Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autokoulu

DemonWithin

New Member
Onkos konsolifiniin eksynyt tuoreita kuskeja ja/tai juuri autokoulua käyviä immeisiä? Entä löytyykö wanhusten muistoista joitakin mukavia/karmeita muistoja kyseisestä projektista?

Itselläni on enää inssi edessä. Eilen tuli käytyä jo toiseen kertaan, ja samalla reputettua. Ensimmäisellä kerralla sattui suhteellisen kova lumipyry (kahden viikon aurinkoisen poutasään päätteeksi, tietenkin) ja onnistuin tekemään ajolinjavirheen, josta insinööri ei ilahtunut. Toisella kerralla olo oli itsevarmempi, kunnes auton kyytiin änkesi kaksi inssiä. Toinen oli tullut tarkkailemaan kollegansa työtä. Omaa suoritustani tarkkailevaa naisinsinööriä oli kehuttu jo erittäin
tarkaksi ja tiukkapipoiseksi, sitä voi vaan kuvitella mitä toimia tarkkaileva virkakumppani takapenkillä saa aikaan. Noh, en sitten katsonut tarpeeksi tarkasti heidän mielestään eräälle bussikaistalle vaihtaessani sille ja kortti jäi saamatta. Muuten ajo oli kuulemma "nättiä", mutta 4 ajotuntia pamahti lisää. Alkaa tulla hirveän kalliiksi tuo autokoulu.

Mutta tosiaan. Omia kauhun/surun/riemunhetkiä voitte vuodatella tänne muiden ihmeteltäviksi.
 
Vastaus: Autokoulu

Tylsä olin, kaikki ekalla läpi.

Mutta se on vissi se, että ajamaan oppii vasta autokoulun jälkeen.
 
Vastaus: Autokoulu

toi oli totta, autokoulun jälkeen sitä vasta oppii ajamaan..

meikäläisellä kävi kans niin etten ekalla pääsyt läpi inssistä. en nähnyt lumisen pensasaidan takana olevaa stop merkkiä, ja kun näin, tein lukot ja inssi vaan naureskeli... noh, heti perään sitten ajoin koko kylän läpi ohituskaistaa(adrenaliini pumppas)... ei tullu korttia ei, mutta ainakin inssillä oli kivaa.. :D tokalla kerralla tuli semmonne vanha patu ajattaan, sitä ei juur sillä hetkellä tainnu kiinnosta, katteli vaa maisemia.. ja heti kortti tuli että mätkähti, tässä ollaa ny sitte ajeltu pari kuukautta, ens viikol on kuorma-auton inssi...saa nähä kuin käy.. :rolleyes:
 
Vastaus: Autokoulu

Minulle kortin saaminen oli paljon helpompaa kuin sen pitäminen. Aina on mennyt kaikki ekalla läpi, tosin muutaman kerran sen inssin on silti joutunut jälkikäteen suorittamaan.
 
Vastaus: Autokoulu

Kaikki minullakin meni ekalla läpi, vaikken mikään kaksinen kuski olekaan, ja inssiajokin oli aika jännä kun piti vähän soveltaa liikennesääntöjä kun reitti vei läpi kahden (2) keskellä tietä olevan tuoreen työmaan (ei merkkejäkään vielä pystyssä). Tuli kai inssillekin yllätyksenä tuo, eikä sitten sanonut mitään.

Hassu anekdootti: suoritin kakkosvaiheen intin jälkeen, enkä tiennyt, että Hyvinkäällä oli sillä välin muutettu keskustan nopeausrajoituksia. Ajoin fillarilla autokoululle, enkä tietenkään noteerannut siinäkään uusia liikennemerkkejä, jos sellaista edes ohitin. Ajoin sitten 10 km/h ylinopeutta koko ajan. Autokoulun setä sitten kyseli että mitenkäs näin, ja selitin etten tiennyt nopeusrajoitusta, kun keskustassa ei merkkejä ollut, enkä sellaisen ohi siis ajanut. Setä kysyi, että tiedänkö Tampereen keskustan nopeusrajoituksia. Kerroin etten tiedä. Setä sanoi, ettei tietämättömyys ole mikään syy ajaa ylinopeutta. Huomautin sitten sedälle, että jos joskus Tampereelle ajaisin, ohittaisin melko varmasti nopeusrajoituksen kertovan merkin, ja epäileväni vahvasti, että ikinä fillaroisin Tampereen keskustaan ajaakseni siellä autolla. Setä ei sanonut tähän enää mitään ja minä menin kotiin ihmetellen mikä idea koko kakkosvaiheessa on. Samaan tulokseen mitä luultavimmin päästäisiin, jos tämä nykyinen rikerajoitus olisi voimassa jonkun tietyn ajan kortin saamisen jälkeen.
 
Vastaus: Autokoulu

Juu läpi meni ekalla kertaa useita u s e i t a vuosia sitten. Kuorma-autokortti on lompakossa ja olin varmaan Suomen viimeinen hemmo, jonka ei tarvinnut suorittaa inssiä "kahdella pelillä" eli henkilöautolla ja kuorma-autolla... vai miten se nykyään menee :confused:
 
Vastaus: Autokoulu

Itse asiassa maanantaina autokouluun painoin...eli juuri on koulu aloitetta! Perjantaina ensimmäinen ajotunti...
 
Vastaus: Autokoulu

Tonppa sanoi:
Tylsä olin, kaikki ekalla läpi.

Mutta se on vissi se, että ajamaan oppii vasta autokoulun jälkeen.

Sama.

Pari tuntia itsenäistä ajoa ilman sitä vieressä ruikuttavaa epeliä vastaa helposti koko 30 tunnin ajokertaa.
 
Vastaus: Autokoulu

Ikää on ollut jo kauan tarpeeksi, mutta kun ei ole rahaa millä sen kortin saisi :(
 
Vastaus: Autokoulu

Tais mennä molemmat kirjallinen (muistaakseni, kuus vuotta jo kuitenkin aikaa) ja inssi vasta tokalla kerralla läpi. Tuntuu olevan vähän samanlainen mentaliteetti mulla kouluelämässäkin: ekaks käydään vähän "haistelemassa ilmaa" tentissä ja sit mennään uusimaan! :D Tosin tossa inssissä tuli todella typerä lapsus kun unohtui ryhmittyminen käännöstilanteessa.

Ylinopeussakkoja tms. ei ole vielä siunaantunut yhtä lunastuskuntoon mennyttä Hondaa lukuunottamatta. :rolleyes:
 
Vastaus: Autokoulu

Faijani opetti minua, joten varsinaista autokoulua en koskaan käynyt. Teoria- ja ajokoe menivät ensimmäisellä yrittämällä läpi ilman huomautuksia, ajosuoritusta häiritsi lähinnä todella pahalta haissut inssisetä. Kakkosvaihe pitäisi suorittaa kesällä, jottei kortti pääse vanhenemaan. Silkkaa rahastustahan se on, mutta pakko mikä pakko.

Saisivat muutenkin hieman viilata tuota nykyistä autokoulusysteemiä, sillä nykyisellään ne opettavat siellä oppilaita tekemään suorastaan liikennettä vaarantavia virheitä - esimerkiksi opettavat vaihtamaan pitkät päälle jo ennen autojen kohtaamista. Ja jokainen vähänkään enemmän ajanut ihminen kyllä tietää, että miksi niitä pitkiä valoja ei todellakaan laiteta pimeällä takaisin päälle ennen kuin autojen nokat ovat kohdakkain.

Tyttöystävälläni on tänään teoria- ja ajokoe (edellyttäen tietysti, että teoria menee läpi). Saa nähdä osaako tämäkään naikkonen autoa ajaa ;) .
 
Vastaus: Autokoulu

Karva sanoi:
Kakkosvaihe pitäisi suorittaa kesällä, jottei kortti pääse vanhenemaan. Silkkaa rahastustahan se on, mutta pakko mikä pakko.

...esimerkiksi opettavat vaihtamaan pitkät päälle jo ennen autojen kohtaamista...

Kakkosvaihe on jäänne siltä ajalta kun vielä annettiin se lokinpaska takaikkunalle. Joskus sitä kyllä kaipaisi uusille kuljettajille takaisin...

Opettavat muuten myös kohtaamistilanteessa katsomaan oman puolen reunaviivaa, eivätkä vastaantulijan valoihin ;)
 
Vastaus: Autokoulu

Simppa sanoi:
Kakkosvaihe on jäänne siltä ajalta kun vielä annettiin se lokinpaska takaikkunalle. Joskus sitä kyllä kaipaisi uusille kuljettajille takaisin...

Itse kun luulin että kakkosvaihe on joku uusi hömpötys? Pakollinen se ainakin edelleen on jos sitä autoa haluaa ajaa vielä 2 vuoden päästä inssistä.
 
Vastaus: Autokoulu

Jos haluaa vakituisen kortin on kakkosvaihde suoritettava. Mutta uuden 2 vuoden kortin voi hakea, vaikka ei olisi kakkosvaihdetta suorittanutkaan. Pitkät valot pitäisikin laittaa takaisin hieman ennen kohtaamista.
 
Vastaus: Autokoulu

Simppa sanoi:
Opettavat muuten myös kohtaamistilanteessa katsomaan oman puolen reunaviivaa, eivätkä vastaantulijan valoihin ;)

Sillä ei ole mitään väliä, mihin katsoo kun toinen päättää läväyttää pitkät päälle ennen kohtaamista. Sokaistuminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin se 0,1s pimeyttä, joka aiheutuu siitä ettet laita niitä valoja ennen kohtaamista päälle. Riippuu tietysti miten auton valot on suunnattu, mutta sokaistuu sitä joka tapauksessa enemmän tai vähemmän. Yleensä enemmän.

Kuten sanoin, jokainen pidempään ajannut tietää kyllä syyn miksei valoja laiteta päälle ennen kohtaamista. Tämän teesin toistelu on tosin aina tähänkin asti kaikunut kuuroille korville, joten en odotakaan suoraan autokoulusta ratin taakse hypänneitä kuskeja minua uskovan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autokoulu

Dr Evil sanoi:
Jos haluaa vakituisen kortin on kakkosvaihde suoritettava. Mutta uuden 2 vuoden kortin voi hakea, vaikka ei olisi kakkosvaihdetta suorittanutkaan. Pitkät valot pitäisikin laittaa takaisin hieman ennen kohtaamista.
2. vaiheen osiosta on tullut täyttä rahastusta, mitään uutta ei opi. Saavatpahan syyn laskuttaa jo autokoulun käyneitä. :eek:
 
Vastaus: Autokoulu

| FLow | sanoi:
2. vaiheen osiosta on tullut täyttä rahastusta, mitään uutta ei opi.
Oppiihan siellä kakkosvaiheen "kohtuu hintaan" vaihtamaan suoraan ykköseltä kolmoselle ja siitä suunnilleen vitoselle kaupunkiajossa :D ja sitten ihmetellään kahdestaan sitä taloudellisuusmittaria hehe.

Kakkosvaihe on niin tärkeä autokouluille.. :cool:

Saavatpahan syyn laskuttaa jo autokoulun käyneitä

ja mahdollisuuden päästä laskuttamaan opetusluvilla ajamaan oppineitakin.. :(
 
Vastaus: Autokoulu

Itse opin kakkosvaiheessa ainakin kiinnittämään huomiota kulutukseen.
10 kilometrin lenkillä, joka ajettiin kahdesti, saimme kulutuksen tippumaan 0.9 litraa - ainoastaan ennakoimalla ja välttelemällä turhia pysähdyksiä. En voi sanoa, että muuttaisin ajotapaani taloudellisemmaksi, mutta varmasti sekin tapahtuu sitten kun joudun itse maksamaan bensat, tai ajan paljon kuluttavalla autolla...
 
Käyn parhaillani autokoulua. Olen suorittanut kaikki teoriatunnit ja olen menossa teoriakokeeseen kunhan täytän kahdeksantoista. Täytyy varmaan lukea, kun ei ole tunneilta jäänyt hirveästi päähän.
 
Vastaus: Autokoulu

Tänä kesänä olisi tarkoitus suorittaa kakkosvaihe. Aikanaan meni ekalla teoria ja inssi.
 
Ylös Bottom