Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Biljardi

Itse kerrostaloasukaana oon jättänyt alotuslyönnit väliin ja laittelen pallot randomisti pöydälle ja treenaan 9-palloa lähinnä...vaikka kotona on nyt alle 9cm pussit niin baarissa silti tulee välillä missattua suht helppoja sinne 12cm pusseihin tosin en ihan selvinpäin siellä pelaa...samoin pöydän ominaisuudet ja koko on eri muutenkin ja keskittymiskyky ei välttämättä ihan optimi.
tutulla on semmonen 5 kivilevyn kaisapöytä about 1200kg painonen...on melkosen vaikee pelattava....jos olis tilaa niin voisin tommosen ottaa ja ehkä muokata tosta snookerpäydän.

joskus youtubesta tulee katottua jotain vinkkejä ja tämä oli itselle aika yllätys...itse vastaavassa tilanteessa löisin ihan toiselle puolelle palloa.
 
Tuli nyt laskettua oman pöydän vaikeustaso tällä laskurilla: https://forums.azbilliards.com/thre...tor-tdf-for-measuring-table-toughness.324408/

sain tulokseks 1.13 eli vaikea tosin toi ei huomioi keskipusseja jotka on omassa pöydässä hankalat kun on brittipöytä tyyliset kulmat vallissa.

toisaalta ihan hyvä asia että oman pöydän vaikeustaso on hyvä kun välillä baarissa tulee sit pelattua valleyn kolikkopöytää ja monta kertaa tulee fiilis että kotipöydällä ei olis menny lähellekään pussiin....keskittyminen näyttää ratkasevan paljon, välillä tulee lätkittyä ilman sen kummempaa keskittymistä ja virheitä tulee, toisinaan taas jaksaa keskittyä ja täysiä 9-pallo pakkoja saa tehtyä. Hirveen paljon merkkaa miten jaksaa keskittyä ja minkälainen fiilis.
Täysmittasella snookerpäydällä ensin kiinnitin huomiota pallon kulkuun verrattuna pool pöytään ja vaikka pallojen koko on pienempi niin pöydän mittasuhteet ja pussien koot yhdistettynä pienempään virhemarginaaliin niin on todella vaikee pelattava....paras breikki tais mulla olla jotain 45 ja siinäkin tuuria mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikeaksi tuo mullakin heittää, mutta mun mielestä tuo ei kyllä kerro koko totuutta ja 0,5cm arvon muuttaminen muutti tuloksia vähän turhan paljon. Eikä tuo kerro pussin profiilista mitään, kun toisenlaisella muotoilulla pallo imeytyy pussiin, kun toisenlaisella ei. Ja tosiaan keskipussit ihan oma lukunsa sitten.
 
mökkipöytään pitäs tehdä uudet vallit ennen kesää ja verka vaihtaa...kattelin että simonis outdoor verka pitäs hommata....ne vallipuut ja kumit pitäs ensin saada kuosiin...noissa oltava tarkkana että sahaus sattuu oikein kaikille 6:lle vallille...ajattelin muotoilla noi pussinsuut diamond 9 jalkasen pöydän spekseillä vaikka itse pöytä on 8 jalkanen mutta vastapainona vähän helpompi pöytä mökille kun kotona.
 
Itsellä oli pitkään ongelmana että hahmotin leikkauskulman liian alakanttiin mutta nyt oon oikeestaan sen jo oppinu...tosin välillä varsinkin keskipussiin tulee arvioutua liian alakanttiin toi kulma eli usein tulee leikattua liian vähän...tohonkin pitäs auttaa sama metodi kun mulla oli muissa leikkauksissa että se mikä näyttää silmämääräsesti oikeelta niin lisää siihen millin tai pari lisää leikkuuta. toi siis ongelmana kun kulma on 45 astetta tai enemmän.
Itse kivipallon lyönnin tarkkuutta pitäs jollain systeemillä treenata ...yleensä hiljanen lyönti ilman mainittavaa kierrettä osuu millintarkasti sinne minne kuuluu mutta kovempi lyönti ja jos siihen sisällyttää vähän kierrettä niin usein ei mene ihan nappiin. shafteissa on varmaan kanssa eroa mutta tämmösenä amatöörinä en oikeestaan noissa eroa huomaa mutta predatorin 314-2 saatto olla ehkä semmonen että sillä onnistuu kovemmatkin lyönnit paremmin....tosin pikasella testillä vaikee sanoa jos on tuuria mukana ja keskittymiskykykin vaihtelee
 
Kierrelyöntejä kannattaa treenata erikseen ja opetella miten paljon milläkin kovuudella se heittää kohdepalloa vikasuuntaan, jolloin sitä tähtäystä oppii korjaamaan sen kierteen mukaan.

Jos iPhone/iPad löytyy, niin kannattaa tutustua tähän softaan. Asetetaan laite kuvaamaan pöytää, se kertoo minne harjoituksen pallot asetetaan ja se kuvaa lyönnit, mutta näyttää myös datana. Pallojen linjat, vauhdit, kulmat jne. Näkee miten hyvin saat toistettua lyönnit jne. Harjoituksia on pussituksista valkoisen pallon hallintaan jne. Todella huikea softa:
 
Suorat lyönnit varsinkin pitkältä matkalta on itselläni melko hankalia....ei ne näköjään turhaa noi ammattilaiset sano että absoluuttisen suorat lyönnit on vaikeimpia lyöntejä ja sen takia ne haluaa aina pientä kulmaa pussituksiin. Itse totesin parhaaks metodiks että aivan suorassa lyönnissä pussiin yrittää tähdätä kivipalloo suoraan pussiin välittämättä kohdepallosta mitään eli tähtäys suoraan keskelle pussiin eikä kohdepalloon....tosin välillä meinaa noi opit unohtua ja jos on ihan hivenen kulmaa niin aina on sitten tähtäys siihen kohdepalloon.
Nyt huomas kun päivällä lähti tosi hyvää settiä ja sitten alkuillasta uudestaan niin meni ihan vituiks niin väsymys ja keskittymiskyky kun ei oo ihan optimit niin iso vaikutus on.
9-pallolla kun nyt oon treenannu niin kun jaksaa keskittyä niin esim ykköstä lyödessä jaksaa ottaa huomioon mihin haluaa jättää kiven kakkoselle että siitä olis hyvä sauma jättää se kolmoselle mutta sitten kun ei jaksa ajatella niin koittaa maksimissaan sen jotenkin yrittää jättää kakkoselle miettimättä kolmosta sen kummemmin.
 
Leikkuu on myös todella tärkeä valkoisen pallon kuljetuksen kannalta. Pienen pieni leikkuu jo auttaa siihen, että pääsee käytännössä minne vain pöydälle, kun taas suorana ollessa ollaan todella hankalan tilanteen edessä.
Erityisesti käsipallossa huomaa eron aloittelijan ja edes vähänkään enemmän pelanneen välillä. Aloittelija laittaa aina täysin suoraksi.

Suorien lyöntien vaikeuteen vaikuttaa mielettömän paljon tipin koko. Monet esimerkiksi pöytien mukana tulleiden keppien tipit on 14millisiä. Sit varmaan yleisin koko on 13mm millä pelaillaan.
Mulla on aina ollu pieni tippi, johtuen osittain snookerin peluusta jossa on pienempi tippi. Mun kepeissä on aina ollu 12mm tippi, mutta nyt tässä uusimmassa on 11.7mm.

Kun lähdetään tekemään täysin suoraa lyöntiä, siihen ei saa missään nimessä tulla sivukierrettä. Mitä pienempi tippi, sitä vaikeampi se on saada onnistumaan.
Isolla tipillä kierteiden teko on paljon vaikeampaa, mutta niiden hallinta paljon helpompaa.
Siksi jos joku aloittelija tulee pelaamaan mun pöydälle ja ne kysyy mikä on paras keppi. En anna omaa pelikeppiä, mutta en myöskään kumpaakaan vanhoista kepeistäni vaikka ne on paljon parempia keppejä. Vaan sanon jokaiselle, että tuo pöydän mukana tullut keppi on sulle paras.

Itellä taito riittää suoriin lyönteihin, mutta noin pienellä tipillä se sivukierre tulee käsittämättömän herkästi. Jos on tilanne, että lyönnin on mentävä millilleen suoraan. Vaihdan itsekin lyöntiin eri kepin.
Suosittelen myös niitä lyöntejä harjoittelemaan isommalla tipillä.

Tolla pienellä tipillä pystyy tekemään sen tason kierteitä, ettei edes normi 12.5-13mm tipillä ole mahdollisuuksia tehdä. Mutta samalla lyöntien virheen mahdollisuus kasvaa todella rajusti. Ja se taas vaatii keskittymistä paljon.

Ja toi valkoisen jättö on nimenomaan ysipallossa jos jossain ultimaattisen tärkeää. Siinä ei riitä, että olet sillä pallolla. Vaan sun täytyy olla oikean puolen leikkuulla käytännössä aina, koska siinä sulla on aina vain yksi pallo jolle mennä. Kasipallossa esimerkiksi sulla on hyvin usein tilanne, että okei, ei tää nyt menny putkeen. Lyön sit ton toisen ensin.

Sen vuoksi olen huonoimmillani ysipallossa. 3-7 palloa saan, mutta pöydän tyhjennys on todella harvassa. Kasipallossa aloituksesta pallo pussiin ja pöydän tyhjennys ei ole mitenkään harvinainen tapahtuma, käy suhteellisen usein. ja syy on juuri tässä.

Minä pelaan nykyisin 90% ajasta 14.1:stä eli straight poolia koska nautin snookermaisesta turvalyöntitaistelusta ja miten ne ratkaisee otteluita.
Mutta kun siinä pelimuodossa paikka tulee ja pääset hajottamaan pakan. Kevyesti sen tyhjentää kun saa lyödä mitä vain. Aina on varasuunnitelma mitä tehdä.
 
nyt kun tuli pelattua 52mm snookerpalloilla viikon verran niin takas 57mm palloihin niin leikkuu ei osunu heti kohdilleen...vähän totuttelua vaatii taas.
Torissa oli 12 jalan snookerpöytä myynnissä tossa lähellä aika edulliseen 750e hintaan niin vähän semmosta harkitsin...tosin ton kasaaminen veis melko pitkään ja ton kokosen ainoostaan ulkotiloihin saisin järkevästi mahtumaan niin mietityttää miten paljon toi puurunko ja maa elää tossa alla että joutusko koko ajan säätelemään kivilevyjä....massaa taitaa kuitenkin olla se 1000kg tommosella.
vime kesän tolla reilu 150kg ulkopöydälla niin vähän tota joutu ajoittain säätämään kun maa painuu ja sateet edesauttaa.

Tarkotus oli ens kesänä uusia mökkipöydän verka mutta kun katoin simonis outdoor veran hintaa niin ei oikein nappaa maksaa noin 100e metri kun entinenkin oli vielä ihan ok kuntonen.

viime syksynä kuvattu mökillä pikku sessio...oli jo tosi kylmä syyskuun lopussa

 
Nyt taas kun alkaa kelit paranemaan niin olen tota mökkipöytää entisöiny....kevään mittaan tein uudet vallipuut kun entiset oli lahot. vallikumit oli yllättävän hyvässä kunnossa niin ne käytin uudestaan...samoin tuli huomattua että osittain oli entiset vallikumit vähän eri mittasia päätyvalleissa kun oli 5mm heitto niin piti joko toista lyhentää tai toista pidentää niin päädyin pidentämään (kuva 2) ettei pussit nyt ainakaan suurene.

valli1.jpg

valli2.jpg

pari päivää säätelin vanerilevyä että sain ton suoraks...käytin kalastussiimaa mittarina kun vaneri itsessään on tarpeeks kiiltävää pinnaltaan niin helppo huomata jos jossain kohtaa on epätasaisuutta ja pohjakehikon kautta suht helposti pysty pieniä säätöjä tekemään.

Nyt oon kyllä suht tyytyväinen, oon kierompia kivipöytiäkin pelannu.

flat1.jpg
flat2.jpg

bpöytä3.jpg
 
Ylös Bottom