Auttakaa GBA-nyyppää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

illu

New Member
Nintendolla olen pelaillut äkkiä laskettuna parikymmentä vuotta, mutta kannettavat koneet olen tähän asti onnistunut sivuuttamaan. Nyt sitten ostin heräteostoksena paikallisesta Citymarketista GBA:n hintaan 13,50 euroa(!!!), pakkohan se oli tuohon hintaan napata mukaan. PSP tai DS ei oikein kolahda, ja vaikka SP:ssä olisi parempi näyttö niin tällä hinnalla ei voisi vähempää kiinnostaa. :)

Näin alkuun olisi kiva saada vastaus pariin kysymykseen.

1) Ohjekirja sanoo että saisi käyttää ainoastaan alkaliparistoja. Eikö oikeasti minkäänlaiset akut käy?

2) Jos ei, niin miten monta tuntia uusilla paristoilla pelaa? Kyse on nyt siis siitä "vanhasta" GBA:sta, ei SP:stä. You know, tumma näyttö ja kaikkea.

3) GBA on region free, eikös niin?

4) Mitä lisälaitteita kannattaa harkita? Heitelkää vaikka jotain ihan villiä, tiedänpähän sitten mitä tälle löytyy. Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

5) Mistä saa pelit halvalla? Koskee tietysti myös nettikauppoja ympäri maailman...varmaan enimmäkseen niistä tulee ostettua.

Ja lopuksi, listatkaa GBA-omistajan pakko-ostokset (pelipuolelta). Myös niitä joiden hankkimista kannattaa edes miettiä. Näin aikuisena pelaajana pitää varmaan hankkia jostain niitä NES-klassikoita, mutta varmastihan tälle löytyy paljon muutakin mistä minä olen tällä hetkellä autuaan tietämätön.

Kiitoksia jo etukäteen.

Vastaus: Auttakaa GBA-nyyppää

Kannattaa harkita semmoisen valaistushässäkän hankkimista, vaikka minulla ei ole semmoisesta kokemusta. Tuo GBA:n ruutu käy nimittäin joskus aika häiritsevän hämäräksi.

Ja noista peleistä: Advance wars 2. Jos strategia kolahtaa yhtään niin älä ohitä Advance Warsia.
Metroid Fusion. Tästä tykkäät varmasti. Zeldat ovat kuulemma kovia GBA:lle.

Kiitoksia. Lisävalojen suhteen taidan lähteä aika varovaisesti liikkeelle. Jos on liian pimeätä pelata, niin sitten jätän suosiolla pelaamatta. (Jos joku peli kuitenkin vie totaalisesti mennessään, niin sitten voi harkita - eihän nuo valot näyttäneet kalliita olevan.) Mutta tällä hetkellä en usko että tulee koskaan sellaiseen investoitua.

6) Voiko GBA-pelejä "savettaa"?

6) Pelit tallentuvat suoraan kasetille, ei siis koneelle. Tallennus pysyy elossa pelikasetin sisältä löytyvän pariston avulla. Melkein kaikissa pelaamissani GBA-peleissä on ollut oikein hyvät tallennusmahdollisuudet.

illu sanoi:
Kiitoksia. Lisävalojen suhteen taidan lähteä aika varovaisesti liikkeelle. Jos on liian pimeätä pelata, niin sitten jätän suosiolla pelaamatta. (Jos joku peli kuitenkin vie totaalisesti mennessään, niin sitten voi harkita - eihän nuo valot näyttäneet kalliita olevan.) Mutta tällä hetkellä en usko että tulee koskaan sellaiseen investoitua.

6) Voiko GBA-pelejä "savettaa"?
Edit: Feldon ehti ensin:(

Jos tarkoitat ihan perus tallentamista, niin tottakai voi :). Riippuu pelistä kuinka monta tallennusta voit tehdä. Esim. Advance Warssissa voi pelata yhtä kamppaniaa kerrallaan, mutta sitten vaikka Metroidissa voi olla kolme seikkailua yhtäaikaa. Jokaisessa pelikasetissa on omat tallennuspaikat.

1) Ohjeitahan pitäisi aina noudattaa tunnollisesti, mutta itse pelailin kyllä surutta ladattavilla akkupattereilla. Säästyy hermot ja rahat.

2) Patterit kestävät tosi pitkään siinä vanhassa mallissa. Taustavalo on aikamoinen tehosyöppö, vaikkakin nykyisissä valoissa alkaa jo olla tosi hyvä hyötysuhde.

3) jeah.

4) Afterburner on aika must, eli se valohässäkkä. Vaihtoehtoisesti silmälasit muutaman viikon intensiivisen pelailun jälkeen.

5) Konsolifinin myyntipalsta on paras. Etenkin nyt kun voit rauhassa pelailla kaikki väliin jääneet klassikot läpi, ennen kuin alat metsästää uutta.

Peleistä minulle ovat koviten kolahtaneet Golden Sunit, Advance Warsit, Mario & Luigi Superstar Saga, Final Fantasy Tactics, Lost Vikings ja tietty Super Mariot. Ai niin ja Pokemonia pitää suositella :D Ei se syyttä ole niin suosittu....

Suosittelen myös Huuto.nettiä ja pelidivareita ;)

Varoituksen sana muuten tuosta Castlevaniasta. Ruutu on niin pimeä, että jouduin tahkoamaan sen läpi lukulampun alla hievahtamatta.

Noista pattereista ja akuista vielä. Kuinka moni muu on käyttänyt vanhan mallisessa GBA:ssa alkaliparistojen sijaan ladattavia akkuparistoja, ja onko tullut mitään komplikaatioita?

Samallahan niitä latailisi kun esim. digikameran akkuja, mutta vähän pelottaa että tuhoan tuon koneen.

feldon sanoi:
1) Ohjeitahan pitäisi aina noudattaa tunnollisesti, mutta itse pelailin kyllä surutta ladattavilla akkupattereilla. Säästyy hermot ja rahat.

illu sanoi:
Noista pattereista ja akuista vielä. Kuinka moni muu on käyttänyt vanhan mallisessa GBA:ssa alkaliparistojen sijaan ladattavia akkuparistoja, ja onko tullut mitään komplikaatioita?

Näinpä.

Kysyin nimenomaan, että onko kukaan muu kuin feldon käyttänyt akkuja... (jos sitä meinasit) Itselläni tuo laite ei ole ollut päällä vielä kertaakaan.

Akut vs. paristot -tilanteessa mietityttää lähinnä se, että akut ovat ilmeisesti poikkeuksetta 1,2 tai 1,25 -volttisia, paristot vähän tehokkaampia. Voiko sillä olla merkitystä?

Edit: Toisaalta IGN.comista löytyi pari arvostelua Blazen ja Nintendon valmistamista akkupakkauksista GBA:ta varten, eli ei kai sillä sitten ole väliä.

Samasta liikkeestä Super Monkey Ball Jr hintaan 5 euroa. Näillä eväillä luulisi pääsevän hyvin alkuun.

Tuttu nimi ACE:n foorumilta...ymmärrät varmaan että läiskinnät on TÄYSIN kaksinpeliä varten.

Tosin ihan mielenkiinnosta voisi katsoa miten nuo pyörivät käsikonsolilla (jos halvalla jostain saisi).

No, tulihan se valo kuitenkin tilattua (Nintendon oma Light Max Advance), emäntä kun oli sitä mieltä että siitä voisi olla hyötyä. Eipä tuokaan mikään kallis ollut.

Omassa GBA:ssa oli loppuaikoina akut ennen kuin vaihdoin DS:ään ja on vieläkin, hyvin pelaa :)

GBA-pelit ovat ihan aluevapaita, tosin ulkomailta tilatessa kannattaa varoa piraatteja. Kannattaa marketteja ja pelikauppoja katsella, nykyään nelivuotiaan GBA:n pelejä poistetaan jo hyllyistä, esim. Wario Ware viime kesänä Sokokselta 20:llä. Tosin nyt sitä myydään siellä taas 60:llä, ihme juttu.

Oma suosituslista: Castlevania: Aria of Sorrow, Castlevania: Circle of Moon (Euroopassa pelkkä Castlevania, ja onnistui muuten pelaaminen hyvin melkein missä vain missä vähänkin valoa oli), Mario & Luigi, Golden Sun 1, GS The Lost Age, Wario Ware: Mega Microgames!, Shining Force, Metroid Fusion, Metroid Zero Mission (remake Metroid 1:stä, sisältää _bonuksena_ alkuperäisversion. Miksi ostaa NES-versio yksinään?), Advance Warsit, Klonoa ja Boktai (Hideo Kojiman GBA-peli, tosin tarvitsee auringonvaloa joten ei sovi oikein sisä- eikä talvipelaamiseksi).

Myös Citymarketeissa poistavat jo GBA:n pelejä hyllyistä, itse hommasin Pokemon Leaf Green ja Zelda ALTTP:n, 5/kpl. :D

Ja Pokemoneja kannattaa harkita jos pitää yhtään roolipeleistä. Toisin kuin "tavallisissa" roolipeleissä, niin tässä ei ole rajoitettu pelattavien hahmojen käyttöä niihin tiettyihin, vaan tässä voi valita mieleiset hahmonsa ~380:stä hahmosta. Muutenkin pelaaminen ei hetkessä lopu, itse olen n. 70h pelannut ja vieläkin jaksaa. Tosin kaverin kanssa moninpelaaminen auttaa jaksamaan omien pokejen kehittämistä. Ja unohda se "lapsille suunnattu" maine, näihin roolipeleihin se ei vaikuta yhtään.

Myös kaikki Zeldat ovat mainioita. Mikä tahansa, yhtään huonoa Zeldaa ei ole vielä käsikonsoleilla nähty.

Eikä passaa unohtaa uusintajulkaisuja vanhoista Marioista. Mario Advance 2: Super Mario World on edelleen yksi maailman parhaista peleistä.

Noista lisälaitteista minulla ei ole mitään kokemusta, itse kun olen tyytynyt pelaamaan lukulampun kanssa ja tavallisilla pattereilla. Nykyisin DS:n omistajana GBA toimii lähinnä Pokemonien vaihtelukoneena ja jos joskus mieli tekee pelata GB:n tai GBC:n pelejä. Huoh, miksei DS:llä ne toimi?

Kaappis sanoi:
Myös Citymarketeissa poistavat jo GBA:n pelejä hyllyistä, itse hommasin Pokemon Leaf Green ja Zelda ALTTP:n, 5/kpl. :D

Mitäh!? Älä valehtele, tuo ei voi olla totta! Onneksi pääsen huomenna Citymarkettiin, onkohan mitään enää jäljellä... :( Nyt odotellaan huomiseen... ;)

Tarkennusta: Se oli Jyväskylän Citymarket. Mutta eihän sitä tiedä missä kaupoissa niitä alennuksia on aina tarjolla.

Kaappis sanoi:
Tarkennusta: Se oli Jyväskylän Citymarket. Mutta eihän sitä tiedä missä kaupoissa niitä alennuksia on aina tarjolla.

No Citymarketit ovat samanlaisia, jos yhdessä kaupassa on tuollaisia poistoja on varmaan kaikissa, mutta mistäs sitä tietää. ;) Toivoa sopii.

Ylös Bottom