Vastaus: Baten Kaitos II jouluksi ulos
Jees, pakko se oli hyväksyä, ettei Baten Kaitos Origins tule koskaan Eurooppaan. Pelkästään tämän vuoksi täytyi hankkia Freeloader. Aikaisemmin moinen levyjen kanssa venkoilu ei ole houkutellut, mutta ei auta. En voi sanoa katuvani, sillä Origins on mun mielestä Cuben toiseksi paras RPG. Ensimmäinen (vai jälkimmäinen) eli siis Baten Kaitos Eternal jne. on parempi.
Pakkasysteemistä olin kieltämättä aivan pihalla aluksi, kun peli ei opeta mitään kädestä pitäen (ja en kai minä manuaalia lue, jos en jaksaisi levyjäkään vaihdella
). Pakko oli viimein tsekata manuaalia ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, kun ei nuo kaikki finessit oikein auenneet näinkään skarpille kaverille. Tämän jälkeen no problemos pakkasysteemin kanssa, mutta allekirjoitan vanhan systeemin paremmaksi. En tosin silti tiedä haluaisinko tähän peliin enää sitä vaihtaa, mitään ei kuitenkaan ole rikottu vanhaan verrattuna. Aikaisemmin neljänkin pakan optimointi jatkuvasti uusien magusten löytymisen keskellä oli vähän turhauttavaakin + pakkojen viilailu tiettyihin vihulaisiin sopiviksi jne. Relayt ovat myös mukava lisä, eikä spirit pointsien c-stickin kautta linkitys koskaan tuntunut kovin järkevältä. Kun vanhan tavan taakan on saanut karistettua, nin kyllähän tämä toimii.
Valituksen aihetta 10h pelauksen jälkeen tulee mielenkiinnottomasta tarinasta, joka kärsii ainakin näin aluksi pahasti laahauksesta. Mitään paljastamatta alun tarinan jippo on ainoa positiivinen asia ja saa ainakin näin suoraviivaisen pelaajan sotkeutumaan hiihtovälineisiin eli sopiva ärsytys toimii. Ensimmäisen pelin musiikit alkoivat jossain vaiheessa tuntua todella hyviltä, lähes parhailta mitä nyt peleissä on tullut törmättyä. Varmasti en jaksa selvittää, onko Originsissa samat säveltäjävelhot työssä, mutta joka tapauksessa sisialainen kädenpuristus sinne osastolle jälleen kerran.
Edelleen olen sitä mieltä, että pelimekaniikka on äärimmäisen asiallista mäiskettä. Turhauttavaa kahlausta pisteestä A pisteeseen B ei esiinny, eikä peli tunnu työltä. Ainoa miinus tulee muutamasta suvantovaiheesta, joiden aikana lähes unohtaa, että tässä pelissä todella piti taistella vihulaisiakin vastaan. Ärsyttävistä fetch-tehtävistä en diggaa sitten yhtään (ne kuuluvat inhoamiini 3D-tasoloikintoihin), osa näistä on sivuquesteja, mutta välillä ne ovat pakollisia. Noh, pääasiassa kaikki on kunnossa, eikä noissa usein kauaa mene. Vuoropohjainen on aina mieleen, mutta pientä valituksen sanaa tulee jokseenkin samanlaisen mörön mätkimisestä ainakin näin alkutaipaleella. Mitä pahaa niin oudon näköinen kaveri on tehnyt, että sitä pitää lämiä koko ajan tauluun. Pomo-tappeluita on älytty sirotella taas isolla kädellä, ainakin viimeksi niitä oli kivan paljon kautta pelin. Pomo-tappelut ovat vaikeampia kuin viimeksi (tai sitten pakan kanssa hapuilu teki oman osansa) ja etenkin yksi tuli mentyä aika pyhän hengen voimalla läpi (pakan viilaus on hieno juttu). Pelottaa koko ajan tuo toisen levyn alussa hehkutettu puolimahdoton pomo, joka menee läpi "varaa siihen koko kesäloma" -asenteella. Täytyy kai leveloida porukkaa ja pakkaa mahdollisimman paljon.
Erinomainen peli, mutta ei niin hieno kuin edeltäjänsä. Tämä on silti loistava tapa jatkaa GC:n pelikirjastoa ja antaa ainakin mulle sen luvatun 60-70h aikaa unohtaa kaiken nextgenistä. Vappusuunnitelmat ovatkin harvinaisen selvät (pyydän anteeksi kömpelöä vitsiä).
Juuri törmäsin jossain netissä uutiseen, että Nintendo on ostanut pelistudion Xenosaga-sarjan takana. Helvetti, meinasi mennä koko uutinen ohi, kun etusivun uutinen on piilotettu näin taidokkaasti. Minkä ihmeen Xenosagan... firman muiksi töiksi mainttiin Baten Kaitos! Stop the press - materiaalia!