Vastaus: BioShock Infinite
Kyllähän tuo alkuperänen Bioshock oli kyllä kovaa kamaa, ja olin kyllä tasasesti hiukan pettyny kokopelin ajan tuohon Infiniteen...
Kunnes se loppu. Loppu oli kyllä melko huikeaa kamaa ja nyt en kyllä osaa sanoa että menikö se sillä ohi tuosta ykkösestä...
[video=youtube;lQYUXFLY728]http://www.youtube.com/watch?v=lQYUXFLY728[/video]
Sen verran aihetta pakko analysoida sanoa että ei voi olla kuitenkaan ajattelematta itte pelin aikana että peli on jollain tasolla kiirehditty julkaisuun, kun roolipeli elementit (aseiden kehitys, vigorit, vaatteet) esim ovat alikehittyneemmät ja päälleliimatumman oloiset kuin ensimmäisessä Bioshockissa. Toki vaatteita ei muistaakseni Bioshockissa ollu, mutta sekin tuntuu (koko selectin alla olevan valikon kanssa) juosten pissityltä ja epäkäytännölliseltä.
Myöskin vaikka ympäristöt ovat elävännäköiset ei niissä ole minkäänlaista interaktiivisuusta, mikä vaikuttaa pieneltä asialta mutta tuhoaa illuusiota kun esim ammut kongia ja siitä kuuluu samallaisen ääni kun ampuisit puuseinään... Mikä on harmi kun taiteellinen suunnittelu ja toteutus on muuten niin upeaa pelissä.
Valinnat ovat myös aivan tyhjänpäiväisiä, varsinkin kun Ken Levine on kuitenkin hehkuttanut valintoja koko tuotannon ajan pelissä ja sitten pelissä on kolme selkeää valintakohtaa joilla ei ole mitään vaikutusta tarinan kulkuun, ja ymmärrän että tuommosta juonta olisi tosi hankala kantaa valinnoilla, mutta lopullisessa muodossaan myös se jää päälleliimatuksi. Tietenkin mukana on myös vähemmän hehkutettuja valintoja kuten varastelu, jolla ei myöskään tunnu olevan mitään vaikutusta tapahtumiin. Eikä valintojen puute ole näin tarinavetoisessa pelissä mielestäni huono asia, on vain jotenkin ärsyttää kun annetaan näennäisiä valintoja.
Viimeinen valitusvirren aihe on sivutehtävät, mitä ilman jälleen olisi pärjätty aivan helposti, mutta kun sellainen mainitaan niin siltä odottaa jonkin verran sisältöä. Itse ainakin yritin tutkia joka nurkan ja kuunnella joka keskustelun ja oikeastaan kokea ja tehdä kaiken mitä pelillä on annettavana ja silti löysin vain muutaman "sivutehtävän". Mielestäni on parempi idea tehdä selkeästi tarinavetoinen putkijuoksu tai tässä tapauksessa upea putkiseikkailu kun koittaa näennäisesti tehdä pelistä monipuolinen.
Mutta loppuunvetona täytyy sanoa että edelleen loppu kruunasi pelin niin upeasti ettei Levinelle oikeasti vihassa voi olla, hiukan vaan harmittaa kun peli olisi voinut olla pienillä eroilla vielä parempi. Harmittaa myös se että tälläiselle joka nurkan kiertäjälle tällainen näennäisesti vapaanpi peli aiheutti sen että juoneen ei niin täysillä keskittynyt kun olisi voinut. Joka nurkan kiertäjänä kun tuli tosi monesti esim. lähdettyä täysin toiseen suuntaan kun nuoli osoitti ihan vaan sen takia että mitään ei jää näkemättä/kuulematta/kokematta vaikka juonessa hahmolla olisikin hirveä kiire seuraavaa asiaa tekemään.
Pidän kahdellaisista peleistä, sellaisista joissa kokee vahvaa saavutuksen tunnetta ja sellaisista joissa kokee upean tarinan. Parastahan ois kun saisi molemmat ja sitä tässäkin on yritetty, edelleenkään onnistumatta. Mutta on huikea esimerkki tuosta upean tarinan kertovasta pelistä.
Tässä vielä linkki Gamespotin videoon jossa keskustellaan pelin lopusta. Mukava huomata että jollain muullakin vääntää aivot 110% asiaa, eikä oma ihmetys johdu siitä ettei vaan olisi tajunnut jotain vaan että tulkinnallekkin annetaan tilaa.
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KATSO, JOS ET OLE PELANNUT PELIÄ LOPPUUN ASTI!
[video=youtube;Ui0V-nUanzw]http://www.youtube.com/watch?v=Ui0V-nUanzw[/video]
E: Jään mielenkiinnolla odottomaan mitä DLC:t (kolme tulossa seasonpass esittelyn mukaan) tuovat mukanaan, vaikea uskoa kuitenkin että ne tuovat tarinaan mitään suurta lisää mutta saahan sitä toivoa.
E2: Lisää tarinaan liittyviä tulkintoja: