Vastaus: Battlefield 3 [PS3] - keskustelua pelistä
Ensikosketus veny vähän, pelikellossa 7h09min joka siis tuli vedettyä tauotta. Kyllähän tää maistuu, mutta en kuitenkaan tullut lahkeeseeni.
Yleinen pelituntuma on omaan makuun selvästi betaa parempi, jossa itse kärsin pahoista hitreg-ongelmista. Tässä ei tullut selvästi vastaan sitä kertaakaan. Maan sisään vajoamisia tai muitakaan bugeja ei tullut vastaan, mitä nyt ihan pari kertaa välähti joku vihreä frame kuvassa.
Pelasin alkuun normi-quickmatch rushia, pelikavereiden aksenteista päätelleen jenkkien kanssa. En tiedä missä serverit oli, mutta lagi ei vaivannut missään vaiheessa. Jamppi ja myöhemmin TeroLi hyppäs squadiin aamun tunteina, jolloin vaihdettiin HC:n puolelle. Ei taidettu montaa erää hävitä, vaikka vaan kolmistaan oltiinkin. Jampillekin rupesi MVP-ribboneita tippumaan kun pääsi rautatähtäimistä eroon
Vahinkomallinnus oli mielestäni jopa hyvä, sekä normissa että hc:ssa. Jeepit tosin vaan disabloituu hc:nkin puolella yhdestä singonkudista vaikka kylkeen lasauttaa. HC:ssa eroina siis ei 3d-spottausta, omaa health/ammotilannettaan ei näe, eikä voi käyttää ulkokuvakulmaa ajoneuvoissa. Killcam sen sijaan oli ja ei ollut, pääsääntöisesti ei? Minimap on myös.
Levelöityminen hitaampaa, omalla n. 250pts/min tahdilla nyt lvl 9. Tavaroiden unlockausjärjestys sen sijaan on eri kuin betassa. Näköjään eniten tullut pelattua reconilla, johtuen ehkä tosta mobile spawnpointista. Sitä on isonnettu todella paljon betasta, joten se ei säily nurkassa ehjänä ihan niin hyvin. Hyvä muutos sanoisin, muuten se olis ehkä ollut turhan ylivertainen. Sniputus mielestäni ihan sopivan vaikeaa, pisimmät headshotit n. 260m) hillotin sieltä Nosharh Canalsin lentotukialukselta, kun pelasin 1vs5 matsia aamun pikkutunteina.
Lentovehkeillä en pysy ilmassa 5 sekuntia kauempaa, joka ei siis johdu vastustajan AA-vermeistä. BC & BC2 osasin sentään jotenkuten lentää, tässä pitää näemmä jättää osaavammille. Taivalla tuntuu melkein koko ajan lentelevän jotain, mutta ainakaan lentokoneista ei ole tarvinnut vielä välittää juuri ollenkaan, taitavat dogfightata pääasiassa keskenään siellä. Kopteriraiskauksen uhriksikaan ei joutunut kertaakaan. Se AA-tykki vaikuttaa ehkä vähän turhan ärjyltä, tappaa taivaalla ja puutarhassa aika surutta.
Ajoneuvojen näppäinasetukset mielestäni paskat kaikilla vaihtoehdoilla, jotenkin helvetin epäintuitiviiset. En löytänyt mitään aiempia konsolibäfiä muistuttavia versioita? Onko myös niin, että ne kaikki ajoneuvoille avattavat savut/armorit/latausjärjestelmät on kumulatiivisia, eli jatkossa vastaan vyöryy jotain supertankkeja? Vai mistä niitä ajoneuvo-speccejä valitaan?
Ehkä isoin pettymys oli mielestäni kentät. Ensivaikutelmalta ei yhtään jumal-karttaa, tietty mielpide voi muuttua kun niiden kanssa pääsee tutuksi. Esim. Kharg Island on imho todella monotoninen vrt. Valley Rush BC 1 tai Valparaiso BC 2, jossa eri basejen välillä oli selkeitä eroja. Eeppiset tankkiväännöt á la Harvest Day, End of the Line ja ehkä Arican eka basekin loistaa poissaolollaan. Veikkaan että parissa kentässä hyökkäys käy aika epätoivoiseksi kun puolustajat pääsee chokepointeista jyvälle (Seine Crossing, Damavand Peak, Grand Bazaar). Teheran Highway ei sattunut jostain syystä kertaakaan kiertoon, joten se jää vielä kysymysmerkiksi.
8.75/10.