Battle Chasers: Nightwar

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Julkaisupäivä: 3.10.2017
Kehittäjä: Airship Syndicate
Julkaisija: THQ Nordic
Lajityyppi: Roolipeli
Käyttöympäristöt: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Microsoft Windows, Mac OS
Sivusto: https://www.battlechasers.com/

Battle Chasers -sarjakuvaan perustuva vuoropohjainen roolipeli. Alkuperäisen sarjakuvan kirjoittaja ja kuvittaja Joe Madureira aloitti 9.9.2015 Kickstarter -kampanjan Battle Chasers: Nightwar peliä varten. Joe toimii kehittäjä Airship Syndicate toimitusjohtajana ja pelin luovana johtajana. Välivideot ovat kuin suoraan sarjakuvan sivuilta, ja itse pelikin mukailee piirrosmaisine grafiikkoineen sarjakuvamaista tyyliä.

Battle Chasers: Nightwar -pelissä pelaaja ohjaa joukkoa sankareita. Pelissä seikkaillaan laajassa maailmassa, tutkitaan luolastoja, jutellaan kauppiaille, craftataan tavaroita ja tottakai taistellaan vanhoja vuoropohjaisia roolipelejä kunnioittavaan tyyliin.

Traileri:


Pelikuvaa:
 
Kiinnostava, mutta PvP taitaa puuttua? Itsellä vähän niinkuin vaatimuksena näiden suhteen että AIn kanssa opettelun jälkeen olisi aika pelata aivolla ajattelevaa vastustajaa vastaan. Ihan eri juttua imo, harmi kun se osuus niin usein jätetään rannalle näissä...
 
Joo, tämä on pelkkä yksinpeli. Itsellä vasta ihan alussa, mutta lupaavalta vaikuttaa. Tykkään tämän tyyppisistä peleistä. Vuoropohjainen taistelu on iso plussa ja tässä pelissä tuntuisi olevan muutenkin palaset aika hyvin kohdallaan. New Game+ näyttää löytyvän, joten ehkä sieltä saa toiselle kierrokselle hieman eritavalla ajattelevaa tekoälyvastustajaa. Raportoin toki sitten kun niin pitkälle ehdin.
 
Harmittavan vähälle huomiolle jäänyt tämä helmi. Jos vuoropohjaiset roolipelit kiinnostavat, kannattaa hankkia. Todella hyvännäköinen ja kaikinpuolin sulava kokonaisuus kyseessä.
 
Itellä suli naama lopun random grindin kanssa. Yritä siinä saada parempaa seppälää viimeiseen bossiin, kun pitäisi samoja luolastoja koluta uudestaan ja uudestaan että jonkun eventin löytää sieltä.
 
Pakko nostaa tämä ikivanha ketju ylös, kun tänään tämän korkkasin ja käytännössä yhdeltä istumalta meni lähes 10h. Toistaiseksi oikein mainio henki pelissä ja toivotaan tätä myös jatkolta. Hieman haiskahtaa sellaiselta, että grindaaminen tulee jossain vaiheessa tutuksi, mutta mikäs siinä, kun ainakin tähän asti tuntuu taistelusysteemi ihan mukavalta. Kunhan vaan ei ihan yllättäen mitään jättiharppausta tarvita.

Suurin huolenaihe on sivussa olevien hahmojen jääminen kehityksessä jalkoihin, mutta ehkä tässä vielä jotenkin tasapainotellen saa koko porukan pidettyä suorituskykyisenä. Ainakin ihan hyvin keskenään erilaisia hahmoja löytynyt tähän mennessä, joten eiköhän tuota pakkaa tule sekoteltua.
 
Ajattelin myös vetää tämän nyt läpi, kun on vielä Game passissa. Yleensä näissä peleissä, jossa kaikki hahmot eivät ole mukana, valitsen kylmästi vain ne tyypit, joita pidän aina mukana ja jätän muut huomioitta.
 
Yleensä näissä peleissä, jossa kaikki hahmot eivät ole mukana, valitsen kylmästi vain ne tyypit, joita pidän aina mukana ja jätän muut huomioitta.

Tämä on toki se helppo valinta ja voi olla, ettei peliin ole rakennettu mitään yllätyksiä, jotka pakottaa pelaamaan jollain tietyllä hahmolla, joten tämä ei löisi omille näpeille.

Ehkä allekirjoittaneen isoin haaste on tässä sellainen, että kaikki hahmot tuntuvat sopivan keskenään eri tavalla yhteen ja näiden eri yhdistelmät tuovat vaihtelua taisteluun. Varsinkin kun kaikki hahmot tuntuvat omaavan erilaisen tyylin, niin tämä sivussa olevien jääminen paitsi XP:sta harmittaa. Kaikilla haluaisi pelata. Ja jos suuremman mittakaavan grindaamista tulee vastaan, niin mielellään sitä taistelua pitää mahdollisimman mielenkiintoisena sekoittamalla "avauskokoonpanoa".

No katsotaan miten seikkailu etenee. Kun vielä toistaiseksi koko tarjolla oleva seurakunta on käyttökelpoista, niin suurempia murheita ei vielä ole.
 
No katsotaan miten seikkailu etenee. Kun vielä toistaiseksi koko tarjolla oleva seurakunta on käyttökelpoista, niin suurempia murheita ei vielä ole.

No nyt on sellainen reilu 30h takana ja vain avauskokoonpanossa on tarpeeksi kehittynyttä hahmoa enää, joten tämä tosiaan nyt on mennyt tähän suuntaan, ettei koko porukkaa jaksanut/pystynyt pitämään kuranttina. Ja tämä mielestäni onkin pelin isoin murhe ollut, kun mielellään sitä olisi kaikkia hahmoja käyttänyt, mutta se vaatisi ehkä sitten kuitenkin liikaa.

Toinen valituksen aihe on jälleen kerran uuden sukupolven tapa jättää pelikello rullaamaan. Quick Resumella on salamannopeasti pelaamassa, mutta tällä kertaa edes päävalikkoon lopettaminen ei riittänyt siihen, että pelikello stoppaa. Nyt sitten on taas 20-22h ylimääräistä siellä, kun tätä ei tiennyt ennen kuin näin pääsi käymään. Eli joutuu pelin aina lopettamaan, ettei kello rullaa itsestään.

Noin muuten on kyllä edelleen oikein pätevä roolipeli ollut ja vaikka hahmojen monipuolinen käyttäminen on tehty työlääksi, niin olen aika kivan nipun saanut itselleni käyttöön, eikä taistelu ole alkanut maistumaan puulta. Suosittelut ehdottomasti kaikille, jos vuoropohjaiset roolipelit maistuu. Pääjuonta olen pääosin edennyt ja varmaan vielä jonkin verran on edessä, joten ei vielä sen enempää niputeta yhteen. Toivottavasti loppukin on onnistuttu pitämään tasapainossa.
 
Pelikelloon noin suunnilleen 43h ja lopputekstit rullaavat näytöllä. Todellakin, aivan pätevä JRPG-henkinen roolipeli tämäkin ja pääosin pelkkiä positiivisia muistoja tästä jää, ja vaikka myös vähän epätasapainoa lopussa onkin, niin mihinkään tuntien mittaiseen monotoniseen grindaamiseen en itse koskaan joutunut - ja näin vaikka käyttämäni hahmot menivätkin maksimiin.

Pelin heikointa antia oli omaan silmääni tarina, niin pääjuonen kuin yksittäisten hahmojenkin osalta. Ei tuosta oikein jäänyt mitään käteen. Roolipelille tämä voisi olla tottakai todella iso miinus, mutta kyllä tarina sen verran kantaa, ettei nyt ihan negatiivisen puolelle lipsahda. Tarina on neutraalilla tavalla ontto, se on siellä pelissä mukana, mutta koska pelin maailma on tuttu vain pelistä itsessään, niin ei tästä oikein osaa saada irti niin paljoa kuin varmasti joku sarjakuvat tunteva saa irti. Toinen isomman kritiikin kohde on se pakotettu randomilla löytyvien burstien ja ultimaattisten aseiden osien metsästys. Ei todellakaan fiksu ratkaisu pelintekijöiltä ja itse ainakin luovutin näiden osalta pääosin.

Parasta taas on nimenomaan taisteleminen, perk-systeemi, aseiden sekä suojien päivittely (forgessa materiaalien yliresurssointi ja enchantit) ja hahmojen monipuolisuus, jota kuitenkin on vähän tosiaan vesitetty sillä, ettei koko remmiä saa ihan helposti pidettyä taistelukykyisenä. Joka tapauksessa toimivia komboja on useampia ja lopulta kyllä se omakin kolmikko oli hyvässä tasapainossa, vaikka jossain vaiheessa vähän alkoi kaduttamaan jättää sivuun kaksi selvää voimahahmoa. Myös graafinen taide ja äänipuoli on omasta mielestäni hyvällä tasolla, eikä teknisesti juurikaan ongelmia tullut (kertaalleen jumitti koko reilun 40h aikana, tämäkin aivan lopussa).

Ehdottomasti kannattaa kokeilla Game Passin kautta, jos aihepiiri ja genre on yhtään mieleen, sillä kyllähän tämä positiiviseksi yllätykseksi nousi. Ilman Game Passia olisin itse varmaan nukkunut tämän kokonaan. Ei näitä neljän tähden roolipelejä kuitenkaan ihan liikaa ole maailmassa, joten hyvä, ettei tullut nukuttua tätä.

PS. Katselin tuossa jotain pelivideota (PC:lta oletan) ja siinä näkyneet latausajat tuntuivat kyllä todella tunkkaisilta. On tämä nykyään vaan Series-sukupolvella pelattuna niin paljon sujuvampaa, kun tuota odottelua ei ole.

Päädyin pelaamaan Alumon, Calibretto, Knolan kolmikolla ja max levelitkin tuli hoidettua, eikä oikeastaan muuten kuin vasta ihan viimeinen taistelu tuntunut hankalalta, joten tasojen nousu meni pääosin oman pelityylin kanssa käsi kädessä. Muutaman kerran tuli luolastoissa lunta tupaan, mutta nämäkin oli lähinnä sellaisia yksittäisiä tilanteita, jotka uusimalla osasi valita vähän paremmin tekemisensä.

Mutta siis tämä viimeinen koitos kyllä tuntui todella hankalalta, vaikeustason nousu oli omaan makuuni räikeässä epätasapainossa verrattuna kaikkeen sitä ennen ja tätä varten joutui hieman ottamaan vauhtia (grindaamista ei sinänsä tarvinnut kuin hyvin vähän, olin jo 29 levelillä ensimmäisellä yrityksellä), mutta tulipahan sitten päivitettyä vihdoinkin kaikki varusteet ajatuksen kanssa, mietittyä perkit viimeisen päälle sopimaan juuri tuohon taisteluun ja päiviteltyä myös liemien keittely parhaalle tasolle (erityisesti 100% revive tuli tarpeen). Ja sen päälle sitten harkittu game plan, niin lopulta meni juuri kuten pitikin mennä. Ei tässä muuta kuin että, näitä olisi voinut tulla jo aikaisemminkin, niin ei olisi ollut näin jyrkkä nousu yhtäkkiä ja toisaalta, tuohan oli lopulta ihan reilu taistelu, kunhan vaan oivaltaa kaikki eri variaatiot, joita rouva sieltä nakkel niskaan. Aikaisemmat pomot kun kaatui aika helposti, joka on ehkä se isompi kritiikin aihe.

Ja nämä randomilla tapahtuvat asiat, jotka vaikuttavat esimerkikiksi "ultimate aseiden" osien löytymiseen. Ei hyvä. Sen verran jaksoin tätä älyttömyyttä, että sain päivitettyä Alumonille sen kolmannen burstin ja siihenkin meni joku 5-6 yritystä siellä luolastolla, jossa itse olin sellaisella tasolla, että jokainen tippui yhdellä iskulla (myös pomo, täydellä burstilla), joten aikamoista sahanpurun juontia se oli.
 
Ylös Bottom