ominaisuuksiltaan aika samoja ja peli-kehittelyn kannalta näin on vähän pakko ollakkin.

Mainittava on vielä se että flipperistä ei tunnu esim. löytyvän pixel - ja vertex shader ominaisuuksia lainkaan eikä oikein vastaaviakaan,kun taas NV15:sta löytyy sentään vertex shader. Flipperissä näitä em. efektejä voidaan luoda osittain vastaamaan multi-texturoinnilla mutta kuulema syö auttamatta tällöin GC:n tehoja liiaksi. Vähän vastaavanlaisia ongelmia on myös noiden GF2-ytimien kanssa,vaikka ne GF2-korttien grafiikka-piirit sisältävätkin paljon samoja ja vastaavia ominaisuuksia kuin uudemmat ja kehittyneemmät NV-ytimet(GF2-tekniikka ratkaisut/tehot ei kaikkiin efekteihin riitä),siksi niitä kaikkia GF2-korttien jippoja ei juuri pc-peleissä ole nähty ainakaan laajemmassa mitta-kaavassa,mutta GF3/GF4 Ti- ja XBoxin-ytimissä on lisänä jo nFinite-engine sekä NV25/NV2A:ssa kaksi verteksivarjostinta jotka mahdollistavat jo paljon helpommin monimutkaisempien efektien luomisen peleihin,näin ollen myös pelien animaatioista saadaan nopeampia ja monimuotoisempia. Mainitsemisen arvoista on myös tämä nVidian kehittyneempi Quincunx pohjainen antialiasointi,eli tuonkaan ominaisuuden hyödyntäminen ei syö sillä tavalla tehoja kuin esim. GF2-piirien kohdalla.

Lisäys: Tarvii kuitenkin myöntää että flipperi on joka tapauksessa kehittyneempi kuin NV15(GF2),paperilla yleensä asiat voivat vaikuttaa hieman toisilta kuin käytännön saralla,sitä en kuitenkaan missään nimessä usko,että Flipper yltäisi täysin samaan kuin NV2A. GC:n visuaalisesti näyttävin peli lienee tällä hetkellä "Metroid Prime" ja siitä näkee ilmeisesti jo aika hyvin,että mihin GC todella pystyy.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä se niin on että Microsoftin kannattaisi ottaa ATI:n grafiikkapiiri tulevaan XBox 2:n tai Nextiin, ihan kuinka vain. ATI:n piirit ovat halvempia ja tälläkin hetkellä ATI:n Radeon 9700 on laadukkain näytönohjain mitä kotitietokoneelle voi ostaa.
NVidian GeForce -sarja olisi todella huono valinta, ja johan siitä tuli silloin Xboxin hinnanalennuksen aikaan oikeusjuttuja NVidian ja Microsoftin välillä.

Prosessoriksi ehdottomasti AMD kuin mikään hikinen Intel. Sama juttu kuin grafiikkapiirien osalta. AMD on laadukkaampi, halvempi ja tehokkaampi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unde
Kyllä se niin on että Microsoftin kannattaisi ottaa ATI:n grafiikkapiiri tulevaan XBox 2:n tai Nextiin, ihan kuinka vain. ATI:n piirit ovat halvempia ja tälläkin hetkellä ATI:n Radeon 9700 on laadukkain näytönohjain mitä kotitietokoneelle voi ostaa.
NVidian GeForce -sarja olisi todella huono valinta, ja johan siitä tuli silloin Xboxin hinnanalennuksen aikaan oikeusjuttuja NVidian ja Microsoftin välillä.

Prosessoriksi ehdottomasti AMD kuin mikään hikinen Intel. Sama juttu kuin grafiikkapiirien osalta. AMD on laadukkaampi, halvempi ja tehokkaampi.

Vaikka ATI on tällä hetkellä ykkönen tehokilpailussa niin nVidia on silti markkinajohtaja ja omaa isoimman tuotantokapasiteetin. Sama pätee Inteliin, paitsi että Intel on tehokilpailun ykkönen ja tällä hetkellä kepittää AMDn tuotokset ilman suurempia vaikeuksia. Tietenkin Xboks2n aikaan nämä seikat ovat todennäköisesti muuttuneet joten tuskinpa tuollaisilla perusteilla mitään valintoja tehdään - ne tehdään sillä perusteella kuka tarjoaa parhaan sopimuksen.

Flipperin ja NV2An vertailusta muuten sen verran että niitä ei kannata suoraan toisiinsa verrata vetämättä koko koneen arkkitehtuuria mukaan. Xboks kuitenkin nojaa paljolti tuohon NV2A:n liukulaskentatehoon joka paikkaa keskusprosessorin kyvyttömyyttä tuolla alueella ja muutenkin NV2A saa paikata koneen puutteita siinä missä flipper on hyvin tasapainossa muun laitteiston kanssa.
 
Viimeisimpien tietojen mukaan nVidian ja MS ovat päässeet yhteisymmärrykseen tämän hetken piirisarjojen hinnoittelusta,mikä on ehkä hyvä juttu myös XBox2:n piirisarjan kannalta,sillä nVidian voi edelleen olla se XB2:n piirisarjan valmistaja tai niin ainakin toivon? Vaikka ATI:kaan ei varmasti huono valinta olisi,mutta uskon vakaasti,että nVidian olisi tässä parempi vaihtoehto edelleen.

nVidian on nimenomaan pelitalojen huulilla ja se on minusta myös tärkee seikka ja se näkyy jo tämän ensimmäisen XB:n kohdalla mm. siinä,että länsimaiset pc-peli käännöksetkin ovat olleet XB:lle yleisesti ottaen laadukasta jälkeä muihin konsoleihin verraten. Eli toisin sanoen on hyvä,että se uuden konsolin teknologia/ominaisuudet on jokseenkin jo heti tuttua näille pelintekijöille.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jokke

Eli toisin sanoen on hyvä,että se uuden konsolin teknologia/ominaisuudet on jokseenkin jo heti tuttua näille pelintekijöille.

Tuntematon pelottaa useimpia ihmisiä.
:)D :D )
 
Kylläpä poikien tekstit on menny lapselliseksi p:n jauhamiseksi...voi hellan lettas....en oo mikään tietokone ekspertti ja mua ei kiinnosta onko siinä joku komponentti p-reijästä revitty tai jotain... siis miettikää mitä päästätte sieltä suustanne...minun mielestä kun verrataan samalla telkulla XBoxia ja gamecubea niin XBoxin grafiikka näyttää paljon paremmalta...en tiedä onko GC:ssa jotain parempaa mikä ei näy siihen telkku ruutuun...mää en nähny ja se riittaa mulle valitsemaan sen konsolin mitä pelaan... mua ei kiinnosta mitä se vehe on syöny mua vaan kiinnostaa se mitä mää nään ja kuulen ja XBox vie siinä asiassa GC:sta voiton 100-0...ei kiinnosta pätkääkään onko siellä nvidia vai ati ja tällä hetkellä xbox vie voiton eli nvidia...jos ati tulee boxiin toivon että se tekee siit piirist paljon paremman kun nykynen nvidia on että voin olla sit tyytyväinen kun ostan itelle hyllyyn sen laitteen...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
Jep, muut puhuu pskaa ja sinä onneksi jaksoit perustella mielipiteesi! /not

Kyllähän siinä oli perustelu. Mies oli omilla silmillään erottanut
GC:n ja Boksin grafiikat toisistaan.

Liittyikö se sitten aiheeseen? Oliko se hyvin muotoiltu? Oliko se poliittisesti korrekti?
Eipä tainut.
 
Jep, pitäisi vielä ehkä sanoa että vertailua Xboxin ja Cuben välillä ei ehkä ole tarkoitus jatkaa, vaan pohtia sitä mitä hyötyä / haittaa mahdollisesta ATI:n piiristä on? Vaikka nyt näyttääkin nVidian yhteistyö aika tiiviiltä MS:n kanssa.

Ja jos itse asiaa kommentoisin niin sanoisin että Mielummin ATI sisään kustannusten ja tason takia, ja prossuna pidettäisiin intel... Pysyy viileempänä ja muutenkin laadukkaampi kuin AMD.

AMD puolustukseksi, olen ostamassa uutta konetta johon tulee AMD koska siinä on mainio hinta/laatu -suhde.
 
mieku laitoin tälläsen maalais järellä laitetun kommentin sinne heti tulee noottia...onhan täällä muutkin kokoajan kinastellu siit et ati on Gc:ssa ja siin on tarkempaa grafiikkaa ja sellasta...etkös sinä äsken sanonu et tää ei oo vertailu...joten sano sie nuille muillekkin siitä asiasta jos olet ystävällinen... ja määhän sanoin et mitä hyvää se tekee XBoxille se piiri..oli se sitten kumpi vaan kuhan olen itse siihen tyytyväinen...
 
kerro miten mun ois pitäny paremmin puoööustella mun mielipidettä...määhän puhuin et mua ei kiinnosta mitkää megagigahertzinnanometriaalisetlämpömittarinkattokammionlämpölaajnetumanesitumalliset ilmiöt... tärkeintä minulle oli se mitä television näytäää...kaverillani oli kummatkin konsolit ja verrattiin samalla televisiolla alkuperäis kaapeleilla ja XBox näytti hienommalta eli sden grafiikka oli hienompaa eli nvidian piiri näytti minun sulmään paremmalta... miten haluat että perustelen paremmin? missä päin asut? otan cuben kaverilta lainaan tuu käymään niin mää näytän sulle kuinka tykkään boxin grafiikasta jonka on tehnyt nvidia enemmän...en tiedä miten voisin perustella paremmin... Anteeksi vain herra moderaattori...
 
Ei tarvii pyytää anteeksi, mutta ihan hyvin joku voi tulla sanomaan tänne että "no me pelattiin kaverilla Cubea ja Xboxia ja xboxin pelit näytti rumemmalta" niin mitäs tuohon vastaisit? siksi he keskustelevat näistä "megagigahertzinnanometriaalisetlämpömittarinkattok
ammionlämpölaajnetumanesitumalliset ilmiöistä" koska ne ovat ainoat asiat mitä voidaan teoriassa vertailla, vaikka sekään ei aina anna oikeata tulosta.

Ja johan minä sanoin vähän niinkuin kaikille että ei tässä tarvitse Cubea ja Xboxia vertailla, jos ATI päättää tehdä xbox 2:lle piirin, se tuskin tulee olemaan täysin verrattavissa Cuben flipperin tapaiseen ratkaisuun.
 
Yksi mielestäni tärkeä kriteeri XBox2:n 3d-kiihdyttimen valintaan on lämmöntuotto. Kaikki on varmaan nähneet viimeisimmän Geforcen pölynimuri-tuuletin-viritelmän? Mun mielestä olis kiva kuunnella hifi-dd-ääniä eikä mitään jumalatonta ulvontaa telkkarin alta!

Henkilökohtaisesti epäilen ettei M$ lähde kisailemaan Sonyn kanssa vuosituhannen oudoimmasta arkkitehtuurirakennelmasta, koska se tarkoittaisi myös Windowsin porttaamista tälle uudelle alustalle. Ja XBoxin (pelijulkaisijan kannalta) tärkein tekiä eli PC yhteensopivuus olisi menneen talven lumia.

Tosin eihän sitä tiedä mihin kaikkeen outoiluun x86 arkkitehtuuri venyy näinä tulevina vuosina!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Reutersin uutisessa mainitaan myös, että ATI on erittäin halukas valmistamaan grafiikkapiirit Microsoftin ja Nintendon seuraavan sukupolven pelikonsolehin. Tällä hetkellä Nintendon Gamecube käyttää ATI:n valmistamaa Flipper-grafiikkapiiriä ja Microsoftin XBox NVIDIA:n valmistamaa GeForce 4:ään perustuvaa grafiikkapiiriä.

Tämä siis @ muropaketti

Onko asiat sittenkään lyöty lukkoon.

(siirsin threadin pelikeskusteluista tänne)
 
Saatiin vähän lisää infoa tähänkin threadiin.

Vaikuttaa siltä että Nvidian kiinnostus xboks2teen on vähäistä.

Ati ja Nintendo ovat ilmoittaneet yhteistyönsä jatkuvan - luultavimmin tämä tarkoittaa että Ati vastaa Nintendon seuraavan sukupolven konsolin grafiikkapiiristä.

Kysymys kuuluukin, mihin ratkaisuun MS päätyy kun edes itse Jen-Hsun ei ole vakuuttunut yhtiönsä potentiaalista vastata Sonyn haasteeseen. Nvidialla muutenkin näyttää olevan rankka itseluottamuspula...
 
Ylös Bottom