Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autojen virittäminen ja tuunaus

BilriX

Active Member
Näillä pääsee pikaisesti koittamaan noita säätöjä. Aika perus ohjeet.

VAIHTEISTO

Rajoitin ottaa kiinni suurimmalla vaihteella
Pidennä välityksiä ja säädä muut vaihteet sen mukaan

Kierrokset eivät ole punaisella viimeisellä vaihteella pisimmän suoran lopussa
Lyhennä välityksiä vaihdetta ja säädä muut vaihteet sen mukaan

JARRUT

Eturenkaat lukkiutuu jarrutuksessa
Säädä brake bias:sia taaksepäin (rear)

Takarenkaat lukkiutuu jarrutuksessa
Säädä brake bias:sia eteenpäin (front)

FRONT TOE IN/OUT

Kurviin sisäänmeno hankalaa
Lisääedestä toea (negatiivista arvoa)

Etupää on epävakaa suorilla
Vähennä edestä toea (negatiivista arvoa)

REAR TOE IN/OUT

Lisää nopeutta suorille
Vähennä edestä toea

Takapää on epävakaa suorilla
Lisää edestä toea

FRONT ANTI ROLL BAR

Epätarkka ohjaus hitaissa kurveissa
Lisää edestä ARB:tä

Tarvitset lisää pitoa hitaissa kurveissa
Vähennä edestä ARB:tä

REAR ANTI ROLL BAR

Auto aliohjaa hitaissa kurveissa
Lisää takaa ARB:tä

Auto yliohjaa hitaissa kurveissa
Vähennä takaa ARB:tä

SPRINGS

Auto on pehmeä ja kontrolli on epäherkkää
Jäykennä edestä ja takaa springsejä

Auto on liian levoton ja pitoa yleisesti vähän
Pehmennä edestä ja takaa springsejä

SPRINGS (CAR BALANCE)

Auto yleisesti aliohjaa
Jäykennä takaa springsejä tai pehmennä edestä springsejä

Auto yleisesti yliohjaa
Jäykennä edestä springsejä tai pehmennä takaa springsejä

SHOCK ABSORBERS BUMP/REBOUND SLOW

Painonsiirto on liian nopea ja pito katoaa
Jäykennä sekä edestä ja takaa

Painonsiirto on liian hidas ja auto on levoton kurveissa
Pehmennä sekä edestä ja takaa

Auto aliohjaa sisäänmenoissa ja ulostuloissa
Jäykennä takaa tai pehmennä edestä

Auto yliohjaa sisäänmenoissa ja ulostuloissa
Jäykennä edestä tai pehmennä takaa

SHOCK ABSORBERS BUMP/REBOUND FAST

Pomppuinen rata, alusta ei pysy mukana ja pito katoaa pompuissa
Jäykennä sekä edestä ja takaa

Auto hyppää pomppujen yli ja pito katoaa
Pehmennä sekä edestä ja takaa

Auto aliohjaa pompuissa
Jäykennä takaa tai pehmennä edestä

Auto yliohjaa pompuissa
Jäykennä edestä tai pehmennä takaa
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Toinen tuunausopas, englanninkielinen: Gran Turismo 5 Tuning

Itse ei ole mitään sen kummempia säätöjä tullut vielä kokeiltua muutoin kuin pajalta uusien osien osto ja kiinni laitto.

Jarrutasapainon säätö on kyllä tullut ensimmäisenä mieleen, kun ilman ABS:ää jotkut autot heittävät perää rinnalle pienestäkin jarrun hipaisusta.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Tuosta LSD:stä halusin vähän lisää tietoa vielä, katotaan oonko ymmärtäny oikein.

TASAUSPYÖRÄSTÖ (LSD):

Initial Torque

Tämän asetukset vissiin vaikuttaa siihen, että koska tämä LSD potkaisee käyntiin. Eli mutkissa jos ei tapahdu mitään sen jälkeen kun on säätänyt AS ja DS asetuksia, tämä on liian alhaiselle säädetty?


Acceleration Sensitivity

Perä irtoaa tiestä mutkasta kiihdyttäessä
Säädä AS:ää suuremmaksi

Auto puskee mutkasta kiihdyttäessä
Säädä AS:ää pienemmäksi

Deceleration Sensitivity

Perä irtoaa mutkaan jarruttaessa
Säädä DS:ää suuremmaksi

Auto puskee mutkaan jarruttaessa
Säädä DS:ää pienemmäksi

LSD:tä suositellaan käytettävän ainoastaan takavetoisissa autoissa, muissa autoissa LSD:tä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

"Pidennä välityksiä ja säädä muut vaihteet sen mukaan"

Mistäs muut vaihteet säädetään? Prolossa se onnistu, mut tässä en oo onnistunu kuin huippunopeutta säätää joka sit säätää koko laatikkoa.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Toinen tuunausopas, englanninkielinen: Gran Turismo 5 Tuning
Jarrutasapainon säätö on kyllä tullut ensimmäisenä mieleen, kun ilman ABS:ää jotkut autot heittävät perää rinnalle pienestäkin jarrun hipaisusta.

Jarrutuksissa yliohjaamiseen voi kokeilla myös reilua vasemman jalan jarrutusta. Jarruun tullessa ei nostakaan kaasua vaan polkee kaasua samaan aikaan kuin jarrua. Jotkut ihan mahdottomilta tuntuvat jarrutukset sujuukin kuin kiskoilla. Toimii pitkissä nopeissa mutkissakin. Kaasu kokoajan pohjassa ja jarrulla sitoo vauhdin sopivaksi.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Tuo "koyhan miehen ajonvakautus" toimii useimmissa peleissa. Tosielamassa silla saa jarrut nopeasti ylikuumenemaan joten sita kaytetaan ainoastaan lyhyesti ja useimmiten ainoastaan "heel and toe"-tekniikan yhteydessa (jossa siis samalla jalalla painetaan seka jarrua etta kaasua ja siten saadaan moottori pysymaan sopivalla kierrosalueella jarrutuksen ja alemman vaihteen valinnan aikana).

Jaa, pitaisko ajotekniikoille olla oma ketju?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - A-Spec keskustelu

Tarttis hiukka apua.

Mulla on Plymouth Cuda 440 Six Pack '71. Siinä on 6 lovinen loota. Säädettävää lootaa en vielä ole ostanut.

Ongelmaksi automaatilla ajaessa tulee se että toi käyttää vain 4 vaihdetta ja huiput on siinä 208 kmh paikkeilla. Auto on käynyt GT-Auton läpi korjaustöiden merkeissä.

1. Hyödyttääkö ostaa tuunattava loota?
2. Millä saan puuttuvat 5 & 6 vaihteet käyttön (automaatti)?
3. Käytänkö rahaa tohon jenkkiin enempää? (En jos ei saa nopeutta lisää).
4. Autoa olen tuunattu rahallisesti jonkin verran jo (1,2,3 kevennyssarjat ostettu).

Kiitos jos vastaisitte.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - A-Spec keskustelu

Nimenomaan tuo muokattava loota tuo ne puuttuvat vaihteet. Itsekkin tuota ihmettelin kun ei saanut nelivaihteisiin enempiä vaihteita. Tosin muistaakseni johonkin sit taas jäi ne neljä vaihdetta, mutta välitykset sai isommaksi sil muokattaval lootal ni ei onglemaa. osta se.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - A-Spec keskustelu

Kiitos. Tässä myös tuntee itsensä hieman hölmöksi :eek:. Luulin että olin ostanut tuon 6 vaihteisen kun siinä oli pallura. Tarkemmalla tutkimuksella paljastuikin että tota 6 vaihteista ei saa ostettua edes. Noh ostan 5 vaihteisen ja tesmin sillä + sen jälkeen tuon säädettävän.

Olikin aika ööh olo aiemmin 4 vaihdetta, 554 heppaa ja max speed 209 kmh :).

Edit: Hahaa. Tämä 5 vaihteinen, huiput 184 kmh. Huikeeta, eikun kerään rahaa tuunattavaan lootaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - A-Spec keskustelu

Kiitos. Tässä myös tuntee itsensä hieman hölmöksi :eek:. Luulin että olin ostanut tuon 6 vaihteisen kun siinä oli pallura. Tarkemmalla tutkimuksella paljastuikin että tota 6 vaihteista ei saa ostettua edes. Noh ostan 5 vaihteisen ja tesmin sillä + sen jälkeen tuon säädettävän.

Olikin aika ööh olo aiemmin 4 vaihdetta, 554 heppaa ja max speed 209 kmh :).

Edit: Hahaa. Tämä 5 vaihteinen, huiput 184 kmh. Huikeeta, eikun kerään rahaa tuunattavaan lootaan.

Yleensä vaan ne halvemmat laatikot ei paljon välityksiä muuta huippunopeuksien suhteen, sit ku virität autoa ni välitykset loppuu siltin heti kesken...se 20tonnia on loppupeleis pikkuraha siihen nähden mitä sillä saa.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

siellä on se top speed mitä voi tuunata kans, se yleensä rajoittaa tehoja jos se on liian alhainen. ts. End gear.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

siellä on se top speed mitä voi tuunata kans, se yleensä rajoittaa tehoja jos se on liian alhainen. ts. End gear.

Tuota juuri selitin yllä. Mutta kun ne 5-6 vaihteiset peruslaatikot ei juuri nosta huippuja ja sitä ei voi säätää.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Initial Torque

Tämän asetukset vissiin vaikuttaa siihen, että koska tämä LSD potkaisee käyntiin. Eli mutkissa jos ei tapahdu mitään sen jälkeen kun on säätänyt AS ja DS asetuksia, tämä on liian alhaiselle säädetty?

Oletusarvohan on hämärästi vain "10", joten onko kellään käryä, mitä yksiköitä tms. tämä säätö mahtaa olla? Mikä on sopiva määrä IT:tä esim. 800+ heppaselle takavetoiselle amerikanlullalle?
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Periaatteessa sopiva ei ole LSD vaan tayslukko, sita kun ei ole niin voit kokeilla laittamalla IT:n tappiin. Mita enempi sita on niin sita enempi auto aliohjaa kun taka-akseli on lukossa, kun takapyorat ei paase pyorimaan eri tahtiin, mutta jos tehoa on tarpeeksi niin sutimalla tuo erotus haviaa ;)

Jotenkin onnistun itse aina sotkemaan nuo luvut vaarinpain, piti tamakin pikaseen netista tarkastaa etta muistin oikein pain tuon..


Etuvetoon sitten periaatteessa laitetaan 1-suuntainen, eli lukko paalla kaasulla ja pois ilman. (ilman tuota taas saadaan eteen pitoa tiputtamalla vakaajat pois edesta)

Takavedolla taasen lukko paalla molemmissa tapauksissa mutta vahemman himmaillessa. Eli 2-suuntainen lukko.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Aukeeko vaihdelaatikon välitysten muuttaminen täysin vapaaksi jossain levelillä? vai pysyykö se vain huippunopeuden määrittämiseen? Siis tällä muka "fully customisable gearbox":lla
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Kertokaas, kun pelaan tota Historikki sarjaa poikien kesken, ja kun mun auton säädöt rajoittuu vain iskareiden alentamiseen ja nopeuteen, ja auto puskee iha törkeen paljon, ni miten ja kuinka paljon mitäkin pitää säätää, että olis melko neutraali? :confused:
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Eikös renkaita pysty itse vaihtamaan jos ostaa erilaiset renkaat vai valitseeko peli itse parhaimmat mahdolliset automaattisesti:confused: Kun ostin BMW m5:seen racing soft renkaat niin tekisi mieli kokeilla noilla muilla renkoilla jossa vähän huonompi pito.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Eikös renkaita pysty itse vaihtamaan jos ostaa erilaiset renkaat vai valitseeko peli itse parhaimmat mahdolliset automaattisesti:confused: Kun ostin BMW m5:seen racing soft renkaat niin tekisi mieli kokeilla noilla muilla renkoilla jossa vähän huonompi pito.

Ne renkaat vaihdetaan sieltä Driving Optionsista mistä säädät ajoavut ja ajolinjat sun muut.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

Aukeeko vaihdelaatikon välitysten muuttaminen täysin vapaaksi jossain levelillä? vai pysyykö se vain huippunopeuden määrittämiseen? Siis tällä muka "fully customisable gearbox":lla
Toivottavasti, koska pystyihän niitä muokkaamaan erikseen myös GT4:ssä.
Mistä lie johtuu että tästä on jätetty yksittäisten vaihteiden erillinen muokkaus pois, vaikka niille kuitenkin on säätimet siellä valikossa. Olisihan se hieno jos voisi säätää edes pitkän ykkösen jolla pääsisi hyökkäämään lähdössä kärkipaikalle muiden hakiessa kakkosta laatikosta. Ja muutenkin voisi ratakohtaisesti hakea parhaat välitykset.

Kertokaas, kun pelaan tota Historikki sarjaa poikien kesken, ja kun mun auton säädöt rajoittuu vain iskareiden alentamiseen ja nopeuteen, ja auto puskee iha törkeen paljon, ni miten ja kuinka paljon mitäkin pitää säätää, että olis melko neutraali? :confused:
Säädä eturenkaiden aurausta ja camber-kulmaa, niin alkaa kääntyillä nopeammin.
 
Vastaus: Autojen virittäminen ja tuunaus

(quotee patkitty)
Mistä lie johtuu että tästä on jätetty yksittäisten vaihteiden erillinen muokkaus pois, vaikka niille kuitenkin on säätimet siellä valikossa. Ja muutenkin voisi ratakohtaisesti hakea parhaat välitykset.
Arvauksella, ovat tormanneet johonkin glitchiin vaihteiden saadossa ja yrittavat haivyttaa sen pois ennen kuin sallivat muutokset patchilla.

Tuo valitysten saato ratakohtaisesti olisi kylla tarkea ominaisuus.

Yksi kaivattu puutos olisi myos saatojen tallenus, ettei joka kisaan tarttisi tehda saatoja erikseen.
 
Ylös Bottom