Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield 2042 - uusi sukupolvi

Huliulikopteri saa lisätä. Pleikkarilla pelaan ja yleensä on iltaisin aikaa.

Ja täytyy sanoa vaikka tämä ei edellisesten tasolle millään nouse, on tämä silti mukavaa ajanvietettä ainaki seuraavaan Codiin asti.
 
Uusimmat päivitykset ja eka Season nosti pelin tasoa huomattavasti. Ongelmana kuitenkin on vähäiset pelaajamäärät. Aktiivisia servuja on hankalaa välillä löytää ja rundin jälkeen takaisin lobbyyn joutuminen on edelleen todella typerä juttu.
 
Joo kyllähän tämä on nykyään mukavaa ajanviettoa. Kyllä tätä pelailee seuraavaan Codiin asti. Toivottavasti pelaajamäärät nousisi vielä.
 
Nyt olisi hyvä hetki laittaa tämä EA Playn valikoimiin, jos pelaajamäärät tipahtaneet, mutta eihän sekään tietenkään takaa pelaajamäärien kasvua.
 
Tilasin tämän nyt gigantin alennuksesta. Testailin viikko sitten vielä reilun 4 tunnin trialin läpi, joka oli jäänyt käyttämättä, kun peli oli aluksi täysin pelikelvoton. Nyt peli on ehjä ja siinä mielessä sitä voinee pitää rahansa arvoisena.

Edelleen itse on pakko suhtautua tähän siten, että kyseessä on kiinalainen kopio Battlefield-pelistä eikä oikea BF. Muuten tämä tuntuu edelleen pettymykseltä, sillä se häviää edelleen käytännössä kaikilla osa-alueilla aiemmille osille.

Musiikit on aivan uskomattoman järkyttävän huonot. En muista, että missään pelissä olisi ikinä haitannut musiikit. Tässä tekee mieli puhkoa korvat aina kun musiikit soi. Tunnelmaa ei ole. Se johtuu osaltaan musiikeista, osaltaan kaikesta muusta. Mapit on ihan surkeita, mutta tietysti pieni toivon pilkahdus on siinä, että uusin mappi on paras. Viimeisimmissä bäfäreissä uudet mapit on aina olleet määrätietoisesti huonompia kuin alkuperäiset. Jospa tämä olisi merkki suunnan muutoksesta?

Kovasti on huhuttu, että season 2:een uudistettaisi operaattorit ja niiden naurettavat ulkonäöt ja one-linerit vaihtuisi vähän uskottavammaksi. Se painoi myös ostopäätöksessä.

Eniten ihmetytti ohjaus. Ohjaus tuntuu edelleen järkyttävän kulmikkaalta. Onko kellään hyviä asetuksia tähän peliin (normiohjaimelle tai xbox elitelle omia)? Liekö alkupään aseet on niin alivoimaisia, hiirimiehet ylivoimaisia vai vieläkö tämän oppii, mutta pikkuisen riipi itsetuntoa, kun edelleen BF4:ssä yleensä on illan pelisessioissa vähintään 1-2 kertaa MVP. Tässä oli 1-2 kertaa pahnan pohjimmainen. En ole ollut viimeinen bf4-BF V, enlisted, insurgency tai codeissa varmaan 10 vuoteen. :D
 
Eilen posti toimitti pelin kotia. Tässä oli ehtinyt jo syntyä odotuksia ja pientä hypeä oman pään sisässä ja hivenen mietitytti, että tuleeko tähän petyttyä vielä kerran.

Säädin ohjaukset tämän videon mukaan:

Lisäksi tässä välin ehti tulla päivitys, jossa aim assistia oli säädetty. Samoin päivityksessä oli hivenen viilailtu operaattoreita, tunnelmaa ja yhtä vanhoista mapeista. Mappiviilaus ei paljon auttanut, mutta muut muutokset meni ihan nappiin.

Mut kyllähän tämä nyt tuntuu erittäin asialliselta. En tiedä oliko kyse ohjausasetuksista, päivityksestä vai molemmista, mutta nyt ohjaus on tunnokas ja välitön. Se vaikuttaa pelattavuuteen ja peli-iloon huomattavasti. Pelaaminen oli itseasiassa niin toimivaa, että edes musiikit ei enää hiertäneet niin pahasti.

Peli on nyt sitä mitä se olisi parhaimmillaan voinut, ja pitänyt, olla julkaisussa lähes vuosi sitten. Toimivaa ja hauskaa settiä. Ei missään nimessä sitä mitä voisi olla (verrattuna pelisarjan aiempiin peleihin), mutta toisaalta onhan tämä nyt silti paras 2020-luvun tripla-A FPS. Kyllä, Insurgency on paljon immersiivisempi ja intensiivisempi ja Enlistedissä on loistavia aivan uusia pelillisiä ratkaisuja. Mutta toisaalta mikään muu FPS ei ole osannut vieläkään integroida peliin yhtä hauskasti ja hyvin ajoneuvoja eikä missään muissa FPS-nimikkeissä ole vastaavia tiimipelielementtejä. Toki BR-puolelta löytyy myös tiimipelielementtejä, mutta niissä on myös järkyttävä määrä grindaamista/loottaamista. Tässä (esim. Breaktroughssa) on kuitenkin fokus hyvin taistelussa eikä juoksemista ole järjetöntä määrää.

Hyvä ja hauska peli, joka on joutunut aliarvostettuun asemaan täysin käsittämättömästä julkaisusta johtuen. Tällä hetkellä ja näillä hinnoilla (levy 25€, digi 40€) peli on todella hyvää vastinetta rahoille.
 
  • Like
Reactions: Jar
Aiemmin tuli lähes monologina parjattua tätä tekelettä, mutta nyt vedetään monologia hehkutuksella.

Nyt on jo jonkinverran kokemusta, pelasin season 1:stä sen verran, että passissa olin muistaakseni noin levelillä 50. Nyt olen pelannut yhden illan season 2:sta.

Aiemmassa viestissä olleista säädöistä tulin kyllä senssien puolesta lopulta aika paljon alaspäin (30-40 väliltä hakenut) ja FOV piti laskea 90->80. 90:llä oli melkoinen kalansilmäobjektiivikuva mikä oli hitusen ärsyttävän näköinen ja haittasi jotenkin jopa osumista. Peli itsessään on tuntunut koko ajan täysin toimivalta ja hyvältä. Jopa Battlefieldiltä.

Season 2 jatkaa ykkösen meininkiä siinä, että peli jatkaa matkaansa oikeaan suuntaan. On muuten itseasiassa ensimmäinen hetki noin 10 vuoteen, kun tämä pelisarja (pelisarjan peli) paranee. Tähän asti alamäki on ollut järjestelmällistä.

Nyt alkuvalikon pelinhaku UI oli laitettu uusiksi ja on huomattavasti selkeämpi ja siistimpi. Pieni asia, mutta siitäkin tulee positiivinen fiilis. Ja lopulta se on alkumenu-UI:n käytetyin osa, joten sen uudistamisella on merkittävä osa kokemuksessa.

Uusi mappi on aivan nerokasta suunnittelua. Itseasiassa nämä 2 uutta mappia tekee juuri sen mitä peräänkuulutin jo ensimmäisten tätä peliä koskeneiden huhujen jälkeen (suurempia mappeja kuin koskaan ennen). Mapit on kompakteja, mutta niihin on tehty ulottuvuutta ja "pelitilaa" korkeussuunnassa. Nämä uudet mapit on selvästi suunniteltu BF-pelimuodoille eikä BR:lle.

Uusi mappi on nerokas siksi, että siinä on erityisen selvästi 2 peliä samassa mapissa. Breaktroughssa mappi on infantry only -menoa vanhan kunnon Operation Lockerin tyyliin. Tällaista BF:ää ei ole ollut sitten BF4:n. Ei Battlefield tietenkään pidä olla pelkästään tämmöistä, mutta erinomaista vaihtelua! Lockeriin nähden on onneksi hivenen enemmän kiertoreittejä ja mahdollisuuksia ulkoilmassa, jos pullonkaulojen räjähdespämmi alkaa väsyttämään.

Conquestissa peli keskittyy luonnollisesti tähän lockermaiseen osioon, jossa on paljon reittejä ja tapoja toimia. Tässä keskiosassa mappia on 2 lippua suht lähekkäin. Näiden lippujen hallitseminen on tie voittoon ja niistä on tiukat taistelut. Molemmin puolin on parit liput basejen lähellä avarammassa ulkoilmassa. Ei se tämän vaikeampaa ole!

Se mihin kiinnittyi huomio nerokkaan suunnittelun ohessa oli toisaalta se, että mapin visuaaliset elementit tuntuu pitkälti Strandedista copy-pastetetulta. Mapissa ei äkkiseltään tullut vastaan minkäänlaista levolutionia tai hajoavaa ympäristöä, mikä on aikamoinen pettymys. Nämä kertonee jostain ongelmasta. Onko resurssit siirretty jo uuteen BF:ään? Onko kehitystiimi ihan käsiä tekemään? Onko koodi ja työkalut, niin vaikeat ja tehottomat käyttää, että ei vaan etene?

Tuon jälkeen kun tuli pelattua Orbital Conquestia, niin loppui kyllä peli-ilo äkkiä. No, jatkossa osaan välttää tiettyjä Conquest-mappeja. Breaktrough on toimivaa mapissa kuin mapissa ja Portalin kautta saa halutessaan lisää vaihtelua, vaikka siinä ei lihat riitä itsenäiseksi osaksi (ei jaksaisi jos pelaisi vain sitä).

Peli on teknisesti toimiva, muistuttaa monilta osin Battlefieldiä, on hauskaa, on toimintaa, on monipuolisuutta, ei grindausta, ei hikoilua ja on vielä menossa koko ajan oikeaan suuntaan.

Arvosana on noussut 1,5/5:stä 4/5:een.
 
Tää peli pitäs vaan saada gamepass/plussa peliksi koska pelaajat kadonnut alun jälkeen... Monesti esim. conquestia pelaat niin crossplay päällä ja puolet pelaajista on botteja... Helppoja tappoja toki saa :D
 
Tuli nyt tarjouksesta ostettua kun kehuja tullut että peli on menny hyvään suuntaa. Ensi testin perusteella rupeehan tuo oleen jo huomattavasti parempi. Joskus sillä 10 tunnin kokeilulla peliä testailin ja oli kyllä kaikinpuolin sitä itseensä silloin. Voi kyllä olla et oston kanssa tässä vähän hätäilin kun luulen että peli on gamepassisa/eaplayssä vielä ennen joulua. Ei tässä nyt jaksellu venaa kun aina ollut yksi FPS moninpeli mitä on pelaillut, muiden pelien lomassa niin tässä nyt oli sellainen tyhjiö FPS rintamalla ja kun toi halokin on hakattu ja titanfall 2 serverit ei vieläkään toimi ihan täysillä.
 
Onko koodi ja työkalut, niin vaikeat ja tehottomat käyttää, että ei vaan etene?
Siis tämä Frostbite on aivan susi, eli tässä varmaan suurin syy miksi kaikki viimeiset bäfät on valmiita pelattavaksi noin 1-2 vuotta julkaisun jälkeen. Resurssejahan tähän peliin lyötiin ihan älyttömästi vielä criterion oli lisänä koodaamassa peliä ja silti tämäkin bäfä oli julkaisussa ihan raakile. En tie miksi EA yleensä edes käyttää Frostbiteä kun se on niin huono koodata ainii se raha taitaa vaikuttaa asiaan ;)
 
Tullut nyt pelailtua pikkusen enemmän eilisen testin jälkeen. Oikeastaan pelkkää uutta mappia tullut väännettyä Strandedia tuo pyörii 24/7 conguestina. Tosiaan myös ne alkuvalikot on nyt todella selkeät. Toki pelin nyt olisi pitänyt olla tässä kunnossa jo julkaisussa, mutta ei kait nykyään voi vaatia sellaista ihmettä ainakaan jos kyse on Bäfästä. Et omalle kohdalle hyvä ostos -50% kun peli on pelattavassa kunnossa ja hyvää viihdettä nykyisessä tilassaan.
Medickinä tullu mentyä ja nostettua pelaajia takas kartalle aseena nyt vie SMG, mut kohta saa auki sen uuden rynkyn AM40 niin sillä sit varmaan jatkot pelissä. Täytyy varmaan tuo battlepassikin vie hankkia.
 
Minä olen jo haistattanut pitkät paskelit tälle pelille aikoja sitten, mutta ajattelin nyt aikani kuluksi kokeilla mitä peli nykyään tarjoaa. Ja samaa paskeahan se oli. Sitten muistin nähneeni tubessa videon jossa laitetaan ohjaimen säädöt kuntoon ja sitten alkaa kaatoja tulla. Niinpä niin. Päätin kuitenkin kokeilla minkälainen tuntuma näillä uusilla säädöillä muka tulee ja voi pojat ja setämiehet sentään! Pelihän muuttui ihan eri peliksi ja totta tosiaan ase jopa ampuu sinne suuntaan minne sen haluan ampuvan ja kaatojakin tulee kivasti.

Eli jos peliin on mennyt paskan tuntuman takia jo hermot niin kokeilepas näitä säätöjä ennen kuin poistat pelin. Mulla ainakin muuttui peli todella isosti ja nyt on jopa oikein nautinnolista painella taistelukentällä menemään.
 


Kolmosseasonia pukkaa, ja näyttää kiinnostavimmalle paketille tähän mennessä. Yllättävän paljon tullut pelailtua tätä viimeaikoina, vaikka jossain vaiheessa olin jo menettänyt toivon koko pelin suhteen.
 


Kolmosseasonia pukkaa, ja näyttää kiinnostavimmalle paketille tähän mennessä. Yllättävän paljon tullut pelailtua tätä viimeaikoina, vaikka jossain vaiheessa olin jo menettänyt toivon koko pelin suhteen.


Jaaha mun Battlefield ura loppuu season 2. Ei nuo halo aseet herätä itsessä mitään positiivista vaikka peli lähitulevaisuuteen sijoittuu.
 
Hyvää räimettä on kyl ollut tämä syksy tässä pelissä. Ite kyl odotan tuota kolmos kautta innolla, ku näin tuon trailerin. Jostain ihmeen kumman syystä tuosta pätkästä tuli mielee bäfä 2142.
 
Jackfragsilta oli tullut videomateriaalia season 3sta. Uusi mappi näyttää taas entistäkin paremmalta ja hahmoluokka uudistus vaikuttaa todelta hyvältä. Hyvä meininki näiltä osin jatkuu.

MUTTA... mitähän ihmettä. Mitähän ihmeen ihmettä on taas ajateltu vai onko mitään? Että railgun ja airburst uusina aseina. Ensinäkin railgun on tosiaan sellainen kuin teoriassa oikeastikin. Osuma on samantien juuri siinä kohdassa mihin tähdätään. Ei mitään ballistiikkaa tai hajontaa. Sen kuin vain hiirellä klikkailee päitä, niin ukkoja tippuu. Lisäksi näkyi olevan suht nopea tulinopeus eikö nyt oikein mitään huonoa puolta muutenkaan. Itseasiassa taisi tuhota tankkiakin about yhtä nopeasti kuin sinko, jos ottaa singon latausajan huomioon. Onko op? No voiko olla olematta? Viekö peli-ilon? No todellakin vie. Sitten airburst. Tämähän oli BF 4:ssä. BF 4:ssä kun oli pelaajien servereitä, niin niiltä sai yleensä bannin airburstin käytöstä. Niin tasapainoinen ja haluttu ase sekin oli jo silloin. Eikä ole muuten yhtään huonompi tässäkään. Niinkin pitkään kuin on menty oikeaan suuntaan, niin mitä ihmettä on tapahtunut näiden aseiden kanssa? Ja just nyt se sit tulee taas ilmaiseksi kokeiltavaksi, kun oletettavasti pelikokemus tulee olemaan asetasapainon takia täyttä roskaa.

Airburstin voisi työntää sinne minne avaruusraketti vie ja railgun olisi voinut olla vielä jotenkin ok, jonkun operaattorin erikoisominaisuutena ja maahanasennettavana kiinteänä aseena paljon hitaammalla tulinopeudella.

...onneksi otin jo tuossa pari viikkoa sit BF 1:n uudelleen pelaukseen. On muuten hienompi peli mitä muistelin. Tunnelma, musiikit, mapit, graffat, äänet, pelattavuus kaikki timanttia. Vähän vanhempi meininki maistuukin taas pitkästä aikaa, kun modernia rytinää on harrastettu monta vuotta putkeen ja se on tänä vuonna ollut mielessä muutenkin 24/7 Euroopan tilanteen takia. Ennen kaikki oli paremmin.
 
Nyt kun on testattu ihan käytännössä, niin lyhyesti fiilikset.

Uusi mappi on loistava. Itse oon tykännyt pelailla pääasiassa breaktroughta ja exodus conquestia. Normi conquestissa homma leviää liian laajalle. Tämä mappi on breaktroughssa selkeästi paras tai parhaita mappeja. Mutta mappi onnistuu olemaan itseasiassa jopa vielä parempi normi conquestissa. Johtunee siitä, että mapin layoutti on sellainen, että se pelaa conquestissakin vähän breaktrough-maisesti, eli mappiin syntyy selkeä rintama johon taistelu keskittyy. Huimaa on kyllä ollut kehitys mapeissa tämän pelin elinkaaren aikana ja siinä mielessä erottuu aiemmista bäfäreistä edukseen.

Uudet aseet ei kuitenkaan ole käytännössä osoittautuneet rasitteeksi. Ainakaan vielä. Kolmessa tunnissa taisin kuolla kerran railguniin ja kerran airburstiin, joten siihen ei voi sanoa peli-ilon kaatuneen.

Luokkauudistus oli nyt kyllä niin huomaamaton, että en ole huomannut sitä vielä ollenkaan.

Kaikki siis toimii hienosti ja paljon näkyy olevan xbox series -pelaajia linjoilla ainakin tässä vaiheessa, joten hyvälle näyttää. Jos jollain ei ole game passia, mutta haluaa edullisesti testaamaan, niin minulla on hyllyssä ylimääräinen pelilevy. ;)
 
Nyt kun on testattu ihan käytännössä, niin lyhyesti fiilikset.

Uusi mappi on loistava. Itse oon tykännyt pelailla pääasiassa breaktroughta ja exodus conquestia. Normi conquestissa homma leviää liian laajalle. Tämä mappi on breaktroughssa selkeästi paras tai parhaita mappeja. Mutta mappi onnistuu olemaan itseasiassa jopa vielä parempi normi conquestissa. Johtunee siitä, että mapin layoutti on sellainen, että se pelaa conquestissakin vähän breaktrough-maisesti, eli mappiin syntyy selkeä rintama johon taistelu keskittyy. Huimaa on kyllä ollut kehitys mapeissa tämän pelin elinkaaren aikana ja siinä mielessä erottuu aiemmista bäfäreistä edukseen.

Uudet aseet ei kuitenkaan ole käytännössä osoittautuneet rasitteeksi. Ainakaan vielä. Kolmessa tunnissa taisin kuolla kerran railguniin ja kerran airburstiin, joten siihen ei voi sanoa peli-ilon kaatuneen.

Luokkauudistus oli nyt kyllä niin huomaamaton, että en ole huomannut sitä vielä ollenkaan.

Kaikki siis toimii hienosti ja paljon näkyy olevan xbox series -pelaajia linjoilla ainakin tässä vaiheessa, joten hyvälle näyttää. Jos jollain ei ole game passia, mutta haluaa edullisesti testaamaan, niin minulla on hyllyssä ylimääräinen pelilevy. ;)
Juu kyl on tähän mennessä paras mappi ja hyviä tanhuja on kyl ollu. Tuo airburst ihan jees. Siel jengi nyt vetelee sil, ku tehtävä vaatii oliko 1500 damagee. Jotenki tuolla raidetykillä en vaa ohjaimella osaa pelata. Kyl sil pari tappoa tein, mut ei oikee iskostu enää aivoihin, et pidä pohjassa ja liikuta tähtäintä jos pelaaja liikkuu.
 
Ylös Bottom